Wel of geen wieltjes in je sporen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen wieltjes ?

Geen wieltje.
33 (47%)
Glad wiel (ook wel dubbeltje genoemd, zonder "punten").
9 (12%)
Grof wiel (ook bekend als sterwiel).
23 (32%)
Fijn wieltje.
3 (4%)
Klein scherp wieltje.
2 (2%)

Totaal aantal stemmen: 70

Parcival

Wel of geen wieltjes in je sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:10

Ik ben benieuwd met wat voor sporen jullie rijden, en wat de redenen zijn om daar voor te kiezen.
Zelf rijdt alle drie mijn paarden met een grof wiel, omdat deze kunnen wegrollen, zodat je je paard er geen pijn mee doet. Ten tweede omdat ze door die (afgeronde) punten net iets meer effect hebben dan een glad wiel. Ten derde omdat je er meer mee kunt dan met een spoor zonder wiel, bijvoorbeeld rollen etc.

Paal

Re: Wel of geen wieltjes in je sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:25

Ik ben het helemaal met Parcival eens, ik rij 5 tot 10 paarden per dag, en eigenlijk altijd met grof wiel.
Op hele jonge paarden wil ik soms nog wel eens zonder sporen rijden, maar zodra het kan gaan ze om.

marian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:28

Tsjonge, tot nu toe draagt iedereen die reageert grof wiel. Als ik wel eens op concoursen kijk, lijkt me dat wat veel, want lang niet iedereen rijdt ermee.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:06

Ik rijd met een glad wiel. Mijn paardje reageerd nogal heftig op knop sporen. En met een glad wiel hoef ik maar heel weinig en kort een hulp te geven.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:08

Ik heb geen wieltje Vork

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:09

ik heb de pessoa sporen, deze zijn 1.5 cm lang en hebben een groot glad wiel. deze zijn echt superzacht voor het paard.
ik wissel wel eens af met de korte knopsporen van sprenger, maar met wiel loopt ze eigenlijk lekkerder

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:11

Glad wieltje, een heel kleintje, steekt amper uit, van Sprenger.
Stompe sporen plakte hij teveel tegenaan, grof wiel sprong hij tegen het dak aan, dit is een fijne middenweg.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:42

ik rijd de paarden met sporen die er aan toe zijn, en ze nodig hebben. Ik kan nou niet zeggen dat ik zodra het kan gelijk een spoor met wiel om ga doen, dat valt bij mij niet onder lekker rijden. Daarbij is het een verzinsel dat ze vriendelijker zijn dan knop sporen. Ja ze rollen, maar denk je nou werkelijk dat je knopspoor blijft haken dan??? Dacht het niet. Ze zijn wel degelijk scherper, maar een stuk minder scherp dan het scherpe wiel. Ze draaien makkelijk en de goede ruiter kan er goed mee rijden. Maar om nou te zeggen dat ik er mee ga rijden zodra het kan, nee dank u. Ik gebruik ze graag, maar om mijn hulp te verkleinen, en als mijn paard dat niet nodig heeft en er wel aan toe is, dan doe ik hem niet om!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:01

ik zet bij mezelf liever een spoor met groot glad wiel in mijn beem dan een met een knop.
met wiel rolt weg en kan daarom niet in het paar prikken wat je met een knop wel kan.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:03

Ik rijd met stompe sporen, zonder wiel dus.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:15

Ik rijd met grof wiel, uiteindelijk vind ik dat soort sporen vriendelijker dan knop- of stompesporen. Ze reageren erg goed op sporen met grof wiel omdat je ze mooi over het paard kan laten rollen, met stompe sporen heb je snel het idee van: het zijn maar stompe sporen dus ik kan ze wel wat vaker gebruiken. Ik heb liever wat heftigere sporen waarbij ik ze maar één keer hoef te gebruiken om mijn paard iets duidelijk te maken, dan heel vriendelijke sporen waarmee je de kans loopt om je paard af te stompen.
Ik moet wel zeggen dat ik het spoor waarmee ik rijdt niet wil bestempelen als sterwiel, dat is wat mij betrefd de scherpere variant van het wielspoor met grof wiel, daarbij zitten er echt stekels aan het wieltje.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:42

ik rijd met een glad wieltje omdat mijn paard een extreem gevoelige huid heeft en met knop spoortjes wondjes krijgt. En dit blijkt nog vriendelijker te zijn ook en hij loopt er goed op Haha!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:53

ik rijdt met een stompe spoor omdat hij daar eigelijk al prima op reageerd, 1x aantikken en voila.
maar als ik wieltjes zou gaan gebruiken zouden dat grove wielen zijn maar voorlopig heeft hij dat niet nodig. Sowieso draag ik alleen sporen omdat ik zelf 1.68 en mijn paard 1.75 en hij niet met zweep kan worden gereden want dan draait hij door. Ik moet ergens mijn kracht vandaan halen als zijn kop erop zit Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:34

ik rij met een glad wieltje. Die van pessoa en het wieltje is echt heel klein Haha!
Hij reageerd hier fijner op en ik vind ze fijner..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:56

Ik rijd western dus met een wielspoor. Ik weet niet wat voor, wel een grote met halve rondjes eraan.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:27

Ik rijd helemaal zonder sporen Knipoog

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:31

1 paardje rijd ik wel met grof wiel, omdat ze daar beter op reageerd dan op knopsporen of helemaal geen sporen.
Verder rijd ik meestal met kleine knopspoortjes.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:52

Met stompe sporen. Waarom..tja dit werkt goed dus ga ik het niet veranderen. Heb nog nooit met wieltjes gereden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:21

Ik rijd zonder sporen! Heb ik niet nodig met dit paard. Anders is het gewoon even aftasten op welk spoortje je paard goed reageert, kan per paard verschillen.

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:31

Hangt af van paard tot paard ...Ik ben persoonlijk niet voor wieltjes maar soms kan het wel wat voordelen bieden ..

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 10:32

Ik rij mijn paard altijd met een klein scherp wieltje. Ik heb een hele hete Lusitano en ik hoef maar met dat spoortje in de buurt van hem te komen en hij gaat al !

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:19

Mariska1970 schreef:
Ik rij mijn paard altijd met een klein scherp wieltje. Ik heb een hele hete Lusitano en ik hoef maar met dat spoortje in de buurt van hem te komen en hij gaat al !

logisch.. nee met zulke sporen maak ik geen vrienden met mijn paard

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:31

niet eigenlijk, alleen de dressuur (verplicht) met een kort spoortje, verder nooit.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:46

ik rijd met een grof wiel, omdat mijn paard hier het fijnste op loopt en ik met deze sproor voor weinig een goede reactie krijg.

ik ben wel van mening, dat een spoor niet is uitgevonden om je paard aan het been te krijgen enz, want dit is rijtechnisch op te lossen. een spoor is een hulpmiddel om jou beenhulp te verduidelijken, maar liever een iets scherper spoortje zodat je met een rustig been kunt rijden, dan een minder scherp spoortje waar je mee moet blijven drijven voor reactie. Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:50

ik rij met een klein knop spoortje