Kalkoenen draaien? hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Kalkoenen draaien? hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 10:44

Aangezien ik zondag wedstrijd heb buiten en het slecht weer word wil ik met kalkoenen starten.
Ik ga ze dalijk halen en heb al gaten in de ijzers..
maar hoe gaat dat nu in zijn werk?
Gaten schoonmaken? en dan gewoon erin draaien?
En moet je ze ook op het zachte er pas indraaien?
Alvast bedankt!

_Romana_

Re: Kalkoenen draaien? hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:45

Ja gewoon heel goed schoonmaken met zo'n ding met een borsteltje en aan de andere kant een puntje eraan, dan misschien nog ff met zo'n schroefdraad geval erin draaien zodat ook die schroefdraadjes van t ijzer schoonzijn. Dan watjes erin, watjes eruit op wedstrijd ( of dopjes die je ook hebt nu) Wel pas op t zachte ja, ligt er wel aan waar je trailer staat, ik zou er zelf nooit meer over t harde gaan lopen, dus als je trailer op en parkeertrein van asfalt staat ofzo zou ik wachten tot op t zachte ja..

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:46

Ik maak thuis altijd de gaten al schoon en doe er watten in met hoefvet. Werkt super!! Die dopjes werken niet, die vallen er meteen uit in de trailer. En zijn ook nog eens duur!Op concours paard uit de trailer, watje eruit halen, en meteen de stiften erin draaien!!
Je kunt er gewoon mee over het harde lopen, en daarna uitdraaien. Nog een tip, zijn je stiften al vaker gebruikt en draaien ze niet meer zo lekker? Doe dan wat scheermachine olie op het schroefgedeelte !! (=doorschijnende olie) werkt super!!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 11:49

Ik start thuis Knipoog dus ik wou ze eigenlijk op de poetsplaats erin draaien, dat is nog geen 100 meter lopen naar buiten, kan dat kwaad?

En hoe lopen de paarden voor de 1e keer op kalkoenen?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:51

Citaat:
Die dopjes werken niet, die vallen er meteen uit in de trailer

of je krijgt ze er niet meer uit Nagelbijten / Gniffelen

Die van mij liep een stuk beter erdoor. Zekerder en maakte zn passen goed af.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:52

Kan geen kwaad hoor. Toevallig heeft die van mij afgelopen weekend voor het eerst op kalkoenen gelopen, moest een klein stukje over verharde weg richting losrijterrein.
Ze staan op harde bodem een beetje "op hoge hakken" dan, maar die van mij liep er niet anders door Knipoog
En op het gras is het superfijn natuurlijk, veel meer grip.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:53

stalleke schreef:
Ik start thuis Knipoog dus ik wou ze eigenlijk op de poetsplaats erin draaien, dat is nog geen 100 meter lopen naar buiten, kan dat kwaad?

En hoe lopen de paarden voor de 1e keer op kalkoenen?

Dat stukje kan die wel ermee lopen hoor!!

Die van mij loopt niet anders met kalkoenen, ik merk geen verschil.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:53

Mijne liep gewoon normaal hoor.. Maarre ik kan t me eigenlijk niet herinneren of ik hem er mee op t harde heb laten lopen, denk dat je de gok wel kunt nemen, maar toch ik weet t niet.. Die dopjes heb ik geen ervaring mee hoor, deed t altijd met watten, maarja wie weet heb je dat al aangeschaft ofzo Knipoog

Ben blij dat mijne geen ijzers meer heeft, eindelijk dat gedoe met die kalkoenen meer ( moest t eigenlijk wel alleen doen, mijn vader hielp wel wat maarja die heeft niet echt verstand van paarden en vlak voor een wedstrijd heb ik echt geen zin in dat goedbedoelde maar af en toe een beetje onnozele Clown Bloos Bloos gedoe) Dus ik ben blij dat ik dat niet meer heb..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:58

In geldrop !!?!?

Op het harde moet je ze gewoon even de eerste keer begeleiden dat ze niet te hard gaan lopen, want dan kunnen ze zich nog wel eens verstappen, net als met door de sneeuw en ze krijgen van die broken onder de ijzers dan lopen ze niet zo soepel.

Met het rijden is het wel fijn, Tychon had in de eerste instantie zo iets van, ho gras voorzichtig, en toen hij merkte dat ie grip had begon ie te sjouwen, grappig.

En die dopjes werken niet nee, gewoon de dag van te voren schoonmaken, en er watten of spons in proppen, met wat olie of vet, dan draaien ze makkelijker in.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:23

stalleke schreef:
maar hoe gaat dat nu in zijn werk?
Gaten schoonmaken? en dan gewoon erin draaien?

Ja dat is alles Haha!

Het is zo simpel als wat, dus zenuwwapperen is niet nodig Tong uitsteken

Pakt voet op, maakt gaatjes schoon, draait kalkoentjes in, volgende voetje.

Pakt voet op, poetst de grootste viezigheid weg, draait kalkoentjes uit, volgende voetje.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:21

ik volg dit topic:
en heb nog wat extra vraagjes
hoeveel kalkoenen moet je er dan indraaien per hoef?
hebben jullie een set met verschillende grotes ofzo of 1 set ?
zijn er dog dingen die je moet weten vooraleer je aan kalkoenen begint

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:25

findi schreef:
ik volg dit topic:
en heb nog wat extra vraagjes
hoeveel kalkoenen moet je er dan indraaien per hoef?
hebben jullie een set met verschillende grotes ofzo of 1 set ?
zijn er dog dingen die je moet weten vooraleer je aan kalkoenen begint

Je draait er 2 in per hoef, meer gaten zijn er ook niet namelijk. Ik heb maar één grootte, maar er zijn idd verschillende groottes. Ehm ik geloof niet dat er speciale dingen zijn die je moet weten Vork

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:26

Ik heb in plaats van die plastic dopjes om in de gaatjes te frotten als je geen kalkoenen gebruikt, kleine speciale schroefjes en die blijven wel zitten, kosten iets meer maar dan werkt het wel.
Findi, Als het goed is zitten er niet meer dan 2 schroefgaten in het ijzer per hoef. Anders zou ik als ik jou was nog maar eens even met de smid gaan praten. Haha!

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:38

Over die dopjes gesproken, ze hebben nu ook hele handige dingen van Harry's Horse, Easystif genaamd:

Afbeelding

Die draai je er gewoon in en dan blijven je gaten schoon! Kosten iets van €8 voor 20 van die dingen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:49

Je hebt idd verschillende soorten, ik heb degene met widapunt, voor nog meer grip

Afbeelding

Verder is alles hierboven al beschreven!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 18:09

Nou ik heb ze gekocht Knipoog

Nu heb ik grote en kleine, maar welke draai ik nu in?
Ze zeien ook dat je groote buietnkant en kleine binnekant moest doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:11

Ik heb 1 maat, maak dus geen verschil.
En dat heeft altijd goed gegaan Lachen

Schapendoes, werken die schroefjes fijn?
Gaan die niet scheef zitten oid zodat je ze er niet meer uitkrijgt?

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 18:23

Nou t gaat me vast lukken Knipoog
Morge ff oefenen er 1 in te draaien Tong uitsteken
Is het verstandig om 4 kant springschoenen om te doen nu ze voor de 1e keer met die dingen loopt? voor heb ik ze altijd om met losrijden maar achter niet, zou ik dit nu wel doen?

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:27

Die met die punten.. Gebruik je die nou op een harde of op een zachte bodem ??

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:57

die easystifts werken heel goed en zijn niet zo duur hoor (8,85 euro) voor 20stuks. Ik draai buiten en binnen dezelfde grote in hoor

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:02

En toch blijft het rotwerk Knipoog Vooral met niet al te brave paarden. Blauw oog

Maar mijn eigen is daarentegen extreem braaf. Zet zijn achtervoetjes gewoon op rust zodat k de kalkoenen (proppen) gewoon in kan draaien. OK dan!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:33

cinny1 schreef:
Ik heb in plaats van die plastic dopjes om in de gaatjes te frotten als je geen kalkoenen gebruikt, kleine speciale schroefjes en die blijven wel zitten, kosten iets meer maar dan werkt het wel.
Findi, Als het goed is zitten er niet meer dan 2 schroefgaten in het ijzer per hoef. Anders zou ik als ik jou was nog maar eens even met de smid gaan praten. Haha!

Clown zal ik zeker doen hoor!
Mijn paard is trouwens nog niet beslegen met hoefijzers met schrijfdraad (lees:gaten) in. Dit zal normaal volgende week gebeuren.
Mijn instuctrice zal dan kalkoen meenemen en dan proberen we het even. Nu rij ik op gras en mijn paard glijd veel uit. Ik wil namelijk niet dat ze een peesblessure krijgt daarom wil ik meer grip.
Kalkoenen zijn volgens haar de oplossing. Ik weet er niet veel over en dan is de kennis van de mensen op bokt altijd welkom.

reactie op ik het widea punten voor meer grip:
Clown zijn kalkoenen niet altijd voor meer grip of heb ik dat nu mis.

ik rij trouwens op harde bodem (aaneengestampte aarde) met gras op. zijn daar speciale voor?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 23:01

Die widia punten zijn tegen de slijtage van de schroeven. Het gepunte model, is speciaal voor harde bodems, omdat die natuurlijk makkelijker de grond in gaan. Voor een zachtere bodem kun je wat dikkere gebruiken, maar ipc is 1 soort goed voor elke bodem als je geen gekke dingen gaat doen. Ik zou de scherpe schroeven alleen niet aan de binnenkant indraaien, om dat de kans op kroonrandbeschadiging dan veel groter is.

Ik heb voor de paarden die iets hoger lopen (Z, ZZ) wel veel verschillende modellen schroeven, omdat grip dan natuurlijk van groot belang is. Ik heb zelfs een 3e schroefgat in de achterijzers voor als de bodem heel slecht is.

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:48

runningkawa schreef:
Schapendoes, werken die schroefjes fijn?
Gaan die niet scheef zitten oid zodat je ze er niet meer uitkrijgt?

Ik vind de easystiften super handig, maar je moet wel zorgen dat je ze er ver genoeg in draait, want anders slijten ze natuurlijk af en heb je geen gleuf meer om je schroevendraaier in te zetten als je ze er uit wilt draaien Knipoog

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 21:03

Bij mij ook, ideaal gewoon. Geen geprut meer met een hoevenkrabber. Of water en borsteltje om de bagger uit wei wei uit je schroefgaten te halen. Echt perfect