Krijg me hafje nie meer van de wei af en nu?...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missymb

Krijg me hafje nie meer van de wei af en nu?...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 21:19

Sinds kort heb ik mijn haflinger in een erg leuke groep staan op een hele grote wei (dag en nacht), hij heeft ook de leiders rol op zich genomen, alleen sinds kort krijg ik m dus nie meer mee van de wei af!!
Hij komt braaf naar me toe kan makkelijk zijn halster om doen maar verder dan de poort kom ik nie!! wat moet ik doen?sommige zeggen dat ik m s'avonds weer op stal moet zetten maar dat vind ik zo zielig voor hem, want hij is zo gelukkig op de wei!! de enige manier dat ik m meekrijg is met voer, en dan nog nie altijd trapt ie erin wat nu?...

Elisa2

Re: Krijg me hafje nie meer van de wei af en nu?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:50

zorg dat je altijd met z'n 2en ben,zodra je hem hebt gaat de ander erachter staan met de zweep,en als ie niet wil lopen krijgt ie een tik,zorg er wel voor dat ie bv. altijd als ie naar stal gaat dat ie daar wat lekker krijgt zodat ie het leuk vind om mee te gaan..

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:54

ik heb ook nog een vraag
mijn paard krijg ik helemaal niet te pakken ze staat nu 3 weken dag en nacht op de eerste 2 weken ging goed alleen nu wil ze er niet meer uit
als ik har met brood lok komt ze mar zodra ze een halster of touw ziet sprint ze weg
weten jullie wat ik moet doen

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 10:59

gelukkig heb ik dat probleem nie..ik kan m gewoon pakken..alleen altijd met ze tweeen zijn is voor mij ook niet echt een optie, aangezien ik meestal op tijden ga dat er niemand anders is...maar ja bednakt in iedre geval..

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:35

Zorg dat je een lang halstertouw gebruikt om Rebel van het land te halen. Als meneer weigert om mee te lopen kan je met het uiteinde van je touw even richting zijn kont slaan. Je loopt aan de linkerkant van je paard en het touw heb je met je rechterhand vast. Met je linkerhand hou je het uiteinde vast en dan kan je met links dus naar achter zwiepen als hij staakt.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:38

je kunt ook een lange dressuurzweep meenemen om hem een zach tikje te geven op zijn kont . Die houd je dan aan de binnenkant vast en je geeft hem gewoon een tikje op de manier zoals je erop zit.

Zodra hij voorbij de poort is beloon je hem uitgebreid, zo krijg hij er ook plezier in om de wei uit te gaan. Zodra je hem hebt waar je wilt, op de poetsplaats ofzo nogmaals uitgebreid belonen. Maak het leuk om uit de wei te gaan!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:36

Ik heb een ander probleem.. mijn paard wil er (met veulen) niet in!!!
Zodra ze voor de opening van de wei staan stopt ze, en krijg je ze er in geen mogelijk in.. rare beesten.. Boos!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:50

angela123 schreef:
ik heb ook nog een vraag
mijn paard krijg ik helemaal niet te pakken ze staat nu 3 weken dag en nacht op de eerste 2 weken ging goed alleen nu wil ze er niet meer uit
als ik har met brood lok komt ze mar zodra ze een halster of touw ziet sprint ze weg

Hee hoi, hier heb ik wel een oplossing voor. Jaag het paard van je weg d.m.v. een touw naar 'm zwaaien, als hij bij je wil komen weer weg jagen tot een paar keer toe. Paarden hebben de rare eigenschap dat ze dan juist bij je willen komen. Als hij naar je toe komt als hij een paar keer is weggejaagd kijk jij naar de grond en je rug een beetje naar 'm toe gedraaid. Dit moet zo lukken. Als het is gelukt beloon 'm dan goed.

groetjes.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:59

weet je zeker dat het helpt
word ze dan niet alleen maar banger
maar ik kan het in ieder geval probeeren

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:43

quinoa schreef:
angela123 schreef:
ik heb ook nog een vraag

Hee hoi, hier heb ik wel een oplossing voor. Jaag het paard van je weg d.m.v. een touw naar 'm zwaaien, als hij bij je wil komen weer weg jagen tot een paar keer toe. Paarden hebben de rare eigenschap dat ze dan juist bij je willen komen. Als hij naar je toe komt als hij een paar keer is weggejaagd kijk jij naar de grond en je rug een beetje naar 'm toe gedraaid. Dit moet zo lukken. Als het is gelukt beloon 'm dan goed.

groetjes.

Lijkt me geen goede oplossing in een grote wei, het paard rent even weg, en graast vrolijk verder denk ik Knipoog

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:32

ze daagt me gewoon uit als ik haar weg jaagt komt ze weer naar me toe en gaat dan vrolijk verder eten wat een etterbak

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:58

wat is er zielig aan snachts op stal? jij bent hier degene die zielig is hoor niet je paardje!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:10

probeer ook als het je wel een keer lukt om hem eruit te halen hem er gelijk weer in te zetten, dus bv een rondje lopen op het erf of poetsen bv en dan de wei weer in. (neem aan dat je hem er normaal alleen uit haalt om te rijden?) Als je dat een aantal keer doet zal ie weten dat ie niet alleen om te werken uit de wei word gehaald maar ook voor andere dingen dus wat meer afwisseling heeft.
Kan uit je verhaal niet aan opmaken waar je hem de wei allemaal voor uit haalt Lachen

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:26

haha (sorry) ben ik blij dat ik dit niet meer moet meemaken.mijn paard stond ook op de manege en is nogal een dominante merrie, dus leider van de groep. En het was feest (voor haar dan) om ze uit de weide te halen. Plots was het een weide vol galloperende paarden.
De eigenaars van de manege hebben wat meegemaak om ze uit de weide in haar stal te steken.
Nu staat ze bij mij thuis, alleen. Wel niet alleen met haar schaap, kippen en nog wat andere beesten. En ze gedraagt zich, nog maar iets van 5 keer gehad dat ze van me wegliep en ze zit nu al een jaartje bij mij thuis.
Het was toen ook wel helemaal anders: ik had ze nog maar net gekocht als 4 jarige.
Maar ik vrees ervoor dat ik ze terug in de manege zou zetten dat ze weer zo'n gedrag zou vertonen.
Nu heeft ze het ook goed hoor: altijd buiten , 3x in de week werken (als het weer het toe laat) en samen met het schaap keuvelen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:53

Ik zou een dressuurzweep meenemen, blijkbaar is het halster omdoen en naar de poort lopen geen probleem dus je paard moet even een zetje krijgen. Gewoon met je linkerhand achterom een flinke tik geven. Als zij of hij dan braaf meeloppt belonen en idd niet altijd gaan rijden maar even poetsen of gewoon een wandelingetje aan de hand maken en terugzetten in de wei met een beloning.

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 11:10

laura2span schreef:
wat is er zielig aan snachts op stal? jij bent hier degene die zielig is hoor niet je paardje!

Naar mijn mening horen paarden dag en nacht buiten te kunnen staan dit is vind ik voor het paard het beste en dat vooral voor mijn haflinger, en echt zielig vind ik mezelf nie ik vraag een oplossing voor mijn probleem!!..

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 11:11

Quarterh0rse schreef:
probeer ook als het je wel een keer lukt om hem eruit te halen hem er gelijk weer in te zetten, dus bv een rondje lopen op het erf of poetsen bv en dan de wei weer in. (neem aan dat je hem er normaal alleen uit haalt om te rijden?) Als je dat een aantal keer doet zal ie weten dat ie niet alleen om te werken uit de wei word gehaald maar ook voor andere dingen dus wat meer afwisseling heeft.
Kan uit je verhaal niet aan opmaken waar je hem de wei allemaal voor uit haalt Lachen

Ik wil rbel alleen uit de wei halen om het te rijden lekker te poesten dus leuke dingen te gaan doen zeg maar dus t is zeker geen straf voor hem om hem de wei uit te nemen..

missymb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 11:13

Soxje schreef:
Ik zou een dressuurzweep meenemen, blijkbaar is het halster omdoen en naar de poort lopen geen probleem dus je paard moet even een zetje krijgen. Gewoon met je linkerhand achterom een flinke tik geven. Als zij of hij dan braaf meeloppt belonen en idd niet altijd gaan rijden maar even poetsen of gewoon een wandelingetje aan de hand maken en terugzetten in de wei met een beloning.

Op zich is deze oplossing wel de beste maar hij blijft niet doorlopen, zetjes geven en met een zweep erachter aan doet hem namelijk nix, en mezelf in tweeen splitsen lukt jammer genoeg ook nie, om hem zeg maar van achter de drijven en van voor te lijden... wel bedankt voor de reacties allemaal!!!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:51

angela123 schreef:
ze daagt me gewoon uit als ik haar weg jaagt komt ze weer naar me toe en gaat dan vrolijk verder eten wat een etterbak

En als je haar dan weer wegjaagd? en steeds weer totdat ze doet wat jij wil? ik heb het net nog gedaan bij een paardje die zich niet liet vangen in een redelijk grote weide, anders de wei even halveren door een touw ofzo. Blijven wegjagen totdat ze aanstalten maakt dat ze serieus naar je toe komt en dan maak jij ook een paar stappen naar haar toe en beloont haar, als ze weer gras gaat eten direct weer weg met haar.

groetjes.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:50

Ik ken het, vandaag wilde mevrouw er ook (weer eens) niet uit. Ik moet er wel om lachen. Ik zorg voor afwisseling: de ene keer speel ik het spelletje mee (soort van follow up, van Monty Roberts), een volgende keer 'jaag' ik haar uit de kudde dan vindt ze het niet meer leuk. Of ik ga met alle andere paarden knuffelen, dan wordt ze 'jaloers', haha. Vandaag hielp niks, dus ben ik midden in de wei (groot stuk!) gaan zitten. Dat vond ze gek joh, haha. Ze kwam als eerste naar me toe en ik kon haar zo pakken. Toch zag ik dat ze 'baalde' dat ze erin was getrapt! Soms gedraagt ze zich als een ezel en loopt ze niet door. Ik zet druk (niet trekken aan touw, maar vasthouden met gelijke druk). Soms staan we wel een paar minuten zo, maar uiteindelijk geeft ze toe en loopt weer door, dan beloon ik haar door direct de druk los te laten. Soms moeten we dat 'spelletje' ook wel een paar keer doen hoor.
Kortom, mevrouw vindt het heerlijk op de wei en dat is prima, maar 2 / 3 uurtjes per dag met mij zijn kan toch ook leuk zijn, zeg ik wel eens. Maak het leuk en de moeite waard voor je paard om uit die wei te komen... Niet altijd aan het werk bijv. Ik zou in ieder geval niet gaan 'straffen', want als ze eenmaal echt gaan lopen, krijg je ze niet meer te pakken!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:01

ik heb gister weer geprobeerd om mijn paard uit de wei te krijgen ik heb het geprobeerd met het wegjagen maar echt niks lukt ze komt niet eens meer naar me toe als ze me aan ziet komen rent ze al weg als ik haar lok met eten trekt ze het eten uit men handen en rent weer weg ze staat nu al een week op de wei zonder er uit geweest te zijn ik weet echtniet wat ik moet doen

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:12

Staat ze met andere paarden? Soms helpt het om alle paarden uit de wei te halen Boos! zodat ze alleen blijft... Jemig wat vervelend zeg! Of met een groepje mensen insluiten?

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:28

Hoi Marjon,

Wat is Rebel ook een apekop Haha! dit is dan echt nieuw voor hem he?
Landor deed dit ook altijd en er is niks frustrerender als ze niet mee willen lopen en je staat daar een uur..{rebel heeft vast naar Landor gekeken hihihi}
Ik heb op een gegeven moment een lange lijn gebruikt en sloeg die achterlangs om zijn kont heen. Zo voelde hij druk van achter en liep hij wel mee..{helaas na een paar maanden had hij dit ook door dus toen moest ik weer wat anders verzinnen Haha! } Je kan het wellicht proberen.
En probeer anders of iemand met je mee wil lopen en dus van achteren hem ondersteund..

Groetjes Bianca

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:31

we hebben maandag weer geprobeerd om mijn paardje te vangen
we hebben 3 longeer lijnen aan elkaar geknoop en we zijn met z'n 5en de wei in gegaan maar ze sprong tot 6 keer toe over het touw heen
heb vandaag de DA gebeld gevraagd of hij een oplossing had
hij noemde veel tips maar heb alles al geprobeerd
paarden uit de wei halen is geen optie ze staat met 15 paarden op 1 giga groot weiland alle paarden zijn van een andere eigenaar heb de helft van die mensen nog nooit gezien

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:42

hoi, ik heb nog een andere oplossing maar dat kost je waarschijnlijk wel een hele dag. Je gaat smorgens naar de wei, jaszak vol brokken. En gaat de hele dag achter hem aan, niet najagen maar gewoon rustig lopen, maar hem in ieder geval geen rust geven. Niet opgeven kan lang duren voor je hem hebt. Op het moment dat je hem hebt, iets lekkers geven en gelijk weer los laten. Hier ga je gewoon echt een hele tijd mee door. Op een gegeven moment zal je merken dat hij er echt helemaal niks meer van snapt, en zich gewoon laat pakken. Niet verpesten door hem daarna alsnog uit de wei te halen, maar stap voor stap verder gaan. Bij mij heeft dit in het verleden echt heel goed gewerkt, ben er wel paar dagen mee bezig geweest maar ze liep daarna echt zonder problemen de wei mee uit.