help, problemen met verkoop.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lismarnic

help, problemen met verkoop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 15:43

wie kan mij helpen..... ik heb 3 maanden geleden een pony gekocht,toen ik thuis kwam en met haar ging rijden was ze totaal niet ingereden,ze was alleen zadelmak.
Omdat ik het heel erg druk heb en eigenlijk een paard zocht waar de ,,knoppen,, al aanzaten heb ik haar weer verkocht.
die vrouw die m van mij gekocht heeft kwam met het verhaal dat ze drachtig is. en ook al ruim 8 maanden.
Iets wat ik nooit wist en wat ze al was voor ik haar kocht.
Toen ik haar kocht had ze geen entings boekje en chip.
Ik heb haar ook aan die mensen verkocht zonder boekje en chip. waar zei vanaf wiste.
zei heeft haar geeent en laten chippen.
Nu willen ze alle kosten die gemaakt zijn voor t enten chippen en omdat ze achteraf drachtig blijkt te zijn op mij verhalen.
Wie weet of dit zomaar kan.... en als ik van te voren wist dat ze drachtig was had ik haar noooooooooooiiiiit weg gedaan.
Laatst bijgewerkt door Katja op 04-06-05 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Debsey

Re: help help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:48

hmm wist je dan niet dat ze helemaal niet ingereden was?
dat zou je toch wel horen te weten als je het paard koopt. vooral omdat je zegt dat je daar weinig tijd voor hebt.

volgens mij zouden ze die kosten niet op jou kunnen verhalen,
ze hadden het paard dan van te voren door een dierenarts moet laten keuren , hier kun je geloof ik niets aan doen...
dus kunnen die kosten niet echt bij je neer gelegt worden..
maar goed, dat weet ik niet zeker.....

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 15:55

is het niet zo dan dat ze verborgen gebreken tot 6 weken na aankoop kunnen verhalen dan?

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:57

tsja kijk dat weet ik dus niet..
maar ik vind het sowiso al dom dat ze er geen dierenarts erna hebben laten kijken,.
dat houd dus in dat alles wat ze heeft verborgen gebreken kan zijn (realistisch gezien he)

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 15:59

ja alleen voor dat ze haar kocht is ze klinisch gekeurd...en ook nog goed gekeurd dus snap mn god niet dat de dierenarts het niet gezien heeft.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:12

hmm ja dat is wel heel erg vreemd dan,
ik denk dat je maar even moet wachten op een antwoord van een bokker die daar net iets meer verstand van heeft

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:18

jah doe ik dat maar.... vind het zo vaag allemaal.. en de bedragen die ze vraagt zijn helemaal te gek...ik krijg meer het idee dat ze de aankoopkosten eruit probeerd te halen.... kijk dat ze onverwachts drachtig is,is voor haar ook niet leuk uiteraard.

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:22

ik ga ff eten kijk na het eten wel even of er meer bokkers zijn die dit probleem kennen en weten of het zo kan gaan

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:23

nee dat begrijp ik ook wel van haar kant...
is er geen mogelijkheid om har terug te kopen voor het zelfde bedrag wat hun ervoor gaven?

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 16:26

ahhhh was dat maar waar had ik haar nu nog opgehaald...en ze vraagd nu de helft meer als dat ik er voor gekregen heb.
staat ook al voor 1000 meer op internet..t lijkt er meer op dat ze gewoon haar geld terug wil,zonder er bij na te denken hoe t met die pony moet gaan...lijkt wel of geld tegenwoordig belangrijker is als zo'n pony. beesie gaat toch voor alles.... k baal echt dat ik t geld niet heb leggen.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:17

Wat stom zeg. Maar ze heeft hem toch zelf laten enten en chippen, daar kan jij toch niks aan doen.
En als ze dat veulen niet wilde en toch liever verder had willen kijken voor een ander paard, dan had ze hem wel aan jou terugverkocht.
Kijk als ze dat nou had gedaan, had ik het wel begrepen als ze de extra kosten DIE ZEI ZELF GEMAAKT HEEFT terug wilt .Nu begrijp ik het niet en ik weet haast wel zeker dat ze die kosten niet op jou hoeft te verhalen.

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 17:47

ze wist ook niet dat ze drachtig was toen ze haar kochte he.... kwam ze 2 weken later pas achter

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:02

Sorry hoor, maar een merrie die al 8 mnd drachtig is en dat dan over het hoofd zien? Zelfs bij een keuring?
Ik heb mijn twijfels.

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:06

kijk ik heb er zelf weinig verstand van..... de dierenarts heeft zijn excuses aangeboden doordat hij dat niet gezien heeft. ik heb die pony ook maar 2 weken gehad. dus ik kon t nooit in de gaten hebben.... ze had wel dikke grasbuik toen ik haar kocht..die vorrige eigenaar zei ook al dat ze al meer dan 3 maand alleen maar op gras stond...ik heb totaal geen verstand van drachtige pony's dus ik viel flauw achterover toen ze met die feiten aan kwam

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:28

Ja maar als ze het een probleem vind dat die pony drachtig is waarom laat ze jou haar dan niet terug kopen.
Gewoon de verkoopprijs plus die ent en chip kosten????

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 19:28

ja als ik t geld had was t probleem opgelost maar ik kan t ook maar 1 x uitgeven... ben niet zo rijk *snik* ze doet zo vreselijk moeilijk.. ze wil alleen geld van mijn kant zien

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 06:28

lismarnic schreef:
ahhhh was dat maar waar had ik haar nu nog opgehaald...en ze vraagd nu de helft meer als dat ik er voor gekregen heb.
staat ook al voor 1000 meer op internet..t lijkt er meer op dat ze gewoon haar geld terug wil,zonder er bij na te denken hoe t met die pony moet gaan...lijkt wel of geld tegenwoordig belangrijker is als zo'n pony. beesie gaat toch voor alles.... k baal echt dat ik t geld niet heb leggen.

Je bent nu wel erg dubbel, bij jou moest ze al weg omdat je haar zelf moest inrijden.
Je koopt een pony terwijl je er geen tijd voor hebt, want ook een jonge ingereden pony moet aan het werk.

Jij bent haar verkoper en jij hebt een mededelingsplicht. Ik denk dat je 2 dingen te doen hebt, de koper een schadevergoeding aanbieden in overleg met de verkoper die haar aan jou heeft verkocht( zonder paspoort en chip!!!) En eens goed nadenken voordat je een ander beschuldigt van laksheid.
Ich habe es nicht gewüsst, is niet voldoende.

kimmie261

Re: help, problemen met verkoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:48

Als jij hebt vermeld dat het paard niet gechipt en geent was en koper laat dat daarna zelf doen ,zijn dat nooit kosten die ze op jou kunnen verhalen!
Simpel omdat je het vermeld hebt bij verkoop en dat zij de keus hebben gemaakt het paard zo te kopen.

die drachtigheid kan jou niet verweten worden als je het niet wist,als het paard klinisch gekeurd is bij verkoop dan sta jij in je recht,simpel gezegd is de vraag of drachtigheid een verborgen "gebrek" is.

als het een rechtzaak zou worden moet kopende partij het bewijzen dat jij wist van die drachtigheid,en dit verzwegen hebt.

het is heel vervelend dat dit gebeurt,maar de kosten van een drachtigheid zijn niet zoveel hoor!!mijn merrie heeft net een veulen gehad en de veearts is alleen langs geweest voor een prikje en nakijken,verder drinkt het melk en eet het straks gras.

@amondi:verkoopster had gemeld dat het paard niet geent of gechipt was!!!Als koper daar accoord mee gaat moet koper dus gewoon weg daarover niet zeuren!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:58

Verkoper heeft ook niet gemeld dat paard drachtig was, en dat is wel degelijk verzwijging! Ook al stelt verkoper nu dat zij dat ook niet wist, dat is een zaak tussen haar en de persoon waarvan zij hem gekocht heeft.
Niet voor de huidige eigenaar!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 08:28

ze zou inderdaad eens naar die andere eigenaar kunnen bellen ,maar die zal de zaak van de hand doen met dat hij het niet wist....

dus hoe wist de verkoopster er dan van,het is gewoon voor de kopende partij een vervelend verhaal,zeker als je geen veulen wil,als verkoopster kan je evt coulant zijn om een gedeelte van de(evt) kosten te betalen,daar het veulen van de koper wordt en deze het dier ook kan verkopen...
verder zou ik echt niet gaan!

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 08:57

niemand wist dat ze drachtig was ...ook ik niet...ik zou haar nooit en te nimmer weg gedaan hebben als ik wist dat ze drachtig was.... en als bij de klinische keuring was gebleken dat ze drachtig was had ik haar sowieso nooit verkocht. de dierenarts heeft ook nog telefonisch contact opgenomen met de nieuwe eigenaar dat ze gezond was en dat er niks loos was

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:47

zowiezo kan ze de chip kosten niet op jou verhalen. ze wist van tevoren dat er geen chip inzat, en is toen neem ik aan met de verkoop prijs accoord gegaan, anders had ze haar niet gekocht.

voor de drachtige merrie hoef je geen schade vergoeding te betalen. als je alleen aanbied de koop terug te draaien en de chipkosten op je te nemen, moet het voldoende zijn.

andere opties: voorstellen de kosten van het veulen op je te nemen en tegen de tijd het veulen weg te halen.

gaat ze moeilijk doen dat ze meer geld voor de merrie wil zien? confronteer haar ermee dat ze de pony voor 1000 euro meer op internet te koop heeft gezet. dat is natuurlijk dan ook niet netjes he...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:43

hoe vervelend het ook voor jou is, ja ze kunnen het op jou verhalen en als er nog meer dingen boven water komen die te maken hebben met verborgen gebreken kunnen ze tot.. schrik niet 1½ jaar daarna nog bij jou aan kloppen.
ik wil je niet bang maken, maar dat zijn zaken waar ik zelf ook tegenaan loop.
het enigste wat je nu nog kan doen is het paard terug nemen, hem weer tekoop aan bieden, en als er zich een koper meldt op de dag dat het paard bij jou het erf verlaat eerst langs een dierenarts laten keuren en de mensen een brief laten ondertekenen dat men het paard accepteerd in de staat waarin hij zich op dat moment bevind.
wil je dat niet of kan je dat niet, betaal de kosten van het enten dan en hoop dat ze zich verders niet meer laten horen.
het vervelende is dat jij ook het slachtoffer bent geworden van de nieuwe europeese dierenwet waarin staat dat de verkoper verantwoordelijk is voor ale gebreken die er zijn of komen voor de eerst komende 1½ jaar mits jij kan bewijzen dat het niet bij jou is ontstaan, maar daarvoor moet je wel een keuringsbewijs hebben.
sorry ik wilde dat ik een beter bericht voor je had.
ik zelf zit er ook me ik heb inmiddels al 3 paarden moeten terug nemen die ik verkocht had en waar de nieuwe eigenaar niet tevreden mee was
dit is misschien ook een tip voor alle andere bokt lezers die wat te koop hebben

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:51

ik vind het eigenlijk van jou nogal stom, als je een paard gaat kopen dan probeer je m toch even uit. En ik vind die DA ook nogal stom dat ie dat over het hoofd heeft gezien, een merrie die 8 maanden drachtig is dat moet je wel kunnen zien als DA!

lismarnic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 11:27

ja gaat mij dus ook zo..... als die dierenarts haar toch goedkeurd en die heeft ook nog contact gehad met de koper...dus ik heb haar goedgekeurd verkocht.... nu blijkt dat ze drachtig is lijkt mij dat ze dat nooit kunnen verhalen op mij... Het idiote is wij hebben ook niks op papier gezet... ik heb alleen een bewijs van goedkeuring van de DA