luchtzuiger kopen of niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

luchtzuiger kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:26

wij konden een nrps hengstje kopen voor 300 euro, van 2 jaar met papieren, is een vos van kleur met 2 ( geloof ik Tong uitsteken ) witte voetje met een bles. lief karakter enzo ik kon zo zen voetje optillen en is gewend bij andere paarden ( hengsten) te staan. alleen der is een probleempje hij doet lucht zuigen..
zouden jullie hem dan kopen of niet??
en kunnen jullie me vertellen wat er allemaal mee kan gebeuren met luchtzuigen.. ik bedoel b.v doen andere paarden het na ofzo??

groetjes aniek ( mischien komt er nog een foto )
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-06-05 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

ilovejuno

Re: zou ik kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:27

de schofthoogte word verwacht op ongeveer 1.53

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:46

???

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:48

hangt ervan hoe hoe hij luchtzuigt. op zich is het niet erg, maar als hij bv dingen vastpakt en dan gaat zuigen, kan hij last van zijn tanden krijgen. ook hebben luchtzuigers iets meer kans op gas koliek.
ikzelf heb ook een luchtzuiger ( zuigt ongeveer 20X per minuut in de stal) maar behalve een paar keer vermoedelijk gaskoliek ( weten niet zeker of het van het zuigen komt) heeft ze nergens last van.
het is ook vooral voor de omgeving ( jij, mensen die ermee omgaan) irritant, zo'n blurpend paard.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:53

luchtzuigen kan niet echt kwaad hoor ik ken 4 paarden die zuigen en zijn allemaal gezond het is alleen vervelend
dus als je het paard leuk vind waarom niet?

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:57

lowara schreef:
hangt ervan hoe hoe hij luchtzuigt. op zich is het niet erg, maar als hij bv dingen vastpakt en dan gaat zuigen, kan hij last van zijn tanden krijgen. ook hebben luchtzuigers iets meer kans op gas koliek.
ikzelf heb ook een luchtzuiger ( zuigt ongeveer 20X per minuut in de stal) maar behalve een paar keer vermoedelijk gaskoliek ( weten niet zeker of het van het zuigen komt) heeft ze nergens last van.
het is ook vooral voor de omgeving ( jij, mensen die ermee omgaan) irritant, zo'n blurpend paard.

nee hij pakt niks vast doet het zo

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:59

tessie1985 schreef:
luchtzuigen kan niet echt kwaad hoor ik ken 4 paarden die zuigen en zijn allemaal gezond het is alleen vervelend
dus als je het paard leuk vind waarom niet?

ow oke..nemen andere paarden het ook niet over??( omdat ik nog 2 andere paardjes heb en die het anders dalijk ook gaan doen ofzo) want dat had ik iemand horen zeggen. en is gaskoliek erg? gaat het vanzelf over of moet de DA dan iet speciaals doen?
ik vind de pony wel leuk Haha!

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:20

volgens mij nemen andere paarden het wel over, maar ik ben geen expert, ik weet alleen wel dat op mijn oude manege er een aantal paarden laan luchtzuigen deden, maar of ze dat van elkaar hadden over genomen, weet ik niet zeker....

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:25

Ik heb zelf een luchtzuiger. Hioj komt nu heel veel buiten en heeft op stal onbeperkt hooi. Nu doet hij het bijna niet meer. Jonge paarden kunnen het wel gaan overnemen.
En met koliek valt het wel mee. Hij heeft een keer koliek gehad. Ik had toen al een paar weken zijn band niet meer om gedaan. Die dierenarts heeft hem een spuitje gegeven. EN de het was zo over.
Ik zou hem echt niet laten staan. Als dat het enge minpuntje is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:26

andere paarden nemen het niet over. anders had ik hier een stal vol luchtzugende paarden gehad ,en dat is niet zo. in ieder geval heb je "geluk"dat de tanden redelijk bepaard zullen blijven. Gaskoliek moet wel door een dierenarts opgelost worden over het algemeen, net zoals een gewone koliek.
onze had het ongeveer 3X gehad nu in de 5.5 jaar dat ik haar heb.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:27

Ik zou het gewoon doen idd, als dit het enige "probleem" is

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:28

het hoeft niet altijd zo te zijn dat andere paarden het overnemen, maar het kan wel. Bij ons op de manege staat een paard die het doet, maar de rest neemt het niet over.

Doordat het paard vel lucht binnenkrijgt, zit zijn maag wel sneller vol met eten en eet hij dus vaak niet zoveel, dus je moet wel oppassen dat hij niet te dun wordt.

Persoonlijk zou ik geen paard kopen dat luchtzuigt, omdat je gegarandeerd commentaar gaat krijgen van andere mensen en dat lijkt me niet leuk om dat als nieuwe eigenaar steeds te moeten horen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:33

en gaat het wel over ooit?
je zegt dat jonge paarden het over kunnen nemen he ?? klopt dat want we hebben nog een veulen van 10 maanden en ik wil niet dat die het ook over gata nemen.
felicity >> ja dit is voor mij het enigste minpuntje

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 18:36

joycie schreef:
het hoeft niet altijd zo te zijn dat andere paarden het overnemen, maar het kan wel. Bij ons op de manege staat een paard die het doet, maar de rest neemt het niet over.

Doordat het paard vel lucht binnenkrijgt, zit zijn maag wel sneller vol met eten en eet hij dus vaak niet zoveel, dus je moet wel oppassen dat hij niet te dun wordt.

Persoonlijk zou ik geen paard kopen dat luchtzuigt, omdat je gegarandeerd commentaar gaat krijgen van andere mensen en dat lijkt me niet leuk om dat als nieuwe eigenaar steeds te moeten horen.

ow ok.

hij is idd best dun maar ik had hem gezien dat toen de vorige eigenaar hem kocht en toen was ie nog dunner hij is nu wel dikker geworden.

tegen die commetaar kan ik wel tegen dat kan me niks schelen Knipoog Tong uitsteken

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:46

Luchtzuigen doen vooral paarden die zich vervelen op stal. Oké, er zijn uitzonderingen. Maar andere paarden die zich ook vervelen kunnen het wel gaan overnemen als tick. Als ze veel buiten komen en genoeg te doen hebben is het risico van overname minimaal.
Vaak word er gezegt als er een gangpad vol luchtzuigende manegepaarden staan, dat ze het over nemen. Nou, die vervelen zich gewoon! 3 uur in de les lopen geeft wel werk, maar dan staan ze als nog 21 uur te niksen, in hun stand!
Met een luchzuigband krijgen ze geen luch binnen in de buik, hoe ze ook zuigen. Je hebt verschillende qualiteiten daarin. Verder is er een operatie mogenlijk die een gaatje in de luchtpijp ofzo zodat het voor de luchtzuiger moeilijker word zijn tick uit te voeren. Maar dat is geloof ik wel prijsig. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!.
En owja, laat dat paard wel keuren hé, ookal is hij nog zo goedkoop. Lachen Good luck!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:03

Er wordt veel gezegd dat luchtzuigen onder paarden wordt overgenomen. Op verschillende pensionstallen heb ik paarden gezien die het het gebrek hadden, maar nog nooit gezien dat andere paarden het overnamen.

Ik heb zelf ook een ruin gehad die het deed. Met een luchtzuigband echter niet. Zo'n paard zou voor mij geen probleem zijn. Een paard dat al geen items meer nodig heeft om zich op vast te zuigen is echter al een tandje verder en zuigt gewoon in de open lucht. Dat zou voor mij wel een probleem zijn. Paarden krijgen hoe dan ook valse lucht binnen en kunnen er zeer veel last van krijgen. De een is gevoeliger dan de ander, maar zo kunnen ze daadwerkelijk koliek oplopen. Tanden worden er natuurlijk ook niet beter van wanneer ze zich constant ergens op vast proberen te bijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:47

Ik heb nog nooit meegemaakt dat paarden het luchtzuigen overnamen. Ook heb ik nog nooit een koliek meegemaakt, die aantoonbaar veroorzaakt was door het luchtzuigen. Toch heb ik aardig wat luchtzuigers meegemaakt.

Volgens mij vind je op manege's relatief veel luchtzuigers, omdat ze die voor een zacht prijsje hebben kunnen kopen en niet omdat ze het van elkaar over zouden nemen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:52

als dat het enige is dan zou ik hem gewoon nemen als ik jou was Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:54

Er is toch een heel topic over luchtzuigen? inclusief met eventuele tips om het te voorkomen. Was er niet iets met maagzuur? Hoeft niet altijd verveling te zijn.

Iig heb ik er te weinig verstand van maar er is een pagina'slange topic over geweest. Vork

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:56

Dat je op sommige manege's of pensionstallen meer luchtzuigers tegen komt heeft ook met het stal manegement te maken. Hoe word er gevoerd, uitgemest etc.
Luchtzuigen kan ook met maagproblemen te maken hebben. Er word op dit moment echt veel onderzoek gedaan naar maagproblemen, want het blijkt dat veel luchtzuigers last van maagzuur hebben. Je kan er veel over lezen in het speciale toppic over luchtzuigen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:57

Ik zie wat onzin en ik zie wat niet onzins Haha!

Mijn haflinger zuigt lucht als gevolg van verveling.

Je hebt 2 soorten:
- Verveling
- Maagproblemen

Van verveling krijgen ze geen koliek. Dat van de maag wel. Daarvoor kun je diverse voedingsdingen kopen bijv., maar bij medisch staat meer.

Een luchtzuigband kan ik je flink afraden. Die maken meer kapot dan je lief is.
In stal heb ik voor Fabiola een rubberen luchtzuigplek de rest heb ik met cribbox afgedekt en met stroomdraad. Buiten kan mevrouw dus niet luchtzuigen.

Paarden nemen luchtzuigen niet over. Niet de verveling variant. Het maag variant komt door het voer o.d.

Als het klikt tussen het paardje moet je, je daar niet op laten slaan.
Als je meer wilt weten over luchtzuigen pb gerust.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:02

Voor die prijs zou ik hem niet laten staan!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:02

Ik zou het niet doen, maar verder zoeken naar een ander leuk paard zonder dit gebrek. Het is niet leuk om met gebreken te zitten. Kijk, als je het paard al hebt en krijgt zoiets, dan is het niet anders. Maar om hier bewust voor te kiezen? Ik zou er in ieder geval nog heel goed over nadenken!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:55

ik ken een luchtzuiger een harstikke leuk beest en hij had altijd zon band om en daar deed die het helemaal niet mee en nu heeft die hem altijd af en ik zie het hem nooit meer doen.

Maar op mijn vorige stal kwam er een luchtzuiger naast me staan en toen ben ik wel gelijk naar een andere box gegaan want ik denk wel dat ze het overnemen van elkaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: luchtzuiger kopen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:15

Je moet even voor jezelf nagaan hoe erg je je daaraan stoort. Ook wij hebben een luchtzuiger op stal staan, en deze is ook gekocht met de wetenschap dat het een luchtzuiger is. Nu is het zo dat 80 % van de hackney's een luchtzuiger is, wij hebben er 8 staan en dit is de enige die het doet. Tevens is het een fokmerrie, maar geen van de kinderen heeft dit overgenomen, en alle 6 de nakomelingen staan ook nog op stal. Het is dus helemaal niet zo dat jonge dieren dit overnemen, in mijn ervaring nemen ze het gewoon niet over.

Ik persoonlijk zou het beestje niet laten staan.