Wat is voor het paard fijner, met of zonder sperriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Wat is voor het paard fijner, met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 16:52

Ik zat me af te vragen wat het paard nou fijner zou vinden, met of zonder sper riem?

Ik heb mijn paar met en zonder gereden en moet zeggen dat ik niet echt veel verschil merk maar weet iemand wat een paard fijner zou vinden, (met argument graag Knipoog )

Glitch

Re: Wat is voor het paard fijner, met of zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:06

Goede vraag, ik zou het eerlijk gezegd niet met zekerheid kunnen zeggen, maar ik denk dat het voor het paard fijner is mét sperriem.
Zo ligt het bit stabieler, vooral handig (voor zowel het paard als de ruiter) als de ruiter niet zo'n vaste hand heeft. Knipoog
Mits de sperriem op de juiste wijze gebruikt wordt, en niet de functie als aansnoerneusriem of weet ik wat krijgt.
Het gaat er dus imo meer om hoe de ruiter er mee omgaat.

Edit: kleine toevoeging

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:29

Voor een paard is in princiepe zonder fijner, dan heeft het veel meer ruimte om te kauwen en veel meer speling in de mond.
Je kan bij sommige paarden zeker verschil merken.
Sommige paarden gaan namelijk bij het nageven 'op het sperriempje' leunen omdat ze er dan makkelijker vanaf komen, voor de ruiter word dit dan veel zwaarder in de hand, zonder sperriempje is dit niet het geval.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:04

Dennis heeft een bloedhekel aan sperriempjes (en ook aan een lage neusriem). Hij knoeit net zo lang tot hij er af is. Mijn andere pony's lopen allemaal keuring met sperriempje en daar is niets aan de hand, die lopen er gewoon fijn op.
Alleen bij Angel(en Dennis dus) verschil, die is zonder sperriempje onrustiger met haar hoofd, die loopt nu met een lage neusriem.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:38

bij mijn paard merk ik het verschil heel goed,
als ik met sperriem rij, is zij onrustig met haar hoofd en probeert allerlei dingen uit.
zonder sperriem is ze veel rustiger en kauwt meer, en geeft sneller na.
maar ik denk dat dit per paard verschilt...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:04

Ik ga voor met sperriem, het bit ligt lekker vast in de mond, en het paard kan niet van de druk afkomen door zijn mond te openen.
Het houd de kaken bij elkaar waardoor je een fijnere aanleuning krijgt.
maar dit kan bij andere paarden weer anders werken natuurlijK!!

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:35

horselover21 schreef:
Ik ga voor met sperriem, het bit ligt lekker vast in de mond, en het paard kan niet van de druk afkomen door zijn mond te openen.

hier ben ik het helemaal mee eens OK dan!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:47

Westernpaarden worden (iig op de wedstrijd Lachen ) altijd zonder neusriem gereden. Tijdens de training wordt het wel eens gebruikt, maar dat is dan een losse, hoge neusriem.
Heerlijk om te zien dat sommige paarden in de line-up soms zo ongegeneerd met de mond wijd open staan te geeuwen. Lekker ontspannen Ja

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:48

Mijn paard heeft een hekel aan een sperriem. Schudden met het hoofd en heel hard 'ja-knikken'. Ook trekt hij zijn mond open als hij een sperriem om heeft, zonder sperriem doet hij dat niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:37

Ik rij nooit meer met een speriem (alleen op wedstrijd, want dan moet het) ik rij of met een hele losse hoge neusriem of zonder neusriem. Ik rij met een leren bit en daar zit een kinriempje aan zodat hij heel rustig in de mond ligt.
Met een te strakke neusriem kunnen ze hun kaken nog maar moeilijk ontspannen en met rijden ga je juist voor ontspanning lijkt mij.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:15

ik rijd met een hoge neusriem. Met sperriempje is ze gewoon vervelend, moeilijker nageefelijk en dus lastig te sturen. Ook is de aanleuning erg onstabiel. Ik rijd graag met hoge neusriem, of zonder neusriem. Lage neusriem kan ook wel, maar sperriempjes dus niet.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:21

horselover21 schreef:

Ehhh, is dit dus fijner voor het paard, of voor de mens????

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 09:06

ik rijd mijn paard met een kneveltrens dus die ligt zoiezo mooi stil in de mond.

Verder heb ik niet het idee dat hij zn mond open doet, wel dat hij op zijn bit knabbelt dat staat toevallig op foto, maar ik merk geen verschil met rijden, hij is niet ineens anders in zijn aanleuning etc

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:16

Hmm, interessant topic Lachen Ik heb er eigenlijk nooit zo heel bewust over nagedacht. Mij is geleerd dat een sperriem zorgt voor een stabiele ligging van het bit, punt Knipoog Ik zal eens zonder sperriem gaan rijden om het verschil te testen Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:19

Ik rij zonder sperriem. Ik vind het mooier. Voor mij heeft et niet echt een reden. Wel vind ik het erg jammer dat ik nog al gauw het bit door mond trek. Hij wil rechts en ik links. Dan heb je dat algouw. Hoe kan ik het bit beter laten liggen. Of heb ik daar echt een sperriem voor nodig?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 09:22

uhm ja dat probleem heb ik niet omdat ik met een knevelrens rij. bitringen laten het bit ook stiller liggen misschien handig?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:25

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:45

Ik rijd zelf met een hoge neusriem. Met longeren (ander hoofdstel) zit de sperriem er ook nooit aan. De neusriem zit ook altijd vrijwel losjes om haar neus.
Merk geen verschil met rijden of ik nou met of zonder sperriem rijd.

Mijn verzorgpony had hier wel last van. Die reed ik nooit met sperriem omdat ze anders steeds aan het etteren was met haar hoofd, wat dus zonder sperriem niet zo was!
Ik denk dat zonder prettiger is voor een paard.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:19

Mij is verteld dat met sperriem fijner is voor het paard omdat het bit dan stiller in de mond ligt en daardoor een zachtere werking heeft.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:17

Anouar15 schreef:
Mijn leren bit heeft een kinriempje waardoor hij heel stil in de mond ligt, maar niet de kaken op elkaar klemt.

http://www.divoza.com/isroot/DivozaStore/listImages/g_grn197/g_14280.jpg

ik heb wel eens iemand zien rijden met alléén dit bit (en teugels eraan natuurlijk) is het daar ook voor bedoeld?

ontopic: mij lijkt zónder sperriempje het fijnst voor het paard... zo min mogelijk poespas e.d. Maar inderdaad: de ruiter moet dan wel een stille hand hebben en niet het bit door de mond heen trekken...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:19

Rhiannon schreef:
Anouar15 schreef:
Mijn leren bit heeft een kinriempje waardoor hij heel stil in de mond ligt, maar niet de kaken op elkaar klemt.

http://www.divoza.com/isroot/DivozaStore/listImages/g_grn197/g_14280.jpg

ik heb wel eens iemand zien rijden met alléén dit bit (en teugels eraan natuurlijk) is het daar ook voor bedoeld?

ontopic: mij lijkt zónder sperriempje het fijnst voor het paard... zo min mogelijk poespas e.d. Maar inderdaad: de ruiter moet dan wel een stille hand hebben en niet het bit door de mond heen trekken...

Ik zou niet weten of het daarvoor bedoeld is, ik heb hem gewoon aan m'n hoofdstel. Bij mijn paard blijft het niet echt zitten zonder hoofdstel, hij doet dan alle moeite om het bit uit z'n mond te krijgen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:20

Ik rij nu met een westernhoofdstel, geen neusriem en geen sperriem dus. Aan het bit zit dus uiteraard wel een kinriempje om te voorkomen dat het bit door zijn mond wandelt (bij een "noodstop" is het zonder kinriem zelfs levensgevaarlijk). Feit is wel dat Baduh zijn tong over het bit gooit (dominante kerel) en ik heb soms het idee dat hij dat met neus- en sperriem minder of helemaal niet deed. Moeilijk. Voor het paard is het denk ik fijner zonder sperriem. Hoewel ik een paard heb gereden dat van zijn ruiter 100% leiding wilde in alles, en zonder sperriem werd ze al onzeker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:21

Tja Bubbels, de neusriem is in de western ook om te voorkomen dat de tong over het bit wordt gegooit. Als ze het eenmaal doorhebben raak je die onhebbelijkheid ook niet meer kwijt, het kan zelfs gevaarlijk worden.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:30

Hij wordt niet onstuurbaar ofzo niet te stoppen. Hij reageert nog wel, alleen werkt hij niet meer voor je.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 11:31

Zonder vind ik.
We willen altijd wel dat de kaak ontspant maar we binden er wel een heel strak leertje rond..