Poll, hooi of kuilgras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hooi of kuilgras?

Hooi
32 (60%)
Kuilgras
21 (39%)

Totaal aantal stemmen: 53

Odeale

Poll, hooi of kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 13:51

Wat krijgen jullie paarden en/of ponies, hooi of kuilgras?

En is daar een reden voor, of heb je hier een mening over?

Horse_

Re: Poll, hooi of kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:53

Mijn paard krijgt hooi. Ze is zat pas tegen spierbevangenheid aan dus dat komt mooi uit dat ze dat op stal voeren. Verder vind ik kuilgras wel goed paardenvoer mits het heel droog, grofstengelig is en fris ruikt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:55

Beide... maar over het algemeen voordoog. Komt bij ons van hetzelfde land als het hooi.
Is onbemest weiland, dus om de eiwitten hoeven we ons niet druk te maken.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:12

Bij mij kuilgras.
Mijn pony is al aardig op leeftijd [18 jaar] en valt redelijk snel in. Als ik hem hooi voer gebeurd dat ook sneller! Sinds een klein jaartje ben ik over gegaan op kuilgras en helemaal geen last gehad van een ingevallen paard.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:30

Hmmm, ik zit te denken aan s'winters kuil en zomers hooi. Zomer's staat ze grotendeels op het land en krijgt ze dus veel binnen. Bij ons op stal hebben ze beide

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:31

nu staan de paarden thuis en overdag in de wei en s`avonds op stal en dan krijgen ze hooi

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:44

Beide!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:57

Hooi.

Waarom? We telen het zelf, dus ik weet wat de omstandigheden en de kwaliteit van het graszaadhooi is. Daarnaast past graszaadhooi beter in mijn voervisie.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:41

Als ik de kans krijg voer ik haar hooi, maar ze krijgen standaart kuilgras op deze stal.
Omdat dat goedkoper is denk ik. Maar de mijne krijgt dan van die eiwtibulten en dunne mest.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:44

kuil is juist duurder maar goed .. ik voer mijn paard liever in de winter kuil .... vergelijk het als zuurkool voor ons dat is in de winter ook lekker

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:56

gouda schreef:
Verder vind ik kuilgras wel goed paardenvoer mits het heel droog, grofstengelig is en fris ruikt.

Yep, vind ik dus ook! Maar kom daar maar eens aan! Ik heb nu 11 grote balen gekocht maar heb ditmaal de kans gehad om het hooi op het land te keuren voordat het in de balen ging.

Verder voer ik allebei, zowel hooi als voordroog.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:22

Ik voer het liefste kuil en hooi. Van hooi gaat Eef hoesten (door irritatie van 4 maanden geleden). Ik ben dus tijdelijk kuil gaan geven. Dit vind ze veel lekkerder en dus blijft ze kuil krijgen, aangevuld met wat hooi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:23

uitsluitend hooi, mijn paard wordt erg slecht hanteerbaar als ze kuil of voordroog krijgt!
Helaas voor mij wordt er bij ons op stal voordroog gevoerd, dus ik moet zelf hooi inkopen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:24

gouda schreef:
Verder vind ik kuilgras wel goed paardenvoer mits het heel droog, grofstengelig is en fris ruikt.

Yep, vind ik dus ook! Maar kom daar maar eens aan! Ik heb nu 11 grote balen gekocht maar heb ditmaal de kans gehad om het hooi op het land te keuren voordat het in de balen ging.

Verder voer ik allebei, zowel hooi als voordroog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:58

Ik voer kuil. Wordt speciaal op mijn voorwaarden qua maai- en droogtijd door een boer in de buurt voor me gewonnen. Eén van mijn paarden is allergisch voor hooi, maar afgezien daarvan: er zit meer voedingswaarde in. Mijn fokmerries en jonge paarden krijgen naast kuil dan ook nauwelijks tot geen krachtvoer maar doen het prima op alleen gras in de zomer en alleen kuil in de winter (plus vitaminebrokjes).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:00

hooi.
mijn pony heeft een week op kuil gestaan maar die werd daar echt té pittig van dus die ging weer terug op hooi Nagelbijten / Gniffelen

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:01

Kuilgras (wel bijna droog en langstengelig), omdat we geen plek hebben om hooi op te slaan, en ronde balen komen ze bij ons aan huis brengen. Daarnaast is het niet stoffig, ook wel fijn.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:02

Hooi omdat we een hooizolder hebben en we die ronde dingen er niet op getild zouden krijgen dus dat wil ons pap niet. Daarbij zijn we huiverig voor teveel eiwitten en doen onze paarden het al 6 jaar prima op hooi dus..
Overigens, wij zien ons hooi (1 km van ons vandaan) geboren worden, opgroeien, afgesneden worden en het komt recht van het land naar ons. Het heeft dus niet in natte of stoffige schuren gelegen en we zien zelf dat er geen rare bloemen in hebben gestaan die gevaarlijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 30-05-05 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:03

Mijn schoonvader heeft eigen land en daar hebben we altijd genoeg ronde balen kuil vanaf.
Het ruikt heerlijk en de paarden lusten het graag!
Het is ook nooit stoffig wat bij hooi wel vaak een probleem is...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:19

ik voer gewoon hooi. het nadeel van kuil vind ik dat er gauw schimmel in kan zitten. Misschien gewoon slechte ervaring maar ik hou t lekker bij normaal hooi en hij doet t er goed op

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:27

Hooi.
Niks mis met goed kuilgras of voordroog, maar hij wordt er zo vet van. Hij vindt het wel erg smakelijk, dus soms krijgt hij wel een plukje, een enkele keer maakt ook niet uit.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:00

Hooi,
Makkleijker onbeperkt te geven, en ik vid het veiliger met shetlanders Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:25

Die van mij krijgen hooi. Dat kregen ze bij de vorige eigenaren ook, en dat heb ik overgenomen. Bovendien is het gemakkelijk verkrijgbaar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:25

hooi, vorig jaar hadden we niet de gelegenheid om hooi te maken en werd het voordroogkuil. maare nooit weer.

van de 37 rollen, en dat zijn dan van die giga niet te verplaatsen dingen Boos! , heb ik er in de loop van de winter zeker wel 7 weggegooid.
een aantal waren helemaal verschimmeld andere alleen de buitenste laag.

nadeel van kuil is dat die pakken vaak buiten liggen en katten er gaatjes in maken, doordat ze erop klimmen. althans dat was hier het grootste probleem. daarnaast kan je van kuil niet onbeperkt voeren, en ik heb graag dat ze wat te knabbelen hebben.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:34

Ik noem het liever VOORDROOG, omdat "echte" kuil (dat natte, eiwitrijke, donkergroene wat meestal nog maar amper een dag gelegen heeft) niet geschikt is voor paarden.

Dus het moet wel mooi droog (minstens 3 dagen gelegen hebben) en stengelig zijn en dus ook goed ruiken Ja Knipoog