Paard afspoelen met water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elke_fyfel

Paard afspoelen met water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 08:41

Hallo iedereen Lachen
Ik spuit , met die warme weer , mijn paard bijna iedere dag af met (koud) water. Kan dit kwaad? Is het erg als een paard iedere dag afgespoten word?
Greetz Elke x

Britt

Re: Paard afspoelen met water

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:43

denk het niet hoor, als je het maar niet doet als het kouder is en als je hem maar niet elke dag grondig wast.. Dan kan het volgens mij helemaal geen kwaad

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:44

Afspuiten kan geen kwaad, zolang je maar niet dagelijks met shampoo aan de gang gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:46

afspoelen komt neer op een dikke regen bui dus is niet erg. Knipoog

ik laat mijn pony daarna even rollen in t zand tegen de vliegen, vind ie heerlijk!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:46

Geen kwaad, is alleen maar heerlijk Haha!

Een paar jaar terug, ging ik voor de meeste hitte van de dag naar mijn knollie, spoot ik haar even heerlijk af, zetten ik haar op stal, en aan de eind van de middag mocht ze weer naar butiten. Volgens mij vond ze dat alleen maar lekker!!

Met warm weer ben ik zowiezo veel in de weer met water, zeker als ze hebben gezweet. Al dat zweet vind ik niet zo fijn voor ze, dat jeukt, plakt en trekt ook nog eens meer vliegen aan...

Mijn merrie vond het altijd heerlijk, en ik ook. Wietje die ik nu onder mijn hoede heb moet ik het nog even leren lekker te vinden....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:47

Ik ben niet gek van koud water op een warm paard. Als je wilt afspuiten, doe dat dan met warm water, koud water is niet goed voor de spieren.
Ik spons na het rijden mijn paard af met lauw water.
En een regenbui met dit weer is ook lauw Knipoog

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:48

Ik wil me nog even aansluiten bij Tancreda4: als ik haar niet helemaal afspuit dan haal ik vaak het zweet weg met een spons. Zo heb je véél minder vliegen, echt opmerkelijk!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 08:50

Dat kan idd geen kwaad met dit weer.
Mijn paard spuit ik bijna altijd af nu na het rijden, om het zweet weg te spoelen en af te koelen. Gister en donderdag heb ik dat ook met koud water gedaan, om hem van z'n warmte te verlossen. Normaal doe ik z'n lichaam met wat warmer water en z'n benen met koud water.
Warmte kwijt raken is belangrijk voor het paard, dat is echt belangrijker dan dat de spieren misschien wat sneller afkoelen. Je hoeft er btw ook niet een half uur de koude straal op te zetten, dan gaan de spieren wel piepen idd Knipoog. Maar gewoon even het koude water is echt lekker voor ze, ook al schrikken ze misschien even van het koude water, dat doe je zelf ook als je in het zwembad springt.

Als het wat kouder is en je paard staat op de wei moet je er wel wat voorzichtiger mee zijn als je ook shampoo gebruikt. Dan verwijder je namelijk ook huidvet en dat hebben ze dan nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:33

Ik spuit mijn paarden nooit af, omdat ik geen warm/lauw water bij de hand heb.
Net als Ikke ben ik er ook geen voorstander van om een paard wat warm/bezweet is ineens een kouwe straal op de rugspieren te zetten.

Afsoppen met handwarm water is geen probleem.

De vergelijking met een bui regen gaat kompleet mank.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:36

Nee hoor is geen probleem Haha!
Zolang je het niet elke keer met shampoo doet Knipoog

Tiara_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:39

neej idd.. geen probleem ik doe het ook altijd als het warm weer is;)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:42

bij ons komt het koude water bijna warm die slang uit... heel raar Lachen

maar ik spuit ze ook zeker af, ze vinden het heerlijk en zijn zo weer droog.... zolang de wind ook warm blijft dan, met een frisse wind doe ik het niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:47

Natuurlijk zal met heel warm weer de eerste paar liter warm zijn, maar 'normaal' kraanwater heeft een redelijk lage temperatuur.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:50

ik spuit mijn paard elke dag af na het rijden al is het boven de 15 graden.
de 3 jarige maak ik met dit warme weer nat met een spons want hij vind alles eng, maar het liefste wat hij doet is bijten en snoepjes krijgen dan staat ie wel stil Haha

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:55

nee hoor ...... buitentemperatuur goed , dan lekker het zweet van zijn lijf spoelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:22

Sugarmiss schreef:
Ik spuit mijn paarden nooit af, omdat ik geen warm/lauw water bij de hand heb.
Net als
Ikke
ben ik er ook geen voorstander van om een paard wat warm/bezweet is ineens een kouwe straal op de rugspieren te zetten.

Afsoppen met handwarm water is geen probleem.

De vergelijking met een bui regen gaat kompleet mank.

Hu, wat doe ik hier Verward Haha! Haha!
Overigens ben ik het wel met je eens. Ik spuit ze wel af, maar met beleid; niet in een keer kouwe straal op het lijf, maar vanaf de benen rustig omhoog en alleen over de zadelplek, niet over het kruis.
Vooral ook eerst zorgen dat het paard afgekoeld en op adem is, daarna rustig afspuiten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:29

met dit weer laat ik mijn paard met rust, ik rijd niet, span hem niet in, niets, ik spuit hem alleen af met koud water, ik sta niet op een luxe stal met warm water, maar bij een boer, dus alleen koud water, dan even lekker grazen in de polder en dan terug de kale wei op.....

Ik heb op een stalhouderij gewerkt waar de paarden met dit weer wel keihard moesten werken: huifkar met toeristen trekken en die parden spoten we na het werk ook altijd af met koud water, daarna rollen in het zand en de wei op....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:02

Na het rijden spuit ik ze ook af. Wel stap ik eerst goed uit en ik begint gewoon rustig bij de benen. Dan kan ze aan het water wennen. En dan gewoon rustig omhoog. Ze vind het lekker en gaat soms ook met de waterslang spelen Lachen Vervolgens ff met een zweepmes het overtollige water eraf halen en daarna weer lekker de wei in en dan kan ze lekker rollen.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:38

ik spuit wel af maar niet haar rug en lendenen dus gewoon het voorstegedeelte en meestal ook haar achterbeetjes en tussen haar benen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:35

Even uitstappen. Koude straal erover en weer verder stappen. Ik ga echt geen uren met de straal erop dus die spieren hebben niets te verduren. Even met de douchestand eroverheen. Dan een beetje wrijven met mijn handen en dan nog een keer uitspoelen (hier komt geen shampoo aan te pas). Zweetmes en stappen maar. Ik zou het denk ik echt wel merken aan mijn paard als het slecht is voor zijn spieren want dan zou hij de volgende dag wel minder makkelijk inbuigen.

Als je dezelfde methode bij jezelf toepast zul je merken dat het niet zo erg is als je denkt hoor. Bijkomend voordeel is dat ze meteen een beetje afkoelen en dat de doorbloeding weer even extra op gang komt op die plaatsen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:47

nou als je paard harstikke nat is van het zweten en hij heeft het harstikke warm en je spuit hem ineens af met koud water dan heb je kans dat je paard een hartpaaf krijgt Bloos ik weet niet of sommige zich daar bewust van zijn en om die koude staal op de spieren te zetten dat lijkt mij ook niet zo lekker dan spuit hem alleen de benen af en veeg de zweet met een vochtige/natte handdoek af dan is die zweet ook weg en het koelt met mate maar goed iedere zijn eigen kues/paard Haha! maar niet met die van mij Bloos

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 15:02

nooit naar de auna geweest??? ook daar heet bad afgewisseld met een ijskoud bad. Is erg goed voor de doorbloeding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:38

@Ikke: sorry ik bedoelde Billy Bloos

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:42

ik spuit hem ook altijd af met koud water met dit weer en kan echt geen kwaad hoor gewoon doen, natuurlijk niet een uur de kraan er op maar gewoon het zweet wegsppoelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:48

Als het echt zo slecht zou zijn, dat koude water, dan zijn alle endurance ruiters dierenbeulen!(waaronder ikzelf) Haha!

Morgen rij ik de endurance in Ommen en als het zo warm is en mijn/onze paard(en) bezweet gaan er bij iedere groompost liters (koud) water overheen. Ook en vooral om de hartslag te laten zakken.
Over de hals en tussen de achterbenen zitten grote aderen zodat ze er lekker van afkoelen als je ze daar met koud water afsponst!