Wat vinden Jullie? Niet buitenrijden is zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_Nadine

Wat vinden Jullie? Niet buitenrijden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:20

Hallo,

Ik vroeg me laatst af wat paarden er zouden vinden als ze nooit buitenreden (wel weidegang hebben).

Met 1 van mijn paarden rijd ik heel erg vaak buiten maar met mijn andere eigelijk weinig omdat ik hem buiten gewoon echt niet aankan.

Het paard van een vriendin van mij rijd echt helemaal nooit buiten, maar heeft wel gewoon weidegang hij ziet er ook gewoon gelukkig en tevrede uit.

Vinden jullie dat een paard dan wat mist (en dus zielig is?) of vinden jullie dat het niks uitmaakt?

Marrepar

Re: Wat vinden Jullie? Niet buitenrijden is zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:22

Ik kan nog niet buitenrijden, mijn paard is nog niet verkeersmak en ik moet sowieso langs een weg.

Maar mijn paard is wel gelukkig hoor.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:26

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:27

kvind het maar zielig Huilen
een paardje is niet gemaakt voor een stalletje van vier op vier
en dan ook nog nooit na buiten....tis wel een feit dat veel mensen gewoon niet na buiten durven

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:32

Als je de vraag iets anders zou stellen, bv. Is een paard dat geen/weinig afwisseling in zijn werk krijgt zielig? (zielig is een groot woord, komt het iets te kort is een betere keuze denk ik;)) Dan zou dit nog best een aardige discussie kunnen zijn.

Ik vind het persoonlijk namelijk erg belangrijk dat ik mijn paard voldoende afwisseling bied qua beweging. Ik probeer 1x per week met haar naar buiten te gaan, longeer haar af en toe, doe wat aan NH en draaf zo nu en dan eens wat balkjes alleen om de sleur van dressuren te doorbreken. Natuurlijk vind ik het zelf ook wel eens leuk om wat anders te doen, maar ik doe het toch voornamelijk voor mijn paard. Ik merk echt aan mijn paard dat ze afwisseling nodig heeft, na een buitenritje is ze altijd weer wat frisser en heeft ze weer meer zin in het dressuren.

Het lijkt mij behoorlijk geestdodend voor een paard om dag in dag uit hetzelfde werk te doen. Het is natuurlijk iedereen zijn eigen keus wat hij/zij met zijn paard doet maar ik denk wel dat een paard die wat meer afwisseling krijgt misschien wat beter in zijn vel zit.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:34

voor het ene paard zal het zieliger zijn dan voor het andere.
mijn paardje houdt ervan om buiten te rijden... ze fleurt dan echt op. het is wel normaal want ik rij eventing en dan is het ook belangrijk dat ze buiten komen.

op de manege zijn de pony's ook wel blij als ze eens op wandeling meegenomen worden. je ziet dat het hen echt deugd doet als ze even uit de piste zijn.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:36

Hij heeft gewoon weidegang zegt de TS toch!
Ik vind het niet zielig als een paard nooit buiten word gereden hoor. Ik rijd wel regelmatig buiten, vind ze heerlijk, ook zeker voor de afwisseling. Als een paard het eenmaal gewend is zal ie het wel missen, maar paarden die nog nooit buiten hebben gereden weten ook niet anders, lijkt mij.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:46

Zielig vind ik het niet als hij wel weidegang krijgt. Maar voor de afwisseling is het wel leuker om soms buiten te rijden.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:27

mijn paard is veel te bang om buiten te rijden, het is veel zieliger dat we beiden onder een auto komen dan dat we niet buitenrijden.

soms heb ik wel iets van ik zou graag buitenrijden al is het gewoon maar dat ze een keer een andere omgeving ziet enzo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:43

Ik ga met MarchaL mee. Afwisseling is het belangrijkste. Gewoon je dressuur paard eens lekker laten springen of er (als het mogelijk is) een buitenrit mee maken. Of eens lekker vrij door de bak laten crossen... Mijn paard Witte gaat ook maar heel soms mee naar buiten (omdat hij dan erg sterk is). Maar de ene keer is het dressuur, de andere keer springen, dan weer vrijspringen, en weer een andere keer lekker door de bak crossen met z'n vriendinnetje en weer een andere keer aan de longe.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:49

Nee, ik vind het niet zielig. Zolang je maar genoeg afwisseling houdt in je training vind ik het absoluut geen punt.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:52

Ik_Nadine schreef:
Hallo,

Ik vroeg me laatst af wat paarden er zouden vinden als ze nooit buitenreden (wel weidegang hebben).

Met 1 van mijn paarden rijd ik heel erg vaak buiten maar met mijn andere eigelijk weinig omdat ik hem buiten gewoon echt niet aankan.

Het paard van een vriendin van mij rijd echt helemaal nooit buiten, maar heeft wel gewoon weidegang hij ziet er ook gewoon gelukkig en tevrede uit.

Vinden jullie dat een paard dan wat mist (en dus zielig is?) of vinden jullie dat het niks uitmaakt?

Ik heb hetzelfde als jouw, Met de een ga ik erg graag naar buiten (dus ook sowieso wel 2x per week ) En met de ander, kan ik ook niety goed naar buiten, ze is dan hyper Knipoog Het gaat tegenwoordig beter met een ander erbij.

Ik dnek dat als een paard, iig de hele dag buiten staat (die van mij 24/7) er geen last van heeft. Hij heeft dan voldoende "buitenlucht" Haha!

Als het paard dag en nacht in een box staat vind ik het een heel ander verhaal, dan ziet hij bij wijze van spreken alleen zijn box e een uurtje bak

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:17

Ik reed elke dag buiten met mijn paardje, is dat eigenlijk erg? ik bedoel meer van word het dan niet te saai ofzow? Verward

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:02

Als je telkens een andere route neemt, niet denk ik.

Het ligt ook aan je paard. Als jouw paard het helemaal te gek vindt om naar buiten te gaan, dan vind ik het eigenlijk wel "zielig" als ze hem nooit mee naar buiten gaan.

Maar er zijn ook paarden, die juist naar buiten gaan helemaal niks vinden. Dus die moet je dan ook niet dwingen naar buiten te gaan, iig moet je daar niet vaak mee naar buiten gaan.

En met weidegang en voldoende afwisseling, zou in principe ieder paard wel gewoon gelukkig zijn. Al vind ik paarden die heel graag naar buiten gaan, ook dan toch een beetje "zielig" als je ze niet een enkele keer mee naar buiten neemt.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:04

Als er genoeg andere afwisseling is, dan vind ik het niet erg.
Het ligt er inderdaad ook aan, of hij altijd heeft buitengereden en dan ineens niet meer om een bepaalde reden.

Maar al durf/kan je met je paard niet buitenrijden, maar doe je genoeg andere dingen naast het rijden, dan zal het heus wel meevallen!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:06

Niet buitenrijden hoeft niet zielig te zijn, als het paard maar wel voldoende afwisseling in zijn werk krijgt!
Het paard compenseert het niet buitenrijden wel met de weidegang.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:17

ik snap ook niet echt wat weidegang te maken heeft met een buitenrit. ik rij vrijwel altijd in de bak, waarom?? omdat ik een blokje asfalt heb, zit naast de a13, dus lekker galopperen is er niet bij.
ja bij mooi weer doe ik dat blokje, ben je toch een half uurtje zoet en draven op de harde weg vind hij prachtig, maar meer is het gewoon niet. dus komt hij niet vaak buiten. is hij dalijk niet meer geschikt om wedstrijden te rijden(hij is 17) dan verhuis ik naar een stal met strand of bos, zodat ik me juist op het buiten rijden kan richten.
maar het is niet omdat ik het eng vind, integendeel, willem loopt vrijwel overal langs, of het nou de trein, metro of het snelverkeer is.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:59

Ik denk niet dat het zielig is als je paard nooit meegaat op buitenrit, ik denk wel dat het zielig is als je paard nooit afwisseling krijgt in zijn/haar werk.
Maar een paard wat nooit buitenrijdt (wel weidegang krijgt) die weet echt niet wat die mist hoor, en als ze dan met het werk in de bak voldoende afwisseling krijgt, zoals bijv. dressuur, springen, beetje freestylen, gewoon beetje leuk doen zoals een 'enge dingen parcoursje' of zo, dan maakt het m.i. niets uit dat je paard niet op buitenrit gaat.
Soms is het zelfs verstandiger, sommige paarden zorgen nou eenmaal voor levensgevaarlijke situaties onderweg, en wennen daar nooit aan...dan kun je volgens mij beter plezier maken in de bak op een relatief veilige manier, dan je leven en dat van anderen wagen door toch per se op buitenrit te willen gaan.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:17

nee ik vind het niet zielig als het niet kan kan het niet, ik heb ong een jaar op een stal gestaan waar geen wei was en waar je niet naar buiten kan, was niet echt fijn maar mn paard werd er niet minder vrolijk van.

Het was wel voor nood en nu staan we weer op een geweldige stal waar we wei hebben en naar het bos kunnen Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:21

Wat is zielig?
Ik merk gewoon aan mijn paard dat hij afstompt en chaggo wordt als ik een week veel in de bak rijdt.

Ze krijgen hier zowiezo tussen het zomer- en winterseizoen altijd 2 maanden vrij; lekker in het land samen en lekker uitrusten. Dit doet ze goed. Het paard van mijn vriendin heeft dit niet gehad, gewoon doorgegaan en die wordt het nu echt spuugzat. Hij loopt wel, maar echt lekker niet meer.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:50

beautyke schreef:
kvind het maar zielig Huilen
een paardje is niet gemaakt voor een stalletje van vier op vier
en dan ook nog nooit na buiten....tis wel een feit dat veel mensen gewoon niet na buiten durven

kom op zeg ze lopen in een weiland. een hoop paarden hebben die luxe niet eens. als een paard nooit buiten rijd weet ie niet eens wat t is ( ben zelf trouwens hoofdzakelijk recreatie ruiter, lekker naar het strand)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:29

@sandraO: weide is niet bepaald een luxe, dat is bittere noodzaak voor een paard!!

Maargoed over hetbuitenrijden. Als je paard het net zol leuk vind om lekker in de bak aan de gang te gaan zie ik het probleem niet Lachen Mijn paard vind buitenrijden het einde en doet dat ook veel liever als in de bak. Daarom neem ik hem minimaal 1 keer per week mee naar buiten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:34

Denk ook dat het veelal met afwisseling binnen het werk/training te maken heeft.
Het ene paard vraagt daar meer om als het andere, als je een paard hebt wat veel buiten gelopen heeft in het bos ofzo kan ik me indenken dat zo'n dier er niet happyer van wordt als hij dat ineens niet meer kan.

Mijn paard bijv. die heb ik een jaar alleen receatief buiten gereden i.v.m. met zn gezondheid, zn lijf werd er beter van, maar in zn koppie begon het te spoken.
Dit was duidelijk NIET wat hij wou, een depressie volgde ....helaas heeft het nog eens een half jaar geduurd voordat hij daar weer uit was.
Ben toch weer lichtjes gaan trainen, en ook aan de hand meer gedaan zoals wandelen en longeren, ook iedere keer als ik buiten reed heb ik een andere route gekozen.
( zie het een beetje als een Border Collie, die kun je nog zoveel beweging geven, maar daar vraagt die hond niet alleen om, geestelijk werk is net zo belangrijk, vooral bij een intelligent dier)

Paarden die op stal staan en alleen eruit komen om getraint te worden in de bak, vind ik toch wel iets sneuiigs hebben.
Dat is een paardenleven waar ik mijn paarden niet in wil hebben, nooit niet........dat andere daarvoor kiezen tja .......dan kunnen mijn paardjes maar blij zijn dat ze hier staan denk ik.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:24

Ik woon tegenover een pension stal waar alleen dure leden staan (450 euro p. mnd, stapmolen, solarium, zz instrucrices en officieele rijkleding verplicht) Er is daar geen weide gang en er is plaats voor 65 paarden. Nu in de zomer zie je wel eens een paardje in de avond even een stukje langs de weg lopen en altijd met slof. Verder komen die dieren nooit buiten dus.

Het kan dus wel , maar het is niet mijn manier om paarden te houden. die van ons lopen overdag lekker buiten en gaan naar het bos ( ik heb niets anders dus moet wel) en lessen 1x per week in de manege. Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 01:14

Een buitenrit maken met mijn paard, dat is pas zielig *voor mij dan Haha! *

Ik vind het niet zielig, het ene paard vindt het leuker dan de ander, en de mijne wordt er alleen maar nerveus en hupserig van, of we nou alleen of met anderen gaan, ze negeert de rest en gaat hupsen, schrikken en wil alleen nog maar terug.

Op de haflinger keuring had ze hier totaal geen last van, vrachtwagens reden voorbij en ze bleef rustig kijken, als we ergens anders rijden heeft ze ook geen problemen, en als ik met haar ga wandelen is ze wel hupserig mar nog niet de helft zo erg als dat ik er op zit.

Ik zou het zelf wel leuk vinden om mer buiten te rijden maar zoals ze nu is is het gewoon neit verantwoord.
Moet wel zeggen dat ze kwa bakwerk alles leuk vind, hobbeen, dressuren en springen, vrijspringen, losrennen en longeren.
Verder lekker overdag in de wei en in de winter een paar uur in de bak.

Het hoeft dus niet zielig te zijn, alhoewel ene paard 23 uur per dag binnen houden, 7 dagen in de week in de bak bezig zijn met het zelfde doodsaaie rondje imo het natuurlijk wel is.
Maar ok, daar ging die vraag niet over toch? Knipoog