tips voor zwemmen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heb je wel is gezwommen te paard?

* ja, doe ik heel vaak, er ligt een meertje vlakbij
16 (22%)
* ja, ooit is gedaan
22 (30%)
* nee, maar zou ik wel graag willen
30 (41%)
* nee vind ik gevaarlijk en durf zelf niet
1 (1%)
* nee, mijn pony durft water niet in
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 72

Pikolino

tips voor zwemmen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 15:07

ik wil heel graag een keer zwemmen met mijn pony, Ja *LOL*
*heeft net zwem foto's te paard gezien op bokt* Tong uitsteken
en nu vraag ik tips Tong uitsteken
en hoe krijg je, je paard het water in, ik het ooit is geprobeert en dat was geen succes [2 jaar geleden ofzo] [alhoewel ik met me pony vorig in ermelo ook gewoon de waterbak in liep naar een paar keer aandringen]

kom maar op met misschien foto's van echt zwemmen met je paard of tips Lachen Haha!

miisshOrse

Re: tips voor zwemmen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:11

Gewoon met meerdere pony's gaan. Ik zou er persoonlijk niet naast gaan zwemmen, dat heeft ook zo z'n risico's. Ik heb 1 keertje gezwommen met mijn ponytje. Zonder zadel is echt aan te raden! Doe het rustig aan, laat het leuk blijven voor je pony zodat hij er volgende keer ook weer gewoon gaat Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:15

nóg niet.
komt er wel van deze zomer Haha!

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:00

Jawel, vroeger geregeld maar de laatste jaren was er geen zwemmogelijkheid in de buurt.
De meeste paarden die ik heb gereden gaan er vanzelf wel in. Zeker als je een ander paard bij je hebt dat het water al kent. Laat je paard in ieder geval even kijken en ruiken voordat je hem erin drijft.
Verder is het goed om je paard voorwaarts te houden als je in het water staat. Sommige paarden hebben de neiging om in het water te gaan graven of liggen.
Mocht je zo diep willen om te gaan zwemmen, blijf dan altijd op je paard zitten. Niet ernaast gaan zwemmen. Je paard maakt flinke maaiende bewegingen met zijn benen en zou jou anders kunnen raken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:04

Ik heb eens op ponykamp gezwommen en het was echt super gaaf Haha!
Helaas is er bij ons in de buurt geen geschikt meer, ik vertrouw het iig niet. Dus helaas met mijn eigen pony's blijft het een beetje pootje baden Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:48

ik heb gestemd op ooit gedaan. dat is een beetje een apart verhaal. sommige paarden willen absoluut niet springen, die van mij wilde het een beetje te graag. we waren buiten aan het rijden en kwamen bij een meertje. dus wij over het strand heen rijden en pootjebaden. toen gingen we door het ondiepe water draven. gwenneth (waar ik op zat) kreeg er lol in, en was echt niet meer te houden. ze was echt superdruk. en toen draaide ze, nam drie geitesprongen (waarbij ze met haar hele lijf uit het water kwam), en gooide toen haar benen onder haar vandaan. plons, daar lagen we! en zij zwom met zown koppie om me heen van: heerlijk, zo'n frisse duik! was een goed idee van mij hè? het was jammer genoeg alleen behoorlijk koud... gelukkig woonde mijn vriendin heel dichtbij. we zijn daar na toe gestapt (ik op een kletsnat paard, dat nou al helemaal dolenthousiast was) en heb ik me snel omgekleed. daar hebben we gwenneth ook zo goed als het ging drooggewreven. en mijn telefoon is daar dus ook verzopen. die heb ik dus nooit meer teruggevonden Boos!.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 18:53

heel erg bedankt voor julli e verhalen/tips... heeft er misschien iemand een foto van echt in het diepe water zwemmen met je paard/pony? Lachen

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:44

Heb het al zovaak gedaan, ook vaak zat naast het paard, vorig jaar zat ik op een paard die in het water gek begon te doen Nagelbijten / Gniffelen..
Proberen te laten drinken in het water, dan gaan ze er meestal zelf wel in!!..
En NIET meteen met een zweepje gaan doen, brengt een paard niet over de angst heen,..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:46

Yorghos schreef:
Mocht je zo diep willen om te gaan zwemmen, blijf dan altijd op je paard zitten. Niet ernaast gaan zwemmen. Je paard maakt flinke maaiende bewegingen met zijn benen en zou jou anders kunnen raken.

Ik heb altijd geleerd dat je ernaast moet, omdat het voor het paard anders niet fijn zwemmen is, maar je kunt er dus gewoon op blijven hangen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:52

Ernaast heb je wel het gevaar dat je benen tegen je aan krijgt oid als je niet goed uitkijkt of je paard iets raars doet. Erop kan iig wel hoor, heb ik ook een paar x gedaan en is echt een heel koel gevoel !!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:57

Ik ging er altijd braaf naast hangen, wat 1x een waterski effect had.
Pony ging zwemmen, ik ga er naast hangen, pony krijgt weer grip op bodem en gaat richting strand draven.
Ik kwam steeds lager naast haar te hangen en kreeg m'n benen maar niet onder m'n lichaam, ik zag mezelf al op m'n buik door het zand gaan.
Uiteindelijk heb ik me erop weten te hijsen, maar ik had er ook onder kunnen komen.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:00

Ga met een ervaren pony mee die er zo in stapt helpt weleens.
Mijn pony is een echte waterrat ik moet er juist om denken dat ze niet gaat liggen als we in het water zijn.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:02

heel toevallig heb ik vandaag met nog 2 bokkers en onze paarden gezwommen. Voor mijn paard en het paard van een vriendin van mij was het de eerste keer. En ik liep naast mijn paard en die liep zo in 1 keer achter mij aan het water in! Terwijl hij voorheen geeneens door plasjes wou haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:56

Pebblesje schreef:
heel toevallig heb ik vandaag met nog 2 bokkers en onze paarden gezwommen. Voor mijn paard en het paard van een vriendin van mij was het de eerste keer. En ik liep naast mijn paard en die liep zo in 1 keer achter mij aan het water in! Terwijl hij voorheen geeneens door plasjes wou haha

Oh? en waar doe jij dat dan? Ik deed het vroeger met mijn oude paard nog wel eens, maar ik heb hier in de buurt nog niet echt wat gevonden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:07

Echteld, naast Tiel in een meertje Clown heerlijk Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:23

Tips? Trek schoenen aan!
Ik heb ook een keer gezwommen met een paard (aardig groot beest van ik schat zo'n 700 kilo) en we (een vriendin en ik) waren in bikini enzo en op bloten voeten (ik weet het, heel dom) en toen is dat beest i het water met z'n volle gewicht op mijn blote voet gaan staan.

Heb heel lang niet normaal kunnen lopen (achteraf denk ik dat hij haast wel gebroken had moeten zijn) maar ik was zo eigenwijs om er niet maar de de huisarts te gaan ofzo.
Nu heb ik een misvormde voet met bulten.

Mijn paard durft absoluut niet het water in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:25

Pebblesje schreef:
Echteld, naast Tiel in een meertje Clown heerlijk Tong uitsteken

Hhhmmm, dat is van hieruit nou ook weer net niet om de hoek, wat jammer. Om daarvoor nou het paard op de vrachtwagen te hijsen en erheen te rijden is ook weer zowat... Tja, even verder zoeken hier in de buurt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 09:38

Je kan er denk ik wel beter op blijven zitten, anders krijg je idd dat je paard eruit rent en je er niet opzit, of dat je een klap van zn benen krijgt, of dat ie op je tenen gaat dansen, maar denk er wel om dat je niet aan de teugels gaat hangen. Als je namelijk druk op je teugels hebt dan trek je als het ware de neus van het paard onderwater. Sommige paarden kunnen hier behoorlijk door paniekeren en rennen dan keihard het water uit, en hoe harder je dan trekt hoe harder zij weer gaan rennen. Dus hou altijd de manen vast of doe een halstertouw om zn hals die je vasthoud.
Verder heb ik altijd geleerd om NOOIT aftestappen, ookniet als ze gaan liggen. Maar liggen kan je beter wel vermijden, kan best gevaarlijk zijn. Als ze eenmaal zwemmen is het gewoon goed vasthouden en niet aan de teugels komen (je moet wel wel vasthouden natuurlijk, maar meer niet) en thats it.
Erin en eruit gaven meestal wat meer problemen, paarden die in het ondiepe gaan liggen enzo, of gaan maaien en niet meer voorruit willen:P
Paarden die nat zijn zijn ook ontzettend glad, ik hou ook gewoon mn broek aan, want anders glibber ik alle kanten op.

Nouja zo is het bij mij al heel vaak goed gegaan, paarden die gaan liggen hou ik voorwaarts tot we in dieper water zijn, ik heb eigenlijk altijd wel een halstertouw o.i.d. om voor de zekerheid, en ik gebruik de teugels helemaal niet meer als we wat dieper zijn, ik stuur of met het halstertouw of niet. En ik blijf er altijd opzitten. Heb 2x gehad dat ze dus gingen liggen in water van ong 30 cm, en toen ben ik boven ze blijven staan en toen ze weer opstonden zat ik er dus weer op, maar dit is wel gevaarlijk als ze echt gaan rollen.....

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:51

Ik doe het oko altijd met een halstertouw om, ik heb een keer een meisje gezien die zlef helemaal in paniek raakten en aan de teugels ging trekken. Toen kwam het paard met z'n hoofd onderwater en die durfde in ieder geval nooit meer in het water. Dus zowieso een halstertouw of niet aan de teugels trekken en voor de rest het gewoon laten gebeuren. Ik heb nog nooit meegmaakt dat ze gingen liggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:44

Zorg dat je de bodem kent!
Het is levensgevaarlijk om ergens zomaar het water in de lopen, zonder dat je de bodem kent. Veel meertjes hebben onverwachte gaten of lopen ineens heel stijl af, dat kan de vreemdste gevolgen hebben. En je vergeeft het jezelf nooit.

Dit is ook de reden waarom ik nooit ga zwemmen. Bij mijn wedstrijden zit er ook een waterbak in, daar vliegt hij nu doorheen zonder te kijken. Maar als ik hem 1x ineens een diep gat in stuur, kan ik dat wel vergeten. Sommige stallen/terreinen hebben speciaal een gat gemaakt voor paarden, met een vlakke bodem. Dan zou ik het wel onwijs tof vinden, maar in een gewoon meer vind ik het veel te gevaarlijk.

Ik ga nu tot zijn knieën als ik erop zit. Anders loop ik voor hem en gaan we tot zijn buik. Maar dan weet ik bijna zeker dat er niets kan gebeuren en blijft mijn pony me volledig vertrouwen. Zo een vertrouwen moet je niet de mist in laten lopen door zoiets stoms.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:53

Ik heb ook gezwommen met een mijn vroegere ijslandse verzorgpony.
We waren best diep gegaan maar bleef er wel opzitten. Er waren toen wel veel kwallen. Daarna ben ikw ezen zwemmen met een shetlander en ben er toen naast gaan zwemmen. Maar dat raad ik je dus echt af. Ik kwam terug met mijn benen helemaal open doordat hij met zijn hoeven tegen mijn benen elke keer aan kwam.
En hun liepen trouwens zo het water in geen problemen mee gehad.

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 01:12

Ben je in de zee gaan zwemmen dan????

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:49

In zee zwemmen moet je nóoit doen!!
Een sterke stroming sleurt je zo mee naar open zee en je kan het vergeten. Tot zijn knieën in de zee kan geen kwaad, dan is de stroming nog niet zo sterk en houden ze zichzelf goed op de been.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:03

Sjonniej schreef:
In zee zwemmen moet je nóoit doen!!
Een sterke stroming sleurt je zo mee naar open zee en je kan het vergeten. Tot zijn knieën in de zee kan geen kwaad, dan is de stroming nog niet zo sterk en houden ze zichzelf goed op de been.

Goh, ik heb jaren in zee gezwommen, met en zonder paarden. Nooit problemen gehad. Dat sommige mensen niet naar de strandwacht luisteren wil niet zeggen dat het gevaarlijk is om in zee te zwemmen.
Die "gevaarlijke" stromingen kun je gewoon zien in het water; dus als je dat ziet, ga je niet zwemmen met je paard.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:33

ja heb altijd in de zee gezwommen je kon precies zien waar de stroming zat en heb er verder nooit problemen mee gehad.