Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Supertje schreef:Jordy is een paard wat al vreselijk van je onder de indruk is als je alleen maar boos naar hem kijkt bij wijze van spreken

) piggeljay schreef:ik heb dat probleem ook met een van mijn paarden, de oplossing die ik heb bedacht is: het paard als eerste naar buiten brengen, poort open dat zij zo de wei in kan lopen, onder het lopen al voorzichtig de klip van je touw haar beneden halen en als je bijna in het land bent de klip los koppelen.
het nadeel daaraan is dat als het paard weg stuift hij of zij jou kan raken, maar mijn paard is gelukkig wel voorzichtig naar mij toe en kijkt goed waar ik sta en schop niet opzij.
het is niet de oplossing, maar ik voorkom hierdoor wel heel veel stress bij mijn paard
Nou wacht hij braaf tot ik zijn hoofdstel eraf heb. Margreet schreef:Kan wel wezen dat hij paniekerig reageert op straf, maar hij zal toch wel vaker iets doen dat niet mag en op ongewenst gedrag volgt nou eenmaal straf, pech voor hem, dan laat 'ie het de volgende keer misschien. Ik ben daar heel makkelijk in hoor.
De strafmaat pas je natuurlijk wel aan op het individuele paard. Voor de een is een zacht "euh" al een halve mishandeling, een ander moet je zo ongeveer z'n hersens inslaan om door te dringen. Dat kun je zelf het beste inschatten.
Wat is normaal het correctiemiddel dat je gebruikt als hij over de schreef gaat in de omgang?
Cassidy schreef:Margreet verwoordde heel goed wat ik ook bedoelde. Niet loslaten longeer hem desnoods op het weiland tot het moment dat hij weer rustig wordt. Laat hem desnoods tegen zichzelf vechten, geef geen rukken aan dat halster maar houd druk. Of desnoods oefen je een paar keer met het hoofdstel in...wei in, wei weer uit, desnoods 20 keer achter elkaar. Maar hij zal moeten wachten!