bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:38

Wat is volgens jullie positieve en het negatieve van bitloos rijden.
Is het iets wat je bij elke training en overal doet of iets voor een keertje, maar lang niet altijd
En heeft iemand tips ervoor?
groetjes patty

Lenneke_

Re: bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:57

Ik rij sinds kort met een touwhalster. Rij er alleen buiten mee. Ten eerste omdat ik bijna nooit in de bak rij en ten tweede omdat ik als ik al in de bak rij dressuurles heb en het dan niet echt werkt met een touwhalster Haha!
Ik vind mijn paard er wel lekkerder mee lopen, veel ontspannender. En hij is ook makkelijker bij me te houden omdat hij niet tegem m'n handen in gaat hangen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:12

Ik rij zelf altijd bitloos, veelal buiten. Een vriendin rijdt mijn paard dressuurmatig, wel met bit.
Verder zou ik als ik jou was eens de zoekfunctie gebruiken want hier zijn een hééleboel topics over Knipoog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:05

Ik rij sindskort ook wel eens met touwhalster (we wisselen het wat af). Het enige probleem vind ik dat je dan maar 1 touw hebt. Haha! (Jaja, ik weet je kunt hem gewoon vast knopen, maar ik moet het eerst zo leren zegt mijn instructrice). Ik vind het eigenlijk wel heel fijn rijden.. lekker relaxt.. maar goed, dat is niet hetzelfde als met een bitlooshoofdstel rijden.
Dat lijkt me erg bijzonder, vooral omdat de pony die ik nu rij het bit nog wel eens wil vastpakken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:59

Ik rijd lekker buiten met touwhalster. Mijn vz-pony is 26 en heeft vroeger veel en hoog dressuur gelopen. Ik merk het ook wel dat hij het leuker vind zonder hoofdstel.

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:48

Ik ga mijn paardje inrijden met touwhalster. Hopelijk gaat dat goed. Ik wil bitloos blijven rijden!
Een side-pull werkt wat beter als een touwhalster maar dat is ook verschillend per paard. Ik heb afgelopen 2jaar met bosal gereden wat me ook heel erg goed bevalt! Ik moet dalijk dus nog gaan kiezen!!! haha!! Ik heb ze alle 3 thuis dus ga maar proberen waar ze het beste op reageert!!

Leuk om te lezen dat er mensen het vertrouwen in hun paard hebben en heerlijk buitenrijden met halster! Het is zo relaxed!!!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:13

Buitenrijden met een touwhalster...
Heb wel vertrouwen in mijn paard maar verder dan een blokje om op het terrein gaan we niet..

Ontopic: ik rij weleens me een CRB, makkelijk en goedkoop Haha!
Ik hoorde wel ergens over dat je ook bitloos gewoon nagevelijk moet rijden maar hoe je dat voor elkaar krijg..
Die van mij trekt enkeld maar de teugels uit mijn handen en loop met zijn neusje op de grond..
Op zich vindt ik het positief dat als je paard iets aan zijn mond heeft dat je dat gewoon door kan blijven rijden.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:37

Ik heb met m'n verzorgshet wel geprobeerd met touwhalster te rijden, maar dat gaat niet super.
Sommige paarden lopen er super ontspannen mee, maar m'n verzorgshet heb ik niet in de hand zonder bit: in de bak gaat het wel, maar zodra ik buiten rij gaat het erg lastig aangezien ze een super gespierde nek heeft en je met een touwhalster geen controle hebt als ze dan vervelend gaat doen (grazen en neit met hoofd omhoog willen/lastig doen met sturen/halthouden)
Daardoor vind ik het onhandig met touwhalster te rijden, in de bak gaat het wel maar met buitenritten is het gevaarlijk als je dan geen controle meer over de pony/paard hebt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:03

ik heb een zware koudbloed, een soort tank en sinds bij mij de euro is gevallen dat ik hem met een rol prikkeldraad in z'n mond nog niet zou kunnen houden als ie ervandoor gaat, rijd ik bitloos, op een NoBit hoofdstel (www.paardenservice.nl)
Ik merk w.b. stuur en rem geen verschil met een bit, alleen heeft ie nu z'n mond dicht, geen tong er meer uit, geen overmatige speekslevorming meer en hij slaat niet meer met z'n hoofd.

Dressuur rijd ik niet, dus van nageeflijk en in de krul en dat soort termen weet ik niets Clown

wel weet ik dat ik inmiddels een enorme afkeer heb gekregen van het idee om een stuk ijzer in een mond te hangen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:54

Ik rij meestal buiten bitloos, en soms ook in de bak.
Melody loopt er erg ontspannen mee, ze vindt het volgens mij prettiger dan een bit. De rem werkt net zo goed als bij een bit. Nadeel vind ik dat het sturen niet zo makkelijk gaat, dus voor echt dressuur is het niet echt geschikt vind ik.
Ik rij trouwens met een sidepull: http://www.infoplaats.nl/paarden/fotos2 ... s/2345.jpg
Of met een cross-rope bridle:
http://www.infoplaats.nl/paarden/fotos2 ... s/6259.jpg
http://www.infoplaats.nl/paarden/fotos2 ... s/6280.jpg

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 15:09

Bedankt voor het reageren allemaal.
Ik heb laatst op mun verzorgpony ook een keer bitloos gereden. wel met halster Bloos zou je zo met halster kunnen blijven rijden? of tog maar beter wat anders proberen te halen als ik hiermee door zou gaan? Vingers aflikken

wat ik zelf merkte is dat ze beter tegen te houden is. normaal zou je haar mond helemaal kapot kunnen trekken als je wou en nu stopte ze een heel stuk beter. ze vind het volgens mij ook wel wat fijner maar eerst stond ze zo te kijken van wat is dit Koe ik krijg niks in mun mondje Clown

wkoekoek: hoe moet ik dat met de zoekfunctie doen dan? Bloos
Alayda: sucses met inrijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:26

Bitloos rijden is niet iets dat je even besluit te doen. met een touwhalster of ander hoofdstel/halster zonder bit meot je paard eerst een noodstop en het principe wijken voor druk leren. Het is eiegnlijk hetzelfde als met een bit, je moet je paard eerst LEREN hoe erop te reageren. Zonder goeie voorbereiding zou ik er zeker niet aan beginnen (maar dan zou ik zowiezo niet gaan rijden) en met geoie voorbereiding is ieder paard ermee te rijden. Kijk voor meer info bijvoorbeeld eens op www.paardnatuurlijk.nl www.parelli.nl www.naturalhorsemanship.nl enz.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 16:08

ok. hoe zou je hem/haar dat eigenlijk kunnen leren zegmaar (goed leren) en kan een pony van 27 dit nog leren? Bloos
ik zal eens op de site's kijken Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:20

Sinds mijn haflinger last heeft van een Hangend rooster en wat haakjes op de kiezen reed ik haar met een biothane halster hoofdstel maar dan zonder bit.
Nu is ze bij de Tandarts geweest en heeft nergens last meer van, ik ben haar nog aan het inrijden en wil graag dat ze zowel op het touwhalster (waar ik nu mee rijd) en het gewone engelse hoofdstel met bit leert lopen.
Er zitten voordelen aan het rijden met bit, ook voor het paard, maar net zo goed zitten er ook voordelen aan het rijden zonder bit.
Daarnaast denk ik verder na over toekomst, mocht ik ooit in de situatie komen dat ik haar moet verkopen, dan kan ze ook met bit gereden worden, iets wat de meeste mensen toch doen.

Nog een reden voor mij om haar aan het bit te laten wennen is dat ik misschien aangespannen met haar wil gaan rijden, je rijd dan met een totaal ander bit, maar je hebt profijt ervan als ze onder het zadel het bit al volledig geaccepeteerd heeft en hier onspannen op reageerd.

Bitloos rijden is heel leuk, maar om zomaar even uit te proberen tja ..daar ben ik niet zo'n voorstander van.
Hulp van iemand die er ervaring mee heeft is veilig en handig, vooral als een paard al jaaaaren met bit is gereden.
Het rijden met een touwhalster of bitloos hoofdstel vraagt op sommige punten een andere wijze van rijden en hulpen, ben je daar wel van bewust en rijd met bv een touwhalster niet op dezelfde wijze zoals je dat met hoofdstel zou doen, niet dat er daardoor direct iets mis zou gaan, maar het is niet zacht en vriendelijk.
Een touwhalster of bitloos hoofdstel vooral een hackemore kan in onjuiste of onkundige handen nog scherper in werken dan een bitje.
Al lijkt het om zo te zien een optoming die weing schade kan aanrichtten dat is het imo niet, net zoals het rijden met bit moet je een rustige zachte hand hebben.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:24

ik rijd sinds kort ook bitloos, met een immitatie emiel voest hoofdstel. Buitenrijden gaat prima, er zit een rem en een stuur op, en af en toe stoppen we om te grazen, wat nu erggemakkelijk gaat zonder bit Haha! . In de bak merk ik dat ie wat gaat hangen op m'n handen, wat ie met bit eigenlijk nooit echt deed. Maar moet er wel bijzeggen dat ik pas 2 keer met bitloos hoofdstel in de bak heb gereden dus het is ook nog een kwestie van oefenen.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:52

Ik rijdt sinds een half jaartje alleen nog maar bitloos, met een touwhalster. Mijn paard vindt het bit niet leuk, en hij reageert super op t touwhalster. Ook rijdt ik welles met een gewoon halster, of alleen met een touw om te hals..
Maar waarom kun je geen dressuur les rijden zonder bit? Ik rijdt dan wel western, maar ik kan alles met touwhalster, dat is helemaal geen probleem. Hij loopt gewoon aan de teugel, en ik kan alle oefeningen gewoon met hem doen. Ook rijdt ik gewoon buiten met hem en dat is echt niet gevaarlijker dan met bit. Ik vind niet dat je met bit meer te zeggen hebt, je paard moet alleen eerst wel even wennen aan bitloos rijden. En jijzelf helemaal. Met touwhalster kan je helemaal niet met constante druk rijden (dat vind ik ook niet kunnen met bit, maar dat is weer een andere discussie). Het is maar net wat je je paard hebt aangeleerd en wat je gewend bent volgens mij. Een bit is nou eenmaal 'normaal'..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:08

Ik heb op de site van paardenservice gekeken, en is € 189 een normale prijs voor een bitloos hoofdstel? Ik vind het nogal wat eigenlijk. Ik heb een 3 jarige die vrij gevoelig is( mond en oren) en het lijkt me wel wat om haar in ieder geval buiten zonder bit te rijden. Rijdt er ook iemand dressuur met bit en buiten bitloos? Moet je echt op 2 manieren africhten om met beide te kunnen rijden?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:37

Ik rij dressuur met bit en buiten zonder. Maar ik heb het mijn paard nooit echt hoeven leren. Eerst een paar keer in de bak gedaan, dat deed hij super, daarna mee naar buiten, maar wel met het hoofdstel eroverheen voor nood. Maar dat hoofdstel had ik nooit nodig, dus toen heb ik het maar afgelaten. En het gaat super.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:57

[***] schreef:
Ik heb op de site van paardenservice gekeken, en is € 189 een normale prijs voor een bitloos hoofdstel? Ik vind het nogal wat eigenlijk. Ik heb een 3 jarige die vrij gevoelig is( mond en oren) en het lijkt me wel wat om haar in ieder geval buiten zonder bit te rijden. Rijdt er ook iemand dressuur met bit en buiten bitloos? Moet je echt op 2 manieren africhten om met beide te kunnen rijden?

Ik geloof dat ze er zijn vanaf ong. 45 euro (een imitatie-Voest hoofdstel). Vind bijna 200 euro wel erg veel hoor.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 06:05

[***] schreef:
Rijdt er ook iemand dressuur met bit en buiten bitloos? Moet je echt op 2 manieren africhten om met beide te kunnen rijden?

Als je even mijn post leest....

ja dus Lachen

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 06:11

ik heb mijn arabiertje met touwhalster ingereden, je hebt veel meer controlle zo over ze, zit veelal tussen je oren de angst, paardje reageert veel beter en je hebt alleen druk als je aan de teugels trekt, ik rij der op mijn pinkjes met dat halster aan de teugel gaat gewoon perfect

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:35

Ik kan m'n paard niet nageefelijk (of was het nou nagevelijk...) rijden met een touwhalster, maar dat hoefd ook niet van mij. Ik kan ermee remmen en sturen en dat is voor mij genoeg Haha! Maar moet zeggen dat m'n paardje met touwhalster kan/wil halsstrekken en met bit niet Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:49

Die cross rope bridles worden door iemand hier op bokt gemaakt niet? Waren die niet vrij goedkoop (en logisch gemaakt ook naar mijn idee).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:59

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:22

Ik dacht dat ze op bokt ook verkocht werden ja ...