Mening van eigenaren en bijrijders gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElanII

Mening van eigenaren en bijrijders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:39

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje, nogal een luxe-probleem eigenlijk. Ik zal even de situatie uitleggen: ik ben zelf de eigenaar van Elan en ik ben in het gelukkige bezit van een bijrijder en een reservebijrijder voor als wij beiden niet kunnen.
Mijn paard Elan is een paard dat heel hoog in de dressuur heeft gereden, er niet verkeerd uitziet en bovendien zeer braaf is, echt mijn grote trots dus. Nu ben ik niet de enige die daar zo over denkt, echt iedereen vindt hem helemaal geweldig en iedereen wil ook op hem rijden.
Afgelopen vrijdag werd ik zelf onwel in de stal en ben ik voor een nachtje afgevoerd naar het ziekenhuis. Mijn vaste bijrijder belde afgelopen maandag op, dat ze ziek was en voorlopig Elan niet komt doen. Zij heeft voor mij mijn reservebijrijdster ingeschakeld (is haar beste vriendin).
De rb (= reservebijrijdster) reed eergisteren voor de eerste keer zelfstandig op hem. Gisteravond was ik er zelf en toen hoorde ik dat zij een vriendin had meegenomen en had aangeboden aan die vriendin om Elan uit te stappen...
Overigens had mijn bijrijdster ook al aan mij laten weten dat een andere vriendin van haar graag op Elan wilde en toen ik opmerkte dat dat niet mocht was ze zeer verbaasd.
Ben ik nou zo gek jongens dat ik niet "jan en alleman" op mijn paard wil ? en wat zouden jullie doen met de rb ? Preventief bellen ? (Vraag aan eigenaren dus). Ik denk nl. zelf dat de stap van "uitstappen" naar gewoon rijden heel erg klein zal zijn.
Haar vriendin is er niet opgegaan overigens want... ze had de verkeerde schoenen aan.
Aan de bijrijders de vraag: Laten jullie zonder toestemming van de eigenaar anderen op het paard dat je (bij)rijdt ?

LADPR

Re: Mening van eigenaren en bijrijders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:43

Ik vind dat niet zo raar. Ook al had je een paard die je maar 500 euro gekocht heeft dan nog vind ik het niet netjes als een bijreider en zonder toestemming zomaar iemand oplaat ook al is het uitstappen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:44

Ik zou idd gewoon even bellen naar de rb, logish dat je niet wilt dat iedereen er zomaar op rijd, uiteindelijk is het wel jouw verantwoordlijkheid. Zeker met zo'n fijn paard, ik zou het risico niet nemen.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:45

Uitstappen kan in mijn ogen geen kwaad.. Ik laat ook vaak anderen uitstappen en die stap van uitstappen naar rijden is bij mij niet zo klein hoor.. Als mijn pony klaar is, dan is ze ook echt klaar en uitstappen is uitstappen bij mij en niet rijden!
Ik kan best begrijpen dat de bijrijdster haar vriendin uit wil laten stappen en als je gewoon duidelijk maakt dat het bij uitstappen moet blijven ze heus niet zal gaan rijden...
En 1 of 2 keer is niet erg, maar ze hoeft dan natuurlijk niet elke dag uit te stappen!

En als je echt niemand anders op je paard wil hebben, moet je dat gewoon duidelijk maken!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:53

als eigenaar moet je duidelijk maken wat je wel enniet wilt. ik zou t wel graag zelf in de hand willen hebben en inderdaad niet dat jan en alleman er p[ zitten al is het maar uitstappen.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:56

ik weet van de eigenaar van mijn verzorgpony dat ze er niemand op wilt hebben. Ik heb alleen haar moeder (na 1jaar niet te hebben gereden en toen bijna nooit had gereden) 1,5uur door onze woonplaats gelopen, maarja dat mocht natuurlijk wel!
Ik laat niemand anders er verder op. Vind k ook niet kunne, de eigenaar vertrouwt je en dat moet je ook zo houden! Want als ze je niet meer vertrouwen, kan je het wel vergeten met het verzorgen!
Ik vind dat u uw 'extra' bijrijder maar even moet bellen en zeggen dat u niet wilt dat er 'vreemde'mensen op uw paard rijden, ookal is het alleen maar uitstappen. en vind zij het onzin, dan zou k het er 'verbieden' om uw paard verder te verzorgen omdat ze dan niet te vertrouwen is Ja en een andere bijrijder te zoeken. volgens mij vind u die wel gemakkelijk als k het verhaal zo lees. *LOL*

Groetjes Marijke Doei! Doei, doei

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:00

mijn vriendin die zelf ook een paard heeft wilde maddox wel een keer uitstappen. Dat heb ik dus eerste gevraagd aan manon. Draai de rollen om: stel het is jouw paard en je hoort achteraf dat er iemand anders op heeft gezeten. Zou ik HEEL boos om worden !!

vind het dus niets dan logisch hoor !
succes !!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:08

Ik vind uitstappen nog redelijk onschuldig, maar ik weet niet wat er verder achter zit. Ik, als bijrijder, zou het iig absoluut nooit doen. Ik zou er als ik jou was even een belletje aan wagen en zeggen dat het niet de bedoeling is. Misschien is het gewoon een onschuldig voorval.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:08

Ik zou het persoonlijk ook niet leuk vinden als mijn bijrijdster zomaar anderen op mijn paard liet, dus mocht ze dat willen dan zou ze dat toch echt eerst aan mij moeten vragen. Kan me jouw reactie dus heel goed voorstellen. Ik zou het hier dus even met je bijrijdster over hebben, misschien heeft ze er verder niet bij nagedacht en begrijpt ze het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:09

Ik vind ook dat het eerst gevraagd moet worden. Ook al ken ik de ander etc. ik wil het eerst weten. Dus dat vind ik normaal. Ook uitstappen mag dan niet eventjes.

Als ik het weet, en er is afgesproken wie die ander dan zou zijn zou ik het wel toelaten. Maar niet elke week een ander vriendinnetje, en ook geen flinke arbeid, en ik wil de persoon ook eerst zelf zien rijden.

In jouw geval, je hebt blijkbaar een heel goed gereden paard, daar zou ik denk ik ook wel zuiniger mee zijn Lachen

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:13

he
ben zelf bijrijder van verschillende paarden.
ik neem af en toe wel eens vriendinnen mee maar vraag altijd of ze er op mogen. dit zou ik zelf ook graag willen als het mijn paarden zouden zijn.
bij 1 paard wat ik rijd vraag ik dit neit omdat ik weet dat de eigenaresse dit gewoon goed vind.
denk dat het normaal is dat je niet iedereen op je paard wilt hebben

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:16

Ik heb al een aantal bijrijders gehad voor m'n pony's. Ben er meestal zelf bij geweest, reed dan met de andere pony. De bijrijder die ik nu heb heeft nu 3x zonder mij gereden, reed af en toe wel langs de bak en t zag er goed uit. zou t ook niet leuk vinden als m'n bijrijder iemand mee neemt en erop laat, als ze t vraagt vind ik t goed en ben er dan meestal wel zelf bij.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:19

Ik denk niet dat het veel kwaad kan, maar snap wel dat je het niet fijn vindt.
Ik (ben bijrijder) zou zoiets ook niet doen, het immers niet mijn paard.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:20

bij ons is het gewoon de regel dat je degene die de volledige verzorging doet vraagt wat ie wel en niet wil.......ik ben eigenaar dus ik bepaal wat er met mijn merrie gebeurd, een fries bij ons op stal heeft een fulltime verzorgster en zij bepaalt dus wat er met dat paard gebeurd.........de eigenaar bemoeit zich daar ook niet mee, als zijn paard maar verzorgd word vind die het best......

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:22

Ik vraag het altijd als ik iemand anders op mijn verzorg wil laten. een telefoontje plegen is maar een kleine moeite xxjepsica

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:40

Ik rijdt twee paarden bij en laat er echt niet zo maar iemand anders op rijden, tenzij de eigenaar duidelijk laat weten dat hij/zij dat niet erg vind. Maar zelfs dan zou ik er liever niemand anders op laten. Ik vind gewoon dat op het moment dat jij met iemand z'n paard bezig bent, jij op dat moment verantwoordelijk bent voor dat paard. Stel je laat iemand anders erop en die begint een beetje te iriteren voor dat paard.. Dat risico zou ik niet willen nemen.
Dat zou ook het wederzijds vertrouwen beschadigen.

Verder heb ik twee eigen paardjes gehad. Daar heb ik nooit bijrijders voor gehad, maar ik zou er ook echt niet gelukkig mee zijn als ik zou horen dat er iemand anders op gereden zou hebben zonder dat ik er mee ingestemd heb.

Ik vind het dus heel logisch dat jij er zo over denkt, en zou die RB gewoon opbellen en er iets over zeggen. Daar heb je alle recht toe, het blijft tenslotte jouw paard hoor!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:44

Ik vind dat zij als bijrijder dit gewoon netjes hoort te vragen. Het is niet haar paard en dus ook niet haar beslissing. Tussen uitstappen en rijden zit voor mij weldegelijk een hele duidelijke grens.

Als jij dit niet fijn vind (wat ik best kan begrijpen) zou ik het gewoon zeggen tegen je 'reserve'bijrijdster. Daar kan ze volgens mij alleen maar begrip voor tonen....

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:45

Ik zou dit absoluut niet leuk vinden, maar om je rb nu gelijk weg te sturen.. Overleg eerst met haar en vraag naar haar kant van het verhaal.. Maak ook gelijk duidelijk wat je wel en niet wilt..

Ik persoonlijk wil graag weten wie er op mijn paardje klimt.. Als ik het weet (en er het liefst zelf bij ben) dan vind ik het best.. Maar niet achter mijn rug om..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:46

Inderdaad, even navragen hoe het werkelijk zit.

Als eigenaar van een paard wil je het beste voor je paard. Je laat je paard in vertrouwen achter in handen van bijrijd(st)er en/of reservebijrijd(st)er. Als je niet wilt dat anderen dan jullie drie op het paard gaan, dan is dat jou goed recht! Dat hebben ze te respecteren.

Ik ben zelf heel duidelijk (ik heb en wil geen bijrijder omdat ik zelf alle tijd heb. Mocht dit veranderen kunnen we altijd nog zien hoe of wat natuurlijk!) het is MIJN paard en IK bepaal hoe of wat.
De eigenaren van de stal zetten haar binnen en buiten maar verder komt er niemand zonder mijn toestemming aan. Zelfs de hoefsmid mag er niet aankomen zonder dat ik er bij ben. Als er iemand opklimt zal dat niet zonder mijn toestemming zijn en zonder dat ik er zelf bij ben.

effe offtopic...het gaat wel beter met je na je ziekenhuisopname??

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:47

Ik zou het ook niet erg op prijs stellen (zacht uitgedrukt) als mijn bijrijder iemand anders op mijn paard zou laten zonder mijn toestemming. Ook niet voor uitstappen. Ik zou daardoor het gevoel krijgen dat ik de grip op mijn paard en wat er mee gebeurt kwijt zou raken en dat wil ik niet. Voor een reservebijrijdster vind ik eigenlijk nog wel kwalijker, omdat die nog meer op afstand staat van het paard en de eigenaar.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:50

Ik zou wel even bellen Ja

Van mij mocht het ook nooit en ik had een BR die het achter m'n rug ook had gedaan, een vriendin belde mij op vakantie. Ik ben na mijn vakantie naar de BR gegaan en heb verhaal gehaald. Ze gaf het idd toe en aangezien we hadden AFGESPROKEN dat ze er NIEMAND anders op zou laten, heb ik der meteen de deur uitgeschopt. Ik heb niets aan mensen die ik niet kan vertrouwen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:09

Vraagje: is dat de vos Elan (niet te groot) van Stefanie Joustra??

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:48

Toen ik nog een bijrijdster had,mocht ze alles met mijn paard doen.
Behalve er iemand anders opzetten!!Ook niet om uit te stappen.
Maar ja,ik ben dan ook erg bezitterig Bloos

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:42

wat maakt uitstappen toch uit daar kan iemand je paard echt niet mee verknallen hoor.
Maar nu even een andere vraag: wat maakt het uit dat jou paard HOOG in de dressuur heeft gereden.. dat punt snap ik niet echt. Of was dat alleen een leuke mededeling.

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:06

pearl_tje schreef:
wat maakt uitstappen toch uit daar kan iemand je paard echt niet mee verknallen hoor.

Nee verknallen kunnen ze het paard niet nee maar stel dat zo'n ruiter van jouw paard af valt dan ben jij daar als eigenaar wel verantwoordelijk voor en kunnen ze jou zelfs verantwoordelijk houden voor de geleden schade (en als ze de nek breekt is die niet gering)
Dus ik zou niet jan en alleman op mijn paard willen.