Natuurlijk Bekappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:30

hoi!

Ik zou graag wat meer informatie willen over natuurlijk bekappen.
Zoals:
- Voordelen
- Nadelen
- Kosten
- En misschien weten jullie iemand in Noord-Holland die aan natuurlijk bekappen doet?

Alvast Bedankt!

Arabesk

Re: Natuurlijk Bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:38

Alle voordelen kan je nalezen op www.hoefnatuurlijk.nl

Kosten: ligt eraan als je de cursus doet van die website is het één keer een smak geld maar de rest van je leven kan je zelf bekappen.

Nadelen je paard kan een tijd gevoelig lopen maar het gaat uiteindelijk wel over.

Ik wil wel bij je langskomen om het een en ander uit te leggen en voor te doen. Ik woon nu in Medemblik dus da's lekker dichtbij.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:01

nouja alles is al gezegt hahaha

kosten vallen erg mee, het is hetzelfde of zelfs minder dan 'traditioneel' bekappen, maar je moet er wel aan denken dat het alleen zin heeft als je ook de leefomstandigheden van je paard aanpast, dus niet 23 uur per dag op stal, het voedsel aanpassen.. Ook dit wordt meestal goedkoper maar is niet voor iedereen zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:44

Arabesk schreef:
Alle voordelen kan je nalezen op www.hoefnatuurlijk.nl

Kosten: ligt eraan als je de cursus doet van die website is het één keer een smak geld maar de rest van je leven kan je zelf bekappen.

Nadelen je paard kan een tijd gevoelig lopen maar het gaat uiteindelijk wel over.

Ik wil wel bij je langskomen om het een en ander uit te leggen en voor te doen. Ik woon nu in Medemblik dus da's lekker dichtbij.

Jij denkt na zo'n weekend cursus volleerd smid te zijn op dit vlak? Hahahaha, dream on. Zelfs Frans (eigenaar v.d. site) heeft deze pretentie niet, dus waar denk jij dan mee bezig te zijn.
Bedenk dat hoefsmid welliswaar geen beschremd beroep meer is, maar JIJ bent wel hoofdelijk aansprakelijk als je andermans paard verprutst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:39

Nou nou niet meteen zo hoog van de toren blazen. Ik beweer helemaal niks, alleen dat ik wel wil helpen. Maar als je ervoor kiest blijf je zelf wel verantwoordelijk!! Immers ik ben niet officieel gediplomeerd....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:39

ikke schreef:
Jij denkt na zo'n weekend cursus volleerd smid te zijn op dit vlak? Hahahaha, dream on. Zelfs Frans (eigenaar v.d. site) heeft deze pretentie niet, dus waar denk jij dan mee bezig te zijn.
Bedenk dat hoefsmid welliswaar geen beschremd beroep meer is, maar JIJ bent wel hoofdelijk aansprakelijk als je andermans paard verprutst.

Na de cursus kan je gezonde hoeven bijhouden. Je leert er geen ijzers onder te meppen, laat staan die ijzers smeden.

Ik neem aan dat je ook wel snapt dat ze niet beweerd een volleerd smid te zijn? Aan de naam smid is te horen dat diegene iets smeed, hoefijzers passen niet echt bij natuurlijk bekappen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:55

Weet je hoelang het bekappen bij ons op school duurt? Ik ga volgende week voor 4,5 dagen naar de praktijkschool, en dan kan ik thuis bekappen, volgendjaar gaan we nog wel verder, dan kijgen we de 2 manieren zegmaar, normaal en natuurlijk. Ik vind idd die cursus niet zo'n goed iets op dit moment, maar het zou een mooie cursus zijn voor mensen die al bekend zijn op het gebied, daarom misschien een toelatingexame?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:08

Je kunt het bekappen ook overlaten aan iemand die deskundig is op het gebied van anatomie, pezen, spieren en de werking van een hoef.........bijvoorbeeld een goede traditioneel opgeleid hoefsmid, zoals gelukkig de meeste mensen doen Pling

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:31

Mist schreef:
Je kunt het bekappen ook overlaten aan iemand die deskundig is op het gebied van anatomie, pezen, spieren en de werking van een hoef.........bijvoorbeeld een goede traditioneel opgeleid hoefsmid, zoals gelukkig de meeste mensen doen Pling

Probleem is dus dat de traditioneel op geleide hoefsmit weinig weet van de hoef want bij elk wissewasje grijpen ze meteen naar t ijzer. Zij zouden toch ook in moeten zien dat een zieke hoef doorbloeding nodig heeft en dat dat er nou net niet meer is met een ijzer.

De cursus is goed genoeg om gezonde hoeven van je eigenpaard bij te houden. Ik doe het ook en ik heb nog nooit problemen gehad.

Maar als jij een paard met probleem hoeven hebt moet je natuurlijk niet zelf gaan aanklooien! Er wordt wel duizend keer gezegt dat je dat niet moet doen!
Een gezonde hoef bijhouden in de tijd tussen de bezoeken van de prof bekapper is simpel, en alleen maar goed voor de hoef, dus waarom zou je het niet doen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:58

Toydoll schreef:
Mist schreef:

Probleem is dus dat de traditioneel op geleide hoefsmit weinig weet van de hoef want bij elk wissewasje grijpen ze meteen naar t ijzer. Zij zouden toch ook in moeten zien dat een zieke hoef doorbloeding nodig heeft en dat dat er nou net niet meer is met een ijzer.

De cursus is goed genoeg om gezonde hoeven van je eigenpaard bij te houden. Ik doe het ook en ik heb nog nooit problemen gehad.

Maar als jij een paard met probleem hoeven hebt moet je natuurlijk niet zelf gaan aanklooien! Er wordt wel duizend keer gezegt dat je dat niet moet doen!
Een gezonde hoef bijhouden in de tijd tussen de bezoeken van de prof bekapper is simpel, en alleen maar goed voor de hoef, dus waarom zou je het niet doen?

en hoe ga jij als leek bepalen of de hoef gezond is of niet ? hoe "meet" je dat ? zonder opleiding, zonder enige kennis van anatomie en al die zaken die ik hiervoor genoemd heb ?

Dat hoefijzer verhaal is BULLSHIT zoals je zelf al weet, het zijn de eigenaren die er hoefijzers onder willen, gerelateerd aan het gebruiksdoel.

nee, verklooi maar lekker het belangrijkste wat er is aan een paard, de gezondheid van zijn benen Huilen
Ben benieuwd of dat "NB"nog zo'n rage zal zijn over een jaar of 10 als ook die Nu nog , gezonde benen het begeven.

Ik moet toegeven dat je in 10 jaar een hoop geld kan besparen, kun je weer een nieuwe kopen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:46

Is er onderzoek gedaan naar traditioneel bekappen btw?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:49

Mist schreef:
nee, verklooi maar lekker het belangrijkste wat er is aan een paard, de gezondheid van zijn benen Huilen
Ben benieuwd of dat "NB"nog zo'n rage zal zijn over een jaar of 10 als ook die Nu nog , gezonde benen het begeven.

Zeer interessant... Leg uit wat er zo slecht is aan natuurlijk bekappen? Ik dacht trouwens dat de meeste Nederlanders vernieuwing ondertussen niet zo erg meer vonden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:12

Mist schreef:

je hebt ook " natuurlijk bekappers" die in het buitenland (Amerika) opgeleid zijn een aangesloten zijn bij AANHCP en ook regelmatig terug gaan voor bijscholing

Als zo iemand je paard bekapt en je bij hem een cursus doet, kan je het tussentijds met de vijl zelf bijhouden, eens in de zoveel tijd komt de bekapper voor het "grote"werk.

Ik heb een paard met een beenafwijking die dus geen "normale"hoeven heeft en toch hanteer ik wekelijks de vijl, soms zelfs vaker als ik datnodig vind. 1 x per 2 maanden komt de bekapper controleren en hij hoeft steeds minder te doen en zo doen veel mensen het.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:26

Arabesk schreef:
Nou nou niet meteen zo hoog van de toren blazen. Ik beweer helemaal niks, alleen dat ik wel wil helpen. Maar als je ervoor kiest blijf je zelf wel verantwoordelijk!! Immers ik ben niet officieel gediplomeerd....

Als jij andere mensen paarden hun voeten verkloot ben jij daarvoor verantwoordelijk en kun je aansprakelijk gesteld worden voor de eventuele medische kosten. JIJ zult moeten aantonen dat je niks fout hebt gedaan, dat is vrijwel onmogelijk.

Jus_dOrange: Frans is een goede kennis van me, ik weet met wie ik te doen heb en wat zijn intenties zijn. Wat door sommigen hier gezegd wordt, komt niet bij Frans vandaan, maar is hun eigen "conclusie" uit zijn verhaal. Hij zegt namelijk niet dat 100% van de Nederlandse paardenstapel zonder ijzers kan; alleen dat veel paarden onnodig op ijzers staan. Dat zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Frans weet dondersgoed, uit eigen ervaring, dat er omstandigheden zijn waarbij je een keuze voor bescherming MOET maken. Welke je kiest hangt af van je persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 08:08

Mist schreef:

en hoe ga jij als leek bepalen of de hoef gezond is of niet ? hoe "meet" je dat ? zonder opleiding, zonder enige kennis van anatomie en al die zaken die ik hiervoor genoemd heb ?

Dat hoefijzer verhaal is BULLSHIT zoals je zelf al weet, het zijn de eigenaren die er hoefijzers onder willen, gerelateerd aan het gebruiksdoel.

Ik moet toegeven dat je in 10 jaar een hoop geld kan besparen, kun je weer een nieuwe kopen.

Een goede bekapper die eens in de zoveel tijd naar de hoeven van mijn paard kijkt vertelt mij of de hoeven gezond zijn of niet.

En ik verklooi de gezondheid juist niet, dat doe je met ijzers onder een gezonde hoef. Als jij is even naar mijn paard wil kijken kan ik je beloven dat ze fantastische hoeven heeft, en dus ook over alle ondergronden perfect loopt, in alle gangen, ten alle tijden.

En wat jij zegt is ook wel grote onzin, waarom eindigen de meeste paarden met hun 20ste bij de slager met hoefproblemen, als ijzers en hoefsmeden zo ontzettend goed hun vak deden, en mijn franse ponys, die nog nooit een hoefsmid en/of ijzer hebben gezien, lopen met hun 36ste nog als een trein, en sterven ook niet aan hoefproblemen, sterker, ze hebben nog nooit problemen gehad!

Ik hoop dat over 10 jaar veel paarden en ponys niet meer onnodig ijzers hebben en ze allemaal veel meer t land op mogen, zou ze een stuk gelukkiger maken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:08

er is nog steeds geen antwoord gegeven op de vragen van de topicstarter
natuurlijk zijn er voor en nadelen aan het natuurlijk bekappen en niet iedereen denkt daar hetzelfde over maar ik zal je uitleggen waarom de topicstarter informatie wil hebben over het natuurlijk bekappen.

_margarita_ is mijn zus en ze heeft dit topic voor mijn paard gestart (ik was op vakantie dus ik kon he tniet doen) mijn pony, marco is gronisch hoefbevangen en ik heb hem altijd op ijzers gehad omdat zijn hoeven heel snel slijten als ik zonder rij (ik rij altijd over de weg en veel ook) maar nu is de hoefsmid weer geweest en nu loopt ie weer kreupel (dat was de vorige keer ook al zo) en nu ben ik het zat dat hij kreupel loopt door de hoefsmid en ik wil graag natuurlijk bekappen proberen en ik heb ook gelezen dat dat goed is voor hoefbevangen paarden

en ik wil het absoluut niet zelf gaan doen!! aangezien hij hoefbevangen is kun je het beter niet doen en ik wil ook geen risico lopen dat er iets fout gaat aangezien ik zelf niet weet hoe het moet!

dus zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om op te houden over het zelf doen of niet want dat wil ik toch niet gaan doen en dat hoef ik dus ook niet te weten Lachen

maar ik zou wel graag antwoord op de vragen van de topicstarter willen hebben Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:18

nou daar gaat ie dan:

Citaat:

-Voordelen
veel gezonder dan ijzers en trad.bekappen en je kunt het zelf bijhouden

- Nadelen niet, misschien loopt je paard even wat gevoelig, maar dat is vaak zo weer over

- Kosten ik betaal 35 euro per bekapbeurt, maar dat verschilt per bekapper

- En misschien weten jullie iemand in Noord-Holland die aan natuurlijk bekappen doet? misschien dat Hans Arendse in die regio komt, mijn bekapper komt niet zo ver, dan moet je met je paard naar hem toe komen

als je het zelf niet wilt bijhouden, zal je ontzettend duur uit komen, dan moet de bekapper dus om de week komen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:29

okay:)
Nou jouw pony kan er zeker wel baat bij hebben, Ik zou zoiezo de cursus doen zodat je wat meer verstand hebt van de problemen van je pony, en dan een natuurlijk bekapper bellen en laten bekappen. Met een hoefbevangen paard is het wel noodzaak om het zeer goed bij te houden, want als de wand ook maar een beetje uitsteekt ben je weer terug bij af. Dus je moet toch zelf afentoe (2x per week ofzo, hangt af van de groeisnelheid en allerlei andere dingen) een beetje vijlen, want ik neem aan dat je de bekapper niet elke week 2 x wilt laten komen Knipoog

En bij bevangenheid is het niet zo dat alleenbekappen het oplost, je moet ook zoeken naar de oorzaak, maar de bekapper kan jou daar mee helpen. Ook moet ie veel beweging hebben...

nouja de voordelen zoals ik het zie:
- Veel minder kosten, bekapper komt 2x in t jaar, voor de rest alleen kosten van gereedschap
- Je ziet sneller als er iets mis is, omdat je het zelf in de tussentijd dat de bekapper komt bij houdt. Ook weet je meer van het bewegings systeem van een paard
- Je bent meer bezig met je paard
Als het paard eenmaal gezonde hoeven heeft zijn de voordelen:
- over sneeuw, nat gras, grint, schelpen, kan je paard makkelijk in alle gangen rijden. Het natuurlijke hoefmechanisme zorgt ervoor dat het paard grip heeft.
- Sommige paarden gaan ruimer lopen,
- ze struikelen niet meer,
- minder kans op hoefkatrol ontsteking, pees blesures, en geen gevoeligheid.

En de voordelen van de bijbehorende leefomstandigheden:
- geen stal, dus niet uitmesten, geen kosten voor (veel) stro, dus ook veel goedkopere stallingskosten.
- Geen krachtvoer, scheel ook behooorlijk in je portomonee
- Als je is een dagje niet naar paard kan maakt t hem niet uit, hij staat toch met vriendjes in de wei.
- en je paard is veel gelukkiger, niet meer opgesloten worden Haha!

Nadelen zijn:
- Je moet wel zelf in de tussentijd onderhouden, anders heeft het geen zin om eraan te beginnen, zeker niet met hoefbevangenheid
- Je moet je paard het hele jaar door wel veel weidegang kunnen bieden en veel beweging kunnen bieden, anders werkt het hoefmechanisme niet en geneest er ook niets.
- Mensen kijken je erg raar aan, als je een paard zonder ijzers hebt en over asfalt of nat gras rijdt, je krijgt veel commentaar, je moet er wel tegen kunnen.
- en de belangrijkste, er is geen diploma voor natuurlijk bekappers, nog niet in ieder geval, je weet dus niet of degene die komt ook echt goed is. Daarom is de cursus wel belangrijk, als je die volgt weet je in theorie hoe het moet, dus kan je de bekapper goed in de gaten houden als hij bezig is. Er is wel een lijstje bekappers op de hoefnatuurlijk.nl site, maar dit is toch nog wel het grootste nadeel.
- En het eerste jaar zal de pony gevoelig lopen. Dit omdat de ijzers de hoeven aardig 'ziek' hebben gemaakt, en deze hebben tijd nodig om te helen. Als ze eenmaal beter zijn zal je hier nooit meer last van hebben, heb je dat wel, dan is er bij een bekapping iets helemaal niet goed gegaan.

Succes met je pony! Ik denk dat natuurlijk bekappen hem heel veel goed zal doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:39

fancylover schreef:
_margarita_ is mijn zus en ze heeft dit topic voor mijn paard gestart (ik was op vakantie dus ik kon he tniet doen) mijn pony, marco is gronisch hoefbevangen en ik heb hem altijd op ijzers gehad omdat zijn hoeven heel snel slijten als ik zonder rij (ik rij altijd over de weg en veel ook) maar nu is de hoefsmid weer geweest en nu loopt ie weer kreupel (dat was de vorige keer ook al zo) en nu ben ik het zat dat hij kreupel loopt door de hoefsmid en ik wil graag natuurlijk bekappen proberen en ik heb ook gelezen dat dat goed is voor hoefbevangen paarden

Als jou paard kreupel bij de smid vandaan komt, dan deugd DIE smid niet. Dat is niet hetzelfde als dat ijzers onder jou pony niet zou kunnen! Ga dus op zoek naar een smid die wel weet hoe hij (zij) met dergelijke hoeven om moet gaan.
Ga niet experimenteren met hoefbevangen voeten, zonder dat je precies weet wat er vanbinnen aan de hand is. Mogelijk zou een andere vorm goed kunnen zijn, maar evengoed kan het zijn dat het einde pony wordt. Mensen die je wijs proberen te maken dat ze aan de buitenkant kunnen zien wat er van binnen aan de hand is moet je verre van je paard houden; die zwammen uit hun nek!
fancylover schreef:

en ik wil het absoluut niet zelf gaan doen!! aangezien hij hoefbevangen is kun je het beter niet doen en ik wil ook geen risico lopen dat er iets fout gaat aangezien ik zelf niet weet hoe het moet!

Verstandig. Ga op zoek naar een goede smid, die verstand van zaken en een degelijke opleiding achter de rug heeft! Dit zijn geen voeten voor experimenten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 14:04

Citaat:
Ga op zoek naar een goede smid, die verstand van zaken en een degelijke opleiding achter de rug heeft! Dit zijn geen voeten voor experimenten.

wil ik toch weer even zeuren, als je van de ijzers af wilt, zijn er ook bekappers met een degelijke opleiding, die is alleen niet in Nederland genoten, maar in Amerika, waar ze jaarlijks naar terug moeten om bij te scholen andes raken ze hun licentie kwijt!

Die mensen weten ook alles van bevangenheid en HKO en andere veel voorkomende kwalen, ook daar zijn zij in geschoold, het verschil met een smid is dat zij nooit en te nimmer ijzers onder een paard zullen zetten.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:51

bedankt voor jullie informatie (sorry van de late reactie maar ik kreeg geen mails dat er gereageerd was op dit topic)
ik ben nog steeds op zoek naar een hoefsmid en dan zie ik wel Ja
ik zeg dat ik het nie zelf wil doen maar bij houden met een vijl dat wil ik wel doen, ik bedoel dus dat ik hem niet zelf wil bekappen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:50

een natuurlijk bekapper gebruikt in het wekelijkse onderhoud niet meer dan een vijl (en een paar goede, passende handschoenen), bij het groot onderhoud, eens in de zoveel tijd, komen de messen eraan te pas, maar dat kan je altijd laten doen door iemand die ervoor gelerd heeft

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 17:39

bedankt voor jullie informatie Ja

weet niemand toevallig een natuurlijke bekapper in noord holland?
Hans Arendse is al gezegt maar die komt in west nederland en utrecht en Opperdoes (west-friesland) ligt niet echt in west nederland dus misschien dat jullie iemand weten die hier komt?
ik ga Hans Arendse wel bellen denk ik maar als er iemand dichterbij is is dat makkelijker Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:12

Leuk dat je de overstap wilt gaan maken naar hoefijzerloos. Ik hoop dat het ook voor jou paard de oplossing is!

Dit is een adres voor noord-holland:
**omgeving Noordholland**
Marjan en Lynn Apple, Noordholland
http://www.naturalhorses.com/hoof.htm#barefoot

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:28

je kan natuurlijk ook een andere gewone smid proberen.
mijn paard liep ook kreupel (niet door hoefbevangenheid maar door een scheef gegroeid bokhoefje)
ik heb 3 verschillende hoefsmeden gehad die het probleem niet op konden lossen.
nu heb ik een hoefsmid (via de Dierenartsen praktijk in slootdorp) en mijn paard heeft daarna niet meer kreupel gelopen.
en we hopen dat ze binnenkort weer zonder ijzers verder kan. (en die kans is vrij groot!)
ik ben zelf absoluut geen fan van natuurlijk bekappen (ik ga hier niet tegen alle voorstanders in.) en ben daarom bij een ouderwetse normale hoefsmid gebleven. met jaren ervaring en kijk op benen, anatomie, pezen en met een goede opleiding.
mocht je een nummer willen kan ik je me een pb sturen.
het scheelt dat de hoefsmid dan niet elke week hoeft te komen Knipoog