Dubbele teugels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kleintje

Dubbele teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 13:33

Ik ga even een enorme blonde vraag stellen. Heb er nou een paar dagen over nagedacht maar ik snap het nog steeds niet.

Ik las in een topic over iemand die met dubbele teugels rijdt. Daarop werd heel heftig gereageerd. Hoe kon ze dat nou doen met een 4 jarig paard. Want zo werk je heftiger in.

Maar... nu zit ik te denken... zolang je gewoon op een trensje rijdt, dan zitten de teugels allebei op dezelfde manier vast, je krijgt dus geen hefboomwerking. En met 2 teugels word je echt niet opeens sterker. Je verdeeld je druk over 2 teugels aan 1 kant in plaats van 1 teugel, maar sterker word je niet en je werkt dus als je trekt echt niet heftiger in. Het is waarschijnlijk alleen voor je eigen idee dat je meer houvast hebt.

Persoonlijk denk ik juist dat ik minder kracht kan zetten met 2 teugels omdat ik het gewoon irritant vind, 2 teugels. Ik heb teveel in mijn handen en er zou altijd 1 teugel losser hangen.

Ben dus even benieuwd naar jullie voors- en tegens over het rijden met dubbele teugel.

Allejandro

Re: Dubbele teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:41

Goeie vraag..ga ik in de gaten houden! Lachen

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 14:38

Niemand???
Had wel verwacht dat hier wat nuttige reacties op zouden komen omdat iedereen bij ITP en bij HAW zoveel commentaar heeft op dubbele teugels.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:41

ik vind het een beetje onzin idd dubbele teugels want je hebt idd zoals je zelf al zei echt niet meer te zeggen, waarom andere daar zo fel op tegen zikjn, geen idee...zou het ook wel eens willen weten idd...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:12

Zou ik ook wel willen weten, je hebt meer houvast maar qua inwerking blijft het geloof ik hetzelfde.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:18

Ik wil het ook wel weten?
Ik zelf heb namelijk geen flauw idee en het lijkt me irritant ook, zit nu met 1 teugel al eens in de knoop Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:57

Bij mijn weten heeft het geen enkel effect.
Een jaar of 20 geleden reed bij ons ineens de hele ponyclub met dubbele teugel, dat was een soort modeverschijnsel.
Tot een paar jaar geleden zag je het (hier in de buurt althans) eigenlijk helemaal niet meer, totdat het weer mode werd.
2 teugels die je op eenzelfde manier aan dezelfde trens bevestigd........ dat maakt echt geen verschil

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:08

Dubbele teugel gebruiken??? Nog nooit van gehoord.
Ik dacht eerst dat het het over S&T ging hebben maar dat bleek dus toch niet zo toen ik je topic las.
Interessante vraag iig. Ik ga het ook in de gaten houden want ik ben erg benieuwd naar het antwoord Ja

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:17

Vroegâh, toen ik nog op de ponyclub reed en zo (35 jaar geleden om precies te zijn), was er maar 1 reden om met dubbele teugels aan je trens te rijden: nl om te leren omgaan met dubbele teugels, vlak voordat je de overstap naar stang en trens maakte. Dat deden ze dan dus bij de paarden, en de ponycluppers vonden dat er wel interessant uitzien, en gingen dat dan imiteren.

Dat is volgens mij de enige reden dat het op een gegeven moment mode werd - en ook weer uitstierf: het zag er zo interessant uit.

En nu is het dan kennelijk weer terug. Je ziet dat wel vaker met modeverschijnselen, dat ze een 25/30-jarige cyclus hebben.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:54

Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd, Ja

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:26

me too Tong uitsteken

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 17:52

Ik zal zo even op zoek gaan naar het topic waar er zo heftig op werd gereageerd. Maar ja... die zoekfunctie he Knipoog Tong uitsteken

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:56

Ik ben er niet tegen,
Met 2 teugels op bijv. een Pelhambitje, verdeel je juist de druk..en ben je dus veel zachter in de mond!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:11

Ik stam ook uit de middeleeuwen, (20jaar geleden) toen reed ik dus ook met dubbele teugel.. Was heel gewoon toen! Dus.. dan doe je maar mee. Ik moet zeggen, ik vond het heel lekker rijden. Gladde leren teugels, een iets smaller dan de ander. (de smalle ging onder je pink door)
Maar qua inwerking... merkte ik geen verschil hoor!
Nu rijd ik gewoon lekker met 1 teugeltje. Haha! Haha!

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:37

Lang lang geleden Knipoog , nog in mijn ponytijd, moest ik van mijn toenmalige instructeur een tijdje met dubbele teugel rijden om mijn hand stiller te leren houden.
Het achterliggende idee was dus dat je, omdat je je handen voller hebt, je handen ook stiller zou houden.
Of het ook werkt, geen idee, maar misschien is dit voor meer ruiters/instructeurs een achterliggende gedachte ?
De instructeur die ik toen had, was al wel een beetje " van de oude garde", misschien is het hele idee ook wel achterhaald.

En volgens mij maakt het qua inwerking inderdaad niets uit of je nu met 1 of 2 teugels aan dezelfde trens rijdt.
Als dat zo was, dan zou je met verschillende breedtes teugels (je hebt best veel verschil in breedtes en materiaal teugel) ook al sterker en minder sterk moeten inwerken.
Lijkt mij wel meevallen, eerlijk gezegd Lachen .

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 00:15

Ik stam dus ook uit die oude tijd. Heb het ook heel af en toe gedaan, maar vond het niets uitmaken. En waarom nu dan mijn vraag... puur omdat het in dat andere topic zo werd afgefikt. Zal morgen dat topic erbij zoeken...

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 00:21

Op de fries die ik rijd, rij ik met dubbele teugels omdat de eigenaresse altijd buiten rijdt en een keer haar teugels onderweg waren gebroken. Nu heeft ze er 2 aanhangen, dus daar rijdt ik ook mee, want ik vindt het een gedoe om steeds op en af te doen. Ik merk geen verschil of ik nou met dubbele teugels rijd of met 1.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:58

Ik rijd dus met dubbele teugels. Ik zat een keer naast een jury en die vertelde dat ze er vroeger ook altijd mee reed. Omdat ik nog een paar teugels zonder gesp (de 2e teugel mag officieel geen gesp hebben) had liggen ging ik het eens uitproberen. Als je je gewone teugel op druk hebt, kun je met de 2e teugel extra subtiel inkomen. Ik ben er dus sindsdien mee blijven rijden.
Je krijgt er dus geen dubbele druk mee, je kunt alleen de druk ietsje beter verdelen, alhoewel dit wel minimaal is.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:43

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:48

Het heeft inderdaad geen invloed op de inwerking naar mijn idee. Er zijn mensen die zeggen dat door de dubbele teugel de schokken van een onrustige hand wat opgevangen worden en het bit rustiger ligt in de mond van het paard.

Dus het kan alleen maar positief zijn, wanneer het daadwerkelijk nut heeft.

Heb het desbetreffende topic ook gezien, maar niet eens zin gehad om erop in te gaan aangezien het weer typisch kudde-gedrag was om met z'n allen over iemand heen te gaan zonder te weten waar het werkelijk om gaat Lachen

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:19

Volgens mij werd in dat topic de persoon die met dubbele teugel reed ook niet afgefikt, maar ze wilde het niet uitleggen waarom ze er mee reed en daardoor werd de sfeer wat minder. Ik ga binnenkort ook maar eens met twee teugels aan de trens oefenen, puur om het gevoel voor het rijden met S&T te leren.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:33

Ze wilde het niet uitleggen omdat ze het al 100 keer had uitgelegd Haha!
Geloof omdat ze vaak weinig tot geen contact had met de mond, en het door de dubbele teugel werd verholpen. Geloof ik.. Haha!

Stefanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:30

ik rijd bijna elke dag met dubbele teugel.
Ik vind het heel fijn, omdat ik het
gevoel heb dat ik wat in mijn handen heb.
Ik rijd dan met 2 gladde leren teugels.
Naar mijn mening heb je echt niet meer inwerking
als met 1 teugel.

Ik doe het dus alleen omdat ik het zelf fijn vind.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:35

Ik wil hier even op reageren. ik rij mijn 4 jarige ook met dubbele teugels. Ik vind het zelf gewoon fijner om er mee te werken en kan de druk en het contackt over mijn hand verdelen, ik rij vrijwel zonder druk. rij nu tijdelijk met waslijntjes omdat die te opgekropt loopt. Maar hij wil wel eens onder me uit vliegen en dan met een mega klap die nek erop gooien.

Afbeelding

Afbeelding

En hier zie je ook dat ik eigenlijk helemaal even geen druk heb (probeer hem zo naar het bit toe te rijden)

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop da het voor jullie een beetje duidelijk is waarom ik met dubbele teugels rij.

mischien zien jullie het niet er niet van in. maar ik merk echt mega veel verschil.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:36

sorry dat ze zo bewogen zijn !!