Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Arabesk schreef:Alle voordelen kan je nalezen op www.hoefnatuurlijk.nl
Kosten: ligt eraan als je de cursus doet van die website is het één keer een smak geld maar de rest van je leven kan je zelf bekappen.
Nadelen je paard kan een tijd gevoelig lopen maar het gaat uiteindelijk wel over.
Ik wil wel bij je langskomen om het een en ander uit te leggen en voor te doen. Ik woon nu in Medemblik dus da's lekker dichtbij.

ikke schreef:Jij denkt na zo'n weekend cursus volleerd smid te zijn op dit vlak? Hahahaha, dream on. Zelfs Frans (eigenaar v.d. site) heeft deze pretentie niet, dus waar denk jij dan mee bezig te zijn.
Bedenk dat hoefsmid welliswaar geen beschremd beroep meer is, maar JIJ bent wel hoofdelijk aansprakelijk als je andermans paard verprutst.
Mist schreef:Je kunt het bekappen ook overlaten aan iemand die deskundig is op het gebied van anatomie, pezen, spieren en de werking van een hoef.........bijvoorbeeld een goede traditioneel opgeleid hoefsmid, zoals gelukkig de meeste mensen doen
Toydoll schreef:Mist schreef:Je kunt het bekappen ook overlaten aan iemand die deskundig is op het gebied van anatomie, pezen, spieren en de werking van een hoef.........bijvoorbeeld een goede traditioneel opgeleid hoefsmid, zoals gelukkig de meeste mensen doen
Probleem is dus dat de traditioneel op geleide hoefsmit weinig weet van de hoef want bij elk wissewasje grijpen ze meteen naar t ijzer. Zij zouden toch ook in moeten zien dat een zieke hoef doorbloeding nodig heeft en dat dat er nou net niet meer is met een ijzer.
De cursus is goed genoeg om gezonde hoeven van je eigenpaard bij te houden. Ik doe het ook en ik heb nog nooit problemen gehad.
Maar als jij een paard met probleem hoeven hebt moet je natuurlijk niet zelf gaan aanklooien! Er wordt wel duizend keer gezegt dat je dat niet moet doen!
Een gezonde hoef bijhouden in de tijd tussen de bezoeken van de prof bekapper is simpel, en alleen maar goed voor de hoef, dus waarom zou je het niet doen?

Mist schreef:nee, verklooi maar lekker het belangrijkste wat er is aan een paard, de gezondheid van zijn benen![]()
Ben benieuwd of dat "NB"nog zo'n rage zal zijn over een jaar of 10 als ook die Nu nog , gezonde benen het begeven.
Mist schreef:Je kunt het bekappen ook overlaten aan iemand die deskundig is op het gebied van anatomie, pezen, spieren en de werking van een hoef.........bijvoorbeeld een goede traditioneel opgeleid hoefsmid, zoals gelukkig de meeste mensen doen
Arabesk schreef:Nou nou niet meteen zo hoog van de toren blazen. Ik beweer helemaal niks, alleen dat ik wel wil helpen. Maar als je ervoor kiest blijf je zelf wel verantwoordelijk!! Immers ik ben niet officieel gediplomeerd....
Mist schreef:
en hoe ga jij als leek bepalen of de hoef gezond is of niet ? hoe "meet" je dat ? zonder opleiding, zonder enige kennis van anatomie en al die zaken die ik hiervoor genoemd heb ?
Dat hoefijzer verhaal is BULLSHIT zoals je zelf al weet, het zijn de eigenaren die er hoefijzers onder willen, gerelateerd aan het gebruiksdoel.
nee, verklooi maar lekker het belangrijkste wat er is aan een paard, de gezondheid van zijn benen![]()
Ben benieuwd of dat "NB"nog zo'n rage zal zijn over een jaar of 10 als ook die Nu nog , gezonde benen het begeven.
Ik moet toegeven dat je in 10 jaar een hoop geld kan besparen, kun je weer een nieuwe kopen.

Citaat:
-Voordelen
veel gezonder dan ijzers en trad.bekappen en je kunt het zelf bijhouden
- Nadelen niet, misschien loopt je paard even wat gevoelig, maar dat is vaak zo weer over
- Kosten ik betaal 35 euro per bekapbeurt, maar dat verschilt per bekapper
- En misschien weten jullie iemand in Noord-Holland die aan natuurlijk bekappen doet? misschien dat Hans Arendse in die regio komt, mijn bekapper komt niet zo ver, dan moet je met je paard naar hem toe komen

fancylover schreef:_margarita_ is mijn zus en ze heeft dit topic voor mijn paard gestart (ik was op vakantie dus ik kon he tniet doen) mijn pony, marco is gronisch hoefbevangen en ik heb hem altijd op ijzers gehad omdat zijn hoeven heel snel slijten als ik zonder rij (ik rij altijd over de weg en veel ook) maar nu is de hoefsmid weer geweest en nu loopt ie weer kreupel (dat was de vorige keer ook al zo) en nu ben ik het zat dat hij kreupel loopt door de hoefsmid en ik wil graag natuurlijk bekappen proberen en ik heb ook gelezen dat dat goed is voor hoefbevangen paarden
fancylover schreef:
en ik wil het absoluut niet zelf gaan doen!! aangezien hij hoefbevangen is kun je het beter niet doen en ik wil ook geen risico lopen dat er iets fout gaat aangezien ik zelf niet weet hoe het moet!
Citaat:Ga op zoek naar een goede smid, die verstand van zaken en een degelijke opleiding achter de rug heeft! Dit zijn geen voeten voor experimenten.