NAV Blik op de weg: PROGRAMMA VOORSTEL

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

NAV Blik op de weg: PROGRAMMA VOORSTEL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 12:58

Aangezien het andere topic steeds weer naar beneden zakt, en hooghouden niet mag, en de moderators niet reageren als we ze aanschrijven hebben we toch maar weer een nieuw topic geopend.

We zoeken dus iemand die een programma wil maken voor SBS. We mogen een programma maken, het zelf indelen en dan bekijken zij of ze het willen uitzenden.

Wat we dus zoeken zijn ideeen voor het programma, mensen die weten hoe je een programma opbouwt (evt. ook een stukje over dit forum erin??)...

geef je ideeen in dit topic, en hou het topic hoog.. zodat mensen die wel een programma kunnen maken in elk geval dit topic niet kunnen missen... We proberen nog steeds om een eigen plek op de site te krijgen...

Voor de mensen die het allemaal even niet meer volgen: zie het topic: paardenforum voor verkeersveiligheid, in mijn onderschrift..

VeronicaM

Re: NAV Blik op de weg: PROGRAMMA VOORSTEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:59

ik zit nu toch de hele dag thuis dus ik zal zometeen even allemaal ideeen en indelen opschrijven wat er wel in zou kunnen?

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:11

Is het trouwens voor 1 aflevering of voor een serie afleveringen :S?

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:24

nou ik heb even (best snel) een ding in elkaar geflanst..weet niet of het zo goed is..anders wil iker nog wle wat aan veranderen

^^ Inleiding
- Vertellen waarom dit programma, wat we precies van plan zijn en wat we willen bereiken, Hoe we er mee begonnen zijn enzov. En wat we gaan vertellen in deze aflevering
^^ Ruiter
- Wat kan een ruiter doen om veilig de weg op te gaan
- Wat moet je als ruiter meenemen/aanhebben als je naar buiten gaat
- Gebaren van de ruiter wat ze betekenen
^^Algemeen
- Hoe ziet een paard er in het donker met reflecterende spullen er uit
- HIER KAN NOG MEER ALGEMENE INFORMATIE
^^ Automobilist
- Hoe kan een paard op een auto reageren
- Hoe kan een automobilist op een paard reageren
- Vertellen hoe ze het best kunnen omgaan met een paard op de weg
- Wat ze moeten doen als het paard los loopt en de ruiter is gevallen
^^ Vrachtwagens en trekkers
- Hoe kan een paard reageren op een vrachtwagen/trekker
- Hoe reageert een vrachtwagenchauffeur/trekker rijdende op een paard op de weg
^^ Fietsers/bromfieters/scooters
- Hoe kan een paard reageren op een fietser/scooters
^^Motors
- Hoe kan een paard op een motor reageren
- Hoe reageert de motor rijder op het paard
^^ Slot
- Alle belangrijke punten nog op een rijtje waar iedereen op moet letten
-Afsluiting

Het kan zo als 1 programma.. en als we gewoon meerdere programmas mogen dan kan het allemaal zeer uitgebreid verteld worden Lachen

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:20

Misschien is het aardig om politiepaarden aan het werk te filmen? Is vaak wel spectaculair, en op die manier hou je toch meer kijkers dan alleen paardenliefhebbers...

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:43

over het maken van programma's heeft Marike hier op Bokt meer verstand, mischien kan je haar eens PBén?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:56

Ik zou sowieso openen met wat indrukwekkende beelden van de sprongen die paarden van schrik kunnen maken , inderdaad misschien in samenwerking met een Bereden Politie training voor paarden die nog niet zover zijn in de training ?

Ik weet eigenlijk niet hoe zij dat aanpakken hoor , of daar echt heftige reacties te zien zijn of dat ze het zo geleidelijk aan opbouwen dat de paarden langzaam wennen ?

Maar het is goed om mensen direct te boeien door direct het probleem te laten zien.

Begin je met een droog verhaal en tips voor ruiters , dan zullen niet-ruiters zich niet zo snel aangesproken voelen of geboeid worden door het programma.

Meteen laten zijn waar een paard toe in staat is , dan zijn ze meteen geboeid en is er een besef dat zij zoiets ook tegen kunnen kunnen komen op de weg , en gaan wellicht echt het programma bekijken Lachen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:12

ja ideen zijn bijv een 'niets vermoedend persoon' in de trailer laten staan zonder dat ie zichzelf vasthoud (het liefst een bekend persoon natuurlijk, trekt meer kijkers)
En dan met 100 door de bocht gaan:P:P
Zo'n persoon op een paard zetteen (vasthouden) en dan een toerende vrachtwagen laten langsrijden, en dan misschien voor de film het paard (op commando ofzo??) laten wegsrpingen maar dat je het zo filmt dat het lijkt alsof ie schrikt maar dat het niet onveilig is voor de ruiter....
En idd de breden politie, hoelang zown training wel niet duurt om een paard rustig te krijgen in het verkeer, en beelden van schrikkende paarden en vallende ruiters.. hoe erg het wel niet is om zoiets te ondergaan. Laten zien hoe snel paarden wel niet schrikken...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:36

Ik zou algemeen en ruiters even omdraaien, dan is de volgorde logischer Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:53

Citaat:
Ik zou sowieso openen met wat indrukwekkende beelden van de sprongen die paarden van schrik kunnen maken

kom maar langs hoor, ik heb een paard dat niet verkeersmak te krijgen is, die sprint zo in de sloot als er een trekker langs komt.... Huilen

Ik zou ff contact opnemen met het ROC van Amsterdam afdeling Gooi- en Vechtstreek afdeling media techniek, daar zitten jongens (en meisjes) die worden opgeleid om tv programma's te maken, de zgn. NOB-opleiding

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:04

verstandig lijkt mij ook om een auto met camera achter een paard op de weg te laten rijden om te kijken hoe andere verkeersdeelnemers wel/niet reageren op een ruiter.

tevens denk ik dat je in je verhaal wel het gedeelte
Citaat:
Wat ze moeten doen als het paard los loopt en de ruiter is gevallen
wel in 1 onderdeel kan stoppen, of iemand op motor/fiets of in een auto zit, dat is gelijk in een dergelijke situatie

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 17:12

goed, zo.. ga vooral door met ideeen. Ik heb vera en marieke aangeschreven en hoop ze snel hier te begroeten op dit topic!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:43

Auto met camera achter een paard aan laten rijden om te zien wat medeweggebruikers doen is wel een goed idee. De ruiter zelf een camera omdoen kan ook wel werken.

Oja wat verder ook wel voorkomt is dat ruiters in groepen de weg oversteken...als automobilist zijnde is het belangrijk om te weten dat de paarden bij elkaar willen blijven en het risicovol is als ze de groep doorkruisen in het verkeer.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:25

Ineke2 schreef:
Auto met camera achter een paard aan laten rijden om te zien wat medeweggebruikers doen is wel een goed idee. De ruiter zelf een camera omdoen kan ook wel werken.

Oja wat verder ook wel voorkomt is dat ruiters in groepen de weg oversteken...als automobilist zijnde is het belangrijk om te weten dat de paarden bij elkaar willen blijven en het risicovol is als ze de groep doorkruisen in het verkeer.

Als je als ruiter een camera draagt krijg je een bewegend/stuiterend/hobbelend beeld waardoor het onduidelijk wordt. Lijkt me zonde.

Wat vooral moet worden aangegeven is, dat het heel sociaal is als automobilisten afremmen en de ruiters laten oversteken. Duiters die hier in Zeeland op vakantie zijn doen dat gelukkig wel!!
In Renesse hebben zelfs alle ruiterpaden voorrang op de wegen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:58

Wat spectaculaire beelden, ook uit allerlei takken van sport (rensport, military) dat paarden echt hard kunnen, rare dingen kunnen doen, vallen niet gezond is, etc. Het geeft niet dat het niet op de openbare weg is, het gaat er om dat paarden echt gevaarlijke dingen kunnen doen. Het hoeft niet zo gruwelijk dat je de botsplinters ziet, maar een beetje heftig moet wel. Je wilt tenslotte indruk maken.
Hierbij cijfers over de ongevallen in het verkeer.

Je zou eigenlijk een interview (of een paar) moeten hebben met mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad.

De onderdelen over het verkeer zou ik iets anders doen: eerst een algemeen deel, voor alle deelnemers dus, rustig en ruim passeren bijvoorbeeld, en dan de uitzonderingen per type (vrachtwagens, niet je remmen ontluchten bv)

Deze laatste twee kun je een beetje door elkaar weven denk ik: de ervaring van de ruiter die is gevallen, daar tegenover tips voor weggebruikers om dezelfde situatie te voorkomen.

Ik denk dat het belangrijkst is, dat het een interessant programma wordt over hoe krachtig en gevoelig, maar ook hoe gevaarlijk, paarden kunnen zijn, en dat het eigenlijke doel (pas op met ruiters in het verkeer) niet te nadrukkelijk moet worden gebracht. Want dan lijkt het op een stichtelijk voorlichtingsfilmpje en daar houdt men niet van. Spectakel dus, en daar tussendoor een paar simpele tips, die iedereen kan onthouden.

De onderdelen over wat ruiters kunnen doen, net als hoe politiepaarden getraind worden bv, zou ik gewoon als korte itempjes tussendoor doen. En ook hier: spannend houden, niet teveel details.
(Om het nut van goede reflectiematerialen aan te geven zou je een paar galopperende paarden, liefst mooie donkere paarden, kunnen filmen in de schemering. Het ene paard zie je niet tot het pal voor je staat, het andere schiet als een flits door de nacht. Reflectiemateriaal doet het goed. De galop is nergens voor nodig, maar maakt het een stuk levendiger)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:11

Op zich is een filmende auto achter een ruiter laten niet echt een goed idee om spontaan gebeurende dingen uit de praktijk te laten zien , denk ik.

Als je zelf met je paard op weg is dat toch even anders dan als je beschermd wordt vanachteren doordat er een auto achter zit....dan houden de andere weggebruikers toch al rekening met die auto en is de hele situatie anders dan normaal.

Je kan dit natuurlijk wel doen om wat filmpjes te maken waarbij "de eikels van het overige verkeer" bij het groepje horen en expres iets doen om het te laten zien.

Shadow hierboven geeft imo goed aan hoe een dergelijk programma er uit zou moeten zien om het best bekeken te worden OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:16

Ik zou, zoals al eerder genoemd, met ongelukken beginnen. Die kun je prima in scene zetten en dan filmen. BV: Paard schrikt van jongens op scooters die het expres laten schrikken, slaat op hol, ruiter valt eraf, is liefst meteen dood (dat 'boeit' de kijker meer) en het paard struikelt ergens onderweg, breekt zijn nek en is ook hartstikke dood. De jongeren die het paard hebben laten schrikken, wordt doodslag ten laste gelegd (voor het schrikeffect en om de ernst van het vergrijp nog eens te benadrukken).

Verder beelden van hoe het ook kan, gewoon netjes dus.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:09

CCCCorine schreef:
Ik zou, zoals al eerder genoemd, met ongelukken beginnen. Die kun je prima in scene zetten en dan filmen. BV: Paard schrikt van jongens op scooters die het expres laten schrikken, slaat op hol, ruiter valt eraf, is liefst meteen dood (dat 'boeit' de kijker meer) en het paard struikelt ergens onderweg, breekt zijn nek en is ook hartstikke dood. De jongeren die het paard hebben laten schrikken, wordt doodslag ten laste gelegd (voor het schrikeffect en om de ernst van het vergrijp nog eens te benadrukken).

Verder beelden van hoe het ook kan, gewoon netjes dus.

Haha, je moet een soap gaan schrijven!!! Wel een leuk idee.. ik zag het al helemaal voor me.. Maar ik vrees dat die doodlast niet door zal gaan.. Niet 1 scooter die stopt nadat jij van je paard bent gevallen, dan zij ze allang het dorp uit, zo hard gaan die krengen!

Maar super dat je meedenkt!! ga zo door..

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:17

Ik wil wel het persoon zijn op de pony/ het paard hoor voor de film hahahaha, breek ik toch nog eens door Tong uitsteken

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:09

ja ik denk dat op bokt wat ruiters vinden voor het programma zowiezo niet zo moeilijk is Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 06:32

smurf schreef:
Citaat:
Ik zou sowieso openen met wat indrukwekkende beelden van de sprongen die paarden van schrik kunnen maken

Ik zou ff contact opnemen met het ROC van Amsterdam afdeling Gooi- en Vechtstreek afdeling media techniek, daar zitten jongens (en meisjes) die worden opgeleid om tv programma's te maken, de zgn. NOB-opleiding

dá's geen gek idee!
mischien een afstudeerproject voor hun ofzo!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:03

Ik kom wel ervaringen vertellen Haha! Tijdens een groepsbuitenrit vonden mountainbikers het niet meer dan normaal om zomaar de groep in te komen, wat helemaal verkeert uitpakte. Groep op hol, paarden op de autoweg, iedereen eraf gevallen, meisje (calice @ bokt) rug gebroken, andere ledematen gebroken, en dan nog de geestelijke trauma's, want het viel niet mee

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:06

Ik denk niet dat je het te ingewikkeld moet maken. Bijv van iemand in een trailer zetten en dan met 100 de bocht door, dat heeft niks met verkeersveiligheid te maken.
Ik zou inderdaad uitleggen dat een paard een vluchtdier is, en siuaties schetsen waarbij dat vluchtgedrag de kop op kan steken, en wat daar dan gevolgen van kunnen zijn.
Trouwens toevallig dat ik dit lees, ben net bezig met een brief voor het streekkrantje over paarden in het verkeer

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:39

Ik heb ook een paard en rij veel (lange) buitenritten. Tevens ben ik landmeter van beroep en werk dus vell bij de weg met van die fel oranje veiligheidkleding aan. Dus qua veiligheid bij de weg heb ik wel aardig verstand van, temeer omdat ik vanuit mijn beroep er ook cursusen in moet volgen (VCA). De veiligheids "kleding) voor ruiter en paard vind ik onder de maar en moet meer opvallen. Enfin, dit zou ik bijvoorbeeld een prima onderwerp vinden voor zo'n programma. Niet allen als automobilist moet je weten wat je moet doen, maar als ruiter moet je ook je veiligheidsmaatregelen nemen, en in het verkeer strekken die in mijn optiek toch verder dan het dragen van een cap. Aan 1 kant van de weg rijden als je met een groep op pad ben vind ik ook zoiets. Ben je meet meerdere op pad, dan is het voor automobilisten verwarrend als een groepje gesplitsd is en aan beide zijden van de weg bevind. Tevens willen de paarden vaak bijelkaar zijn en kunnen hierdoor onrustig worden waardoor de veiligheid ook weer in het geding komt.

Bij ons rijden er ook veel crossmotoren en daar heb ik respect voor, die weten namelijk dat hun motoren lawaai maken en houden er rekening mee door even te wachten en weg te rijden als het paard gepasseerd is en al een antal meters verwijderd is. Goede voorbeelden mogen ook benoemt worden. Ik zou zeggen zoek zo'n club op en breng zoeits in beeld.

Ik denk niet dat het een paardenprogramma moet worden waarin je de sport laat zien, maar een programma gebaseerd op paarden in het verkeer. Benadrukt mag worden dat de paardensport op weg is volkssport nummer 1 te worden

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:40

TYPEFOUT: veiligheidskleding vind ik onder de maaT