Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar ik denk dat het zeker wel effect heeft. 
) dan is mijn stem super! Door maar even 'euh' te zeggen is het van: owjaa, ik ga al... En verder het gewone 'drrrraf' en vooral 'galop' omdat daaar een moeilijkheid ligt!
. Tenminste als het effect heeft!
. En voor het simpel actief blijven, en daarmee bedoel ik niet specifiek eronder van achter, maar gewoon voorwaarts! Was laatst ook een discussie op bokt, over hoe nou been geven (1x been of telkens been), ik denk dat je stem hier ook iets bij in kan brengen. Dan hoef je niet telkens been te geven, maar alleen je stem te verheffen!

Letizia schreef:Klikken en zulk soort dingen doe ik niet, vind ik niet nodig, maar een stem verheving of een "uhh" om de aandacht weer bij de les te krijgen werkt zeer goed, ook een geruststellend woordje als ze erg nerveus is komt ten goede van de training, dus ik vind ook dat het wel effect heeft.

Want als ik ook maar een knal met de zweep maak, schrikt mijn verzorgshetlander zich rot. Dan wordt ze alleen maar dwarser, omdat ze het eng vindt. Ik doe dus praktisch alles met mijn stem, want het is bij haar gewoon meer dan voldoende. Ook bij de lompe haflinger die daar staat, die heb ik nu ook zover dat als ik waarschuwnd iets zeg, hij al ophoudt met klieren. Ik doe ontzettend veel met mijn stem, en gebruik alleen in uiterste nood andere hulpmiddelen, bijv als pony trapt of echt niet aan wil galopperen aan de longe ofzo.
gebruik mijn stem dus ook redelijk veel.