Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabo

Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 20:00

Mijn paardje staat met 4 andere merries op een flink weiland. Nu hebben we afgesproken dat we zo af en toe eens met de kruiwagen het land in gaan om de mest eruit te scheppen. Zo hou je het land schoner. Daar zit wel wat in.. maar ohh wat is dat ZWAAR!!!
Ik met mijn arme (ex-hernia) ruggie vind dit maar niks hoor hahaha
Maar de anderen er voor op te laten draaien vind ik ook zo banketstaaf he..

Nu kreeg ik ook een tipje, van mijn nichtje, die het op school leerde bij 'weiland-beheer': voer je paard elke dag een handje mais. Dit verteert niet, komt in de mest er weer uit, de vogels in het land pikken de mais eruit, en 'woelen' zo de mest om, zodat het sneller 'verteert' ofzo...??

Wat doen jullie? scheppen jullie ook mest uit het land?

Caesar

Re: Poep scheppen op het weiland? Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:00

Nee, we hangen de sleep achter de trekker en verdelen het Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:01

Ik doe 't wel ja, ook al hoeft 't niet.
Soms als ik denk er ligt teveel.
Nu gaat 't even niet, staan nogal ver van stal af.
Maar anders wel Lachen

En die mais truc, ken ik niet Knipoog

En idd, weideslepen kan ook Knipoog

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:04

Je kunt inderdaad mais voeren of gewoon een granenmix.

Wij halen wel altijd de mest uit het land, en als je gewoon elke dag 1 kruiwagen volschept is het best bij te houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:08

wij scheppen alles uit de kleine landjes, tegen wormen en het is netter en tegen lange plukken gras. we doen het dagelijks en er staan nu 11 pony's. De grote wei doen we na een paar weken met de sleep.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:13

Ik schep iedere dag ..............hangt me soms de keel uit, Misselijk vooral als het rotweer is ( we hebben 8 paarden staan ) ...maar het is veel gezonder en ziet er idd netter uit.
Bovendien moet ik het doen met de anderhalf hectare die hier ligt, de weide sleep is prima, maar dan moet je wel regelmatig ruim kunnen verweiden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:20

Ik hou de boel ook netjes bij. Er komt net geen kruiwagen per dag af met 7 shetlanders.

Het trucje met de mais kende ik niet. Maar vogels heb ik genoeg die in de mest zitten te vroeten Lachen.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:21

Ik doe het zelf met een trucje. Je neemt 2 vuilniszakken en een kruiwagen. Doe je handen in plastic zakken. Met je handen (die dus in plastic zitten) pak je de drollen en die gooi je in de kruiwagen. Als je zo een stuk hebt gedaan rijd je hem 10 meter verder en zo ga je het hele land af. Vind ik zelf erg goed werken.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:24

Bij ons worden de weides regelmatig gesleept. Maar er is dan ook voldoende land.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:25

Ik mest ook iedere dag uit. Netter, beter én tegen die "mestplekken" die zich gaan vormen op den duur. Hoog gras dus. Als ik het weghaal, wordt het netjes kaalgegraast, anders niet.

Gooi alles op een hoop en op den duur profiteert de hele buurt ervan mee voor de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:29

Met een weidesleep

Geen beginnen aan met de kruiwagen Lachen
En zo gaat de koeie mest ook mooi uit elkaar, want dat is niet te scheppen Lachen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:43

Ik doe daar ook niet aan. Er lopen enorm veel kippen rond bij mijn oom (of iig, er was 1 kip aan komen lopen, toen kwam de haan van de buurman.. toen waren er opeens VEEL kippen Clown ). Maar die kippen, vinden de poep van Ivanka zo lekker, dat ze die helemaal opeten.

Dus dat is voor mij wel handig Haha!.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:55

wij doen het aaltijd met zaagselvorken, ook handig in het zand.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:58

Wij hebben gelukkig paddocks dus dat schept een stuk makkelijker. En verder heb ik de luxe dat het meestal gedaan wordt door de tuinjongen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 22:06

Wat een reacties, toppie hoor! Haha! Haha! Bedankt!
Maar de meesten doen het dus wel. Het zal ook wel beter voor je land zijn denk ik.
Reken eens uit.. hoeveel poept een paard per dag? Toch wel een hoop of...6, 7? Met 5 paarden zijn dat 35 hopen per dag erbij!! (Da's een hoop mest) Tong uitsteken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:09

ik heb hier inderdaad ook paddocks,en deze haal ik ook elke dag leeg.met zo'n mestboy...meestal is het zo gebeurt,maar sommige paarden graven in hun mest,pfff dan moet je echt een eind losse stukjes opruimen..

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:17

Ja ik doe het 1 keer in de week. De rest van de week doen de andere stalgenoten het, zodat iedereen het 1 dag in de week doet.
Vind het wel rotwerk hoor.. Krijg er een lamme arm van, maar goed 1 keer in de week lukt me wel Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:20

Wij doen wel (proberen) elke dag de mest uit de weiden te halen. Dan is het goed bij te houden namelijk. Wij doen dat omdat we niet zo'n grote wei hebben (anders ligt alles vol met mest) en tegen de wormen.
De truc met de mais zou kunnen helpen. Echter, mijn paard krijgt altijd 5 granenmix en dat lusten de vogels ook graag! Voor mij is dat dus een nadeel omdat ze alles uit elkaar halen, dus extra opruim werk. En Rongo loopt ook altijd graag nog even door z'n eigen mest om het zelf even te verspreiden Haha!

Wij werken altijd zelf met zo'n bladharker de mest bij elkaar. En dan met zo'n mestboy in de kruiwagen.

Als ik zelf een grote weide zou hebben, weet ik niet of ik de mest dan nog op zou ruimen. Als je het bijhoud is het eigelijk niet zoveel werk. Maar het is toch extra werk he.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:38

Bij ons gebeurd het niet. Beetje onzinnig want de mest van de mesthoop wordt ook weer over het land uitgereden. Maar volgens mij gaat de boer weleens met de trekker over het land (met sleep erachter uiteraard)

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:17

Ipsilonka schreef:
Beetje onzinnig want de mest van de mesthoop wordt ook weer over het land uitgereden.

Is zeker niet onzinnig. Van verse mest verzuurt de grond. Je krijgt er van die paardenplekken van waar ze niets meer eten en waar onkruid gaat groeien. Bovendien verlaag je de 'wormdruk' (de kans op wormbesmetting).

Ik doe het dus ook iedere dag en soms zelfs 2 x per dag Clown

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:26

Ik mest 2 a 3 x in de week het stuk land van mijn merrie en veulen. Hun stuk is niet heel erg groot, maar groot genoeg om in je eentje te mesten! Pff wat kunnen die 2 meiden poepen zeg! Mijn merrie lijkt gevoelig te zijn voor wormen en heeft vrij snel last van diarree (misschien moet ik de DA eens bellen hierover).

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:36

Ik doe het niet. Wij hangen inderdaad de weidesleep achter de auto. Als ik gewoon zo door de wei loop schop ik ook vaak wat keutels uit elkaar. Dan verteert het sneller en krijg je niet van die nare plekken in het gras.
Scheppen zou voor mij alleen een optie zijn als ik de wei bij de stal had.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:39

Wiepie schreef:
Ipsilonka schreef:
Beetje onzinnig want de mest van de mesthoop wordt ook weer over het land uitgereden.

Is zeker niet onzinnig. Van verse mest verzuurt de grond. Je krijgt er van die paardenplekken van waar ze niets meer eten en waar onkruid gaat groeien. Bovendien verlaag je de 'wormdruk' (de kans op wormbesmetting).

Ik doe het dus ook iedere dag en soms zelfs 2 x per dag Clown

Bij ons staan er ong 25 paarden op 20 hectare ofzo, denk je dat de staleigenaar gek is? Tong uitsteken Ik snap hem wel hoor.
Pling

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:02

20 hectare loop je idd niet iedere dag even door met je kruiwagentje!
En met 20 ha kun je stukken land ook een jaar lang niet weiden maar bijv maaien; dat vermindert de wormdruk ook.
Maar niet iedereen heeft 20 hectare weiland Knipoog En dan is poep ruimen zeker niet onzinnig om eerder genoemde redenen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:04

Wij doen het ook niet, daar is het land veel te groot voor. Zodra het land waar ze in staan kaal gegeten is (ze krijgen er dagelijks een nieuw stukje bij), gaan ze naar een ander stuk land. Ze komen pas een jaar later weer in datzelfde land te staan, dan is er alweer zoveel met dat land gedaan, dat er echt geen poep meer ligt Knipoog