Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Natasha schreef:Zou het zo zijn zoals die vrouw beweerd, dat je als je naar t bos gaat met je paard, en je hebt je paspoort niet bij omdat je met een t shirtje aan rijd, dat je een boete krijgt van 1200.-?

ElanII schreef:Het lijkt een raar verhaal inderdaad maar 1 ding begrijp ik niet...
Eerst heb je haar aan de telefoon en in 1 adem heb je het dan opeens dat ze verder nog mailt...
Ik bedoel: bij het stamboek van de Merens kan je toch makkelijk nagaan hoe je een paspoort zou moeten aanvragen als je dat wilt en nagaan wie deze vrouw is ???
Alane schreef:Natasha schreef:Zou het zo zijn zoals die vrouw beweerd, dat je als je naar t bos gaat met je paard, en je hebt je paspoort niet bij omdat je met een t shirtje aan rijd, dat je een boete krijgt van 1200.-?
Nee.....
En er worden geen boetes uitgeschreven van 1200 euro alleen als mensen al meerdere keren dezelfde overtreding hebben begaan dan loopt het boete bedrag dus op...
Als het goed is kom je de markt niet meer op zonder paspoort (tenzij het een merrie met veulen betreft en het veulen jonger is dan 7 maand)
Er zijn nog overgangsregelingen....
Daarnaast krijg je geen chip zonder paspoort en geen paspoort zonder chip (tenzij je DNA laat registreren...)
en kost een paspoort met chip vanaf.... 25 euro voor paarden zonder papieren... (www.wpcv.nl) (zou ik daar info-en omdat een DA toch duurder kan zijn als je ook nog een paspoort nodig hebt)
Verder zou ik dit melden bij eht bestuur van de merensvereniging/stamboek... en vragen of het uiten van bedreigingen standaard is.....
Percy schreef:En daarnaast kan het dier toch ook een paspoort via de knhs hebben gekregen? Dus zij kan helemaal niet weten of het paard geen paspoort heeft, het heeft alleen geen paspoort van het stamboek.
Vaag mens.
Merens schreef:Natasha; er worden veel paarden te koop aangeboden als zijnde Merens. Helaas blijkt dat vaak een gewone zwarte pony te zijn. Soms wel uit Merens ouders, maar niet volgens de richtlijnen gefokt zoals dat bij elk stamboek hoort. (vader geen goedgekeurde dekhengst bijvoorbeeld). Dan heeft het paard geen stamboekpapieren als zijnde Merens, maar bijvoorbeeld een KNHS paspoort. Een paard mag dan simpelweg geen merens genoemd worden maar is gewoon een pony.(meteen ook antwoord op de post van Percy)
De stamboeksecretaris belt vaker verkopers op om te vragen welk paard het is en of de papieren kloppen. We zijn een klein stamboek en proberen alles zo goed mogelijk te doen. Te zorgen dat alle paspoorten bij het paard zijn, en niet bijv. bij de vorige eigenaar liggen of dat het paard helemaal geen paspoort heeft. Ook komt het vaak voor dat er merens die uit Frankrijk geimporteerd zijn, niet in Nederland ingeschreven zijn.
Zie het ajb niet als een aanval naar jouw kant.
We proberen alleen uit te vinden waar elke Merens blijft en niet ergens 'verdwijnd'. Die controle kan natuurlijk alleen als de paarden op de juiste manier in het stamboek staan ingeschreven.
Ze is inderdaad erg fel op het chippen. Voornamelijk ivm de regels in NL, maar ook ivm de fraudegevoeligheid van zwarte paarden. Als je haar snel al laat chippen is er in princiepe dus niks aan de hand
Die boete zal wrs een ervaring zijn geweest van iemand. Er bellen/mailen namelijk ook mensen waar wat mis gaat bij de koop, en dat proberen we dus te voorkomen door na te vragen/info te geven.
Hoe dat verhaal precies zit weet ik ook niet, want ik krijg die mensen niet aan de telefoon.
Over het geld opsturen; vind ik idd ook geen handig voorstel. Ze zou je beter hebben kunnen vragen het over te maken via internetbankieren, want we kunnen dan ook snel zien of het binnen is en dat het paspoort verstuurd kan worden. Ik zal het even aan haar doorgeven.
Natasha; je bent idd gebeld door de stamboeksecretaris. Ze had me er al over gemail dat ze had gebeld (wat ze dus bij elke advertentie doet) en je boos was geworden. Misschien had je beter kunnen emailen of bellen naar het stamboek met je vragen of het wel klopt vanplaats het zomaar op bokt te gooien. Daarbij heb ik jou ook al eens ge-pbt over de rasseninfo op je site, dus je had ook simpel navraag bij mij kunnen doen via bokt.
No hard feelings verder. Ik probeer alleen het e.e.a. te verduidelijken.
Bij deze bied ik in naam van het stamboek onze excuses aan. Het was als informatie bedoeld, maar is wat raar gelopen.
Voor meer info/vragen kan je me altijd pb-en, of mailen info@merensstamboek.nl
Met vriendelijke groet,
Arjanne Smeenge
Webmaster en aspirant bestuurslid Merens Stamboek Nederland

wellicht dat ze dan genoegen nemen met kopieen van de aanvraag, maar dat weet ik niet.
maar nogmaals, ik ben een simpele webmaster. Ik zou tegen de agent/controleur/... zeggen dat ik het binnen 2 uur kom laten zien. Maar hoe die regelgeving is weet ik dus niet precies.Citaat:Er zitten 3 papieren bij, en een tattoe in, de Merens, dus ik mag veronderstellen dat ik op mijn site mag zetten dat t een echte Merens is.
En ik kan bij deze, 100 % rasechte Merens, een KNHS paspoort aangevraagd hebben, dus je antwoord tegenover Percy klopt ook niet.
Citaat:Of wel of niet een duplicaat paspoort verkregen kan worden hangt af van:
1. of het wel of niet bekend is bij wie het originele paspoort is.
2. of degene die om het duplicaat vraagt de beschikkingsmacht had over het paard vóór 1
januari 2005 of na 1 januari 2005
Citaat:Het richttarief voor een duplicaat-paspoort voor een paard of pony bedraagt € 175,-
De beschreven werkwijze is onderdeel van het protocol paspoortuitgifte, behorende bij het
Besluit mandatering paspoortuitgevende instantie.
Alane schreef:Verder vind ik de manier waarop die dame van het stamboek reageerd absoluut geen visitekaartje voor het stamboek.....

Citaat:Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet vergezeld gaan van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet zijn voorzien van een transponder.
3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op
slachtpaarden die worden ingevoerd, op paardachtigen die voor de
duur van een periode niet langer dan 6 maanden worden ingevoerd
met het oog op deelname aan wedstrijden, keuringen, trainingsstages
of spermawinning, op kadavers van paardachtigen, voor zover deze
rechtstreeks worden vervoerd naar een verwerkingsbedrijf als bedoeld
in Hoofdstuk III van Verordening (EG) Nr. 1774/2002 van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3
oktober 2002 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet
voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten (PbEG
L273) alsmede op paardachtigen jonger dan 7 maanden die aan de
voet van de moeder worden vervoerd.
Citaat:9. OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 24
1. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2005 niet van
toepassing op paardachtigen die vóór inwerkingtreding van deze
verordening staan ingeschreven bij erkende instellingen of hippische
sportorganisaties alsmede op slachtpaarden en paardachtigen die
worden vervoerd met een bestemming buiten het grondgebied van
Nederland.
2. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2007 niet van
toepassing op paardachtigen die zijn geboren vóór inwerkingtreding
van deze verordening, met uitzondering van paardachtigen die na
inwerkingtreding van deze verordening een veulen hebben geworpen,
alsmede paardachtigen waaraan medicatie is toegediend als gevolg
waarvan de paardachtige niet voor menselijke consumptie mag worden
bestemd.
10. SLOTBEPALINGEN
Artikel 25
1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening identificatie en
registratie van paardachtigen (PVV) 2004.
2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2004, met uitzondering
van de artikelen 2, tweede lid, 3, tweede lid, 4, tweede lid, 9, 20,
tweede lid, en 21 die op een nader door de voorzitter bij besluit te
bepalen tijdstip in werking treden.