Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lyte schreef:Ik rij geen Z maar ik hoop het wel ooit te halen, en ik wil zo lang mogelijk met een gewoon trensje rijden. Want ik denk dat als je echt goed bent je je in het Z makkelijk kunt redden met alleen een trensje. Kijk, als je nog verder gaat, naar de Zzlicht etc dan is het misschien wel handig om de hulpen nog verfijnder te geven, maar daar voor...ik hoop zelf zo lang mogelijk met een trensje te kunnen en mogen rijden.
Angeliek schreef:Als je zo'n doordrammer in de ring hebt, ben je denk ik wel blij dat je Z mag starten, en meer controle in de ring hebt met stang en trens.
rhijnauwen schreef:waarom wil je nu al oefenen met stang en trens? Je kunt in de Z1 en Z2 ook gewoon met trens rijden en dus pas gaan oefenen als je Z mag gaan starten.
Rij er in het begin alleen onder begeleiding mee (zeker wanneer je zelf niet gewend bent met 2 teugels en/of stang en trens te rijden) want voordat je het weet werk je teveel in met de stang en dat zou zonde zijn! zelf wacht ik zeker met oefenen tot ik Z mag starten en rij dan nog regelmatig gewoon op trens ter controle
rhijnauwen schreef:als dit de reden is om met stang en trens te gaan rijden, dan is er in de africhting toch iets niet goed gegaan, de stang en trens is nl. niet bedoeld als handrem!
patos schreef:@Ieneminie: helaas kan je er weinig aan doen dat Joop bij de vorige eigenaar op S&T is gereden, waardoor je nu ook bijna genoodzaakt bent om dat te gaan doen. Maar het maakt maar weer eens goed duidelijk wat er gebeurd als er veel of altijd met S&T gereden wordt.
patos schreef:Ik ben er echt van overtuigd dat juryleden over het algemeen niet erop letten of je met S&T rijdt.
Alle wp's die ik heb gehaald in het Z1 was ik 1e of 2e, terwijl ik altijd de enige was zonder S&T, dus als de jury daar echt op zou letten was ik niet bovenaan geeindigd. Ik zie het eerder als een visitekaartje als je als 1e eindigd in je rubriek zónder S&T dan mét. Het zegt toch wel wat over je manier van rijden. Heel veel mensen gaan in de Z1 meteen de stang gebruiken om hem in de galopswissel zo lekker op zn kont te trekken, denk dat in meer dan de helft van de gevallen de combi de oefening niet op trens uit kan voeren.
Daarnaast vind ik het maf dat S&T een statussymbool lijkt te zijn voor ruiters onder elkaar, ik heb meer bewondering voor iemand die zonder twee bitten een mooie proef neerzet, zeker op ZZ-licht/zwaar niveau. (Onder de training dan, aangezien S&T voor die klasse verplicht is)
)
runningkawa schreef:
Ik ben verder ook van mening dat je alle onderdelen moet beheersen op strens, de S&T is voor de finishing touch
Ik denk dat je er zelf geen probleem van moet maken, de meeste paarden vinden het in het begin wel een beetje vreemd maar dat gaat vanzelf wel over. In het begin gewoon heeeeel veel basiswerk doen en uiteraard moet je paard (ookal rij je al jaren op s&t) alle oefeningen op trens kunnen.