Springen met stang en trens???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Springen met stang en trens???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:07

Ik was laatst op tv een springwedstrijd aan het kijken, en toen zag ik Erik van de Vleuten (geen kleintje dus) springen met stang en trens.
Nu is mijn overtuiging dat dat ebruikt word ter verfijning van de hulpen, in de dressuur, en dat het daardoor voor springen dus tamelijk ongeschikt is...
Aan de andere kant, dit is geen onbekende in ruiterland dus je zou aannemen dat die wel weet wat hij doet.
Nou ben ik verder helemaal niet thuis in de sport hoor, misschien spel ik zijn naam zelf wel verkeerd Tong uitsteken maar toch.
Wat vinden jullie hier van, springen met stang en trens?

Suel

Re: Springen met stang en trens???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:14

Weet je zeker dat het gee pelhambit was? Dat lijkt er ook best wel op met 2 teugels en een kinketting. Die wordt namelijk heel veel gebruikt bij het springen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:16

Nope, was echt heel duidelijk stang en trens. Heb er nog extra naar gekeken omdat ik het ook raar vond Haha!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:18

Op hoog niveau springen is ook allemaal preciesiewerk. Dus mits goed gebruik, kan het geen kwaad.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:26

Jawel, maar je bent niet echt bezig met hulpen verfijnen. Waar s&t voor bedoelt is. Ik weet wel dat je bepaald aantal galoppassen enzo moet lopen. Maar je hebt niet het doel zo klein mogelijke hulpen te geven zodat het er allemaal zo gracieus uit ziet.
Imo zijn er veel betere bitten verkrijgbaar voor dat soort dingen.
En het zal idd geen kwaad kunnen bij goed gebruik, maar juist omdat je goed uit moet komen moet je weleens 'wat harder' inwerken, en daar vind ik dat niet zo geschikt voor. Ook niet omdat de trens, die het dichts bij de mondhoeken zit, het dunst is en meer inwerkt op de mondhoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:29

Aangezien er nog veel hardere en scherpere constructies gebruikt worden in de springsport, waarom zou je je zorgen maken over het oneigenlijke gebruik van een bepaald bit?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:43

Dat vind ik ook onzin hoor, al die constructies. Als je paard goed aan de hulpen is lijkt het me niet nodig (en dan heb ik het over de combinaties van een soort hackamore waar ook nog een bit aan zit, dat zoort dingen, niet over een pessoa of pelham ofzo).
Ik maak me er ook geen zorgen over, doe wat je niet laten kan Haha!
Ik vraag gewoon een mening. Waarom zou je zo'n combinatie gebruiken als het er niet voor bedoelt is (tenzij je ook dressuur enzo rijd en af en toe springt en daar geen ander hoofdstel voor wil kopen, maar dat is bij de genoemde persoon niet het geval) en je toch geld zat hebt om geschiktere (is dat ANB Knipoog ) middelen te gebruiken.
En aangezien jij blijkbaar geen mening over hebt waarom reageer je dan? (misschien zodat ík daar weer op reageer, en dat is je dan gelukt Haha!)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:54

Allegra schreef:
Dat vind ik ook onzin hoor, al die constructies. Als je paard goed aan de hulpen is lijkt het me niet nodig (en dan heb ik het over de combinaties van een soort hackamore waar ook nog een bit aan zit, dat zoort dingen, niet over een pessoa of pelham ofzo).

Wanneer je in een parcours van 1,50m. rijdt, is het van levensbelang om een supergoede controle over je paard te hebben. Je kunt je paard dan nog zo enorm goed voor elkaar hebben maar voor je eigen veiligheid en die van het paard moet je snel kunnen ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:03

Er is een ruiter die zijn paard op bosal voorstelt. Nu is een bosal ook niet echt een vriendelijke optoming, werk heel hard in op neus en wangen. Maar omdat het bitloos is, heeft het snel de naam " paardvriendelijk" ?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:01

Cassidy schreef:
Er is een ruiter die zijn paard op bosal voorstelt. Nu is een bosal ook niet echt een vriendelijke optoming, werk heel hard in op neus en wangen. Maar omdat het bitloos is, heeft het snel de naam " paardvriendelijk" ?

Jap. Want iedereen kijkt, luisterd, leest en denkt maar half.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 19:31

Kitty schreef:
Allegra schreef:

Wanneer je in een parcours van 1,50m. rijdt, is het van levensbelang om een supergoede controle over je paard te hebben. Je kunt je paard dan nog zo enorm goed voor elkaar hebben maar voor je eigen veiligheid en die van het paard moet je snel kunnen ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan.

Ben ik helemaal met je eens, maar als je er zo'n scherp bit voor nodig hebt... En zoals ik al zei, dan heb ik het dus niet over een pelham of pessoa, of iets anders in die trend, maar de écht gemene dingen. Als je dat nodig hebt om je paard fatsoenlijk het parcours door te sturen ben je niet goed bezig vind ik.
Ik vind een stang en trens absoluut niet wreed, ik zie er het nut alleen niet van in die te gebruiken bij het springen.
En wie heeft het ooit over een bosal gehad?!

Kunnen mensen vanaf nu misschien gewoon hun mening geven over wat er in mijn eerste post staat, ipv allemaal andere off-topic dingen er bij te halen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:54

Wat wil je nou nog? Wat valt er nog te discussieren? Ja, er zijn misschien mensen die met stang en trens rijden, er zijn ook mensen die zonder hoofdstel springen, so what? Als de ruiter daar een goed gevoel bij heeft, heeft hij absoluut geen boodschap aan iemand die denkt zich nog even lekker mee te moeten bemoeien. Als de mensen zich nou eens wat minder met anderen zouden bemoeien en wat meer met zichzelf....Lips are sealed

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 23:15

Ik zie niet vaak een gewone stang- en trens in het springen, maar ik weet zeker dat iemand als Eric er wel een goede reden voor zal hebben Ja (en zo'n bit ook ongetwijfeld op een verantwoorde manier kan gebruiken)

Ik stoor me er niet zo aan Met die hete donder in een 1.50 parcours zou ik ook wel iets extra's in de mond willen voor het geval dat Knipoog Ze zullen een keer door je lieve trensje heenlopen naar die dikke oxer aan het einde van die lastige lijn...Nagelbijten / Gniffelen En kom niet met het verhaal dat zo'n paard aan de hulpen moet zijn, want dat zijn die dieren over het algemeen echt wel, maar in het heetst van de strijd willen ze weleens iets niet opmerken Knipoog

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:04

ik verbaas me idd ook nog vaak over die foto's bij al die advertenties van bv. paardenvoer in oa. de in de strengen en de hoefslag. idd stond daar ook een keer iemand in die met stang en trens sprong, én iemand die een hackamore had vastgemaakt aan zn bit en daarmee sprong. echt een zéér vage optoming vond ik.

maar zo erg vind ik het ook weer niet, aangezien die paarden die bitten toch niet vaak in hun mond krijgen, ik denk hooguit 2 of 3 keer in de week(aangezien geen 1 springruiter iedere dag thuis springt...)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:07

Allegra schreef:
Jawel, maar je bent niet echt bezig met hulpen verfijnen. Waar s&t voor bedoelt is.

watte?!?!!? "niet echt bezig met het verfijnen van de hulpen" bij het springen?!?!? hoe zie jij springen? gewoon erop af en eroverheen ofzo? zijn er takken van de paardesport die erop gericht zijn níet de hulpen te verfijnen? goh, dat wist ik niet.....

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:20

misschien is het paard gewoon gewend om op deze manier gereden te worden. Ken je het spreekwoord " if it isn´t broke, don´t fix it" ?
Misschien wordt dit paard wel veel dressuurmatig gereden. Dressuur is de basis van springen. En misschien dat het paard wel het beste op deze combinatie loopt.
Er is geen enkel bit dat te scherp inwerkt bij correct gebruik.
Een bosal bij correct gebruik is een vriendelijke manier, maar zelfs een haster en halstertouw kan verkeerd gebruikt worden en een paard pijn doen.
Ik zie al de discussies over wat voor verschikkelijke hulpmiddelen er allemaal in de paardensport gebruikt worden... maar bij het juiste gebruik zijn het allemaal op zich goede hulpmiddelen, maar bij verkeerd gebruik kan het kleinste al een martelwerktuig worden.
Dus persoonlijk denk ik dat stang en trens gewoon gebruikt werd door erik omdat het voor zijn manier van rijden en dat paard de beste uitwerking had op dat moment.
als het voor hem werkt begrijp ik dat hij het niet veranderd. En het zijn vaak de mensen die buiten "the box" denken die uitblinken ( of totaal falen Lachen )

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:24

Citaat:
cassidy ; Als de ruiter daar een goed gevoel bij heeft, heeft hij absoluut geen boodschap aan iemand die denkt zich nog even lekker mee te moeten bemoeien. Als de mensen zich nou eens wat minder met anderen zouden bemoeien en wat meer met zichzelf....

( ik herrinder me nog een ander topic waar je toch echt een heel ander standpunt in nam Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:29

Hier zijn al meer disussies over geweest

Een paard dat 150 springt, is ff wat anders als de paarden van ons, ook heel wat anders als het nivo van ons.
De meeste krijgen zo'n adrinaline stoot en worden zo godsgruwelijk heet, dat er in het parcours idd wel eens naar wat scherpers gegrepen moet worden. Het is anders landen midden in de sprong (die wij bijna zouden gebruiken als in-uitje) Op die hoogte mag geen foutje meer gemaakt worden, paard kan zich daar niet meer uit redden.

Deze paarden worden thuis meestal gewoon op een trensje gereden en kunnen dan prima schakelen.
Maar in het heetst van de strijd, is zo'n paard alleen maar aan het denken hoe hij naar de overkant wil.
En dat is de mentalitiet die die paarden ook moeten hebben, anders kun je die hoogtes niet overwinnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:02

LecyTinker schreef:
Citaat:
cassidy ; Als de ruiter daar een goed gevoel bij heeft, heeft hij absoluut geen boodschap aan iemand die denkt zich nog even lekker mee te moeten bemoeien. Als de mensen zich nou eens wat minder met anderen zouden bemoeien en wat meer met zichzelf....

( ik herrinder me nog een ander topic waar je toch echt een heel ander standpunt in nam Haha! )

Please refresh my mind, maar het kan best zijn dat ik in jou ogen ergen anders anders heb gereageerd. Of ik me ermee ga bemoeien ligt helemaal aan het onderwerp. Als iemand met punaises onder zijn beenbeschermers gaat springen ga ik me er wel degelijk mee bemoeien, en heb je alle recht om je er mee te bemoeien. Bij een twisted wire ook. Maar of iemand nu een pelham, een trens, een stang of een hackamore bij het springen in heeft, en een ander zich zorgen gaat maken over het feit dat een dergelijk bit normaal voor verfijningen is...who cares? Als het werkt, werkt het toch? En het paard zal er gerust mee overweg kunnen, anders sprong hij niet zo hoog. Ruiters op een dergelijk niveau weten heus wel waar ze mee bezig zijn, hebben daar goed over nagedacht en andere dingen uitgeprobeerd, zijn tot de conclusie gekomen dat dit bit het beste bij ze past. En opmerkingen van eventuele Penny's aan de zijlijn zijn dan hoogstens zwaar irritant.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:21

http://www.burgers-stables.nl/images/fo ... en2005.jpg
Afbeelding
is inderdaad ook voor fijnere hulpen te geven in parcours ,zeker bij hetere of sterke paarden ,mits goed gebruikt fijner te rijden dan pessoa's e.d
Maar meestal vloeit daar ook een "mode" verschijnsel uit ;Is onstaan enkele jaren geleden nadat een fransman ermee begon ,na enkele maanden reed de helft ermee op concours ,nu zie je het nog weinig ,het nieuwste mode bitje is immers de Mic mar waar ze nu mee rondrijden en dat komt uit Amerika overwaaien ;Verder heb je nu ook die hoge strijklappen achter die "in "zijn " ,Zag je enkele jaren geleden ook niet ,of ze daar nu beter door springen ,betwijfel ik ,denk dat het meer in het hoofd van de ruiter zit!
http://www.ludger-beerbaum.de/index.php ... 3&viewkey=
Laatst bijgewerkt door Jantien op 19-05-05 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: De hele grote foto's omgezet in links

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:30

Ik spring zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat een ruiter het fijn vindt om het paard met twee bitten te controleren. De trens voor als het kan, en de stang voor als het moet.

Modeverschijnselen heb je overal, mensen die gaan kopieren omdat een ander met een dergelijk bit wel goed presteert, zonder dat ze zelf de moeite nemen om dingen uit te gaan proberen, heb je ook overal.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:51

Ik ga met RK mee, het is geen kattepis zo'n parcours op dat niveau rijden dat komt soms aan op centimeterwerk.

Darnaast zoals RK al zei worden de paarden thuis veelal gewoon op een trens getraind en dat kan je niet van alle dresuurpaarden zeggen.

Ik vind het eigenlijk een beetje kortzichtig en naïef om ruiters op dat niveau te gaan bekritiseren. Zeker als men de klok wel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.. en dingen durft te beweren in de trand van bij springen worden de hulpen niet verfijnd.. Verward dan weet je gewoon niet waar je het over hebt en moet je ook er niet zomaar over oordelen.

In een dresuuurring wordt tijdens een kür of proef stilte gehouden en vraagt een ruiter van zijn paard opperste concentratie en het geel moet een rustig beeld blijven geven zonder spanning.

Bij springen is het OEH en AH, veel luidruchtiger publiek vaak en glimmende auto middenin het parcours mensen die door het parcours lopen etc.. en de echte toppers moeten echt heet zijn (worden) om zo hoog te kunnen springen.

Controle is dus van levensbelang zowel voor ruiter als voor paard, de ruiter kiest het bit en de optoming waarmee het paard het fijnst te controlleren is, en daar komt vaak een diversiteit aan ijzerwaren voorbij. Maar daar is echt wel over nagedacht.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:57

Ik vraag ook niet om een discussie, ik vraag gewoon om meningen.
Ik ben niet voor of tegen, als het paard niet anders gewend, hij er beter op loopt en het goed werkt, geen probleem. Ik vond het gewoon nogal ongebruikelijk. Blijkbaar word het vaker gebruikt, dat wist ik niet, want zoals ik al zei ben ik niet zo thuis in de sport (wat overigens niet wil zeggen dat ik een penny ben, daar ben ik inmiddels wel overheen Haha!).
Dat je met springen ook met verfijning bezig bent weet ik ook wel, het was niet de bedoeling om zo over te komen. Alleen ben je er wel op een andere manier mee bezig als met dressuur. Dat bedoelde ik.
Ik zeg natuurlijk ook niet dat ik het beter kan, want dan was ik nu wel iets anders aan het doen Haha! Het viel me gewoon op en ik wilde wat meningen. Waarom moeten er op bokt toch altijd zoveel andere dingen bij worden gehaald?
Ik bemoei me toch niet met erik? Maar bij hem zag ik het dus noemde ik maar even een voorbeeld. Had net zo goed ieder ander kunnen zijn.

Het enige wat ik vraag is een mening over het springen met stang en trens, verder niet.

Ik ben blij dat er een aantal mensen zijn die dat doen, die niet alleen een zoveelste discussie willen oproepen door er allerlei dingen bij te halen.

Nogmaals sorry als ik verkeerd overkom, snap dat je beledigt bent amadeo Tong uitsteken zo bedoelde ik het niet.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:06

Als je er een mening over hebt vind ik wel dat je die moet kunnen onderbouwen. Je onderbouwing moet dan weer een beetje redelijke argumenten bevatten vind ik.

Jij vind een S&T voor springen tamelijk ongeschikt.. en dat is niet iedereen met je eens blijkbaar Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:08

Ik vind je erg in een straatje denken als je werkelijk gelooft dat je met het vragen om een mening over het springen met stang en trens geen uitwijdingen naar andere soorten optomingen krijgt. Zoiets heet "een brede kijk hebben" , verder kunnen zien, groot kunnen denken. Als jij dat te ver gezocht vindt, tja....Lips are sealed