allochtonen en de paardensport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

allochtonen en de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 14:28

Wat ik me wel eens afvraag: Waarom zijn er zo weinig allochtonen die paardrijden?

Zit het niet in hun cultuur of zijn er andere redenen voor?
Ik heb het dan over bijvoorbeeld chinesen, jappaners, turken en marokkanen (zonder hiermee te willen discrimineren) niet blanken dus.
Bij turken en marrokanen kan ik me nog voorstellen dat het iets te maken heeft met de rolverdeling tussen mannen en vrouwen. Vrouwen mogen het misschien niet?? mannen willen het niet omdat paardrijden een 'vrouwensport' is?

Zijn er in de randstad meer allochtonen die paardrijden of is het in heel nederland hetzelfde.

heeft iemand hier ideeen over of eigen ervaringen?

BlackWych

Re: allochtonen en de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:34

Net als bij motorrijders kijk ik nog een keer als ik een niet blanke op of met een paard of motor zie, gewoon omdat ik het niet gewend ben, maar wat mij betreft zijn ze van harte welkom hoor *LOL* Een oorzaak zou ik niet durven zeggen, ik denk dat dat beter van mensen kan komen die weten waar het om gaat.

=^.,.^=

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:40

dit heb ik mij dus ook regelmatig afgevraagd!
je ziet het haast niet nee. ik hou dit topic in de gaten Lachen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:44

je ziet het weinig.

maar wij hebben op de manege. die afkomst turkije is en ze heeft ook een eigen paard.Ik ken haar niet zo goed maar ze komt me wel aardig over.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:47

Een vriend van mij is donker en inderdaad vaak de enige.

Verder rijdt een andere vriend van mij ZZ-Zwaar en rijdt bij Coby van Baalen (Haroun Hijman)... die hebben jullie misschien wel eens gezien?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:59

Er is ook een donkere jongen die heel verdienstelijk (nog) bij de junioren nationale concoursen springt. Ach hoe heet dat jochie ook al weer, misschien dat bij andere bokkers een lichtje gaat branden? het is een jongen van dacht ik een jaar of 16/ 17 klein voor zijn leeftijd en ik dacht van turkse of marokaanse afkomst. Hij springt echt goed.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:03

Misschien komt dit wel, omdat paarden voor hun (in hun herkomstland) meestal geld opbrengen. Ze zien het nut ervan niet om er geld aan uit te geven.

En daarbij: Wie heeft het de laatste jaren financieel ruim? Vele allochtonen zijn toch wel van de lagere inkomsten cat. Ook door de grote gezinnen, dus er is het geld niet voor en vaak wordt het geld aan andere dingen uitgegeven --> aan de kerk, en zelfs bepaald bedrag aan de armen (uit koran bv)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:20

Als ik er nu zo over na denk ken ik inderdaad maar een donker gekleurd meisje die op de rijvereniging met eigen paard reed.
Maar volgens mij was zij wel weer geadopteerd door een blanke paps+mams.
He, lowara, hoe heet ze nou ook alweer?? Zij had dat leuke ruintje wat zo goed kan springen en reed bij jouw mee in de clubles?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:44

flettie ik weet wie je bedoeld ehm go hoe heet ze ook al weer Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:17

Mijn pleegzusje (van Marrokaanse en Algerijnse afkomst) rijd zowel in Frankrijk als Nederland paard (in haar geval pony). Op school gaat ze soms met haar klas naar de manége en hier in Nederland rijd ze op mijn ponies.

Maar dat is wel weer ff een andere situatie, omdat ze 2 families heeft (haar echte paps en mams in Parijs, en wij in Nederland. Ouders hebben het slecht, dus kindje komt naar Nederland in de vakanties, moeder vind taal en schoon milieu etc. ook belangrijk).

En wat QuijoSavan zegt klopt idd wel.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:19

In hun oorspronkelijke land leeft de paardensport niet zo, zeker niet zoals hier. Daarbij is het een dure sport, zoals idd bijv. motorrijden.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:29

marquez1 schreef:
Er is ook een donkere jongen die heel verdienstelijk (nog) bij de junioren nationale concoursen springt. Ach hoe heet dat jochie ook al weer, misschien dat bij andere bokkers een lichtje gaat branden? het is een jongen van dacht ik een jaar of 16/ 17 klein voor zijn leeftijd en ik dacht van turkse of marokaanse afkomst. Hij springt echt goed.

Abdel Said? Die komt volgens mij uit Egypte.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:54

Je ziet inderdaad niet veel allochtonen mensen paardrijden.
Vraag me ook wel eens af waar dat dan aan ligt..

Een Chinees meisje bij de vorige stal waar ik reed, had wel een eigen pony. Maar zij is wel geadopteerd door (rijke) Nederlandse mensen.

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:21

ja nu ik dit lees, je ziet iid weinig allochtonen paardrijden

ik heb trouwens wel een vriendin die half egyptich is, maar van haar ben ik het al gewend, en haar moeder reed vroeger ook paard, en zij is nederlands, dus dan gaan kinderen ook weer vaker op paardrijden(omdat ze zelf paardreed, niet omdat ze nls is Knipoog 0

ik denk trouwens dat QuijoSavan wel gelijk heeft, ze kijken in andere landen anders tegen paarden aan.

wij vinden koeien bijvoorbeel ook niet heilig Vork Koe

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:25

Het ligt denk ik ook heel erg aan het gebied waar je paardrijd. Mijn eerste manege was in Amstelveen; daar wonen en werken heel veel Japanners. Bij mij in de les reden er standaard twee japanse kinderen en in de andere lessen ook flink wat. Daarnaast had ik heeeeel vroeger ook een jongen in de les rijden van Surinaamse afkomst, zijn broertje reed ook in een les eerder.

De laatste manege waar ik manegelessen heb gereden zat in Osdorp/ Geuzeveld (Amsterdam) Daar zag je ook wat meer 'kleur' in de manegeklanten. Ik had helemaal een Uniqum. In onze les (van 4 soms 5 personen) reden maar liefst twee jongens: de ene was van Marokkaanse afkomst, de ander van Spaanse. Jongens/ mannen zijn ook niet echt sterk vertegenwoordigd onder de 'manegerijders'. Al is het in de sport wat anders en ik denk ook dat de TS dit bedoeld?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:16

hier heb ik ook vaker eens aangedacht,maar wist niet echt een antwoord Haha!

ik heb op bokt voor het eerst een donker meisje en een chinees meisje (niet dom bedoeld,en sorry als het bot overkomt,maar weet het even niet anders goed neer te zetten Haha!) voor het eerst met een paard gezien.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:25

*blonde allochtoon meldt zich* Haha!
Officieel ben ik nog allochtoon, omdat mijn ouders niet in Nederland geboren zijn en geen Nederlandse achtergrond hebben.

Ik kan zelf wel een handjevol allochtone mensen opnoemen die ik ken én graag paardrijden.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:30

*meldt zich*
Ik ben allochtoon en heb een eigen pony Knipoog Nouja, zo allochtoon voel ik me niet en ben ik ook eigenlijk niet, want ik woon al 10 jaar in Nederland en ik voel me voor de rest 100% Nederlands, heb familie in Nederland en m'n vader is 100% Nederlands. Dus nja, ik ben een beetje een uitzondering.
Maar idd, ik ben de enige allochoon bij mij op stal. Alleen op de manege waar ik heb gereden waren er wél best veel gekleurde mensen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:31

Hier in de buurt start altijd Fleur Kessels, ook wel een redelijk bekende naam in de paardensport aan het worden volgens mij. Ik weet niet wat haar afkomst is, maar ze is niet blank. Ze doet het op het moment volgens mij met name met haar schimmel erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:34

turkse en marokaanse mogen dat toch nietomdat je rijdens het rijden ontmaagt kan worden of zo iets Verward

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:38

0ojannekeo0 schreef:
turkse en marokaanse mogen dat toch nietomdat je rijdens het rijden ontmaagt kan worden of zo iets Verward

dan moet je toch iets heel raars uithalen of ligt dat nou aan mij Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:47

Ja hahahahaha zo'n zadel willen we allemaal, toch dames hihi

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:54

QuijoSavan schreef:
Vele allochtonen zijn toch wel van de lagere inkomsten cat

Dat zal best meevallen.. jaren verstrijken he Clown

Mijn turkse collega zegt dat de meeste turken kunnen rijden.. ja, erop zitten bedoelt ie.
Heb pas gezien dat ze in een 'moslim' land (Marokko?) races hielden. Met beste paard racen en tegelijkertijd in de lucht schieten.

Op zich vind ik het ook niet echt bij hen passen. Ik vind het eigenlijk ook niet zo erg dat er weinig (bepaalde) allochtonen in de paardensport zitten... Rolleyes

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:26

denk dat het meer een geldkwestie is, dan een cultuurkwestie. Paardrijden, en paarden houden is duur. En allochtonen in nederland verdienen meestal ondermodaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:43

Omer karaevli, Turk die vrij verdienstelijk springt hier in de regio, heeft een eigen Spring/handelsstal.

Kwam er overigens achter dat Fleur bij mijn instructrice op stal staat.
Was al 100x langs een schimmeltje gelopen die New Balance heet ik dacht goh waar ken ik dat van?? Haha!