Witte staart echt wit krijgen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

Witte staart echt wit krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 11:35

Hoihoi,
Hoe krijgen jullie witte staarten echt schoon? Bij mij blijft ie altijd een beetje gelig aan de onderkant. Ook sommige plekken op haar lichaam (benen, kont) krijg ik niet meer super schoon met wassen, terwijl ik het goed bij hou, was haar sowieso 1x in de week of 1x in de twee weken ivm met wedstrijden (hele lichaam met echte paardenshampoo). De rest doe ik met badedas. Maar heb ook al silvershampoo en betadine geprobeerd maar lukt niet echt. En om haar nou helemaal mer betadine te wassen Verward Wie heeft een tipje?

DeBje

Re: Witte staart echt wit krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:38

Inruilen voor een bruine Haha!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:39

DeBje schreef:
Inruilen voor een bruine Haha!

hahaha dat is een goeie Tong uitsteken
:d

maar indd dat vraag ik mij ook af ik heb zelf ook een schimmel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:46

ik heb ooit eens gehoord dat met tandpasta of met houtskool inwrijven helpt maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen Haha!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:06

je hebt van die poetsblokken waar bruine stukken bij schimmels heel goed mee schoonworden...
Verder kun je bleken/ontsmetten met bijvoorbeeld blauwsel of biotex. Hiermee wel oppassen (niet de staartwortel en huidaanraken, GOED uitwassen!!!)
Als laatste kun je het op het laatste moment met een witte spuitbus (carnavalswinkel) wit spuiten.

Succes

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:33

tip van iemand met een vriendin met een stralend-helder-witte pony (heb je een zonnebril bij nodig als de zon schijnt ):
elke dag laten rollen in zand!
Ook blubber! (als het regent)

zand schuurt namelijk, ook tussen de haren in en dan worden de gele vlekken eraf geschuurd. Wij waren erg verbaasd, maar het werkt dus echt! en natuurlijk daarnaast veel poetsen, poetsen, poetsen en wassen

oh, uhm, Vigel, sorry dat ik je grote geheim verklapt heb Nagelbijten / Gniffelen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:35

Wij wasten de staart altijd met Vanish oxy.
Daar werden ze echt spierwit van! Gewoon lauw/warm water, Vanish oplossen. Staart in emmer en dan 20 minuutjes in laten hangen, wassen, e.d.
Dan uitspoelen met de slag en altijd nawassen met conditioner. Kijk wel uit voor de staartwortel.
Als-ie droog is equishine erin en klaar!

Voorbeeld:
Afbeelding

Afbeelding

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:36

De staart krijg ik altijd wel mooi wit met zilvershampoo. Bruine vlekken op de kont zijn inderdaad wat hardnekkiger. Zorg voor een goed schone stal, zodat je paard niet al te vies wordt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:54

Zilvershampoo werkte bij mij ook niet genoeg naar mijn zin. Die blokken zij echt ellendig want daarmee maak je de haren kapot, als ze dan weer in iets vies gaan liggen trekt het helemaal in de kapotte haren.

Ik deed altijd het lijf met groene zeep, die vloeibare grote kannen van de sligro of zo.... De staart eerst met betadine, zo nodig betadinescrub, heel veel er in doen, kan ook in de staatwortel, goed in laten trekken en goed uitspoelen, daarna nog eens wassen met groene zeep.....

Verder denk ik dat oxy ook wel helpt, maar dat lijkt me niet goed voor de haren.

Veel anti-klit spuiten en veel bijhouden !!!

Rollen in maaszand is vooral na het wassen echt goed, zwart zand zou ik niet doen.

Tot slot veel bijhouden, poetsen poetsen poetsen en tsja........ poetsen

HILDAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:18

Hoi allemaal,
Ik heb zelf ook een schimmel gehad, mijn broer had op dat moment een bruin paard. Die schimmel van mij moest je heel vaak uitmesten en ze had haar box (van 4 bij 6 meter met dikke laag zaagsel) altijd zomaar smerig terwijl het paard van mijn broer heel netjes op 1 hoopje poepte en de plaats om te slapen droog hield.
Ook als ze buiten liep kon zij net een plaatsje vinden om in te rollen waar het smerig was!
Ik heb gelezen dat het een oerinstinkt is dat schimmels zichzelf vies willen maken. Voor een roofdier is een schimmel natuurlijk veel beter te zien dan een donker paard. Daardoor werden schimmels vaak uit de groep gezet en waren daarna de prooi van een roofdier. Om dat te voorkomen zorgden schimmels er zelf voor dat ze niet zo opvielen, door erg smerig te worden. En dat doen sommige schimmels dus nogsteeds.... Ik vond het wel interresant om te weten waar het vandaan kwam!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:24

hm, dat herken ik! mijn verzorgpaard (schimmel) was ook altijd verschrikkelijk vies! ze had eerst een kruidenliksteen en zo'n rode liksteen in haar stal hangen, kom ik de volgende dag aan, staat er een groen met rood gestreept paard op stal! vooral haar hoofd had ze helemaal onder gesmeerd.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 13:35

Ik poets haar ook elke dag helemaal schoon, maar swinters kan je haar gewoon niet wassen en als er dan vlek op vlek op vlek komt dan worden ze echt hardnekkig, die krijg ik er nu duzz niet meer af Verdrietig Ik moet idd ook iedere dag de stal uitmesten >;) Ze eet m helemaal leeg en poept en piest Tong uitsteken (sorry) m ook helemaal onder, als k dan alleen opstrooi zit ze helemaal onder de volgende dag. En in de wei t zelfde. Maarja gelukkig bestaat er zeep Knipoog haha..
K ga die oxi ook maar s proberen denk ik, maar gaat dat trouwens niet heel erg schuimen?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:45

Voor het wit krijgen betadineshampoo gebruiken, doe ik bij Winnie zijn staart ook altijd en hij word er uberwit van Tong uitsteken

Verder voor het lijf: Je kan spoeciale krijtblokken kopen, als je dan een vlek bijna weg hebt en je ziet het nog een klein beetje, dan krijt je hem weg.. Alleen wel even uitkijken met kloppen -> schoolbordwissers effect Haha!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:56

op stage wasden ze de staart met glorix ( bleekmiddel )

PAS OP DE STAARTWORTEl die moet je er absoluut niet mee doen
maar verder hielp het enorm en werd hij er lekker spierwit en gansend van

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:30

Glorix vind ik niks. Veel te agressief
Vanish daarentegen een stuk minder.
Het schuimt wel iets ja, maar niet de emmer uit ofzo.
Niet meer dan gewoon Biotex Haha!
Betadine werkt inderdaad ook. Vooral voor de benen en hakken. Die ook altijd smerig zijn en blijven Haha!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:51

Wat mij verbaast is dat niemand de ouderwetse vloeibare "groene zeep" gebruikt. Driehoek zachte zeep heet dat tegenwoordig (vloeibaar en geel i.p.v. groen), geloof ik. Ik heb het hier altijd staan en was er de witte benen van mijn tuiger mee. Witte staarten heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat mijn moeder het vroeger ook altijd gebruikte voor de haflingers die prachtige mooie staarten hadden.

Voor benen doet het wonderen, staarten zou je moeten proberen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:52

Zilvershampoo van de kruidvat Ja
Ik gebruikte ook vaak babypoeder...

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:25

de gelige vlekken krijg je er uit met waterstofperoxide.. Werkt subliem..

Wel ff handschoentjes aantrekken en niet in je ogen wrijven.. Niet te lang in laten trekken, anders is de staart weg

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:27

zilvershampoo!!! en niet zo'n borstel blok... ze helpen wel maar je schuurt er haren mee weg en daar krijg je zulke lelijke plekken van!!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:31

Gewoon vloeibare groene zeep inderdaad, werkt prima en hoef je geen 20 min. (!) de staart in te laten hangen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:47

MoniqueT schreef:
Wat mij verbaast is dat niemand de ouderwetse vloeibare "groene zeep" gebruikt. Driehoek zachte zeep heet dat tegenwoordig (vloeibaar en geel i.p.v. groen), geloof ik. Ik heb het hier altijd staan en was er de witte benen van mijn tuiger mee. Witte staarten heb ik geen ervaring mee, maar ik weet dat mijn moeder het vroeger ook altijd gebruikte voor de haflingers die prachtige mooie staarten hadden.

Voor benen doet het wonderen, staarten zou je moeten proberen.

Jawel hoor, daar had ik het ook over werkt prima !!!!

Oh ja wat ik ook altijd nog deed als ik het niet wit genoeg kreeg.... Talkpoeder op de staart, maar dan moet ie niet te veel met zijn staart staan dan stoft het zo dat de jury niets meer ziet Tong uitsteken

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:34

groene zeep? werkt dat? hee, dat is wel een goed idee! dat is volgens mij ook op natuurlijke basis, of niet? maar is vanish ook niet slecht voor de haren?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 06:36

Ik had vroeger een schimmeltje die ook niet schoon te krijgen was, uren wassen iedere week, maar de gele plekken gingen er niet af. Nu heb ik een panterbonte appaloosa-merrie, en die lijkt wel zelfreinigend. Heeft ze een keer een mestplek op haar kont, 2 dagen later zie je er niks meer van, zelfs zonder poetsen. Haha! Mijn idee is dus ook dat het heel erg aan de type haren ligt die een paard heeft, dat je soms kunt wassen wat je wilt maar dat het gewoon niks uithaalt.

Wat ik verder op vind vallen is dat er nogal veel agressieve middeltjes gebruikt worden. Vanish Oxi, glorix, waterstofperoxide......ook al komt het niet op de huid, ook voor de haren is het niet goed.

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:09

Waterstofperoxide moet je ook niet te vaak doen. trouwens, wat denk je wat er in dat spul zit om je haar mee te blonderen?

Maargoed, mijn ervaring is dat wanneer je met niet het gele uiteinde van de staart schoonkrijgt (dus ook niet met groene zeep). Dit wel gaat met dat spul..

Wel eerst proberen met een plukje, niet meteen de hele staart mee behandelen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 08:26

maar blonderen is ook absoluut niet goed voor je haar! zilvershampoo lijkt me een stuk veiliger! en groene zeep is volgesn mij op natuurlijke basis, dat kan dan ook nog, maar vanish enz. lijkt mij wat minder geschikt. het is misschien wel effectief, maar goed lijkt het me niet