Wie neemt er nog meer zijn hond mee op buitenritten? Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Wie neemt er nog meer zijn hond mee op buitenritten? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 17:23

En hoe gaat dat? Gaan jullie dan ook stukjes over straat? Luistert hij dan netjes? Misschien wel beter dan wanneer je niet op het paard zit, of juist minder goed? Die twee van mij heb ik vandaag voor de tweede keer een stukje mee naar buiten genomen, en het ging erg goed. Het typische is alleen dat normaal gesproken de grootste het beste luistert en de kleinste wat meer zijn eigen gang gaat, en dat het op het paard precies andersom is! Die kleine loopt keurig met me mee, heel alert, alsof hij nooit anders gedaan heeft, terwijl de grote niet zo goed luistert als normaal. Ik ben benieuwd hoe jullie je hond "opgevoed" hebben om netjes mee te gaan, misschien hebben jullie nog tips?

MarrieLeen

Re: Wie neemt er nog meer zijn hond mee op buitenritten? Tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:30

Ik doe het zelf niet, omdat de hond nog te jong is en nog neit genoeg luistert.
Als hij echt goed luistert, zou ik 'm wel meenemen, maar geen stukken langs drukke weg gaan rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:10

Ik kwam laatst iemand tegen die had ook de hond mee, die stond net een bekeuring te incasseren.
Hond liep los en dat mocht niet Cool

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:20

vroeger toen mijn hondje nog jonger was en we nog een grote pony hadden inplaats van een paard ging mijn hond vaak mee op een buitenrit. Ook langs de weg maar hij kan goed volgen en dat was dus geen probleem. Als m'n hondje moe was gaf ik het commando hoog en sprong hij bij mij voorop zodat ie even kon uitrusten. Zo hebben we heel wat lekkere ritjes met z'n drietjes gemaakt. En mijn pony stond toen in Delfft en door het drukke verkeer gingen we dan op pad maar dat was geen probleem.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:31

Waarom mag een hond niet los? Mijn hond loopt altijd los. Als ze toch gewoon luistert dan is er niks aan de hand.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 19:33

Als ik gewoon met ze ga wandelen laat ik ze ook altijd los, maar volgens mij mag dat inderdaad officieel niet...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:44

Ik neem mijn Parson Russell Terrier heel vaak mee. Ik hoef er eigenlijk nauwelijks naar om te kijken want ze volgt prima. Ze wordt helemaal gek als ik het zadel e.d. uit de schuur haal. Deze hondjes zijn ook van oudsher gefokt om mee te gaan op vossenjacht en moesten naast de paarden kunnen lopen en dan nog hun werk doen in de vossenholen.
Enfin, vanmiddag is ze weer mee geweest, ritje van 2 uur. Staatsbosbeheer kom ik regelmatig tegen en we zwaaien altijd naar elkaar Lachen (Ik pacht weiland van hen)....

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:11

hoe hebben jullie hond dit geleerd ivm netjes langs het paard lopen (langs de maaiende benen). en niet direct voor of achterlangs te lopen(de hond dan). Wat vind jullie paard ervan, ik heb nm ooit een poging gedaan, maar lady was met haar concentratie meer bij de hond dan bij mij. Vroeger speelde ze namelijk altijd met de honden.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:25

Ik neem mijn jackrussel heel vaak mee,over straat zit ze voorop het zadel.Zodra we op het strand zijn loopt ze los waar ze zich uitstekend gedraagt. D.w.z niet blaffen mij en mijn paard in de gaten houden en andere honden uit de buurt van mijn paard houden.
Vanaf pup al mee naar stal lange ritten vanaf ze 1 jr is. Ze loopt gerust 2 en 1/2 uur mee naast mijn paard.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:28

hoi,

ik heb vroeger jaren mijn hond meegenomen naast het paard,en dan zelfs op drukke dijkjes..(rhoon,poortugaal,)

ik heb het haar geleerd door haar eerst mee te nemen aan de riem en te laten volgen(ik te paard dus),ze mocht absoluut niet naar andere honden kijken,of naar toe lopen,dit dus ook niet meer in het dagelijkse leven!!!zou te gevaarlijk zijn,uiteindelijk liet ik haar los op plekken waar geen auto's waren,en deed ik volgen met haar,te paard.

daarna kon ze ook los als ik een fietspad opging en uiteindelijk ook de weg..als ik zei:"Kim aan de kant" ging ze zo dicht mogelijk aan de kant lopen.

in de winter was ze haast niet zichtbaar,toen heb ik een halster ondersteboven aangedaan en daar zo'n grote knipperlamp op gemaakt,ze was dus in heel die omgeving bekent als de hond met het knipperlampje op zijn rug..

maar echt wees consequent,wat de hond niet naast het paard mag,mag ie ook niet als je hem gewoon uitlaat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:34

zelf nam ik ook altijd mijn hond mee op buuitenrit. Ik heb ook eerst veel geoefend met de fiets. Hond moet naast paard rechts lopen ipv links. Ook idd geen aandacht voor andere dingen in de omgeving hebben, tenzij ik het commando 'vrij' geef.

Eigenlijk pakte hij het heel snel al goed op, maar deze hond luisterde sowieso erg goed. Als ik aan het rijden was liep hij met zijn rug exact onder mijn rechtervoet (kon als ik mijn voet uit de beugel haalde op zijn rug steunen)

Hij is wel zijn staart verloren door het meelopen naast paard....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:39

wat heeft hij gedaan dan???

die van mij wilde nog weleens voor de voeten van het paard lopen,en na 2x zo'n hoef erop deed ze het niet meer..

moet wel zeggen dat ik toendertijd trainde met haar voor politiehond,dus ze luisterde erg goed.

inderdaad ze moeten rechts lopen van het paard,en fietsvolgen is ook een heel goede oefening...

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 09:01

Haha, ik wou dat ik dat kon met mijn hond...maar die luisterd voor geen meter , en als hij een ander paard ziet zal hij er meteen heel hard blaffend achteraan rennen Ja

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 09:18

Ik zou die van mij in het duin wel mee kunnen nemen.. maar doe het niet..
Ben te bang dat ze tussen die benen terrecht komt. Ik heb haar laatst wel een keer meegehad naar het strand en dat was geweldig ! Langs de weg is voor mij uitgesloten.. Al luisterd ze nog zo goed..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 09:40

Soms is het helaas niet te vermijden dat je een klein stukje langs een (rustige) weg moet, of op zijn minst een weg moet oversteken. Anders kom ik hier in ieder geval niet verder dan hetzelfde rondje van een kwartiertje. Ik denk dat het bij mijn honden wel meevalt met het risico om tussen de benen te komen, de kleinste is hier heel attent op, komt wel heel dichtbij, maar let precies op wat het paard doet. Hij loop ook niet voorlangs of eronderdoor. De grootste blijft liever een beetje uit de buurt. Ik kan inderdaad eens met een lange lijn volgoefeningen vanaf het paard gaan doen, als ze dat goed doen weet je tenminste zeker dat je ze op de momenten dat het nodig is onder controle hebt. En inderdaad in het dagelijks leven ook niet zomaar naar honden laten toe rennen. Dat wordt nog flink oefenen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:31

De hond die wij wel eens mee naar het bos nemen heeft geleerd om tegen het paard aan te gaan staan (en het paard dus ook Haha! ), dan kun je 'm makkelijk vanaf je paard aanlijnen als je langs de weg moet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:41

Lijkt mij wel leuk als je een hond hebt die goed luistert! En een goede lichaamsbeweging voor je hond ook. Kunnen ze eens lekker uitrennen.

Kan een hond mee met een paard in een vlotte galop eigenlijk?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:02

ligt eraan hoe groot de hond is,ik had een rottweiler,die rende aardig mee.....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:25

Ik doe het regelmatig met mijn tervurense herder.
Ik lijn hem dan wel aan een lijn en in het bos loopt hij los. Hij is goed opgevoed dus als ik moet aanlijnen zeg ik hier en gaat hij gewoon naast het paard zitten.
Heerlijk voor de hond om zo nog even extra eruit te gaan.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:26

ik neem bijna altijd mijn twee hondjes mee,een dwergteckel en een bastaart.

over straat loop ik naast mijn pony,mijn honden luisteren goed.
maar ik recreatiegebieden moeten de honden officieel VAST(vervelende boswachters kan je dus tegenkomen..)

mijn honden kunnen mij prima bijhouden al krijg ik wel veel commentaar van wandelaars/fietsters hoe ''zielig'' het is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:56

kimmie261 schreef:
wat heeft hij gedaan dan???

het paard wat ik reed sloeg uit naar de haflinger waar mijn ex op zat. De hond liep toen naast mijn ex. Hij duikt in elkaar om te voorkomen dat hij een klap krijgt, haflinger stapt opzij met beslagen hoefjes en 10 centimeter van zijn staart lag op de grond Bloos
Wij naar dierenarts, laten couperen.... Heeft er verder geen last meer van.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:06

zo dan...ja dat had ik nog weleens met de tenen van mijn hond..dacht ook weleens dat die ernaast zouden liggen...wat de staart betreft,ik had een rottie,lekker makkelijk.... Haha! ,geen staartje...

maar het was wel leuk,ze luisterde erg goed ,en liep altijd heel netjes mee...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:43

zelf vond ik het ook altijd heerlijk en de hond ook. Wij hebben hier bos en strand en de wegen er naar toe zijn allemaal B-wegen. Hij liep dan ook altijd los en snapte het verschil tussen rechts volgen, links volgen en vrij ook heel goed...

helaas zit hondlief nog bij exlief en heb ik voorlopig toch niet de kans om flink op buitenrit te gaan, dus voor mij houdt het even op.....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 11:03

Wat betreft die tenen ben ik toch ook een beetje huiverig af en toe. Of erger nog: als je paard ineens opzij springt ergens voor en je hond komt eronder. Maar ja, dan kan ik me overal wel druk over gaan maken tijdens het paardrijden...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:31

Ik heb twee honden die eigenlijk altijd loslopen (hebben nieteens een halsband om). Ik ga geregeld met het paard door de wijk heenstappen en dan gaan mijn honden altijd mee, hun op de stoep en ik op de weg.
Ze weten dat ze niet van de stoep afmogen zonder mijn toestemming dus dat doen ze dan ook niet... voor we gaan oversteken gaan ze naast elkaar zitten op de stoep en als we kunnen krijgen ze van mij het teken en steken ze keurig over naar de overkant (volgende stoep).