Heel vreemd verhaal: Merens stamboek lees!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Heel vreemd verhaal: Merens stamboek lees!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:52

Sinds een dag of 3 hebben wij een Merens merrie.
Die staat op de site.
Daarop belde een hoogst verontwaardigde vrouw, de stamboeksecretaris van het Merens stamboek, zo gaf ze zich uit,die vertelde geen paspoort te hebben afgegeven voor de merrie, was boos omdat ik de moeder niet opnoemde op de site maar de vaderlijn, en dat ik zwaar in overtreding was omdat de merrie nog niet gechipt is.

Ik vertelde haar de merrie deze week nog te laten chippen, maar dat deze i.b.v. een tongtattoo is , wat toch ook een goede indentificatie is.

De vrouw werd hierop eigelijk alleen maar bozer, en ik vertelde haar dat ze zich maar moest gaan beklagen bij de vorige eigenaar.
Zij vertelde mij dat er onlangs iemand een boete heeft gehad van 1200,- omdat er geen paspoort bij het paard zat terwijl het op een markt stond.
Ik vertelde haar van dit verhaal niet op de hoogte te zijn (!) en vroeg haar t volgende:

Als een paspoort ter overschrijving of aanvraag bij het stamboek ligt, en mijn paard moet onverwacht naar een kliniek, dan zou ik niet mogen gaan?

Daarop gaf ze dit antwoord:
"Het lijkt erop, als ik uw mail lees, dat Argot binnenkort blijkbaar medische
problemen krijgt."

Dit is dus echt heel erg vreemd uit de mond van zon stamboeksecretaris, ik vraag wat doe je in zon geval en zij geeft als antwoord dat de Merens binnenkort medische problemen krijgt.
Heel gemeen, heel kinderachtig.

Ze blijft erover doormailen, en schrijft als laatste dit:

"Wilt u nu heeeel snel een paspoort, stuur dan 50,-- euro in een envelop en
u heeft dan de garantie dat één dag later het paspoort bij u in de bus ligt.
Tot zover gaat mijn service en niet verder."

Sorry, maar dit vind ik heel vreemd van zon stamboek.
Wat als ik nu zeg dat ik geld heb verstuurd?

Wie zegt dat zij erkent dat ik geld heb verstuurd als ik dat wel heb gedaan?

Ik heb als handelsstal veel paarden en ponys, en in de praktijk is t zo dat er bij velen nog geen paspoort is.
Daar gaat meestal lange tijd overheen.

Wat vinden jullie van dit verhaal?

KellyenXena

Re: Heel vreemd verhaal: Merens stamboek lees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:58

Totaal geen ervaring met deze dingen...Maar het feit dat je 50 euro (in envelop !!!) op moet sturen..En dat je een dag later al een paspoort hebt,stinkt.

En wat dan nog..Klopt toch niet..Dus als je nu dat paspoort koopt word dat paard niet ziek? anders wel?
Komt ze hem persoonlijk vergiftigen ofzo?

Vreemd verhaal.
Laatst bijgewerkt door KellyenXena op 19-05-05 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:59

Kelly ik vroeg aan haar wat te doen als een paspoort, van welk paard dan ook, bij het stamboek ligt en een paard moet naar een kliniek.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:00

ik vind het ook een erg vaag verhaal... toen ik Banjer liet chippen moest ik ook een paspoort aanvragen (4 jaar terug), en ik moest het geld gewoon overmaken op een bankrekeningnr....

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:02

Babsie_flash (als ik de naam goed uitspreek) heeft een merens. Ik weet niet of die bij het stamboek zit, maar misschien kun je met haar contact opnemen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:06

Zou het zo zijn zoals die vrouw beweerd, dat je als je naar t bos gaat met je paard, en je hebt je paspoort niet bij omdat je met een t shirtje aan rijd, dat je een boete krijgt van 1200.-?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:11

Anders bel je het Merensen stamboek toch op? Kun je meteen navragen of die vrouw is wie ze beweert te zijn. Maar lijkt mij iemand die gewoon geld wil aftroggelen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:13

Het lijkt een raar verhaal inderdaad maar 1 ding begrijp ik niet...
Eerst heb je haar aan de telefoon en in 1 adem heb je het dan opeens dat ze verder nog mailt...
Ik bedoel: bij het stamboek van de Merens kan je toch makkelijk nagaan hoe je een paspoort zou moeten aanvragen als je dat wilt en nagaan wie deze vrouw is ???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:33

Natasha schreef:
Zou het zo zijn zoals die vrouw beweerd, dat je als je naar t bos gaat met je paard, en je hebt je paspoort niet bij omdat je met een t shirtje aan rijd, dat je een boete krijgt van 1200.-?

Nee.....

En er worden geen boetes uitgeschreven van 1200 euro alleen als mensen al meerdere keren dezelfde overtreding hebben begaan dan loopt het boete bedrag dus op...
Als het goed is kom je de markt niet meer op zonder paspoort (tenzij het een merrie met veulen betreft en het veulen jonger is dan 7 maand)
Er zijn nog overgangsregelingen....

Daarnaast krijg je geen chip zonder paspoort en geen paspoort zonder chip (tenzij je DNA laat registreren...)

en kost een paspoort met chip vanaf.... 25 euro voor paarden zonder papieren... (www.wpcv.nl) (zou ik daar info-en omdat een DA toch duurder kan zijn als je ook nog een paspoort nodig hebt)

Verder zou ik dit melden bij eht bestuur van de merensvereniging/stamboek... en vragen of het uiten van bedreigingen standaard is.....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:37

En daarnaast kan het dier toch ook een paspoort via de knhs hebben gekregen? Dus zij kan helemaal niet weten of het paard geen paspoort heeft, het heeft alleen geen paspoort van het stamboek.
Vaag mens.

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:48

je zegt wel dat de wpcv 25,00 berekent wat je vergeet is dat
paspoortconsulent + reiskosten ook betaald moeten worden,
dus je komt wel veel duurder uit.
Ik neem aan dat je op de handelsstal een vaste chipper heb,
ik nl regelmaat het bekende kale plekje, deze kan gewoon de
aanvraag doorsturen naar het merens stamboek en dan moeten
ze je een paspoort toesturen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:51

Natasha; er worden veel paarden te koop aangeboden als zijnde Merens. Helaas blijkt dat vaak een gewone zwarte pony te zijn. Soms wel uit Merens ouders, maar niet volgens de richtlijnen gefokt zoals dat bij elk stamboek hoort. (vader geen goedgekeurde dekhengst bijvoorbeeld). Dan heeft het paard geen stamboekpapieren als zijnde Merens, maar bijvoorbeeld een KNHS paspoort. Een paard mag dan simpelweg geen merens genoemd worden maar is gewoon een pony.(meteen ook antwoord op de post van Percy)

De stamboeksecretaris belt vaker verkopers op om te vragen welk paard het is en of de papieren kloppen. We zijn een klein stamboek en proberen alles zo goed mogelijk te doen. Te zorgen dat alle paspoorten bij het paard zijn, en niet bijv. bij de vorige eigenaar liggen of dat het paard helemaal geen paspoort heeft. Ook komt het vaak voor dat er merens die uit Frankrijk geimporteerd zijn, niet in Nederland ingeschreven zijn.

Zie het ajb niet als een aanval naar jouw kant.
We proberen alleen uit te vinden waar elke Merens blijft en niet ergens 'verdwijnd'. Die controle kan natuurlijk alleen als de paarden op de juiste manier in het stamboek staan ingeschreven.

Ze is inderdaad erg fel op het chippen. Voornamelijk ivm de regels in NL, maar ook ivm de fraudegevoeligheid van zwarte paarden. Als je haar snel al laat chippen is er in princiepe dus niks aan de hand Knipoog

Die boete zal wrs een ervaring zijn geweest van iemand. Er bellen/mailen namelijk ook mensen waar wat mis gaat bij de koop, en dat proberen we dus te voorkomen door na te vragen/info te geven.
Hoe dat verhaal precies zit weet ik ook niet, want ik krijg die mensen niet aan de telefoon.

Over het geld opsturen; vind ik idd ook geen handig voorstel. Ze zou je beter hebben kunnen vragen het over te maken via internetbankieren, want we kunnen dan ook snel zien of het binnen is en dat het paspoort verstuurd kan worden. Ik zal het even aan haar doorgeven.

Natasha; je bent idd gebeld door de stamboeksecretaris. Ze had me er al over gemail dat ze had gebeld (wat ze dus bij elke advertentie doet) en je boos was geworden. Misschien had je beter kunnen emailen of bellen naar het stamboek met je vragen of het wel klopt vanplaats het zomaar op bokt te gooien. Daarbij heb ik jou ook al eens ge-pbt over de rasseninfo op je site, dus je had ook simpel navraag bij mij kunnen doen via bokt.

No hard feelings verder. Ik probeer alleen het e.e.a. te verduidelijken.
Bij deze bied ik in naam van het stamboek onze excuses aan. Het was als informatie bedoeld, maar is wat raar gelopen.

Voor meer info/vragen kan je me altijd pb-en, of mailen info@merensstamboek.nl

Met vriendelijke groet,

Arjanne Smeenge
Webmaster en aspirant bestuurslid Merens Stamboek Nederland

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 23:27

ElanII schreef:
Het lijkt een raar verhaal inderdaad maar 1 ding begrijp ik niet...
Eerst heb je haar aan de telefoon en in 1 adem heb je het dan opeens dat ze verder nog mailt...
Ik bedoel: bij het stamboek van de Merens kan je toch makkelijk nagaan hoe je een paspoort zou moeten aanvragen als je dat wilt en nagaan wie deze vrouw is ???

Ze belt mij op. Nadat ik haar te woord heb gestaan blijft ze me mailen.
Mijn nr en emailadres heeft ze via mijn website.

De vrouw is werkelijk van het Stamboek.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 23:32

Alane schreef:
Natasha schreef:

Nee.....

En er worden geen boetes uitgeschreven van 1200 euro alleen als mensen al meerdere keren dezelfde overtreding hebben begaan dan loopt het boete bedrag dus op...
Als het goed is kom je de markt niet meer op zonder paspoort (tenzij het een merrie met veulen betreft en het veulen jonger is dan 7 maand)
Er zijn nog overgangsregelingen....

Daarnaast krijg je geen chip zonder paspoort en geen paspoort zonder chip (tenzij je DNA laat registreren...)

en kost een paspoort met chip vanaf.... 25 euro voor paarden zonder papieren... (www.wpcv.nl) (zou ik daar info-en omdat een DA toch duurder kan zijn als je ook nog een paspoort nodig hebt)

Verder zou ik dit melden bij eht bestuur van de merensvereniging/stamboek... en vragen of het uiten van bedreigingen standaard is.....

Alane op een markt heeft lang niet alles nog een paspoort.
ook chippen zonder paspoort gaat wel degelijk, ik doe dat wekelijks, hoe kom je anders aan een paspoort?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 23:33

Percy schreef:
En daarnaast kan het dier toch ook een paspoort via de knhs hebben gekregen? Dus zij kan helemaal niet weten of het paard geen paspoort heeft, het heeft alleen geen paspoort van het stamboek.
Vaag mens.

Je hebt helemaal gelijk!!!!!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 23:49

Merens schreef:
Natasha; er worden veel paarden te koop aangeboden als zijnde Merens. Helaas blijkt dat vaak een gewone zwarte pony te zijn. Soms wel uit Merens ouders, maar niet volgens de richtlijnen gefokt zoals dat bij elk stamboek hoort. (vader geen goedgekeurde dekhengst bijvoorbeeld). Dan heeft het paard geen stamboekpapieren als zijnde Merens, maar bijvoorbeeld een KNHS paspoort. Een paard mag dan simpelweg geen merens genoemd worden maar is gewoon een pony.(meteen ook antwoord op de post van Percy)

De stamboeksecretaris belt vaker verkopers op om te vragen welk paard het is en of de papieren kloppen. We zijn een klein stamboek en proberen alles zo goed mogelijk te doen. Te zorgen dat alle paspoorten bij het paard zijn, en niet bijv. bij de vorige eigenaar liggen of dat het paard helemaal geen paspoort heeft. Ook komt het vaak voor dat er merens die uit Frankrijk geimporteerd zijn, niet in Nederland ingeschreven zijn.

Zie het ajb niet als een aanval naar jouw kant.
We proberen alleen uit te vinden waar elke Merens blijft en niet ergens 'verdwijnd'. Die controle kan natuurlijk alleen als de paarden op de juiste manier in het stamboek staan ingeschreven.

Ze is inderdaad erg fel op het chippen. Voornamelijk ivm de regels in NL, maar ook ivm de fraudegevoeligheid van zwarte paarden. Als je haar snel al laat chippen is er in princiepe dus niks aan de hand Knipoog

Die boete zal wrs een ervaring zijn geweest van iemand. Er bellen/mailen namelijk ook mensen waar wat mis gaat bij de koop, en dat proberen we dus te voorkomen door na te vragen/info te geven.
Hoe dat verhaal precies zit weet ik ook niet, want ik krijg die mensen niet aan de telefoon.

Over het geld opsturen; vind ik idd ook geen handig voorstel. Ze zou je beter hebben kunnen vragen het over te maken via internetbankieren, want we kunnen dan ook snel zien of het binnen is en dat het paspoort verstuurd kan worden. Ik zal het even aan haar doorgeven.

Natasha; je bent idd gebeld door de stamboeksecretaris. Ze had me er al over gemail dat ze had gebeld (wat ze dus bij elke advertentie doet) en je boos was geworden. Misschien had je beter kunnen emailen of bellen naar het stamboek met je vragen of het wel klopt vanplaats het zomaar op bokt te gooien. Daarbij heb ik jou ook al eens ge-pbt over de rasseninfo op je site, dus je had ook simpel navraag bij mij kunnen doen via bokt.

No hard feelings verder. Ik probeer alleen het e.e.a. te verduidelijken.
Bij deze bied ik in naam van het stamboek onze excuses aan. Het was als informatie bedoeld, maar is wat raar gelopen.

Voor meer info/vragen kan je me altijd pb-en, of mailen info@merensstamboek.nl

Met vriendelijke groet,

Arjanne Smeenge
Webmaster en aspirant bestuurslid Merens Stamboek Nederland

Bedankt voor je aardige reactie. Knipoog

Echter, mevr. Koppel was niet tevreden met t antwoord dat ik gaf, dat ik haar deze week laat chippen ( wat verder ook wel mijn eigen zaak is als ik zo vrij mag zijn)

Er zitten 3 papieren bij, en een tattoe in, de Merens, dus ik mag veronderstellen dat ik op mijn site mag zetten dat t een echte Merens is.
En ik kan bij deze, 100 % rasechte Merens, een KNHS paspoort aangevraagd hebben, dus je antwoord tegenover Percy klopt ook niet.

Over de boete citeer ik dit letterlijk van mevr. Koppel:nadat ik dit stuurde:
">Op welke paardenmarkt werd er een
>boete van 1200 uitgedeeld?eR IS MIJ NL NIETS VAN BEKEND.
>Mag ik ook antwoord op de rest van mijn vragen, zoals wat moet er met een
>
>paard gebeuren die naar de kliniek moet en t paspoort ligt ter
>overschrijving bij de instantie?
>MVG
>melanie "
Haar reactie:

"LAATSTE MAIL INZAKE ARGOT,

Het lijkt erop, als ik uw mail lees, dat Argot binnenkort blijkbaar medische
problemen krijgt.
De rest van de vragen heb ik m.i. voldoende en uitgebreid beantwoord, als
ik nog uw faxnummer, als u die tenminste heeft, kan krijgen zal ik u wat
van de politie doorfaxen. U bent toch aangesloten bij de Bond van
Paardenhandelaren
dan moet u op de hoogte zijn. "

Zoals je ziet was dit haar laatste mail zoals ze schreef, en ik ben idd woedend over zoveel brutaliteit.

Vandaar dat ik het op Bokt gooi.

Ik krijg dagelijks erg veel mail, ik kan niet alles onthouden, en wist niet dat jij ook van t stamboek was.

Maar kun je me dan antwoord geven op mijn belangrijkste vraag, en dit is NIET omdat de Merens medische problemen gaat krijgen ( ik hoop althans van niet) maar een vraag, in het algemeen gesteld,omdat ik volgens jullie stamboek secretaris NIET de weg op mag zonder paspoort:

Wat als het paspoort bij het stamboek ligt en mijn paard moet naar de kliniek?
Nog eentje:
Als ik buiten wil rijden in mijn t shirtje moet ik een zadeltas meenemen om t paspoort in op te bergen?
Want een chip en een aanvraag formulier, daarmee deed ik het in de ogen van mevr NIET goed, als handelaar.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:01

Bij de K.V.T.H. krijg je een vrijwaringsbewijs dat de papieren en het paspoort bij het stamboek zijn.
Zodoende mag er op dat moment gewoon gereist worden met het desbetreffende paard, zelfs mag er gestart mee worden.
Omtrent een controlle als je aan het buitenrijden bent denk ik dat er hetzelfde wordt gedaan als als je bijv. je rijbewijs bent vergeten.. binnen een x aantal uren even langs om te laten zien dat er inderdaad een paspoort bij zit.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 00:20

En als de papieren en t paspoort toevallig kwijt zijn geraakt,( misschien zelfs bij de post, of bij een brand, of whatever) moet je je paard maar laten inslapen, als het koliek krijgt?
Het mag niet meer naar de faculiteit dan.

Gelukkig is het NU nog niet zo ver in Nederland.
Maar zijn er hier nog meer voorstanders van: paspoort ten aller tijden bij het paard?
We hebben t toch over paarden, niet over slachtvee dat goed gecontroleerd moet worden voordat t mag worden geexporteerd? Frusty

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 06:29

Natasha, ik ben webmaster. Ik ga niet over de paspoorten. Ik ben daar heel eerlijk in; ik weet er wel wat van, maar zulke specifieke vragen weet ik niet. Ik zou dat dan echt na moeten vragen ofzo. Lachen

Als er papieren kwijt zijn zou je een duplicaat aan moeten vragen, maar ik weet dat dat erg veel geld kost (het PVE heeft hiervoor richtlijnen opgesteld voor de stamboeken). Of dat ook nog moet bij het inslapen weet ik niet. Zowiezo heb je ze dan niet op het moment van vervoeren. Knipoog wellicht dat ze dan genoegen nemen met kopieen van de aanvraag, maar dat weet ik niet.

Over als je buitenrijden: ik zou het niet meenemen Knipoog maar nogmaals, ik ben een simpele webmaster. Ik zou tegen de agent/controleur/... zeggen dat ik het binnen 2 uur kom laten zien. Maar hoe die regelgeving is weet ik dus niet precies.

Citaat:
Er zitten 3 papieren bij, en een tattoe in, de Merens, dus ik mag veronderstellen dat ik op mijn site mag zetten dat t een echte Merens is.
En ik kan bij deze, 100 % rasechte Merens, een KNHS paspoort aangevraagd hebben, dus je antwoord tegenover Percy klopt ook niet.

Toch wel. Volgens mij geeft de KNHS dan een algemeen paspoort uit. Als zijnde gewone pony. Je kan alleen bij het Merens Stamboek een Merenspaspoort krijgen.
Het zou dus niet slim, om bij een 100% merens, een KNHS paspoort aan te vragen. Zeker prijstechnisch gezien, en ik neem aan dat je er toch een normale Merensprijs voor wilt krijgen. Lachen

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:12

Mijn paard (Appaloosa)heeft een aantal maanden terug twee weken in Utrecht gestaan.
Haar papieren lagen bij het stamboek voor aanpassing, dus die hebben de artsen van Utrecht nooit gezien.
Ze hebben er wel naar gevraagd en ik heb het uitgelegd en er verder helemaal niks over gehoord.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:46

Dat er op een markt paarden/pony's staan zonder paspoort wil niet gelijk zeggen dat dat legaal is....

Verder mag geen PUI geen paspoort afgeven zonder identiteits controle.

Dat er paspoorten worden afgegeven zonder chip/DNA wil niet zeggen dat dat legaal gebeurd.

Als je een paspoort aanvraagd krijg je een kopie van het aanvraag formulier en dat dient dan als aanvraagbewijs.

Een duplicaatpaspoort is wat anders dan een duplicaat stamboekbewijs...
tenzij het paspoort dient als stamboekbewijs (naast het paspoort geen apart registratiebewijs afgegeven)

BJe krijgt meer problemen bij het afvoeren van het dode paard.... het moet dan gechipt zijn.

Het maakt geen verschil of je een paspoort hebt uitgegven door de KNHS of door het stamboek, het verschil zit hem in de vermelding van de afstamming in het paspoort, dit kan ten allertijde aangepast worden, een 2e paspoort aanvragen mag niet, tenzij het om een duplicaat gaat.

Verder vind ik de manier waarop die dame van het stamboek reageerd absoluut geen visitekaartje voor het stamboek.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:55

even opgezocht hoe het een en ander werkt als het paspoort zoek/kwijt of niet afgegeven wordt.

Citaat:
Of wel of niet een duplicaat paspoort verkregen kan worden hangt af van:
1. of het wel of niet bekend is bij wie het originele paspoort is.
2. of degene die om het duplicaat vraagt de beschikkingsmacht had over het paard vóór 1
januari 2005 of na 1 januari 2005

Als de eigenaar of 1 van de vorige eigenaren het paspoort niet wil afgeven dan afdwingen via de rechter......

situatie:
Paspoort is in het verkooptraject verdwenen;
er is wel bekend dat ooit een paspoort is uitgegeven.

als degene die om een duplicaat verzoekt de beschikkingsmacht had over het paard vóór 1 januari 2005 Duplicaat:: ja
Actie eigenaar:
*schriftelijke en ondertekende verklaring overleggen dat de aanvrager het
*paspoort nooit in zijn bezit heeft gehad en dat hij op geen enkele manier kennis heeft of heeft gehad over de verblijfplaats van het paspoort
*foto van het paard aanleveren
*bij twijfel kan DNA onderzoek gevraagd worden

als degene die om een duplicaat verzoekt de beschikkingsmacht had over
het paard ná 1 januari 2005: Duplicaat: nee.
De aanvrager had het paard niet mogen vervoeren/houden en heeft zelf deze situatie over zich afgeroepen.

Paspoort gestolen of verloren: aantonen middels aangifte.

Citaat:
Het richttarief voor een duplicaat-paspoort voor een paard of pony bedraagt € 175,-
De beschreven werkwijze is onderdeel van het protocol paspoortuitgifte, behorende bij het
Besluit mandatering paspoortuitgevende instantie.

bron: Paardenpaspoort

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 07:57

Alane schreef:
Verder vind ik de manier waarop die dame van het stamboek reageerd absoluut geen visitekaartje voor het stamboek.....

Zoals vaak zo is, is dit 1 kant van het verhaal.

De secretaris is geen bokker, dus kan zich niet verdedigen cq haar kant van het verhaal vertellen. Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:02

En een kleine aanvulling op alane, onder de man ben je niet verplicht om een paspoort bij je te hebben. Dat gaat pas in op het moment dat het paard in een trailer/veewagen vervoerd wordt Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:12

@Merens: Als iemand aangeeft meerdere mailtjes te krijgen van iemand dan is dat niet vrijwillig, uitgaande van deze situatie. De uitleg die jij geeft over hoe het stamboek omgaat met het een en ander als er een merens te koop aangeboden wordt, prima, maar 1 telefoontje/mailtje doet het hem ook, en wat de eigenaar van die merens met de info doet is zijn/haar zaak......
Daarnaast is de boete op het niet hebben van een paspoort 120 euro... denk dat men zich een 0 vergist heeft. Haha!

@Gomir: In principe hoor je het paspoort altijd bij je te hebben/ hoort het paspoort het paard te vergezellen.

Citaat:
Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet vergezeld gaan van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet zijn voorzien van een transponder.
3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op
slachtpaarden die worden ingevoerd, op paardachtigen die voor de
duur van een periode niet langer dan 6 maanden worden ingevoerd
met het oog op deelname aan wedstrijden, keuringen, trainingsstages
of spermawinning, op kadavers van paardachtigen, voor zover deze
rechtstreeks worden vervoerd naar een verwerkingsbedrijf als bedoeld
in Hoofdstuk III van Verordening (EG) Nr. 1774/2002 van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3
oktober 2002 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet
voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten (PbEG
L273) alsmede op paardachtigen jonger dan 7 maanden die aan de
voet van de moeder worden vervoerd.

Citaat:
9. OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 24
1. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2005 niet van
toepassing op paardachtigen die vóór inwerkingtreding van deze
verordening staan ingeschreven bij erkende instellingen of hippische
sportorganisaties alsmede op slachtpaarden en paardachtigen die
worden vervoerd met een bestemming buiten het grondgebied van
Nederland.
2. De artikelen 2 en 3, tweede lid, zijn tot 1 januari 2007 niet van
toepassing op paardachtigen die zijn geboren vóór inwerkingtreding
van deze verordening, met uitzondering van paardachtigen die na
inwerkingtreding van deze verordening een veulen hebben geworpen,
alsmede paardachtigen waaraan medicatie is toegediend als gevolg
waarvan de paardachtige niet voor menselijke consumptie mag worden
bestemd.
10. SLOTBEPALINGEN
Artikel 25
1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening identificatie en
registratie van paardachtigen (PVV) 2004.
2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2004, met uitzondering
van de artikelen 2, tweede lid, 3, tweede lid, 4, tweede lid, 9, 20,
tweede lid, en 21 die op een nader door de voorzitter bij besluit te
bepalen tijdstip in werking treden.