Galoperen op de harde weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Galoperen op de harde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:06

Ik vroeg me af; is dit nou werkelijk slecht voor je pony? Dat hoor ik mensen heel vaak zeggen, en ik weet echt niet of het waar is of niet.
Zo ja; wat kan er gebeuren met je pony als je dit doet?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Kayleigh

Faniek

Re: Galoperen op de harde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:07

Ja dit is slecht, omdat er dan harde klappen op de pezen komen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:12

idd, oké, het kan een paar x perongeluk gebeuren maar echt expres vaker is erg slecht voor de pezen omdat die (idd) erg harde klappen komen, wat super slecht is!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:17

Mijn pony stopt, hoe fel ze ook is, vanzelf met galopperen zodra ze van gras op de harde komt. Dit doet ze zeker niet voor niks, dit is ook een aanwijzing dat het gewoon zeer doet, hard aankomt.
En verder klopt t idd dat t hard op de pezen aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:37

Oke bedankt Lachen

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:28

maar als je paard er vandoor gaat op de weg dan??
dat is dan toch ook heel slecht......?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:39

ervandoor gaan en express op de weg galloperen is een verschil he toch,
als je paard ervandoor gaat op de harde weg zal die op een gegeven moment waarschijnlijk toch wel stoppen en als die dat niet doet wens ik je veel succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:45

Zonder ijzers en met goede hoeven is het helemaal niet slecht. Maar ik vind het een beetje asociaal tegenover de mede weggebruikers.

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:50

ik heb ook al ergens gelezen dat het juist goed voor de pezen en gewrichten is , hierdoor worden ze sterker , ik weet wel niet of het bij alle gangen zo was .

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:00

Nou die van mij was ik mee aan het galopperen, en ik draai af, en ineens op de verharde weg! Die van mij heeft geen hoefijzers onder en handige hoeven Haha! Ik ga elke dag in stap een stukje over de weg om bij buitenbak te komen, dus alles wat die hoeven aangroeien slijten weer af door op de weg te lopen Ja Had niet echt het gevoel dat het pijn deed want hij ging maar harder en harder! Heb hem zelf stilgezet vond het te gevaarlijk en wil niks riskeren voor de pezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:35

roosbananas schreef:
ik heb ook al ergens gelezen dat het juist goed voor de pezen en gewrichten is , hierdoor worden ze sterker , ik weet wel niet of het bij alle gangen zo was .

Ja idd, dat heb ik ook al eens gehoord. Vandaar dat ik toch aan het twijfelen was.

En draven op de harde weg, dat is toch juist goed voor de benen van je pony? Dan worden de pezen sterker ofzo?

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:41

volgens mij is alleen stappen op de verharde weg goed voor de pezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:47

Galopperen geeft veel te harde klappen op de pezen.
En je hebt ook nog eens een grotere kans op uitschuiven

Stappen is erg goed voor de pezen en later stukjes draf erbij en dat uitbouwen ook.
Maar die gangen zijn ook niet te vergelijken met een galop Lachen

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:48

Met ijzers is het idd. slecht voor de pezen.En je kan uitglijden.
Mijn paard staat zonder ijzers en dan is het niet slecht, ik galoppeer ook weleens over de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:54

De pezen krijgen dan toch wel een harde klap hoor Lachen
dat maakt niet zoveel uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:00

Paarden in de natuur bepalen zelf hoelang en hoe hard ze rennen
Zonder ruiter gewicht
En als die zich perongeluk kreupel worden, zijn ze een uur later lekker eten voor de roofdieren Vork
Dus zie jd aar ook weining kreupele paarden lopen Pling

nee, geen vergelijk imo dus Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:02

Kijk eens bij www.hoefnatuurlijk.nl en dan alles over natuurlijk bekappen--> nadelen van hoefijzers--> verminderde schokabsoptie. Dan zie je duidelijk het verschil tussen met hoefijzers over de weg en zonder. En zie je ook dat er zonder ijzers een veel minder harde klap op de benen komt dan met.

En denk je nu echt dat paarden in de natuur netjes gaan stappen over de rotsachtige bodem waar ze oorspronkelijk op leven.

Dus met ijzers niet doen, maar zonder geen probleem.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:07

Stappen op het harde is zeker geen probleem, net als beperkt draven. Dit zorgt voor training van de pezen die daardoor idd wat sterker worden. Galopperen moet je zeker niet zomaar doen!!! Paarden in de natuur zijn gewend aan de leefomstandigheden en hebben hun pezen daarop getraind. Onze paarden zijn wat dat betreft ontzettend verwend Clown Ik kan me voorstellen dat als je veel stapt, de draf opbouwt, en uiteindelijk ook de galop er wat bijpakt, je de pezen dusdanig gaat trainen dat het paard uiteindelijk prima op het harde kan galopperen. Echter: een paard dat dit niet gewend is: NIET DOEN!!!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:54

je loopt meer isico op uitglijden. en omdat het gewicht van de ruiter er ook nog eens bij komt is het een extra zware belasting voor de gewrichten. Voor de wagen is een hand galopje op de weg nog niet eens zo slecht. Maar zoals met alles geld het 1 voor het ene paard en het andere paard is precies weer wat anders. De 1 heeft eerder last van gewrichten en de ander misschien gevoelig op de pezen. Ik doe t niet onder de man in galop over deweg. Niet netjes tgenover andere weggebruikers. Draven wel

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:28

ik zelf galoppeer echt nooit over de weg en ik ben het niet van plan ook! Naar mijn mening is het echt niet goed! De klappen die de galop veroorzaakt op de weg wordt verder doorgestraald in de benen! Vooral met ijzer is het te risico vol!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:37

de haflingers van stapvoets lopen al drie jaar op de weg met een koets vol mensen en praat ik niet over een suk of 5 maar 10, 18 of 25
de karren zijn een koets, grote huifkar en een tram hiermee lopen ze door de binnenstad dus ik kan zeggen dat de pezen flink zijn verhard, als wij een heuvel op gaan met een volle bak mogen zij echt wel galloperen hoor...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:44

Ze hebben dat zand en gras vast niet voor de grap uitgevonden om op te rijden......... Schijnheilig

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:02

Ik vind galoperen op de weg ook aardig a-sociaal inderdaad. En ik geloof alleen als je er langzaam naar toe werk dat de pezen er tegen kunnen. Want denk eens na... De paarden van de politie hebben allemaal hoefijzers onder, en denderen ook door een overvolle stad heen als er narigheid is... Dus het zou wel moeten kunnen, mits ze erop getraind zijn is mijn uiteindelijke mening! Lachen

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:04

hey,

ik heb het vroeger gedaan met 2 shetties. die verzorgde me vriendin end e weg was rustig en ze gingen in principe alle 2 vanzelf. maar we stapten en draafde ook veel op de weg dus die waren het wel gewend.

ik moest het trouwens wel een keer met me ex verzorgpony doen omdat die zo druk was dat ze telkens maar zat te dribbelen en der hoofd dan heel erg irri omhoog hield om maar onder het bit uit te komen. het probleem is ook zodra je dus aan het bit trekt gaat ze ertegen in(dus een paardje met gebruiksaanwijzing)

op het gras was geen keuze want dan gaat ze dan ook loeihard op met zo´n bui. heb ik een keeer gedaan toen moest ik haar gel ijk weer terug nemen. dus toen maar ff 1 a 2 min of misschien nog wel minder ff op de asvalt fietspad gegallopeert. ze heeft geen hoefijzers en harde hoeven ze slijten ook niet zo snel. en blijk baar had ze er ook niet zoveel last van. maar daarna heb ik het nooit meer gedaan. ik draaf af en toe wel op het pad om haar pezen sterk te houden. maar galloperen alleen met uitzonderingen als ze te druk is om in het gras te gaan. (ik zit ook nog een zonder zadel dus als ze dan hard gaat vind ik dat ook nog gevaarlijk dus dan maar op het asvalt waar ze een mooi hand galopje maakt) maar dat is in 2,5 jaar niet gebeurt pas toen ik haar niet meer full time verzorgde omdat ik verhuisd ben. toen kwam keertje terug en was ze waarschijnlijk zo blij dat ze weer naar buiten mocht. dat ze iets te enthousiast bleef. nou moeten jullie niet denken van die kan dat beestje niet houden en denk van ach laten we maar keer op de weg galloperen. ik heb met draven haar geprobeert rustig te krijgen op de verharde weg. maar dat lukte niet . toen nog gekeken of het met stappen goed kwam maar ze bleef bezig.

en om de hele tijd dat gedribbel te hebben onder je kont vooral van haar is niet echt fijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 06:46

RodeoStez schreef:
Ik vind galoperen op de weg ook aardig a-sociaal inderdaad. En ik geloof alleen als je er langzaam naar toe werk dat de pezen er tegen kunnen. Want denk eens na... De paarden van de politie hebben allemaal hoefijzers onder, en denderen ook door een overvolle stad heen als er narigheid is... Dus het zou wel moeten kunnen, mits ze erop getraind zijn is mijn uiteindelijke mening! Lachen

bij de politie zijn het ook gebruiks voorwerpen" je weet niet hoe lang de paarden hierdoor dus meegaan