veulens aborteren op 8 maand dracht..........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

veulens aborteren op 8 maand dracht..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:49

Hallo allemaal,

Afgelopen week was de dierenarts bij ons voor wat routine klusjes en hij vertelde me het volgende verhaal.

Een man, uit een paar dorpen verderop, heeft veel paarden, heel veel.
Hij is al wat ouder en overweegt ermee te stoppen.
Om die reden verkoopt hij al wat en heeft hij bijna al zijn hengsten laten castreren om verdere aanfok te voorkomen.
De verzorging van zijn paarden, de stallen en het land gaan niet lekker meer en het ziet er op z'n zachtst gezegd uit als een zooitje.
Ontwormen doet hij niet, dat regelt de natuur...evenals enten en andere zaken.

Er zijn een flink aantal merries gedekt dit seizoen, maar hij wil die veulens niet om bovengenoemde redenen.
Nu gaat hij die merries laten uitspuiten als ze 8 maanden drachtig zijn.

De dierenarts vond dat hij dat beter nu kon doen zodat het dramatische tafereel beperkt zou worden, maar dat vond de man teveel moeite.
Want dan moest iedere merrie gescand worden etcetera.....met 8 maanden wist hij zeker wie drachtig was, hij had het al vaker zo gedaan .......

Hij had het zo al vaker gedaan????????????????
Mijn oren stonden te klapperen aan mijn hoofd en zei dus tegen de dierenarts:

"Dat ga jij toch zeker niet doen?
Mag dat wel?"

De dierenarts zei dat het wettelijk mag, maar dat hij er nog maar eens heel goed over na moest denken of hij dat wel zou willen doen.
Blijkbaar zijn er dierenartsen die het doen, want het is al eerder gedaan.

Ik ken de man, en weet dat het verstandig is om te voorkomen dat daar meer dieren komen omdat het nu al zo'n chaos is.
Maar dit is wel een heel dramatische manier............

De dierenarts gaf ook aan dat het wellicht verstandig zou zijn als de dierenbescherming daar een kijkje zou nemen.
Is een dierenarts dan niet ethisch verplicht om dat te melden?
Zoals een huisarts kindermishandeling moet melden?

Ik voel me een beetje bezwaard nu, omdat ik weet wat er gaat komen daar.
Ik ben het totaal niet eens met hoe dat zal gaan , maar zie ook wel in dat meer dieren voorkomen moet worden.

Wat vinden jullie?

Bonte

Re: veulens aborteren op 8 maand dracht..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:00

Ik zou als ik jou was zelf de dierenbescherming bellen. Dan kan die verder kijken wat te doen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:08

Daar zit ik dus ook sterk aan te denken.
Ik heb al eerder aangifte gedaan als dat noodzakelijk bleek en heb daar ook geen moeite mee.
Maar dit heb ik uit tweede hand.
Ik heb het de man niet horen zeggen..........
Vandaar mijn twijfel......het is dan toch ook zeker aan de dierenarts om dan aangifte te doen?
Of hebben ze een vorm van geheimhoudingsplicht zoals een huisarts met zijn patienten heeft?

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:12

Ik weet niet of de dierenarts zwijgplicht heeft. Maar als je belt, kan je toch zeggen dat je het van een dierenarts hebt. Ze kunnen dan zelf bepalen of ze er iets mee doen. misschien houden ze het dan beter in de gaten.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:14

is waar, dan rest mij de vraag of het mag.....met 8 maanden dracht aborteren, want dan breng je wel levende veulens ter wereld

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:19

jacimatho schreef:
is waar, dan rest mij de vraag of het mag.....met 8 maanden dracht aborteren, want dan breng je wel levende veulens ter wereld

Kan je ook aan de dierenbescherming vragen

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:22

weet ik, wilde een beetje ruggespraak eer ik met een verhaal uit tweede hand ga bellen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:24

schandalig

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:26

jacimatho schreef:
weet ik, wilde een beetje ruggespraak eer ik met een verhaal uit tweede hand ga bellen

Dat begrijp ik. Maar je hebt het van een dierenarts, dus niet zomaar iemand. Hij heeft er wel verstand van. Als ik jou was, zou ik morgen gelijk bellen. De dierenbescherming kan dan altijd kijken of ze wat (kunnen) doen. Als je niet belt en er gebeurt iets, dan is het te laat. Maar je moet het zelf weten. Sterkte.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:27

Bedankt voor je advies................
Ik ga in ieder geval bellen, en dan zie ik wle verder......

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:35

jacimatho schreef:
Bedankt voor je advies................
Ik ga in ieder geval bellen, en dan zie ik wle verder......

OK dan! Laat je nog even weten, wat ze ervan vonden. ben benieuwd.

Lisanne_Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:40

Dit vind ik echt absurt! Op 8 maanden dracht aborteren Scheve mond

Als ik jou was zou ik de dierenbescherming bellen en zeggen dat je graag annoniem wilt blijven. Dat accepteren ze heus wel!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:55

Lisanne_Kees schreef:
Dit vind ik echt absurt! Op 8 maanden dracht aborteren Scheve mond

Als ik jou was zou ik de dierenbescherming bellen en zeggen dat je graag annoniem wilt blijven. Dat accepteren ze heus wel!

Ik vind het dus ook echt niet kunnen.
Anonimiteit is er altijd dacht ik, als aangever......
Dat maakt in dit geval ook niet uit omdat de betreffende man mij niet van naam kent.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 20:57

[/quote]
OK dan! Laat je nog even weten, wat ze ervan vonden. ben benieuwd.[/quote]

Doe ik zekers...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 01:50

Pfff, wat een eikel zeg!! Boos!

Als ie slim is, dan haalt ie de merries van de hengsten en laat ie alle merries hengstig spuiten. Kost zo'n 2 tientjes per paard en daarna heb je geen drachtige merries meer.

Ja, kost geld, maar daar had ie dan maar eerder overna moeten denken... Boos!

Arme dieren, is maar goed dat die man ermee stopt!!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 04:59

Zeker de DB bellen........ wettelijk is er misschien niets tegen te doen Huilen maar wie weet als de DB (of iemand anders) met haalbare alternatieven komt, dat de man daar wel naar wil luisteren.

Het is natuurlijk uiterst triest dat hij het zover heeft laten komen, maar ik begrijp dat het daar helemaal uit de hand aan het lopen is en blijkbaar heeft hij dat dus wel in de gaten (dat is in dat soort gevallen vaak al heel wat).

Misschien zit de man dusdanig in de problemen dat hij zelf niet in staat is een betere oplossing te vinden.

De DA zou natuurlijk ook een heel hoog kostenplaatje aan die abortussen kunnen hangen, zodat een andere oplossing al snel goedkoper is Pling

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 05:32

Waarom verkoopt die man de merries niet gewoon meteen? Hij wil er toch al mee stoppen, en vanuit puur praktisch oogpunt scheelt het hem een berg geld EN moeite als hij nu alles verkoopt...

Ik denk overigens dat ik ook de dierenbescherming zou bellen. Je zorgen uiten kan altijd en wie weet nemen ze dan wel een kijkje. Als het tegenzit kunnen ze niets doen, maar als die man er lucht van krijgt is hij het hele spul misschien wel zo zat dat hij ze wat sneller wegdoet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:18

Maar de DA mag dit toch ook gewoon melden bij de DB?? Als hij het tegen jou verteld, waarom dan niet tegen de DB?

Want er moet toch zéker iets aan gedaan worden, belachelijk zeg!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:38

heb er geen woorden voor....

Ik snap die DA ook niet helemaal... gaat hij dingen min of meer met derden bespeken ipv bijv. met een collega of zelf de DB te bellen
Ik bedoel hij/zij zadelt een ander wel op een probleem dat zeer gevoelig ligt (abortus op de lengte van dracht)

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 08:34

Alane schreef:

Ik snap die DA ook niet helemaal... gaat hij dingen min of meer met derden bespeken ipv bijv. met een collega of zelf de DB te bellen
Ik bedoel hij/zij zadelt een ander wel op een probleem dat zeer gevoelig ligt (abortus op de lengte van dracht)

Precies......ik denk dat ik de dierenarts eerst even bel, en hem vertel dat ik vind dat hij de inspectie dienst moet inlichten.
Dat is een ethische verantwoordelijkheid die je hebt als dierenarts.
Als hij het niet doet, doe ik het......
En dan maar zien hoe het gaat lopen...

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:20

Misschien zat het die DA ook hoog........ blijft ook maar een mens hè.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:22

Hij gaat het ook niet doen denk ik, hij was misschien een beetje verbijsterd dat iemand dat van een da kan/durft te vragen.........

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:38

Als hij het niet doet, wie doet het dan wel?
Dat is net zoiets als het illegaal couperen van staarten of oren van honden.
Als de DA nee zegt, dan gaan ze naar een hondenhandelaar met een schaar of naar België.

Dat kan een reden zijn voor een DA om te besluiten het dan toch maar te doen.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:03

jacimatho schreef:
Alane schreef:

Precies......ik denk dat ik de dierenarts eerst even bel, en hem vertel dat ik vind dat hij de inspectie dienst moet inlichten.
Dat is een ethische verantwoordelijkheid die je hebt als dierenarts.
Als hij het niet doet, doe ik het......
En dan maar zien hoe het gaat lopen...

Inderdaad. Als ik jou was zou ik het eerst met de diernarts bespreken. Je hebt het van hem en breng je hem er ook niet mee in gevaar? Ik bedoel dan als hij zwijgplicht heeft, dan mag hij toch ook niet zomaar dit soort dingen aan jou vertellen?
Dus ik zou eerst de dierenarts bellen en het even met hem overleggen en vertellen dat ook jij graag wil dat hij de DB belt. Dan kunnen jullie samen misschien iets doen! Een DA staat vaak sterk omdat hij deskundige is!

Zegt hij het niet te doen, dan kan je altijd zeggen dat jij het doet..alleen weet ik niet of het zo sterk staat dat je het via een dierenarts teweet bent gekomen. Maargoed, dat zie je dan wel weer! Eerst de DA bellen en dan even verder nadenken en dan pas handelen. Niet zomaar iets doen he..ook al is het zo zielig Knipoog

Enne, dat van die prijs omhoog gooien zou ik niet doen. Dan belt hij een andere dierenarts die het misschien wel voor die prijs doet en dan heb je helemaal geen poot meer om op te staan!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 12:59

Citaat:
Inderdaad. Als ik jou was zou ik het eerst met de diernarts bespreken. Je hebt het van hem en breng je hem er ook niet mee in gevaar? Ik bedoel dan als hij zwijgplicht heeft, dan mag hij toch ook niet zomaar dit soort dingen aan jou vertellen?
Dus ik zou eerst de dierenarts bellen en het even met hem overleggen en vertellen dat ook jij graag wil dat hij de DB belt. Dan kunnen jullie samen misschien iets doen! Een DA staat vaak sterk omdat hij deskundige is!

Zegt hij het niet te doen, dan kan je altijd zeggen dat jij het doet..alleen weet ik niet of het zo sterk staat dat je het via een dierenarts teweet bent gekomen. Maargoed, dat zie je dan wel weer! Eerst de DA bellen en dan even verder nadenken en dan pas handelen. Niet zomaar iets doen he..ook al is het zo zielig Knipoog

Exact mijn plan, ik houd er niet van om ondoordacht te handelen, soms kan de schade dan nog veel groter worden.