Zweet jouw paard ook zo snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Zweet jouw paard ook zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:44

Hebben jullie ook paarden die al heel snel zweten (ook bij minder warm weer)? Sjors zweet altijd vrij snel in het werk, niet bij het loswerken maar als ik hem oppak, is hij na zo'n 5 a 10 minuten aardig nat op de boeg, tussen de billen en op zijn flank (wel goede plekken hoor, maar toch). Ook gaat hij zo sielug zweten rondom zijn ogen Ach gut Haha!. Hij heeft overigens wel een goede conditie, want zijn ademhaling blijft goed (of hij is iig weer snel op adem) en hij is vrij snel droog.

Ik ben dit zelf niet zo gewend, andere paarden die ik heb gehad bleven aardig droog.

Wie herkent dit van zijn/haar paard?

Babeth

Re: Zweet jouw paard ook zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:49

Gisteren was ze met 5 minute zeiknat, terwijl ze normaal pas na een half uur nat is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:51

Mijn paard zweet nooit. Hooguit onder de singel een beetje. Wat ik ook met hem doe, heb een keer enduurance gereden bij 30*C, geen druppel zweet. heb zaterdag cross gereden, ook geen druppel zweet.

Wat voor ras is die van jou?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:08

Gelukkig wel! Zeker met deze temperaturen ben ik blij dat mijn paarden allebei behoorlijk zweten. Raken ze tenminste hun warmte kwijt!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:11

Ik ben zelf ook sneller nat nu en niet moe dus dat hebben paarden ook lijkt me Lachen
Als ik op stal zadel dan zweet ze al en dan heb ik nog niets gedaan Tong uitsteken
Ik probeer zoveel mogelijk vroeg of laat te rijden en niet op het warmste moment van de dag maar soms ontkom je er niet aan.
Vanavond les om 6 uur dat wordt pas zweten Lachen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:11

Memuska kan er best goed tegen, maar die is dan ook gefokt om in de warmte te lopen Knipoog
Het varieert van paard tot paard, Pieterke die staat bv al snel te zweten in zijn stal omdat hij zich zo druk maakt in alles en iedereen, Twister zweet alleen bij zo'n temperaturen als deze. Passim is een middenmaatje, na een half uurtje werken is hij nat in z'n hals, op zijn hoofd en tussen zijn billen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:13

Ik heb ook zo'n zweetotter...geen gezicht Tong uitsteken. Is altijd met een 20 minuten nat op dezelfde plekken als je al beschreef anouk. Na het rijden is zn koppie net tijgerprint met al die zweetdruppels Haha!

Hij is wel heel snel droog een meestal laat ik hem even rollen en daarna uitrosborstelen en droog is het paard!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:14

Die van mij zweet zich ook werkelijk te pletter. Is een dravertje, maakt zich altijd onwijs druk. Maar het ziet er wel sneu uit. Die van mij zweet ook zo om zn ogen. Maarja, wat doe je eraan?> Bij hem is het zweten echt geen teken dat hij moe is.. Hij is juist altijd vrolijk, zo weer op adem etc..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:22

ik heb ook zo'n zweter, met dit weer ga ik niet eens opzadelen, ik zat er gisteren 10 minuten op zonder zadel, toen was mijn broek al doorweekt.....

Ikspuit hem straks lekker nat en laat hem in een zandbak rollen en dat is het dan weer voor vandaag, lekker de wei op!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:31

Ja wij hebben ook best wel een zweter, maar dat komt omdat ze nog totaal geen conditie heeft... Clown Maar dat geeft ook niet, ze is pas net 4.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:33

Het maakt denk ik wel heel veel verschil of je bijvoorbeeld een koudbloed of een arabier hebt. Ik heb een arabier. Die van mij maakt zich ook nooit druk.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 12:37

Partout zweet heeeeel snel.. Heb hem eigenlijk nog niet gereden dat hij droog bleef.. Zelfs met een beetje warm weer op de wei en een paar rondjes rennen is hij nat..

Jordy daarintegen zweet niet snel.. Alleen als het echt warm is..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:58

Sjors is gewoon KWPN. Met dit weer staat hij al aardig nat op stal (ogen, achter de oren etc.). Maar ik bedoel niet alleen met dit weer dat hij snel zweet, dat is logisch. Ik bedoel ook met koud weer.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:02

Manuela(kwpn) zweet helemaal niet, Patch (tinker) wel heel snel, maar dit is vooral omdat ie zn eigen de eerste 10 minuten zo druk maakt Ach gut (lees: Stijgeren om onder het werk uit te komen, opgefokt lopen en alles eng vinden)..
Zweten is alleen maar goed, dan raken ze de warmte tenminste kwijt Lachen

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:04

Lisco zweet best wel snel. Vooral ook omdat hij zich erg druk kan maken over vanalles en nog wat.
De menpaarden zweten niet heel snel, die hebben een erg goede conditie Knipoog

Ik spuit hem meestal helemaal af en wandel hem dan droog, of zet hem in de stapmolen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:09

Als het koud weer is en ze zweten snel kan dit ook door stess komen (tenzij ze moeten werken met een dik pak winterhaar, dan is zweten logisch) Iemand gaf me eens een mooi voorbeeld: Als je misschien een keer gaat skieen en je doet het niet vaak en gaat van een hele hoge berg, komen sommige drijfnat van het zweet beneden, dit kan nooit van de inspanning komen...

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:12

Mijn pony (welsh K) zweet ook vrij snel. Zeker met springen is ze na 5 minuten al helemaal nat (dan hebben we weer scheerschuim zeg maar). Met dressuren hangt het er een beetje van af. Ze heeft een super conditie, dus het is gewoon een eigenschap denk ik.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:14

Met dit warme weer zijn ze inderdaad heel snel nat, maar normaal valt het wel mee. Ik heb weleens dat als ik iets minder lang rij of minder hard train dat ze nét niet zweet en dat dan de haren omhoog staan. Ik denk zelf dat het komt omdat ze dan de warmte niet goed kwijt kan.

Het andere paard dat ik rij, zweet heel veel en vooral in het begin was hij iedere dag kliedernat, het schuim stond dan op zijn lijf. We gingen hem toen electrolyten geven en nu gaat dat veel beter.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:21

Een jaarling stond in zijn stal. Hij had enkel op het land een uurtje of 2 gelopen. Het was inmiddels 3 uur later toen ik ging kijken. Aan 1 kant was het beest nog helemaal zeiknat.. Hoort dat??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:23

nee dat hoort niet, een jaarling hoort niet op stal te staan, maar in het land.... Clown

marloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:31

dante zweet erg snel.. maar gelukkig komt dat omdat hij lekker hard werkt Haha! als ik gewoon een uur rijd is zijn hals zeiknat, en onder het zadel is het al helemaal een ramp Scheve mond maar na het rijden haal ik het zweet eruit met een nat sponsje. vind ie best lekker Tong uitsteken

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:53

Ian zweet ook heel snel, na 10 minuutjes is hij drijfnat, dan mag ie onder de douche en is hij veel natter Clown

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:29

Mijn paardjes zweten ook erg snel. De afgelopen paar dagen hebben ze constant met een bezwete hals in de wei gestaan (terwijl het waait en ze voldoende schaduwplekken hebben). Ze hebben het altijd snel warm. Vorig jaar stonden ze tijdelijk bij de buren op stal. Als ik ze dan 's avonds op stal zette, begonnen ze meteen te zweten van de warmte, terwijl mijn buurman de paarden al onder een deken had staan. Bij mijn paarden heeft het zweten duidelijk te maken met hun warmteregulatie en niet met de conditie.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:35

Mijn paard zweet ook enorm snel. Zo erg dat hij binnen de kortste keren niet alleen drijfnat is, maar er ook aardig wat schuim ontstaat. Sinds kort geef ik electrolyten om eventuele tekorten door het vele zweten weer aan te vullen. Ik spoel hem altijd even af met lauw/warm water na het werken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 14:42

IK heb een fries en die zweet ook giga snel. Als ik hem na het rijden helemaal droog moet stappen ben ik drie kwartier bezig... ( heb het 1 keer gedaan.... Tong uitsteken ) NU gaat de douche erop en mag hij rollen, dat gaat een stuk sneller. Hij heeft wel conditie maja zwart paard he dat scheelt ook een hoop. Lachen