Wanneer stang en trens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Wanneer stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:12

Vraagje aan alle Z-ruiters/amazones:

Wanneer zijn jullie gaan oefenen met stang en trens?
In het M1, M2 of pas is het Z??

Ik ga bijna over naar het M2, en wil gaan oefenen met stang en trens,
maar wou even weten wanneer jullie zijn gaan oefenen met stang en trens...

Alvast bedankt,
Groetjes Angelique

Urbs

Re: Wanneer stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:18

Ik rij geen Z maar ik hoop het wel ooit te halen, en ik wil zo lang mogelijk met een gewoon trensje rijden. Want ik denk dat als je echt goed bent je je in het Z makkelijk kunt redden met alleen een trensje. Kijk, als je nog verder gaat, naar de Zzlicht etc dan is het misschien wel handig om de hulpen nog verfijnder te geven, maar daar voor...ik hoop zelf zo lang mogelijk met een trensje te kunnen en mogen rijden. Knipoog

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:38

haha toevallig Tong uitsteken

ik ga voortzo ook over naar de M2, en ga zodra ik in drune ben ook maar eens een stang en trens aanschaffen, en dan in de training gewoon wat oefenen, 1 of 2 keer in de week.

ga even op het advies van mijn instructrice af.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:58

waarom wil je nu al oefenen met stang en trens? Je kunt in de Z1 en Z2 ook gewoon met trens rijden en dus pas gaan oefenen als je Z mag gaan starten.
Rij er in het begin alleen onder begeleiding mee (zeker wanneer je zelf niet gewend bent met 2 teugels en/of stang en trens te rijden) want voordat je het weet werk je teveel in met de stang en dat zou zonde zijn! zelf wacht ik zeker met oefenen tot ik Z mag starten en rij dan nog regelmatig gewoon op trens ter controle

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:00

ik ben met S&T begonnen toen we Z1 startgerechtigd waren(ging de M2 toch nog helemaal uitrijden)

toen ik officieel Z1 ging starten was mn onderlegtrens er niet(anders lie ie echt niet fijn mee) dus ben k met dubbelgebroken bustrensje gestart, helaas is ie na 3x starten afgekeurd, en toen kwam dus juist het goed eondrlegtrensje binnen...

gelukkig zijn we weer aan t rijden en hang ik zo af en toe de S&T nog eens in...

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 23:12

Lyte schreef:
Ik rij geen Z maar ik hoop het wel ooit te halen, en ik wil zo lang mogelijk met een gewoon trensje rijden. Want ik denk dat als je echt goed bent je je in het Z makkelijk kunt redden met alleen een trensje. Kijk, als je nog verder gaat, naar de Zzlicht etc dan is het misschien wel handig om de hulpen nog verfijnder te geven, maar daar voor...ik hoop zelf zo lang mogelijk met een trensje te kunnen en mogen rijden. Knipoog

Dat is bij ieder paard verschillend natuurlijk. Als je zo'n doordrammer in de ring hebt, ben je denk ik wel blij dat je Z mag starten, en meer controle in de ring hebt met stang en trens.

Ixo kan soms ook erg doordrammen, en zeker met de eenvoudige wissels en de appuyementen waar we nou volop mee bezig zijn.
Ixo heeft een gemakkelijk mondje, maar in de ring kan ie gigantisch doordrammen, gewoon door je hand heenlopen en van dat soort dingen.

Ik heb ervaring met dubbele teugels te rijden, en heb ook met stang en trens gereden, daar zal het niet aan liggen denk ik...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:18

Ik heb de Z1 uitgereden op trens en moet nu nog S&T gaan aanschaffen, grote kans dat de eerste paar keer Z2 gewoon nog op trens gaan zijn. Dat is vroeg zat om met S&T te gaan starten, ik snap eerlijk gezegd niet dat sommige combi's al in de M2 met S&T gaan oefenen, als je hem zo vroeg nodig hebt mis je wat mij betrefd wat aan je basis. Nu pas merk ik dat ik er echt voordeel bij heb, dat heb ik eerder nog nooit gehad. En ik heb toch leuke punten gescoord in het Z1, terwijl alle andere in de rubriek gewoon met S&T reden.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:27

Angeliek schreef:
Als je zo'n doordrammer in de ring hebt, ben je denk ik wel blij dat je Z mag starten, en meer controle in de ring hebt met stang en trens.

als dit de reden is om met stang en trens te gaan rijden, dan is er in de africhting toch iets niet goed gegaan, de stang en trens is nl. niet bedoeld als handrem!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:54

rhijnauwen schreef:
waarom wil je nu al oefenen met stang en trens? Je kunt in de Z1 en Z2 ook gewoon met trens rijden en dus pas gaan oefenen als je Z mag gaan starten.
Rij er in het begin alleen onder begeleiding mee (zeker wanneer je zelf niet gewend bent met 2 teugels en/of stang en trens te rijden) want voordat je het weet werk je teveel in met de stang en dat zou zonde zijn! zelf wacht ik zeker met oefenen tot ik Z mag starten en rij dan nog regelmatig gewoon op trens ter controle

jah idd vind ik ook!! niet veel aan toe te voegen Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:02

rhijnauwen schreef:
als dit de reden is om met stang en trens te gaan rijden, dan is er in de africhting toch iets niet goed gegaan, de stang en trens is nl. niet bedoeld als handrem!

Helemaal mee eens, helaas wordt hij wel heel veel zo gebruikt. Of om het paard voor lekker omhoog te houden zodat het net lijkt of ie verzameld loopt.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:06

Ik ben wel met S&T gaan oefenen toen ik in het M2 reedt.
Ik reedt er gewoon om de week in de les mee en dan die andere week 1x thuis. Gewoon om even aan te voelen hoe of wat en om mij en het paard er bekend mee te maken. De overige dagen reedt ik dus gewoon door op mijn trens.
Nu ik Z rijdt wissel ik het regelmatig af.. de ene week train ik op trens en de andere week met S&T. Hangt er maar net vanaf hoe of wat. Mijn bijrijder rijdt minstens 3x in de week en die rijdt gewoon met het trensje.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:12

Ik ben ook pas begonnen met s & t te rijden toen ik 7 winstpunten in de Z1 had. Ik ben er toen een tijdje 1 keer per week mee gaan rijden, om eraan te wennen. Nu rijd ik er alleen mee als er een wedstrijd in het verschiet ligt, zo;n 1 keer, om het gevoel weer even te krijgen.

De eerste wedstrijd na een wedstrijdpauze start ik ook steeds op trens.

Het liefste rijd ik gewoon op trens, maar mn instructeur vind dat het nu wel mag en kan met s & t en dat ik er toch ooit aan moet wennen.

Het is handig dat je paard de galopwissels beheerst voordat je met s & t begint te rijden.

Voordeel van de s&t is mijns inziens dat je er iets meer tegenaan kunt rijden, en dat mijn paard wat stiller in de aanleuning blijft.
Nadeel is, dat als je paard niet goed door de buiging heen is, je dat niet op kunt lossen met s&t, want die is te scherp om je paard eens even goed in te buigen. Hij moet op een kleine ophouding buigen.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:25

IK ben pas M1 startgerechtigd met Frank maar mocht ik de M2 + 10 wp ooit halen zou ik toch wel zo nu en dan gaan oefenen met een S&T.
Frank loopt voorop in een vierspan dus de stang en kinketting zijn al niet meer nieuw voor hem.

Dan heb ik nog Joop, Joop is Z2 + 3 wp en is haast niet te rijden op een gewone trens. Helaas bezit ik geen S&T dus meneer moet zich maar aanpassen maar zijn vorige eigenaar heeft wel altijdmet S&T gereden dus hij wil af en toe wel eens onder mij uitlopen en ik denk dat hij dat met een S&T niet zo snel zal doen maar ja eerst moeten we de M1 en de M2 nog helemaal door hoor.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:28

@Ieneminie: helaas kan je er weinig aan doen dat Joop bij de vorige eigenaar op S&T is gereden, waardoor je nu ook bijna genoodzaakt bent om dat te gaan doen. Maar het maakt maar weer eens goed duidelijk wat er gebeurd als er veel of altijd met S&T gereden wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:36

Ik heb toevallig gister voor het eerst met stang en trens gereden. We zijn pas M2+1 maar ik introduceer iets nieuws altijd liever op tijd dan net voordat ik het 'moet'.
Eigenlijk kwam oefenen met stang en trens er op neer dat ik die rommel erin gehangen heb en gewoon ben gaan rijden (onder begeleiding van de instructrice). Paard vond het prima dus ik ook. Nu rij ik hem weer gewoon verder op een trensje om dan een maand voor mijn eerste Z proef die spullen weer eens tevoorschijn te halen. Kijken of hij het dan nog zo normaal vind.

Ik twijfel ook nog steeds of ik wel met stang en trens wil gaan rijden zodra we de z in gaan. Mijn instuctrice had wel een argument waar niets tegen in te brengen is. Zei zij dat het wel een beetje je visitekaartje is hoe je eruit ziet en dat stang en trens daar wel een behoorlijke bijdrage aan levert. het zou niet zo moeten zijn maar veel juryleden kijken daar toch echt wel naar.

Tot nu toe heb ik hem wel alle oefeningen op een gewone trens geleerd (appyement en een beginnetje aan de galopwissel)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:46

Ik ben er echt van overtuigd dat juryleden over het algemeen niet erop letten of je met S&T rijdt. Alle wp's die ik heb gehaald in het Z1 was ik 1e of 2e, terwijl ik altijd de enige was zonder S&T, dus als de jury daar echt op zou letten was ik niet bovenaan geeindigd. Ik zie het eerder als een visitekaartje als je als 1e eindigd in je rubriek zónder S&T dan mét. Het zegt toch wel wat over je manier van rijden. Heel veel mensen gaan in de Z1 meteen de stang gebruiken om hem in de galopswissel zo lekker op zn kont te trekken, denk dat in meer dan de helft van de gevallen de combi de oefening niet op trens uit kan voeren.
Daarnaast vind ik het maf dat S&T een statussymbool lijkt te zijn voor ruiters onder elkaar, ik heb meer bewondering voor iemand die zonder twee bitten een mooie proef neerzet, zeker op ZZ-licht/zwaar niveau. (Onder de training dan, aangezien S&T voor die klasse verplicht is)

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:02

patos schreef:
@Ieneminie: helaas kan je er weinig aan doen dat Joop bij de vorige eigenaar op S&T is gereden, waardoor je nu ook bijna genoodzaakt bent om dat te gaan doen. Maar het maakt maar weer eens goed duidelijk wat er gebeurd als er veel of altijd met S&T gereden wordt.

Daarom went hij er nu maar aan dat ik met een gewoon enkelgebroken bitje rijd hoor. Een goed afgericht paard moet op alles kunnen lopen helaas ben ik er wel vaker dan hem de dupe van maar ja we wennen er allebei wel aan en aan elkaar.

Maar dit is een goed voorbeeld waarom je niet altijd met S&T zou moeten rijden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:04

Waarom vraag je dit niet aan je instructeur die kan jou kundigheid en jou paard het beste inschatten lijkt mij?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:08

heey, ik heb de Z2 t/m 21 winstpunten uitgereden met een trensje en nu ik bij de junioren start en binnenkort ook zz-licht ga starten, ga ik over op stang en trens, mijn voornaamste reden was dat haar gebit nog niet helemaal in orde was, maar eigenlijkvond ik het helemaal niet erg om op trens te rijden, want ik vind dat je op beide moet kunnen rijden.( thuis rijd ik nu ook gewoon nog met trens en 4 dagen met stang en trens ongeveer)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:11

patos schreef:
Ik ben er echt van overtuigd dat juryleden over het algemeen niet erop letten of je met S&T rijdt.
Alle wp's die ik heb gehaald in het Z1 was ik 1e of 2e, terwijl ik altijd de enige was zonder S&T, dus als de jury daar echt op zou letten was ik niet bovenaan geeindigd. Ik zie het eerder als een visitekaartje als je als 1e eindigd in je rubriek zónder S&T dan mét. Het zegt toch wel wat over je manier van rijden.
Heel veel mensen gaan in de Z1 meteen de stang gebruiken om hem in de galopswissel zo lekker op zn kont te trekken, denk dat in meer dan de helft van de gevallen de combi de oefening niet op trens uit kan voeren.
Daarnaast vind ik het maf dat S&T een statussymbool lijkt te zijn voor ruiters onder elkaar, ik heb meer bewondering voor iemand die zonder twee bitten een mooie proef neerzet, zeker op ZZ-licht/zwaar niveau. (Onder de training dan, aangezien S&T voor die klasse verplicht is)

ik heb het Z2 t/m 21 wp's uitgereden zonder s&t en idem dito ook met 1e en 2e plaatsen( vriezenveen zelfs nog 2 keer 1e geworden van de 25 deelnemers en 2e in de finale) dus ik denk niet dat juryleden daarnaar kijken hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:14

Ik ben er mee gaan oefenen toen ik Z1 start gerechtigd was.
Alleen in de dressuurles die ik eens in de 2 weken had.
Op de clubles waar we ook altijd springen en in het bos ook nog op een gewoon bit.

Ik heb ook nooit problemen gehad met overschakelen tussen de bitten.

Ik ben verder ook van mening dat je alle onderdelen moet beheersen op strens, de S&T is voor de finishing touch

Verder mag een jury er geen verschil in maken en imo zie ik dat ook niet.
Beide optomingen zijn namelijk toegestaan. (al zal er vast wel eens zo'n eikel tussen zitten Lachen )

Verder zegt het imo niets over je rijden, je kunt ook te lomp zijn voor S&T Tong uitsteken

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:15

runningkawa schreef:

Ik ben verder ook van mening dat je alle onderdelen moet beheersen op strens, de S&T is voor de finishing touch

Das vast een heel bijzonder bit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:18

Sttt, niet verklappen dat dat een trens is met ingebouwede S&t uitvoering Tong uitsteken

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:25

heeey,

ik ben gaan oefenen met s&t toen ik nog mn laatste winspunten in het M2 moest halen. Gewoon er in gehangen en gekeken wat ie dr van vond....Hij vond het allemaal prima hoor Pling Ik denk dat je er zelf geen probleem van moet maken, de meeste paarden vinden het in het begin wel een beetje vreemd maar dat gaat vanzelf wel over. In het begin gewoon heeeeel veel basiswerk doen en uiteraard moet je paard (ookal rij je al jaren op s&t) alle oefeningen op trens kunnen.

enne....vergeet niet goed te kijken ofdat de s&t wel goed passen! erg belangrijk.....het luisters namelijk nog nauwer als bij een trens, omdat je minder ruimte over heb in de mond.

succes ermee

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:15

Ik ben met Stang en trens gaan rijden toen ik net M2 was om het een keertje te proberen!
Reed er toen 1 keer in de 2 weken mee en nu alweer een hele tijd niet.
Ligt eraan hoe je paard erop loopt!..