Wondjes...Wat doe je erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

Wondjes...Wat doe je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:37

Wanneer je paard / pony een wondje heeft, wat doe je er dan op?
Ik hoor zoveel verschillende verhalen..ben heel benieuwd hoe jullie dat doen en waarom!

Marrepar

Re: Wondjes...Wat doe je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:40

Ik doe meestal betadine erop, of ik spuit er Acaderm op Lachen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:41

ik maak het eerst schoon met water, daarna doe ik er Betadine op. Als het dan droog en goed is enzo, doe ik er levertraanzalf op. Dan groeit het haar er weer snel overheen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:09

Ligt er aan wat voor soort wondje. Een oppervlakkig schaafwondje laat ik een schaafwondje zijn, hooguit een beetje levertraanzalf op om het haar er mooi over heen te laten groeien. Diepere wonden (sneetjes bijvoorbeeld na een partijtje stoeien) spoel ik schoon met water en laat het even rusten. Naar gelang het helingsproces behandel ik het met betadine of acaderm, maar dat is meestal niet nodig.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:14

Hangt nogal van het soort wondje af.
Maar meestal even uitwassen met betadineshampoo en dan betadine-oplossing erop (gewoon uit een plantenspuit), dat desinfecteert en daar droogt het mooi van uit. 99% van de plekjes zien er dan de volgende dag al zo mooi uit dat ik er niks meer aan doe.
Gewoon een krasje op z'n lijf doe ik meestal niet eens wat aan, maar met plekjes op de benen ben ik "better safe than sorry".

Zalf of acederm ben ik niet kapot van, dat is zo plakkerig, droogt het niet van op en er kleeft alleen maar vuil aan.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:25

Net als Margreet was ik ze uit met betadine shampoo, en als het droog is spuit ik er betadine op. (uit een spuitbus)
Als de wond goed dicht is, behandel ik nog wel enige tijd na met Calendula, pompspraytje, om het litteken mooi te laten helen.
Oppervlakkig schaafwondje alleen even spuiten met betadine.. meer is meestal niet nodig.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:51

ik spuit de wond altijd eerst af zodat het schoon is en dan een laag betadine zalf erop Lachen

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:52

Ligt aan het wondje, als het nodig is was ik het met betadine en anders smeer ik er alleen Tea Tree zalf op. Daardoor groeien haren sneller terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:14

Niks eigenlijk, ik houd het in de gaten, meestal is het met 1 á 2 dagen mooi dicht en schoon, en dan laat ik het gewoon met rust. Soms wil ik er nog wel wat uierzalf of uiercrème op smeren, maar dat alleen in de avonduren of als de zon niet fel schijnt. Dit omdat die zalf vet is, en het erger gaat verbranden. Hierdoor geneest het wat mooier. Ik doe niet aan wassen met betadine, of spuiten met acederm ofzo. Voor kleine wonden is het niet nodig, en voor grote wonden komt gewoon de DA.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 05:18

Een tijdje geleden had 1 van mijn pony's een trap gehad van een ander. Toen had ze best wel een flinke (oppervlakkige) wond. Met koud water eerst een beetje gekoeld (vooral er omheen, tegen de zwelling) Nadat de wond schoon was er betadine zalf opgedaan.

De volgende dag zag het er al iets beter uit. Heb ik nog is betadinezalf erop gedaan en de dagen daarna niets. Het is mooi genezen, geen litteken ofzo gelukkig.

Maar normale wondjes enzo doe ik eigenlijk niets aan...soms was ik het een keer met betadine en dat is het.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 05:24

ik maak het eerst schoom met water, en dan smeer ik er betadine zalf op!
en ik onderhoud het met uiercreme.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:00

kleine wondjes maak ik eerst schoon met water, daarna doe ik er calendula zalf op. dat spul werkt zo ontzettend goed! laatst had het paard van een slagenootje een tog wel grote snijwond op zijn knie (DA was niet nodig ), wat calendula op gedaan, en de volgende dag zag je er al niets meer van!
echt kleine wondjes maak ik alleen een beetje schoon.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:33

Schoonmaken, schoonhouden. Eventueel wat betadinePOEDERspray erop. Nooit vet, nooit creme... dat trekt stof en vuil aan...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:40

kleine wondjes die gezond zijn maak ik schoon met water en doe ik in de zomer zwarte teerzalf op ( houd de vliegen weg)
grote wonden maak ik schoon met water en ontsmet ik met betadine de eerste behandeling. Een uurtje of wat later behandel ik het met mesitran. Het voordeel van mesitran is dat de wond vanuit binnenuit moet genezen en dus niet vanboven gaat sluiten, maar netjes vlees aanmaakt totdat de wond netjes weer opgevult is als het waren...
De dagen daarna blijf ik die wonden schoon maken met ( lauw) water zodat de troep er goed uitkomt. Houd de wond open en zacht zodat er geen korst opkomt. ( korsten op grote wonden zorgen voor wild vlees) En smeer ik tot diep in de wond ( met schone handen uiteraard) mesitran. Dit middel moet op deze manier gebruikt worden. Heb al wonden totop het bot gehad en binnen twee weken was het genezen. Mesitran is een duur spulletje ( 25 euro per tube en gaat snel op bij grote wonden) maar ik zweer erbij. Buiten de kosten vraagt het veel tijd, maar het bevorderd de groei van vlees en houd de ontstekingen weg.
Ik doe het ook vaak op opppervlakkige wondjes of zelfs schuurplekken en is het zo weg. Haren groeien razend snel terug...
Voor mij een super middel ( gebruik het ook bij mezelf...hahaha, wat ze noemen een paardenmiddel...)
Op wondjes die ( dicht zijn ) op buigbare plekjes zitten gebruik ik ook vaak uiercreme of uierzalf. Houd de huid soepel zodat deze niet korsterig wordt en dus weer open gaat.
Maar doe NOOIT vet/creme op open wonden...
Ligt er ook allemaal een beetje aan waar de wond zit. Zit hij op vlezige plekken ( bil en zo ) dan besteed ik er per dag minder aandacht aan als dat het op bot ( benen en zo) zit.

wat een verhaal, sorry voor de lange uitleg...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:28

Even afspuiten en wat wondspray erop verder niets

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 11:18

Zo! Wat een reacties! Bedankt allemaal...Zelf maak ik een wondje ook schoon met wat water en doe er wat betadine op, de meeste van jullie doen dat dus ook zo..

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 11:19

Oh ja @ LecyTinker: Waar haal je dat Mesitran?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:27

bij mijn dierenarts... is op natuurlijke basis ( honing en zo...)
pas op, want gebruik je het 1 maal ben je verslaafd, net een drugs... hihihi...

Het is een product van klinion... misschien dat ik het ook wel ergens anders kan bestellen, ik ga eens even op het net surfen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:33

dit stond erover op het internet...

MESITRAN ANTI-BACT WONDZALF KLINION 20 gram € 8,95
20 G
Toepassingsgebied: behandeling chronische wonden, oncologische wonden en acute wonden. Bevat o.a. honing, aloe, calendula, zinkoxide en vitamine A, C en E. Bevordert genezingsproces.

ik heb een tube van 50 gram, maar geloof dat ik dan nog steeds iets duurder uit ben dan wat ze hier zeggen... maar weet niet ofdat je verzend kosten hebt als je het hier koopt...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:34

Ik doe altijd uierzalf erop en soms betadine.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:34

ligt eraan wat voor wondje, maar meestal was ik het dan met betadine, en spuit ik er betadine poederspray, of acederm, of ik smeer er wat uierzalf op Lachen

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 11:37

LecyTinker schreef:
dit stond erover op het internet...

MESITRAN ANTI-BACT WONDZALF KLINION 20 gram € 8,95
20 G
Toepassingsgebied: behandeling chronische wonden, oncologische wonden en acute wonden. Bevat o.a. honing, aloe, calendula, zinkoxide en vitamine A, C en E. Bevordert genezingsproces.

ik heb een tube van 50 gram, maar geloof dat ik dan nog steeds iets duurder uit ben dan wat ze hier zeggen... maar weet niet ofdat je verzend kosten hebt als je het hier koopt...

Dankje! Welke site is dat?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:40

Hier bijna altijd betadine spray of zalf!
Als je paard een wond heeft en je wilt er een dierenarts naar laten kijken, NOOIT Acederm spuiten, dan kun je helemaal niks meer met de wond. Sinds ik paarden-ehbo'er ben doe ik eigenlijk helemaal niks meer met acederm (heb het ook niet meer in de ehbo-kist eigenlijk) ...kleine wondjes is betadine wel okay!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:27

Met kleine schaafwondjes doe ik niets. Dat is na een dag of twee toch wel weg.. Met iets grotere schaafwonden of ietsjes diepere dan spuit ik het af en smeer ik wat betadine..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:29

In principe doe ik zo weinig mogelijk aan oppervlakkige verwondingen. Meestal beperk ik me tot afspuiten met koud water, om het daarna lekker aan de lucht te laten drogen en genezen.
Is de wond echt vervuild, dan wil ik wel eens betadine scrub oid gebruiken om het goed schoon te maken, maar ook dan doe ik er verder niks aan. Als je er zalf op smeert, sluit je de wond af voor zuurstof en je sluit eventuele bacteriën in, zodat die zich juist lekker kunnen gaan vermeerderen, niet echt gewenst, lijkt me.
Als de wond helemaal dicht is en de korst er is afgevallen, gebruik ik wel soms iets met calendula om de haargroei te bevorderen.