Is ze te zwaar voor mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Is ze te zwaar voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:34

Ik zoek al een tijdje een verzorgster voor mijn fjord (ruin, ongeveer 1.48, meer het luxere type, geen ouderwets type in ieder geval)
Nou heb ik vorige week een aantal keer gemaild met een meisje van 18, ze zei dat ze 80 kilo woog. Ze is gister komen kijken naar mijn fjord, maar ik weet zeker dat ze geen 80 kilo weegt, mijn zus weegt 80 kilo, en is een stuk slanker dan haar. Ik denk dat ze tussen de 90 en 95 kilo weegt, bij een lengte van ongeveer 1.80. En nou maakt dat mij helemaal niks uit, maar ze heeft gister ook gereden op mijn fjordje, die momenteel geen super conditie heeft, omdat ik niet zo heel veel tijd voor hem heb (daarom zocht ik ook een verzorgster Haha! ). Maar mijn fjord had er echt moeite mee, ik heb hem een paar dagen geleden gereden, en toen liep hij goed. Hij liep ook gewoon goed toen we met hem aan de hand liepen naar de bak. Maar toen zij er gister op reed, liep hij heel stijf met zijn achterbenen. Het viel een stalgenootje ook op. We zijn ook een half uurtje naar buiten met hem geweest, en hij was heel snel aan het zweten, (wat hij normaal niet zo snel deed als gister, het was verder ook geen warm weer, het was juist wat frisjes, het was later op de avond) en naar een stukje gedraafd te hebben, was hij heel erg aan het hijgen. Ook viel het me op dat hij veel struikelde, wat hij bij mij niet vaak doet. (Ik weeg trouwens 67 kilo) Ook lag mijn zadel onderhand plat op mijn fjords rug. Nou baal ik hier best wel van, het is moeilijk om een goede verzorgster te vinden, en ze gaat goed met hem om, maar kan hij het hebben? Ik wil natuurlijk het beste voor mijn fjordje. Wie kan mij advies geven?

tessie1985

Re: Is ze te zwaar voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:38

een fjord kan heel veel hebben
maar ik zou het niet doen maar ik denk dat ik te voorzichtig ben met mijn paard (een draver)

senga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:40

wat een onzin! dat kan je fjord best dragen,is er misschien niet iets anders mis met hem? er zijn wel zwaardere mensen die op fjorden rijden

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:44

je zegt het eigenlijk zelf al, je fjord heeft er moeite mee, dus ze is te zwaar voor hem..
misschien kan je haar wel aanbieden dat ze hem mag verzorgen en longeren enzo, misschien wordt het paard daar sterker van en kan zij in tussentijd wat afslanken.
als je dat bespreekbaar kan maken tenminste.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:46

Ik denk dat ook al is het een Fjord ze toch best gevoellig zijn hiervoor. Ik heb het ook eens gezien met een meisje dat hééél erg lang was, en zij had ook altijd problemen met em omdat ie struikelde. Vanalles aan gedaan, D.A., speciaal beslag ed. Maar het kwam er uiteindelijk opneer dat ze te lang was en te veel gewicht op de voorhand drukte door haar lengte, ookal was ze zeker niet zwaar. Ik schat nog geen 70 kilo, maar wel 1.80 lang.

Dus ik denk dat je een Fjord niet moet overschatten met wat ze aankunnen.

Maar als ze zo goed met em om ging zal ze dan zelf niet ook het idee hebben dat het niet kan ??? Ik ben ook heel zwaar geweest (96 kilo) en als ik dan ging rijden op mijn merrie van 1.65 had ik al het idee dat dat niet echt lekker ging, voor haar. Ik heb toen besloten geen zwaar werk meer te doen tot ik was afgevallen en beter mee kon gaan ed.

Maar goed ik denk dat haar gewicht in verhouding met haar lengte te veel is voor een klein paard. Ik zou het niet doen als ik jou was, vooral omdat je al twijfelt...........

Succes iig !!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:46

loveblacky schreef:
je zegt het eigenlijk zelf al, je fjord heeft er moeite mee, dus ze is te zwaar voor hem..
misschien kan je haar wel aanbieden dat ze hem mag verzorgen en longeren enzo, misschien wordt het paard daar sterker van en kan zij in tussentijd wat afslanken.

ben ik het mee eens..

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:47

senga schreef:
wat een onzin! dat kan je fjord best dragen,is er misschien niet iets anders mis met hem? er zijn wel zwaardere mensen die op fjorden rijden

Nee hoor, er is verder niks mis met hem, hij is goed gezond, en met mij erop doet hij het allemaal niet. Hij deed het echt alleen met haar op zijn rug. Misschien dat hij aan haar gewicht moet wennen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:48

2 jaar geleden wilde iemand mijn Haf doen (Stan is 1.52m), ging super met hem om, maar zij was 105kg en ik zag dat Stanley er duidelijk moeite mee had...

Ik zou het dus niet doen...

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:49

loveblacky schreef:

Ik vind het denk ik best moeilijk om zoiets te zeggen, ik wil haar niet kwetsen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:51

loveblacky schreef:

hihi Haha! dies goed...... (niet banketstaaf bedoeld) Maar het is wel heel erg moeilijk en banketstaaf om te zeggen tegen iemand, je mag mijn paard rijden als je afvalt................ Tot die tijd mag je em aaien. Je tip vindt ik goed hoor, maar afvallen is niet zo makkelijk, anders was er niemand te dik.....

(sorry, ik spreek gewoon uit ervaring, ik was heel dik en kon mijn eigen paard niet fatsoenlijk berijden, en ik wilde zo graag en het ging zo goed op wedstrijden ed, maar ik werd gewoon te dik. Ik had echt wel veel motivatie om af te vallen, maar dat gaat echt niet zo maar, het is een eeuwige harde strijd hoor)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:52

Ik heb toen gezegd dat ik er goed overna heb gedacht en dat ik helemaal afzag van het verzorgsters-gedoe Tong uitsteken Ik wilde haar ook niet kwetsen...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:19

Ik zou het persoonlijk ook niet doen, het is idd niet omdat het een fjord is dat hij er geen last van kan hebben. Ik weeg bv. 46kg en heb al schrik als er op mijn paard iemand van rond de 85kg op moet, gewoon omdat hij al twee jaar mijn gewicht gewend is. Als een bepaald familie lid ermee rijd, zie ik ook dat hij moeite heeft, hij zet zich zelfs schrap bij het opstappen, dus nope ik doe het niet meer

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:24

naja, ik vind het wel net zo eerlijk om het gewoon wél te zeggen!
dat meisje weet vast wel dat ze overgewicht heeft, en het is zo te lezen een hele leuke meid die goed met je paard kan opschieten.
zou toch zonde zijn dat haar gewicht zou gaan bepalen dat het niet doorgaat.
ik snap ook wel dat afvallen niet zo makkelijk is, ik zou het nooit kunnen, is gelukkig ook niet nodig.
(ben wel na 8 jaar gestopt met roken, ook niet gemakkelijk, even ter vergelijking)
maar dit geeft haar misschien wel de motivatie die ze misschien net nodig heeft..
wie weet.

@brenda: je durft het niet zo goed ter sprake te brengen, maar ja je moet natuurlijk wel in het voordeel van je paard blijven handelen, dus het zou ook niks zijn als je haar wél liet rijden terwijl je het eigenlijk niet goed vind voor je paard,
en het zou ook niet leuk zijn als je haar dus met een smoesje afzegt..

ik denk zelf dat je het gewoon kan zeggen, niet te veel woorden aan vuil maken, en beginnen met hoe goed en leuk je haar wel niet vind.

(bijvoorbeeld: "nou, ik vind je heel leuk met mijn paard omgaan, je zou het goed doen als verzorger, ..
het enige is alleen, en dat moet je je niet te persoonlijk gaan aantrekken, maar je bent wat aan de zware kant voor hem.
ik ben hier voorzichtig mee want het is wel mn paardje en ik wil er goed op letten of hij niet overvraagd wordt. ik zou je wel graag als verzorger willen aanhouden, maar het rijden kan het paard op dit moment niet aan..")

en dan samen praten over de mogelijk,- en onmogelijkheden..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:25

Iemand die 1.80 is en 90 weegt is niet dik!! Die heeft ietwat overgewicht. Vergeet niet dat ze 1.80 is!

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat het paard er moeite mee heeft. Het is ook een verschil natuurlijk! Geen conditie, andere (slankere) berijdster gewend......

Doe wat je denkt dat goed is. De opmerking dat iemand maar af moet slanken...wat een bull! Ik heb een pony van 1.48, kwpn-ertje (kweethet, tis echt zo, ze is wat klein uitgevallen) en zelf ben ik 1.69 en heb maat 42...denk dat ik rond de 70/75 weeg. Dus ik zou ook te zwaar moeten zijn voor mijn pony als je lengte gewicht van mij met dat meisje vergelijkt....

Zeg het eerlijk want stel dat je zegt dat je van een verzorgster afziet, je vind een ander en ze hoort dat viavia...DAT is pas kwetsend!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:31

loveblacky schreef:
naja, ik vind het wel net zo eerlijk om het gewoon wél te zeggen!
dat meisje weet vast wel dat ze overgewicht heeft, en het is zo te lezen een hele leuke meid die goed met je paard kan opschieten.
zou toch zonde zijn dat haar gewicht zou gaan bepalen dat het niet doorgaat.
ik snap ook wel dat afvallen niet zo makkelijk is, ik zou het nooit kunnen, is gelukkig ook niet nodig.
(ben wel na 8 jaar gestopt met roken, ook niet gemakkelijk, even ter vergelijking)
maar dit geeft haar misschien wel de motivatie die ze misschien net nodig heeft..
wie weet.

@brenda: je durft het niet zo goed ter sprake te brengen, maar ja je moet natuurlijk wel in het voordeel van je paard blijven handelen, dus het zou ook niks zijn als je haar wél liet rijden terwijl je het eigenlijk niet goed vind voor je paard,
en het zou ook niet leuk zijn als je haar dus met een smoesje afzegt..

ik denk zelf dat je het gewoon kan zeggen, niet te veel woorden aan vuil maken, en beginnen met hoe goed en leuk je haar wel niet vind.

(bijvoorbeeld: "nou, ik vind je heel leuk met mijn paard omgaan, je zou het goed doen als verzorger, ..
het enige is alleen, en dat moet je je niet te persoonlijk gaan aantrekken, maar je bent wat aan de zware kant voor hem.
ik ben hier voorzichtig mee want het is wel mn paardje en ik wil er goed op letten of hij niet overvraagd wordt. ik zou je wel graag als verzorger willen aanhouden, maar het rijden kan het paard op dit moment niet aan..")

en dan samen praten over de mogelijk,- en onmogelijkheden..

Ik vindt jou verhaal een goed idee Ja
Ik laat haar morgen nog een keer rijden in de bak, om te kijken of hij nou weer zo moeilijk loopt, ik neem iemand mee die ik goed ken, en die kijkt of hij als ik op hem zit, ook zo loopt. Dus ik trek morgen pas mijn conclusie. En als ze echt te zwaar is, vindt ik jou manier van zeggen, een hele nette manier Knipoog
Ja

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:32

hoi het is onzin om te zeggen dat een fjord dit best aan kan je moet ieder paard indivudueel bekijken!! deze reactie is gericht tegen "senga" als jij denk dat jou paardje het niet "aankan" moet uje het natuurlijk niet doen!!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:33

Ik zou iemand anders zoeken, je geeft zelf ook al aan dat je fjord het moeilijk heeft ermee.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:41

tiggeriedoo schreef:
Iemand die 1.80 is en 90 weegt is niet dik!! Die heeft ietwat overgewicht. Vergeet niet dat ze 1.80 is!

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat het paard er moeite mee heeft. Het is ook een verschil natuurlijk! Geen conditie, andere (slankere) berijdster gewend......

Doe wat je denkt dat goed is. De opmerking dat iemand maar af moet slanken...wat een bull! Ik heb een pony van 1.48, kwpn-ertje (kweethet, tis echt zo, ze is wat klein uitgevallen) en zelf ben ik 1.69 en heb maat 42...denk dat ik rond de 70/75 weeg. Dus ik zou ook te zwaar moeten zijn voor mijn pony als je lengte gewicht van mij met dat meisje vergelijkt....

Zeg het eerlijk want stel dat je zegt dat je van een verzorgster afziet, je vind een ander en ze hoort dat viavia...DAT is pas kwetsend!

Ja dat vindt ik ook kwetsend en sneu, daarom wil ik het subtiel brengen. Maar ze is echt dik hoor, het is niet zo dat ze wat steviger is, ik vindt het vervelend om te zeggen, maar ze heeft echt dikken benen, en billen, en ook een flinke buik. Ook passen haar billen niet goed in mijn zadel. Nogmaals ik heb er absoluut geen moeite mee, ze gaat hartstikke leuk om met mijn fjord, en is ook absoluut niet bang voor hem, maar ze moet wel goed op mijn fjord passen, ook hij moet er plezier van hebben. Knipoog

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:48

Ik denk dat het niet ligt aan hoe zwaar je bent. Maar aan hoe je rijdt.

Ik ben zelf niet een van de slankste en rij op een slank arabiertje van 1.58m. Dit gaat prima, omdat ik het paardje goed aanvoel.

Je moet de beslissing zelf nemen. Maar als ze goed is voor je paard???? Ik zou het wel weten...

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:51

iefke schreef:
Ik denk dat het niet ligt aan hoe zwaar je bent. Maar aan hoe je rijdt.

Ik ben zelf niet een van de slankste en rij op een slank arabiertje van 1.58m. Dit gaat prima, omdat ik het paardje goed aanvoel.

Je moet de beslissing zelf nemen. Maar als ze goed is voor je paard???? Ik zou het wel weten...

Ja maar jou paardje is ook gelijk een stuk groter dan die van mij. Mijn zus had een tinker van 1.53, en die oogde ook al een stuk groter dan mij fjord Knipoog

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:44

Als je nu al twijfels zou ik het niet doen, dan blijf je je er waarschijnlijk aan ergeren als je haar ziet rijden..
Ik zou eerlijk gezegd niks over d'r gewicht zeggen, zelf ben ik niet dik (wel wat stevig), maar ik zou het echt niet leuk vinden als iemand zoiets zou zeggen! Hoe aardig je het ook zegt!
Ik zou gewoon zeggen dat je bijv. ook nog iemand anders had, en dat je moest kiezen ofzo..
Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar een leugentje om eigen bestwil kan toch best? (om HAAR bestwil dan Tong uitsteken )

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:01

jij moet het zelf weten..
wat je met hem doet maar ik had het denk ik zelf niet gedaan..
weet niet maar asl ik het zo lees voeld het niet get goed Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:02

Wat ik niet snap is dat ze het zelf niet zou zien of voelen..... Maar dat terzijde.

Ik zou er als je zelf al twijfelt vanaf zien, je hoeft niet perse te zeggen dat ze te dik is, maar dat ze te groot is, iemand van 1.80 IS gewoon lang en groot voor een dier van 1,48. En dat je er niet achter staat als ze em zou rijden omdat je zelf merkt en ziet dat hij daar moeite mee heeft. Wellicht dat je er dan toch nog uit kan komen, en dat ze zelf aanbied em zonder te rijden alleen te willen verzorgen.

Ik zou niet liegen tegen haar, zoals Loveblacky al zegt het is heel kwetsend als ze het dan toch op de een of andere manier te horen krijgt dat ze volgens jou te zwaar is voor jou Fjord.

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 16:03

denz schreef:
Als je nu al twijfels zou ik het niet doen, dan blijf je je er waarschijnlijk aan ergeren als je haar ziet rijden..
Ik zou eerlijk gezegd niks over d'r gewicht zeggen, zelf ben ik niet dik (wel wat stevig), maar ik zou het echt niet leuk vinden als iemand zoiets zou zeggen! Hoe aardig je het ook zegt!
Ik zou gewoon zeggen dat je bijv. ook nog iemand anders had, en dat je moest kiezen ofzo..
Het is misschien niet helemaal eerlijk, maar een leugentje om eigen bestwil kan toch best? (om HAAR bestwil dan Tong uitsteken )

Ook hier heb ik aan gedacht, en dan maar hopen dat ze er niet achter komt, zou ik ook banketstaaf vinden. Ze woont wel een paar dorpen verderop, maar het paarden wereldje is maar klein Knipoog

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 16:05

Ludora schreef:
Wat ik niet snap is dat ze het zelf niet zou zien of voelen..... Maar dat terzijde.

Ik zou er als je zelf al twijfelt vanaf zien, je hoeft niet perse te zeggen dat ze te dik is, maar dat ze te groot is, iemand van 1.80 IS gewoon lang en groot voor een dier van 1,48. En dat je er niet achter staat als ze em zou rijden omdat je zelf merkt en ziet dat hij daar moeite mee heeft. Wellicht dat je er dan toch nog uit kan komen, en dat ze zelf aanbied em zonder te rijden alleen te willen verzorgen.

Ik zou niet liegen tegen haar, zoals Loveblacky al zegt het is heel kwetsend als ze het dan toch op de een of andere manier te horen krijgt dat ze volgens jou te zwaar is voor jou Fjord.

Ik snapte ook niet dat ze zei dat ze 80 kilo woog, vind het jammer dat ze daarover gelogen heeft, maar ja ik weet de reden niet, misschien schaamt ze zich.