Hoe verzorgen jullie je pony/paard na training/les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Hoe verzorgen jullie je pony/paard na training/les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 21:17

Eey

zoals je al ziet, hoe verzorg jij nou je paard na de training of les. Als ik thuis train dan stap ik hem lekker uit en dan kom ik op stal en dan spuit ik ze benen in en vet ze in, zet hem op stal en dan ben ik weg. Soms heb ik wel het idee van tja.. hij heeft wel weer getraind enzo, en dan hmm.. hoe moet je dat uitleg Bloos gen. Uh.. dan ga je als die op stal staat weer weg.

Nou ja ik ben eigenlijk dus wel benieuwd hoe jullie je pony/paard na de training verzorgen! Pling

Jennifer_S

Re: Hoe verzorgen jullie je pony/paard na training/les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:23

Nou na het rijden stap ik uit, dan afstappen alles erafhalen. Benen afspoelen, zijn er ook nog zweetplekken onder het zadel? Die ook afspoelen! De hoeven nog eens uitkrabben. Naborstelen, nog wat aaien ofzo en dan weer de weide of de stal in! Ja

En mijn pony vind het ook fijn om als ik hem afspuit met de tuinslang, om aan de tuinslang te drinken Ja Dus af en toe haal ik de tuinslang uit om zijn benen af te spuiten Knipoog

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:24

eerst uitstappen natuurlijk en dan lekker afzadelen en dan poets ik haar nog ff en dan (in de zomer afspuiten)( en in de winter de zweetplekken droogwrijven) en dan nog ff mesten en dan gezellig ff knuffelen en wat eten geven... en daarna ga ik of iets anders doen of ik ga weg...
en ik zet haar natuurlijk ook vaak lekker in de weide

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:27

Michaela staat nog niet zo in het werk en we doen veel stapwerk, dus hoef nauwelijks uit te stappen....van de bak naar de stal is al vaak genoeg. Ik zet haar op de poetsplaats, poets haar even snel over (zand van de benen en buik af) en spuit eventueel af> ligt aan het weer, doe het niet te vaak ivm natte sokken die dan mok geven. Ik zet haar op stal met een plakje hooi en haar voer en dan kan ik ondertussen op adem komen en al mijn spullen opruimen. Na een 20 minuutjes is ze wel helemaal uitgekeken op haar stal en is ze ook meteen helemaal droog en dan zet ik haar terug op haar wei!
Als ze echt heel erg nat is, dan gooi ik even een zweetdeken op. Ik ben vaak langer bezig met na-verzorging dan dat ik aan het rijden ben whahha Ik ga in iedergeval pas naar huis als mijn paard alles heeft gehad wat ze nodig heeft!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:31

Ohja, ik was de benen wel altijd, ook in de winter als het niet te koud is! Maar ik droog ze ook goed af daarna Ja Vooral in de kootholte! Ja

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:32

Na het uitstappen en afzadelen spuit k zijn benen af en ga nog ff met m wandelen en laat m ff grazen. Als we terugkomen op stal poets k m nog ff en dan gaat hij de stal weer in.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:43

ik stap heel lang uit. soms ook nog op het harde, spuit de benen af en behandel ze met coleslinement.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:21

na het afzadelen een borsteltje erover, en evt. nog hoefjes uitkrabben. in de zomer als hij erg gezweet heeft nog afspuiten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:39

Eerst uitstappen, indien mogelijk over de harde - met Memuska sowieso: van het bos naar huis is een kwartiertje stappen over het asfalt. Daarna afzadelen en in de winter zweetdeken en nekstuk erop, in de zomer benen afspuiten en afhankelijk van het weer de plek waar het zadel en hoofdstel gezeten heeft afsponzen OF ze helemaal afsponzen/onder de tuinslang. In de zomer krijgt ze dan haar vliegendeken en -masker weer om. Sowieso even de hoeven nakijken en uitkrabben (meestal niet nodig omdat ik zo lang op het asfalt stap, alles valt er al vanonder) en eventueel de manen opnieuw doen - ik laat ze groeien en ze zitten in een hengstenvlecht. Vervolgens de benen insmeren met cooling gel of leem (als ze hard gewerkt heeft), een lekker hapje eten klaarzetten en haar dat geven in de stal. Na het eten mag ze in de zomer gelijk weer buiten, in de winter ga ik dan eerst nog wat rommelen tot ze helemaal droog is, dan krijgt ze haar winterjas om en mag ze weer buiten spelen. En daarna natuurlijk al mijn materiaal wegleggen, bit afspoelen ed.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:42

Goed uitstappen, na het afzadelen borsteltje erover, beetje muesli geven en dan in de winter deken erop en in de zomer zonder deken het land weer in.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:52

uitstappen, afstappen, knuffel geven, afzadelen, en dan ligt het eraan hoe laat het is, soms zet ik hem ff met vip en boefie in de wei, als het al rond 5 uur is geef ik ze eten en hooi. afspuiten doe ik alleen soms in de zomer, weet nog niet eens of ik dat dit jaar ook kan/ga doen(sta op andere stalling) en anders afsponzen ofzo..

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:30

Na het rijden doe ik neus en sperriem los, singel een gaatje losser en peesbescherming af. Dan lekker op het gemakje uitstappen. Dan zadel ik haar af en haal ik er nog een borstel overheen, en mag ze samen met Nol een half uurtje in de volle graswei lopen. Ondertussen ruim ik het tuig op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:32

gewoon trainen of wedstrijd (dressuur/springen):

goed op adem stappen, zo mogelijk laten rollen of half uurtje in de wei, evt benen (of helemaal) afspuiten en muesli geven.

Na sgw (wedstrijd/training) is het een ander verhaal; de meest complete versie:
- uitdraven na de finish
- aan de hand over het harde 10 minuten stappen
- afzadelen, beenscherming eraf
- veterinaire keuring
- volledig op adem stappen
- water laten drinken
- rug en benen afsponzen met liniment
- fleecedeken erop
- benen inbandageren met coolpacks
- muesli en hooi (of grazen)

bij aankomst op stal:
- bandages eraf
- half uur in de molen
- in de klei

volgende dag
- al vroeg in de molen
- hele dag op de wei
- 's avonds licht bewegen, ook als controle op evt kreupelheid en stijfheid

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:34

1:uitstappen
2:afzadelen + beenbescherming afdoen
3:wortels
4:afspuiten met water
5:afdrogen met handoek
6:de stal op

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:20

Gewone training onder het zadel :
* uitdraven
* km uitstappen
* afzadelen
* poetsen
* voeren (biks)
* vliegendeken op
* terug de wei in Lachen

Training voor de wagen:
*10min uitstappen voor de wagen
* uitspannen
* deken weer op
* voeren
* de wei weer in

Na wedstrijd: (marathon)
* eerst 10 min stappen over de weg (met de kar)
* uitspannen (eventueel zweetdeken op)
* 15min aan de hand stappen (iig tot ze compleet op adem is)
* inladen en naar huis
* deken op
* daar nog 20min stappen
* op stal/ of in de wei als ze opgedroogd is
* biks/hooi
* die avond nog 30min stappen aan de hand
* en de volgende dag nog 3x aan de hand stappen - verdeeld over de dag.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:35

Ik doe het eigenlijk altijd vrijwel hetzelfde. Na het uitstappen gaat mijn paard terug op de poetsplaats waar ik haar aftuig ( Clown niet in die zin) en haar beschermers af doe etc. Vervolgens krab ik haar hoeven uit en spuit ik haar benen af/smeer ik ze in mijn coolingsgel. Als laatste haal ik nog een borstel over haar heen en dan gaat ze op stal. Eenmaal op stal krijgt ze altijd nog iets lekkers (beetje muesli en een wortel oid.) en een bergje hooi.

Zo doe ik het doordeweeks s'avonds. In het weekend gaat ze na hetzelde ''ritueel'' gewoon weer lekker naar buiten. (mits ze niet zeiknat is van het zweet)

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:39

Stap hem uit..
Zadel en hoofdstel af...
Soms spuit ik ze benen af..
Als het warm is, spuit ik ook het zweet van hem af, anders heeft hij zoveel last van die rotvliegen!
En zet hem in de wei..

Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:41

Uitstappen dan krijgt hij een snoepje en dan hij even de wie op gras eten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:50

Na een training ga ik meestal ong. 15 a 20 minuten uitstappen op het harde (parkeerplaats of klein rondje buiten) in elk geval tot hij op adem is, bij voorkeur ook tot hij droog is, maar dat lukt in de zomer niet altijd.
Dan gaat alles van zijn rug, beenbeschermers af etc. en de benen afspuiten. Lekker het opgedroogde zweet eraf poetsen en dan lekker op stal met een schep 5-granenmix.
Als ik naar les geweest ben stap ik of in de bak ong. 15 minuten uit, dan alles van zijn rug en met de bandages nog om op de trailer en terug naar stal. Daar gaan dan de bandages af, spuit ik zijn benen af en stap ik nog even over de parkeerplaats. Daarna poets ik hem en krijgt hij een schep 5-granenmix op stal. Soms ga ik niet met de trailer terug, maar gewoon stappend, dan gaan we meteen na de les weg, lekker over het harde uitstappen naar huis (alleen stap is het een goed half uur). Daarna dus hetzelfde als na een training.
Als hij nog niet helemaal droog is, maar wel helemaal op adem, gaat hij op meteen na het benen afspuiten op stal met wat te eten en dan poets ik hem later nog een keer. En als het erg warm is, spuit of spons ik ook zijn lijf af.
Vaak gaat hij dan een paar uur later nog een uurtje of zo in de wei, of aan de hand mee naar buiten om daar te grazen.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:58

Ligt aan de tijd die ik heb.. Als ik echt weinig tijd heb, dan is het uitstappen, nog even een borstel erover dan op stal en krijgt ze een kilo muesli met peentjes enzo erdoor heen.

Als ik langer de tijd heb, ga ik door het park uitstappen en daarna voetjes afspoelen nog even poetsen en soms nog grazen of ff op de wei..
Daarna op stal en krijgt ze muesli.
Vaak gaan we nog ff bij de lessen kijken ofzo, ze is heel makkelijk en vindt het gezellig om nog lekker buiten d'r box te zijn als ik sta te praten bijv.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:10

..er wordt zowiezo lekker uitgestapt dan gaat het hoofdstel af, dan krijg ik een heerlijke massage op rug, billen, benen..(waarbij ik me flink schrap mag houden)...halstertje om, zadel eraf, lekker musli voor zn neus, benen afspoelen en zweetvlekken, in de anti vlieg...als ik mn spullen aan het opruimen ben, hij lekker in de wei of paddock...(weer heerlijk vies)...en daarna blijft ie of op de wei staan of hij gaat naar zn stalleke.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:16

euhm.. ik stap na de training af en zet haar op stal/in de wei... en in de winter krijgt ze een deken erna op. that's it.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:30

Ik stap d'r altijd een minuut of 5 uit. Dan laat ik haar even opdrogen afkoelen en eten op stal en zet ik haar weer in de wei. Als ze veel heeft moeten doen spuit ik eerst even d'r benen af.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:35

uitstappen, op wasplaats zetten, benen afspuiten en wassen met zeep, en haar zelf helemaal afspuiten, deken op, of buiten droog stappen, of onder het solarium.. Lachen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:48

Uitstappen (op het harde zolang dat kan)

dan afzadelen en bandages/peesbeschermers af, beentjes afspoelen, dekentje op, hoeven uitkrabben, en dan gaat ze lekker op stal met een pluk hooi Haha!