Heeft je stem effect tijdens een training?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe belangrijk denk jij dat de invloed van je stem heeft op een training.

1. 0%
1 (1%)
2. tot 25%
4 (7%)
3. 25 tot 50%
7 (12%)
4. 50 tot 75 %
17 (31%)
5. 75 tot 100 %
25 (46%)

Totaal aantal stemmen: 54

CaroleKlomp

Heeft je stem effect tijdens een training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:27

Hoe ervaar jij het effect van je stem(hulp) tijdens een training?

Urbs

Re: Heeft je stem effect tijdens een training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:31

Ik denk dat het een redelijk effect heeft. Met longeren gebruik ik mijn stemhulpen zoveel mogelijk maar met het rijden probeer ik het te beperken. Want helaas mag je in een dressuurproef niet klikken met je tong of je paard eventjes toespreken. Clown Maar ik denk dat het zeker wel effect heeft.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:33

Klikken en zulk soort dingen doe ik niet, vind ik niet nodig, maar een stem verheving of een "uhh" om de aandacht weer bij de les te krijgen werkt zeer goed, ook een geruststellend woordje als ze erg nerveus is komt ten goede van de training, dus ik vind ook dat het wel effect heeft.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:35

ik praat luid tegen hem, beloon hem enorm als hij het goed doet

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:36

ZEEER NUTTIG Haha!

Ik gebruik heel veel stemhulpen!! Moet ook wel, ben met een paardje bezig dat pas sins een half jaartje echt wordt gereden. Hij begrijpt hulpen prima hoor, maar voor dat laatste beetje reactie is mijn stem heel nuttig!!

Zeker als hij mijn been reageren (en hij is lui Haha! ) dan is mijn stem super! Door maar even 'euh' te zeggen is het van: owjaa, ik ga al... En verder het gewone 'drrrraf' en vooral 'galop' omdat daaar een moeilijkheid ligt!

En om hem maar te belonen met je stem is ook handig Tong uitsteken . Tenminste als het effect heeft!

Daarbij vind ik het erg belangrijk, helemaal als je een paardje iets aanleert, dat je paardje reageert op je stemhulpen. Anders heeft het helemaal geen nut natuurlijk. Maar het simpel achteruit leren lopen...stem is perfect! Geef de hulpen en zeg 'terug' dan valt het kwartje heel snel Knipoog . En voor het simpel actief blijven, en daarmee bedoel ik niet specifiek eronder van achter, maar gewoon voorwaarts! Was laatst ook een discussie op bokt, over hoe nou been geven (1x been of telkens been), ik denk dat je stem hier ook iets bij in kan brengen. Dan hoef je niet telkens been te geven, maar alleen je stem te verheffen!

Zowiezo aan de longe vind ik het niet meer dan normaal dat je paardje reageert op je stem! En om hem op zijn plek te zetten op een training bijvoorbeeld, heerlijk hoor je stem Haha!

Maar toch op wedstrijden moet je paardje het zonder jouw stem doen en dus vind ik ook wel dat je het steeds iets moet minderen, maar als een corrigeer middel wel kan gebruiken in trainingen of hulpmiddel Knipoog

Dus, tja...ik stem voor de stem Tong uitsteken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:37

Letizia schreef:
Klikken en zulk soort dingen doe ik niet, vind ik niet nodig, maar een stem verheving of een "uhh" om de aandacht weer bij de les te krijgen werkt zeer goed, ook een geruststellend woordje als ze erg nerveus is komt ten goede van de training, dus ik vind ook dat het wel effect heeft.

Ooh en een "braaf" als ze het goed doet gaat er ook altijd in Haha!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:40

Effect is zeker groot. Ik gebruik ook voornamelijk dezelfde woorden namelijk: goedzo braaf!, geweldig!, nee en schei uit!. Verder hoort hij sowieso wel aan mijn stem wat ik er van vind, en anders merkt hij het. Ik heb mijn paard eerst als bijrijdpaard gehad, toen reden we allebei vrij verschillend. Dan baalde ik er goed van hoe het ging, maar wist dat mijn paard er de dag ervoor nog voor beloond was. Dus dan zei ik ook maar braaf en beloonde hem, maar hoe overtuigend ook ze voelen toch wel aan hoe het zit. Als ik echt gemeend braaaf! zeg en beloon, kan mijn paard ook heel tevreden gaan briesen. Hij kan echt tevreden zijn met zichzelf als hij lekker gelopen heeft.
Op wedstrijd praat ik trouwens ook gewoon door. Een paard hoort goed en de jury merkt het echt niet als je het een beetje handig doet. Hij vind vaak langs de juryauto/hokje lopen eng de eerste paar keer. Als hij het dan toch doet zeg ik gewoon braaf en geef soms zelf een een klein klopje/aaitje bij zijn schoft, allemaal recht voor de jury. Heb er nog nooit commentaar op gehad.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:43

ik gebruik veel mijn stemhulpen,en merk dat paarden er erg goed op reageren.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:50

ik doe vrijwel alles met stemhulpen maar dat moet ook wel met het aangespannen rijden anders zou ik bij elke overgang mijn zweep moeten gebruiken.
ze weten het precies de pony's... let op (oren bewegen) drrraff en hop ze gaan al.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:51

Ik heb op 25-50% gestemt. Want ik communiceer meer met m'n zit en been en teugelhulpen dan met m'n stem. Mijn stem gebruik ik om dingen duidelijk te maken als ze me niet helemaal begrijpt, of haar te belonen als iets heel goed ging, anders beloon ik haar gewoon door meer ruimte te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:54

Ja, ook vind stemhulpen belangrijk. Mijn paard reageert echt heel goed op stemhulpen. Corrigeren, aansporen en belonen ze weet precies wat ik bedoel. 't Is voor mij heel prettig omdat ik door een hartprobleem niet altijd genoeg energie heb om veel "lijfelijk werk" te verrrichten. En dan rij ik haar gewoon op mijn stem en minder op benen en zit.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:52

Ik rijd alleen aangespannen en dat gaat dus grotendeels op 'stem' zeg maar. Dus voor mij is het heel belangrijk en ze reageren er ook gewoon super op. Ook met het longeren trouwens.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:25

Ik gebruik mijn stem vrij veel. O.a. om te belonen, aan te moedigen, te straffen.. Werkt erg goed Ja

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:27

Met longeren gebruik ik eigenlijk alleen mijn stem> ze is aardig bang voor zwepen namelijk Knipoog
En ze weet precies wat ik bedoel.
Onder het rijden gebruik ik me stem ook vooral om haar te belonen, dus naar mijn mening heeft mijn stem effect Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:36

De stem is de lichtste hulp!

Maar wat je zegt maakt niet zoveel uit... het gaat om de toonzetting Haha!

Een paard spreekt de taal van de mensen niet....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:45

Heel Nuttig hier Haha! Want als ik ook maar een knal met de zweep maak, schrikt mijn verzorgshetlander zich rot. Dan wordt ze alleen maar dwarser, omdat ze het eng vindt. Ik doe dus praktisch alles met mijn stem, want het is bij haar gewoon meer dan voldoende. Ook bij de lompe haflinger die daar staat, die heb ik nu ook zover dat als ik waarschuwnd iets zeg, hij al ophoudt met klieren. Ik doe ontzettend veel met mijn stem, en gebruik alleen in uiterste nood andere hulpmiddelen, bijv als pony trapt of echt niet aan wil galopperen aan de longe ofzo.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:49

Tijdens het rijden is het volgens mij vooral nuttig in combinatie met andere hulpen.
Braaf = tevens een klopje op de nek, "hup" = tevens beenhulp om meer voorwaarts te gaan etc.
Maar ik zou niet willen dat mijn paard tijdens het rijden afhankelijk is van stemhulpen.
In een dressuurproef moet je het ook zonder stemhulpen doen Knipoog

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:07

bij mij heeft het behoorlijk veel effect Lachen gebruik mijn stem dus ook redelijk veel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:07

Ik vind het veel vriendelijker zie het als vragen, dan met andere hulpen aanmoedigen en dan als nodig is laten merken dat je erop staat/dwingen of hoe je dat wilt noemen maar dat laatste is meestal niet nodig. met rijden gebruik ik de 1e en 2e in combinatie met elkaar, longeren en grondwerk enzo om de beurt nouja eerst 1e dan 1e en 2e samen enzo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:57

Ik gebruik ontzettend veel stem, niet alleen om te belonen (braaaaafffff) maar ook in overgangen, aanmoedigen, straffen, geruststellen (eaaasssyyyy) etc

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:04

Ik gebruik de stem ook (veel te vaak) tijdens de training. Veel te vaak volgens mijn instructrice. Je stompt ze af als je alleen maar met ze loopt te kletsen, maar vooral bij de jongere merrie merk ik dat het heel goed werkt en de been- teugel en gewichtshulpen ondersteund. Dingen worden ook aangeleerd op de stem. Een zoentje om aan te springen in galop of achterwaarts te gaan, een klikje om sneller te gaan, Een bromtoon voor een versnelling lager, whoa voor de stop en easy voor teruggang van galop naar draf of draf naar stap. Aan de ruiter om dat later af te bouwen, en als het er eenmaal bij de ruiter inzit, is dat er erg moeilijk weer uit te krijgen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:35

Ik probeer te belonen met een vriendelijke hoge stem. Het corrigeren doe ik met een lage donkere stem. Ik denk dat "kletsen"met je paard in tegenstelling tot wat jou instructrice zegt Cassidy, dat het een ontspannende werking heeft. Overigens beloon ik veel omdat ik denk dat dat mijn paard motiveert.

Als ik bezig ben en iets lukt niet helemaal zoals ik het wil, geef ik het paard door middels van hulpen en mijn stem aan dat hij of zij moet opletten. Een soort indringende toon maar vol vertrouwen. Als het dier hier ook maar iets van een positieve reactie laat zien, beloon ik direct met mijn stem. Dan heb ik het idee dat mijn paard beter begrijpt waar ik naar toe wil en het het paard stimuleert om zijn best te blijven doen al vindt hij of zij het moeilijk.

Stemhulp tijdens training is voor mij en mijn paard eigenlijk een voorwaarde geworden om de samenwerking te kunnen perfectioneren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:40

Ik gebruik mijn stemhulp vaak. Niet omdat mijn paard het niet zonder been en zithulpen kan, maar om hem extra te overtuigen. Hij hoort graag een zinnetje: "Goed zo jongen", "Braaf" of "Kom op" als hij het even wat moeilijker vindt worden. Maar ook al hij dingen eng vindt merk ik dat hij mijn stem op prijs stelt. Dan reageert die daar eerder op dan een beenhulpen. Natuurlijk met longeren is hij op de stem ook zeer goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:51

@Aqua8horse: Een paard ontspannen krijgen doe je eerder met andere dingen dan met je stem. Zit, hulpen enz. Als ik gespannen ga zitten kan ik nog zoveel tegen mijn paard zeggen, de boodschap komt dan niet over. Ga ik ontspannen zitten, dan kan ik mijn mond houden, dan ontspant ze toch wel.

In de western is het noodzakelijk dat vooral het commando voor de stop direct doorkomt. Dus geen ellenlange gesprekken tegen je paard voeren, en je paard 2 secondes moet nadenken "zei ze nou whoa of niet?". Stel dat je in galop op een ravijn afrijdt. Je zegt "whoa" om je paard te stoppen, en je paard stopt niet..., kun je altijd nog de teugel erbij pakken, en dat doen wij dan ook in de training, maar in principe moet het op whoa.

En dan krijg je op een gegeven moment DIT resultaat, een stop aan aan lang teugeltje. En in het ideale geval aangeleerd op alleen de stem.

Afbeelding

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 09:58

Ja Cassidy, daar heb je gelijk in. Maar ik merk aan de paarden die ik rijd dat het een positief effect heeft op ze, in die zin dat ze vertrouwen krijgen. In die zin heb ik het idee, dat het voor de paarden die ik rijd wel een ontspannen effect heeft. Vertrouwen geeft in mijn beleving altijd onspanning. Zo ervaar ik ook bij de dagelijkse dingen in mijn leven.