Citaat:Tegenstander paardensport
Uitbuiten
Net zoals ik vind dat mensen geen andere mensen moeten uitbuiten, vind ik ook dat mensen geen (andere) dieren moeten uitbuiten. Bij een trekpaard is die uitbuiting zeer inzichtelijk, maar hetzelfde geldt voor een paard dat ‘gezellig’ voor een huifkar moet lopen en voor een paard dat gebruikt wordt in de ruitersport.
Huisdier
Paarden horen in de vrije natuur, net als alle andere dieren. Mijn standpunt over de paardensport is een afgeleide van mijn standpunt over alle soorten diergebruik: dieren leven voor zichzelf en niet om mensen te dienen. Daarom ben ik veganist (ik gebruik niets dierlijks) en voor mij houdt dat ook in dat ik geen huisdieren wil. ‘Huisdier’ is als je het goed beschouwt een vreemde term. Alsof het een aparte diersoort is, die voorbestemd is in mensenhuizen te leven in plaats van in een zelf gegraven hol, een zelf gebouwd nest, een zelf uitgekozen tak in een zelf uitgekozen boom, of op de prairie tussen soortgenoten.
Paarden zijn beroofd van hun vrijheid
Een zelfde soort rare term is ‘rijpaard’. Op de meeste plekken waar mensen gebruik maken van dieren zijn allerlei misstanden aan te wijzen. Zo ook binnen de paardensport (zoals de elektrisch aangedreven tredmolen) en dat moet natuurlijk aangekaart worden. Ik ga hier echter even uit van de meest positieve mogelijkheid, namelijk dat de paarden met zorg omringd worden, dat ze goed voedsel krijgen en alle ruimte hebben om rond te draven.
Het is makkelijk om de uitwassen te bekritiseren, maar ik neem aan dat alle ‘paardenliefhebbers’ het dan met me eens zijn. Echter, ook binnen ideale omstandigheden ben ik tegen de paardensport, omdat de paarden dan nog steeds niet vrij zijn, nog steeds niet hun eigen leven vorm kunnen geven. Hun leven krijgt de vorm die mensen voor ze bedacht hebben. Dat is behalve vrijheidberovend ook enorm betuttelend.
Een paard alleen
Paarden worden vaak gezien als dieren met een grote vrijheidsdrang. Je ziet ze bijvoorbeeld rennen door de wei. Dan zie je dat die wei eigenlijk veel te klein voor ze is. Wat nog veel triester is om te zien, is een paard dat alleen in de wei staat. Paarden zijn groepsdieren en reken maar dat groepsvorming en onderlinge kontakten in hun leven een grote rol spelen. Zo zijn er allerlei dingen waar dieren in gevangenschap, hoe ruimtevol en zorgvuldig ook ingevuld, niet tot volle ontplooiing kunnen komen.
Slechte eigenschappen zijn weg gefokt
Paarden zijn door mensen vanuit hun wildere voorouders zo gefokt dat eigenschappen, die de mens goed uitkwamen, sterker werden. Lastige of voor de mens onnuttige eigenschappen verminderden of zijn zelfs verdwenen. Stel dat alle rijpaarden van de ene op de andere dag vrijgelaten werden, dan zouden er vast veel zijn die niet lang zouden overleven. Dit is echter een wat vreemd argument om maar te blijven paardrijden, want door paard te rijden moedig je het verder kweken van paarden aan. Stel dat de argumenten tegen diergebruik bij paardrijders aanslaan, dan zal het toch niet zo zijn dat ze allemaal van de ene op de andere dag ophouden.
De vrije natuur
Er zouden speciale bossen en velden uitgezocht kunnen worden waar ‘ongebruikte’ paarden in betrekkelijke vrijheid kunnen leven. In elk geval zouden ook deze dieren niet ten bate van de mens gekweekt moeten worden. Zich voortplanten kunnen ze zelf heel goed, en binnen een paar generaties zullen er dan paarden ontstaan die heel goed hun weg kunnen vinden in de vrije natuur. Dan gaan we de natuur in, in de hoop de wilde paarden weer te zien, en dan zien we er misschien in de verte eentje galopperen, met wapperende staart en manen, genietend van de vrijheid.
Eigenlijk weet ik niet echt wat ik hiervan moet vinden. Ze is goed in haar argumenten en ik vind dit nog best logisch klinken. En in sommige stukjes ben ik het dan ook met haar eens, bijvoorbeeld een paard dat alleen in een wei staat zonder andere paarden om zich heen. Toch vind ik niet dat wij paarden gebruiken of uitbuiten. Maar wat vinden jullie hiervan?
ee, ik: ik wel in duitsland rijdt een magneettrein als voorbeeld en dat ding is muisstil, en daar komt bij dat hij zo hard rijdt dat je niet eens doorhebt dat hij langs is geweest.
)