Merrie of ruin als sport(dressuur)paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Merrie of ruin als sport(dressuur)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:44

Wie weet meer? Merrie of ruin als sport/dressuurpaard kopen?

Ik wil een leuk sportpaard, maar zit te dubben over merrie of ruin. Merries willen nog wel eens wispelturig zijn door de hengstigheid, maar ook niet allemaal. En een ruin kan nogal eens erg jolig zijn in de jonge (tot 6???) jaren.

Wie heeft wijze raad?

Er worden namelijk zowel leuke merries als ruinen aangeboden. Overigens is het de bedoeling dat het paard gestald wordt op een locatie waar ook dagelijks weidegang/paddock aanwezig is en ook (minimaal eens per week) tijd is voor andere dingen als buitenrit, spelen, springen, NH, Vrijheidsdressuur, etc
En vooral ook LOL voor beiden bij voorkeur.

fresco

Re: Merrie of ruin als sport(dressuur)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:49

Ik persoonlijk denk dat een ruin (in de meeste gevallen) makkelijker te rijden is.
Ik heb er de ervaring mee, dat ruinen sneller toegeven en merries altijd het laatste "woord" willen hebben.
Wel een voorkomend voordeel van een merrie is, je kan er altijd ooit nog een veulentje bij fokken....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:53

Met fresco eens.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:56

ik denk dat je niet kan uit gaan van een merrie of ruin, de ene merrie is de andere merrie niet en dat is met ruinen net zo. Ik denk dat je gewoon per paard naar het karakter moet kijken.

Bij ons op stal staan er genoeg merries en ruinen. En de 1 is wel makkelijk en de ander niet

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:56

ruinen zijn wat midner wispelturig,
dat is een voordeel, maar sommmige mensen hebben gewoon voorkeur : rijden liever een merrie.

je kan ook eens rondkijken en kijken wat je tegen t lijf loopt Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:02

Ach, je moet gewoon voor een paard vallen. Merries willen liever voor je vechten. Mijn merrie is ideaal, geen last bij hengstigheid en ze loopt op concours beter dan thuis, hoe meer publiek, hoe beter ze loopt. Ik zou haar niet in willen ruilen voor een ruin. En omdat ze een blessure heeft gehad, heb ik er een veulentje bij gefokt.
Maar als je een pismerrie hebt, dan kun je beter een ruin nemen. Die zijn gelijkmatiger, soms wat aan de saaie kant, met genoeg uitzonderingen hoor.
Je moet gewoon bij paarden gaan kijken en zien waarmee het klikt, want dat is het belangrijkste, als het niet klikt, dan heb je ook geen lol samen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:04

Het belangrijkste is denk ik dat het klikt tussen jou en het paard. Het maakt daarbij weinig uit of het een merrie of een ruin is.
En om je even uit een droom te helpen, mijn ruin is 9 en nog steeds jolig op zijn tijd.... (gelukkig)

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:10

Over het algemeen is een ruin fijner als sportpaard.
Maarja ik heb zelf een merrie en die is heel rustig en ook als ze hengstig is niet vervelend, dus het ligt ook wel een beetje aan het paard..

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:21

Myrdal schreef:
Ach, je moet gewoon voor een paard vallen. Merries willen liever voor je vechten.
Maar als je een pismerrie hebt, dan kun je beter een ruin nemen. Die zijn gelijkmatiger, soms wat aan de saaie kant, met genoeg uitzonderingen hoor.
Je moet gewoon bij paarden gaan kijken en zien waarmee het klikt, want dat is het belangrijkste, als het niet klikt, dan heb je ook geen lol samen.

ben ik het mee eens Knipoog

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:23

ik heb 3 sportpaarden een hengst, een ruin en een merrie, het zijn 3 superbeesjes Haha! ze werken alle 3 net zo goed mee, alleen merk ik bij de ruin dat die zich van veel minder iets aantrekt, en datis dan nog de jongste, hij is 5 Lachen ik ben eigenlijk enkel voor ruinen en hengsten, maar die merrie is echt net een hengst, qua uiterlijk en lopen, dus dat was doorslaggevend bij mij. Wil je geen problemen met hengstigheid enz. koop een ruin, wil je nog een veulen , koop een merrie, maar eigenlijk mag je het zo niet zien, ga lekker veel paarden proberen alle geslachten, en zoek gewoon diegene die het best bij jouw past!

xxx

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:32

Breitling schreef:
ik denk dat je niet kan uit gaan van een merrie of ruin, de ene merrie is de andere merrie niet en dat is met ruinen net zo. Ik denk dat je gewoon per paard naar het karakter moet kijken.

hier ben ik het helemaal mee eens !!

ik wilde het liefst een merrie..
wat heb ik nu?
een ruin dus..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:44

Ik heb een schat van een merrie, maar ze heeft zo haar momenten... Gisteren had ze nog hormonale vlagen denk ik, want ze was echt heel erg stout op wedstrijd. Bij de tweede proef besloot ze om bij het halthouden op X maar meteen helemaal om te draaien, zodat ik met m'n rug naar de jury toe zowat aan het groeten moest Haha! De ene keer is ze voorbeeldig, maar ze heeft echt haar drakerige momenten. We reageren ook heel sterk op elkaar als we allebei last hebben van onze hormonen zeg maar Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:49

Ik heb zelf alleen nog maar ruinen gehad, maar we hebben ook een merrie (rij ik zelf niet op) maar die kan het opeens helemaal gehad hebben.. Daar hebben mijn pony's nooit zo'n last van, maar ik denk dat het wel per paardje verschillend is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:53

Ik hoorde van de week een goede:
Een merrie vraag je het, een ruin draagje het op en met een hengst bediscuseer je het.

En tot nu toe heeft het nog altijd geklopt bij alle paardjes waar ik mee gewerkt heb. Bij de een wat meer of minder dan bij de ander. En je hebt hier en daar een ruin die nog aardig hengst is in zijn hoofd.

Het is dus net wat je zelf wil. Maar ondanks dat ik een echt hengsten-mens ben heb ik wel 2 merries staan waar ik helemaal gek van ben Lachen.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:54

Ik zou net als anderen al gezegd hebben, verschillende paarden gaan proberen, je zult zien met welk paard het klikt, en bij welk paard je je goed voelt enzo...
Zelf heb ik een merrie en soms kan ze wel eens moeilijk zijn... Maar dit is bij ruinen soms ook het geval.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:55

Dennis schreef:
Ik hoorde van de week een goede:
Een merrie vraag je het, een ruin draagje het op en met een hengst bediscuseer je het.

En tot nu toe heeft het nog altijd geklopt bij alle paardjes waar ik mee gewerkt heb. Bij de een wat meer of minder dan bij de ander. En je hebt hier en daar een ruin die nog aardig hengst is in zijn hoofd.

Het is dus net wat je zelf wil. Maar ondanks dat ik een echt hengsten-mens ben heb ik wel 2 merries staan waar ik helemaal gek van ben Lachen.

Ja die is wel goed! Mijn merrietje moet je ook veel vragen... Maar als ze niet wil kan je lang bezig zijn Vork

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:04

Esther schreef:
Het belangrijkste is denk ik dat het klikt tussen jou en het paard. Het maakt daarbij weinig uit of het een merrie of een ruin is.
En om je even uit een droom te helpen, mijn ruin is 9 en nog steeds jolig op zijn tijd.... (gelukkig)

Mijn 9 jarige friese ruin is zo jolig als het maar kan, hij is echt net een klein kind je kan echt heel erg met hem lachen om de slome acties die hij heeft, tijdens het rijden afentoe een bok en dan lach ik alleen maar hard en dan word hij nog vrolijker!

Echt ik zou voor een ruin gaan, mijn eerst liefde was ook een merrie een gouden karakter maar een last met hengstigheid. Ik heb nu ook een shet merrie gekocht en in karakter merk je toch wel dat merries over het algemeen wat drukker zijn....

Mijn eerste liefde zou ik nog steeds van de manege willen kopen als ik een vast baan had...maar merries zijn gewoon veel gevoeliger dan ruinen waardoor ze met rijden vaak goed op de hulpen zijn maar als jij je dan een keer anders voelt merk je dat ook gelijk met het rijden....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:41

Evenals dat een goed paard geen kleur heeft, heeft het ook geen geslacht. Bij ons op stal heeft een vrouw moeder en zoon. Met de moeder was ze Z-dressuur, op haar sloffen, dat beest deed alles voor haar. Met de ruin moet ze er hard voor werken. Ze komt er wel, het paard kan het ook, maar het kost meer energie.
Ga voor een goed NVVR-paard met die extra (dressuur)capaciteiten die jij zo graag erbij wilt. DAT is het paard wat jij zoekt. Of dat paard uiteindelijk een merrie of een ruin is, dat zal de tijd leren. Succes.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:48

Ik vind dat je jezelf wel een beetje moet kennen en daarop beslist wat je het beste past, een merrie of ruin...
En ruin is wat stabieler, een merrie... Tja, die hebben toch vaak wat van die merrie truukjes en nukkigheidjes. Haha! Persoonlijk kan ik dat wel waarderen, het maakt ze net weer wat aparter. Maar er zijn ook mensen die er niet mee om kunnen gaan en zo continue blijven botsen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:06

Mijn ervaring is, dat een ruin doorgaans een wat gelijkmatiger karakter heeft.
Bij de merries is het verschil groter. Bij mijn merrie merk je als ze hengstig is, tijdens het rijden absoluut geen verschil.
Die van mijn vriendin daarentegen, krijg je voor geen meter vooruit Scheve mond . Integendeel: als je d´r aandrijft, of met de zweep een tikje geeft, gaat ze breed staan, "pist" ze er vollop op los en "klakt" met d´r kaken Clown !
Ondanks de goede afstamming van deze merrie (Nimmerdor) en het feit dat ze veel in d´r mars heeft, is deze merrie absoluut ongeschikt als sportpaard.
Maar ... als therapie-paard is ze absoluut geweldig Lovers !

Als je besluit om een merrie voor de sport te kopen, zou ik iig bekijken hoe ze zich tijdens de hengstigheid gedraagd Knipoog .

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:08

Ik rijd nu ook een merrie en kan op zich prima omgaan met haar 'buien'maar ook deze geeft geen andere reactie op hengstigheid. Wel kan ze zeer wisselend in het werk staan. De ene dag niet te genieten en een zogeheten 'scheldend viswijf' zeg maar en de volgende dag een zonnetje. Je kan er geen pijl op trekken, ik heb geen enkele relatie met hengstigheid of training/voeren etc kunnen ontdekken. Verder schat van een dier, maar met te weinig mogelijkheden voor mij persoonlijk.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:33

Tja het is per karakter verschillend, maar als ik een eigen paard koop, is mijn eerste keuze een ruin.

Doorgaans vind ik ze werkwilliger (er blijven uitzonderingen) en je hebt van zaken zoals hengstigheid geen last (niet dat alle merries er last van hebben, maar toch) Ook heb ik het idee dat ze wat meer 'pikken'.

Het is voor iedereen persoonlijk uiteindelijk is de 'klik' het belangrijkste!

Tja en de merrie die je nu rijd, kan inderdaad extreme buien hebben en die buien zal je bij een ruin nooit zien! (dat houdt niet in dat een ruin geen andere buien kan hebben Clown )

Veel succes met je keuze!

horsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:43

Een ruin verdient de voorkeur als je de sport in wilt maar het voordeel van een merrie is dat je er eventueel later mee kunt gaan fokken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:55

Splinter schreef:
Tja en de merrie die je nu rijd, kan inderdaad extreme buien hebben en die buien zal je bij een ruin nooit zien! (dat houdt niet in dat een ruin geen andere buien kan hebben Clown )

Veel succes met je keuze!

Bij deze nodig ik je uit om eens bij de NVVR te komen kijken Haha! Kun je enkele "buiige" ruinen ontmoeten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:56

Ik heb geen enkele ambitie (en mogelijkheid) om te fokken, dus dat is zeker geen optie. Jullie advies is helder Kijk wat je tegenkomt en beslis wat bij je past, maar voorkeur blijft toch wel ruin voor de sport. Ik ga zoeken

bedankt