Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ingvdh schreef:Wettelijk verplicht is het nog steeds niet, maar als een manege in aanmerking wil komen voor het veiligheids certificaat van de FNRS moeten alle mensen daar met cap rijden.
PeppySan schreef:Bij ons op de manege willen ze iedereen verplichten om een cap te dragen.
Als je vraagt naar de reden van deze verplichting wordt er gemompeld over verzekeringskwesties en aansprakelijkheid.
Tot hoe ver gaat die aansprakelijkheid van een beheerder van een accomodatie eigenlijk?
Kan de manege aansprakelijk worden gesteld als ik daar vrijrijd met mijn eigen paard en eraf val? Het is toch mijn eigen paard en mijn eigen risico.
Zijn er gevallen bekend in Nederland waarbij de beheerder van de accomodatie aansprakelijk is gesteld?
Als het zo zou zijn dat de beheerder wel aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, hoe zit dat dan als ik in het bos rijd? Kan dan staatsbosbeheer aansprakelijk worden gesteld als ik van mijn paard val want die is tenslotte eigenaar van de grond waarop ik rijd?
Is het wettelijk verplicht om met cap te rijden?
Al met al vind ik dat iedereen voor zichzelf moet weten of je een cap op zet. Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.
) had om gek te doen. Ik ben zelfs zeer tegen mijn zin maar wel op eigen initiatief overgestapt van mijn oude vertrouwde 'eitje' naar een 'champignon'. Als ik reed stonden er 9 van de 10 keer wel manegeklantjes aan de kant van de bak mee te kijken. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat als zij mij zagen rijden met een cap dat zij het dan als heel normaal zouden zien om zelf ook met cap te rijden.
Dat kun je mooi vergeten. Monday schreef:
@ Flettie: je ziekenhuiskosten worden hoe dan ook niet betaald door je WA-verzekering hoor. Misschien dat een specifieke ongevallenverzekering (zo eentje die uitkeert bij blijvende invaliditeit moeilijk gaat doen, maar de ziekenhuisrekening wordt gewoon betaald hoor.
Ik denk dat een ziektekostenverzekering (ziekenfonds/particulier) ook niet (snel... let op weer haakjes
) zal uitbetalen als jij een ongeluk krijgt met je paard en je hebt zonder cap gereden. Daarmee heb je een risico genomen die menig verzekering niet of niet compleet zal dekken. TheSam schreef:Het is nu eenmaal wettelijk verplicht net als de autogordel, het is voor je eigen veiligheid.
PeppySan schreef:Het verplichten van zo een ding verpest voor menig ruiter het plezier in het paardrijden.

Billy schreef:Aan de andere kant: Als je niet genoeg hersens hebt om het nut van het dragen van een cap in te zien, is het misschien ook niet de moeite om ze te beschermen...
, volledig mee eens. flettie schreef:Monday schreef:
@ Flettie: je ziekenhuiskosten worden hoe dan ook niet betaald door je WA-verzekering hoor. Misschien dat een specifieke ongevallenverzekering (zo eentje die uitkeert bij blijvende invaliditeit moeilijk gaat doen, maar de ziekenhuisrekening wordt gewoon betaald hoor.
Daarom staat WA ook tussen haakjesIk denk dat een ziektekostenverzekering (ziekenfonds/particulier) ook niet (snel... let op weer haakjes
) zal uitbetalen als jij een ongeluk krijgt met je paard en je hebt zonder cap gereden. Daarmee heb je een risico genomen die menig verzekering niet of niet compleet zal dekken.
sflj schreef:Als het dan toch moet dan ook maar meteen een verplichting van een bodyprotector, gordels, muilkorf, rubberen hoefijzers voor het geval je toch een trap krijgt enz. enz.
Daarnaast verplichtingen van helmen op de fiets, voor skaters. speciale pakken voor iedereen die met een hond loopt enz enz.