Vraag aan friezeneigenaren :D

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Vraag aan friezeneigenaren :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:24

Gewoon voor de nieuwschierig heid?

In de zomer proberen julie dan te voorkomen dat jullie friezen bruin worden of hebben jullie zoiets van wat komt moet maar komen??

En wat doen jullie er zoal aan!

wendy007

Re: Vraag aan friezeneigenaren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:50

Mijn Willemieke is in de winter ook al iets bruin, dus in de zomer al helemaal. Ik doe er verder niets aan maar je hebt ook mensen die iets speciaals voeren, of constant een deken op leggen en vooral niet bezweet of nat op de wei zetten.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:32

Ik doe er helemaal niets aan! Hij mag gewoon lekker buiten in de wei weer of geen weer. Het enige wat ik wel doe is na het rijden het zweet er af wassen maar geen dekens of voer extracten ofzo.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:36

Black as Knight kan je voeren en ik heb al van verschillende kanten gehoord dat 't echt helpt. Paarden worden bruin van op de wei lopen in de zon... Dus zou het wat kunnen zijn om je paard overdags op stal te zetten en snachts op de wei. Zweet werkt 'verkleuren' idd ook in de hand, en een zonwerende deken kan ook helpen.
Suc6!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:54

Mijn paard blijft mooi zwart van kleur in de zomer.
Dat komt waarschijnlijk ook omdat ie hengst is.
Ik zet hem nooit nat/bezweet buiten.
Een deken opdoen tegen verkleuren vind ik een beetje ver gezocht hoor..
Zeewier schijnt ook te werken om de kleur te behouden.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:01

Die van mij is ook al aardig bruin.
Ik vind het eigenlijk een beetje onzin om mijn paard overdags in een stalletje te proppen of hem een deken om te doen om het zwart te houden.
Nee hoor, laat die van mij maar lekker buiten genieten van zijn vrijheid, met of zonder bruin vachtje! Knipoog

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:25

Quintus is 7 jaar hengst geweest, en nooit bruin geworden (even afkloppen Tong uitsteken ) Ik speol na het rijden het zweet eraf en zet hem dan in de wei.. als hij bruin word moet ie dat maar lekker worden Haha! (al zou ik het wel zonde vinden)

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:51

Ja want Hunter87 die ken ik dan en daar had ik het ook aan gevraagd en die vond het ook onzin dus ik was benieuwd hoe andere mensen daarover dachten Haha!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:43

Mijn vader heeft een fries en wat ik begrijp krijgt die iets door het voer....of het helpt weet hij nog niet dit is het eerste jaar dat hij dat doet.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:50

Ik doe er helemaal niets aan. Geen deken of dergelijke.
En als ze dan een beetje bruin word is het heel erg jammer.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:44

Doe er ook niks aan. Na het rijden spoel k het zweet eraf en dan mag ze weer naar haar vriendjes toe Ja
Ze is nu trouwens ook wat bruin.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:32

Normaal doe ik er niks aan maar nu heeft hij voor het eerst last van zomereczeem en heb ik een boettdeken gekocht, en dus blijft hij nu ook mooi zwart Pling

LittleWillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:43

Ik doe er verder niets aan... Dus bij ons zijn ze door het jaar heen ook meer bruin dan zwart; jammer maar ik vind het niet echt hinderlijk ofzo... ze zijn toch wel mooi in mijn ogen! Haha!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:40

Ik doe er helemaal niks aan. Normaal blijft mijn Fries redelijk zwart, maar dit jaar lijkt ze een stuk bruiner te worden. Ik kan me er niet druk over maken, ik vind het niet eerlijk tegenover haar dat ze de hele zomer met een deken op moet lopen, alleen om zwart te blijven. Ze is juist zo blij dat de winterdeken eindelijk af is Knipoog

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:48

Ik laat die van mij ook lekker bruin worden hoor... tis de ene zomer erger dan de andere maar 's winters zijn ze beide pikzwart dus lekker belangrijk Haha!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:19

Het enigste wat ik doe is haar afspuiten als ze gezweet heeft even laten drogen en dan weer lekker naar buiten!

Ze word nooit echt bruin, maar krijgt meestal wel een rode gloed over d'r staart en een beetje bruinige billen Knipoog Achja ze word er niet minder mooi of lief door.. dus wat geeft het? Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:27

Ik krijg volgende week een fries op stal die naar de keuring moet dus die krijgt een zonwerende vliegendeken op buiten.
Maar daar staan mijn andere paarden ook al mee omdat we veel last hebben van kleine steekbeestjes. Dat ze er mooier zwart onder blijft is dan een bijkomend voordeel.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:33

die van ons hebben dit jaar besloten om voskleur te worden........het veulen heeft zelfs stukken blond haar.........maar ik kan me er niet druk om maken, zolang zij gelukkig zijn ben ik het ook....

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:45

Haha! die van mij is eigenlijk nog vrij zwart, alleen waar het zadel nu licht zie je een bruinen afdruk en waar het bakstuk zit bij het hoofdstel heeft ze een bruinig streepje.
maar ik durf die van mij nog niet echt af te spoelen, omdat ze net ziek is geweest.
maar ach, het bompt me eigenlijk niet zo, en er een deken op gooien vind ik zielig, jij wilt ook niet in een jas lopen met als het buiten 30 graden is.
een vliegendeken vind ik wel goed, het helpt eigenlijk tegen twee dingen, maar hij/zij kan wel zijn warmte kwijt.

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:16

Ons friesje gaat in juni ook naar de keuring. Het gekke is dat ze afgelopen herfst toen we ze kregen hartstikke zwart was na een zomer buiten. Nu loopt ze nauwelijks in de zon (wel lekker iedere dag n. buiten, inmiddels zelfs met zo`n zonafwerende deken op) en wordt ze juist hartstikke bruin!

Ik ben zelf ook heel benieuwd OF mensen er uberhaupt wel eens wat aan hebben gedaan?!

Die pas afgekeurde hengst bijvoorbeeld... helemaal perfect in orde, maar een klein plukje witte haartjes op z`n borst. AFGEKEURD.
Zou toch zonde zijn... gelukkig heeft mevrouwtje geen wit, maar toch. Kleur hangt wel samen met de uitstraling. Zelf vind ik ze zowiezo hartstikke mooi, met bruine gloed of niet. Maar alle tips zijn welkom!!!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:50

het schijnt dat ze voor de keuring niet naar de kleur kijken *oke wel naar wit*.....met een zwart paard hou je het toch, de 1 wat meer als de ander, ons veulen van dit jaar heeft bijvoorbeeld een kolletje.....minimaal maar het zit er wel.....toch schijnt het voor de veulenkeuring niet belangrijk te zijn, ze kijken daar puur naar beweging en bouw.....we zullen zien!!

hier een foto van ons lelijke eendje
Afbeelding

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 07:39

Hi,

Mijn paard wordt wel ietsjes bruin maar mijn paard loopt zeer vroeg buiten en gaat weer voor de warmte naar binnen! Mocht ik s´avonds niet rijden gaat ze zodra het s´avonds wat koeler is nog effe lekker naar buiten!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:23

Die van ons is ook al aardig bruin, maar ga hem zijn weidegang niet weerhouden, mij maakt het allemaal niet zoveel uit, het is een paard en blijft een paard laat hem lekker dier zijn en wezen zoals die is Lachen

om hem zwart te houden kan je hem verschillende soorten voer geven, vraag ernaar bij u ruitersport zaak Tong uitsteken;)

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:49

Ik heb mijn vader gisteren gesproken en hun Fries krijgt een soort injectie, dat moet 2 keer per jaar.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:52

Citaat:
ons veulen van dit jaar heeft bijvoorbeeld een kolletje.....minimaal maar het zit er wel.....toch schijnt het voor de veulenkeuring niet belangrijk te zijn, ze kijken daar puur naar beweging en bouw.....we zullen zien!!

Een kolletje mag idd, wij hebben een veulen gehad met een heel wat grotere kol en die liep in de kampioensring, ze hoorde bij de 4 beste veulens van twee dagen keuring. Dus daar hoef je je niet druk om te maken, zolang ze maar geen witte haren op andere plaatsen heeft Knipoog

Wanneer gaat Rixt eigenlijk naar de keuring?