Paard heeft totaal geen respect aan de hand, iemand tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gira

Paard heeft totaal geen respect aan de hand, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:17

Hallo iedereen,

Ik heb een probleem met een paardje wat ik sinds een paar dagen verzorg (of het paard met mij Knipoog )
Hier het verhaal:
Het paard wordt sinds een maand of 4 verzorgt door een meisje van 13, het paard is dus niet van haar, maar van de vrouw waar hij staat, er is al 2 jaar niets mee gedaan en staat samen met een ander paard in het weiland. Het meisje heeft aan mij gevraagd of ik haar wil helpen met het opnieuw beleren en berijden van het paard. Nu heb ik eerder pony's beleerd en ingereden, maar die waren dan al van jongs af aan bij mij. Met dit paard wil ik dus helemaal van voren af aan beginnen. En nu begint het 'probleem' ook al gelijk bij stap 1. Het paard kan niet normaal meelopen aan de hand (ik heb tot nu toe alleen halster gebruikt) Zodra ik hem mee wil nemen aan het halster maakt ie zich vrijwel direct heel sterk, verzamelt al zn kracht en maakt een reuzensprong van mij af om er vervolgens keihard vandoor te gaan! Soms gaat het een tijdje goed, maar daarna doet ie het gewoon weer. Hij weet dat ie sterker is dan mij en maakt daar ook gretig gebruik van, is gewoon al voor lange tijd niet meer gewend om te 'luisteren' Nu heb ik al gevraagd of er misschien een kleiner, apart weiland is waar ik met hem kan oefenen, omdat het weiland waar hij nu staat heel erg groot is en het andere paard staat daar ook nog in, dus dat geeft ook niet erg veel rust, maar helaas is die mogelijkhied er niet en wil de eigenaar ook niets afzetten in het weiland. Maar ja, hoe kan ik hem dan met de middelen die ik heb wel zover krijgen dat ie gewoon respect voor mij heeft en me niet meer omver trekt?
Verder is het echt een lieverd, doet nooit lelijk, blijft netjes staan bij het poetsen.
Wie heeft de gouden tip?

Auriana

Re: Paard heeft totaal geen respect aan de hand, iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:26

Hoi,

Je zou een hengstenketting kunnen proberen.

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:39

Ik zou inderdaad ook voor een hengstenketting gaan. Als je paard die een paar keer duidelijk gevoeld heeft heeft hij meestal wel meer respect voor je Knipoog. Ik gebruik hem zelf ook en ben er zeer tevreden over, kan gewoon overal heen lopen met mijn paardje en heb de ketting bijna niet meer nodig.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:44

Probeer je paard altijd achter je te laten lopen. Dat zal eerst wel moeilijk zijn, maar als hij dat eenmaal doorheeft heb je een super makkelijk paard.
Probeer met hem te lopen aan een losse lijn, niet met je hand vlak bij het halster. Het handigst is om een longeerlijn te gebruiken. Dan kun je het uiteinde in je andere hand houden. Wanneer je paard voorbij je wil komen zwaai je met het uiteinde voor zijn borst, en wanneer hij echt brutaal is geef je hem daar eerst een giga tik mee. Later hoef je dan alleen nog maar te dreigen zodat ie al achter je blijft.
Ik hoop dat het werkt bij jou paard..

succes

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:01

Nee, niet leren achter je te laten lopen!!!!
Als hij ergens van schrikt springt hij achter je, op je hielen, en zoekt hij bescherming achter je rug.
Ik zou voor de hengstenketting gaan Lachen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 18:05

De oplossing van Alline kan ook niet, want het paard springt van haar af, als je dan slaat op de borst (als je er nog bij kan) jaag je hem alleen verder.

Neem hengstenketting en gebruik als hij braaf is een beloning (dus neem handje bix en elke keer wel 1 brokje als hij 5 meter braaf is, dit breid je steeds verder uit tot je bij stal bent, en dan kan je dat af en toe 'vergeten'. Zo vind hij het ook leuk om mee te gaan).

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 18:13

Bedankt voor jullie reacties!
Binnenkort maar naar de ruitersportzaak gaan dan voor een hengstenketting en hopen dat dat werkt Lachen

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 19:32

Andere tips, reacties, opmerkingen zijn nog altijd welkom Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:34

Ik verplaats het even naar VMR

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:43

Ben het wel eens met Alline.

Los van het feit dat het paard achter je loopt of naast je vind ik wel dat je hem zeer duidelijk moet laten weten dat jij de baas bent en dit soort gedrag dus zeker niet accepteerd. Zeg luid en duidelijk HO of STa weet ik veel wat en als hij toch gaat geef hem dan maar eens een mep met je halstertouw.

Zoals je zelf schreef is hij of zij voorheen verzorgd door een meisje van 13 bij wie hij dit soort streken dus wel kon flikken omdat diegene waarschijnlijk wel onder de indruk raakte hiervan. Nou jij dus niet en laat hem maar even weten wie jij bent. Een hengstenketting kan altijd nog.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:51

op de hoogte van zijn schouder lopen en als hij bijna weer springt trek je hem naar je toe, dwing je hem een kort rondje om je heen, en loop je daarna weer verder.
of aan zo'n aanklik bitje, en met eventueel een lange zweep in je buitenste hand.
of je leert hem eerst luisteren aan de longe?

misschien kan het meisje van 13 het andere paard bezig houden als jij met deze bezig bent?

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:00

Voordat je een hengstenketting gaat kopen. Is het te proberen met het touw over zijn neus.
Als hij dan probeert weg te springen kun je een korte stevige ruk aan het touw geven.
Soms zijn er een paar flinke ophoudingen nodig voordat hij in de gaten heeft dat hij bij jou niet zoveel te vertellen heeft.

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:06

Citaat:
op de hoogte van zijn schouder lopen en als hij bijna weer springt trek je hem naar je toe, dwing je hem een kort rondje om je heen, en loop je daarna weer verder.
of aan zo'n aanklik bitje, en met eventueel een lange zweep in je buitenste hand.
of je leert hem eerst luisteren aan de longe?

misschien kan het meisje van 13 het andere paard bezig houden als jij met deze bezig bent?

Ja, goede tips loveblacky!
Vandaag wilden we het longeren proberen, maar zodra hij de longeerlijn en -zweep ziet vindt ie het alleen maar een grotere uitdaging om er vandoor te gaan. En als ik hem een tikje geef op zn borst als ik voel dat ie weer wil gaan, gaat ie steigeren en draait via de buitenkant om Boos! Hij ziet het echt als een spelletje, en dat kan natuurlijk niet geaccepteerd worden. Maar ik blijf oefenen (nu misschien binnenkort met hengstenketting, zoals hierboven werd geadviseerd, of met bit idd)
Als ik er nu mee stop, is dat wel als hij het goed heeft gedaan en niet nadat hij ervandoor is gegaan. Ik denk dat dat ook wel belangrijk, afsluiten met iets goeds en belonen natuurlijk.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:08

als hij wegsprint uit dominantie ...
mijn pony wist ook dat ze sterker was, maar zij uitte dat door te gaan trekken of hangen...
ik heb het opgelost door een touwhalster aan te schaffen en haar daan vervolgens aan vast te zetten en dan zelf een eindje verderop staan... natuurlijk ging ze trekken en hangen maar dit halster kreeg ze niet stuk, en toen gaf ze het vanzelf op.... Dat halster beloont en 'straft' ook, want als ze niet trekt voelt ze het halster niet, en als ze wel trekt kan die vrij scherp inwerken, maar het is toch een stuk dier vriendelijker dan een ketting waarmee je zn mond dicht knijpt, dat zou zeker bij mijn pony alleen maar meer protest oproepen...
nu kan ik haar heel goed leiden, ze speelt geen ezel meer enzo en ze loopt gewoon braaf achter me aan... wat ze dus duidelijk niet deed, ze trok me van hort naar her

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:12

Hier staan veel goede tips, maar ga hem niet slaan terwijl hij aan het touw zit. Dan heeft hij dadelijk een reden om niet mee te 'willen'.
Van slaan heeft hij een reden om nog verder weg te springen.

Morgen even touw over zijn neus proberen.

Hengstenketting hoeft niet meteen door de mond! Kan ook onderlangs ect.

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:15

hengstenketting der aan, dit is geen kwestie van respect, maar hij weet dat je niet sterk genoeg bent.

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:20

Citaat:
Hier staan veel goede tips, maar ga hem niet slaan terwijl hij aan het touw zit. Dan heeft hij dadelijk een reden om niet mee te 'willen'.
Van slaan heeft hij een reden om nog verder weg te springen.

Juist, dat heb ik dus ook ondervonden. Hij laat zich totaal niet domineren door een tik, wat ook wel weer een beetje te begrijpen is natuurlijk Knipoog

Dit is m trouwens:
Afbeelding

Haha! Haha! Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:22

Ik zou niet direct naar een hengstenketting of bit grijpen maar eerst op een spelender wijs via natuurlijk gedrag in een bak ofzo eerst duidelijk stellen wie de baas is. Als dat duidelijk is zal ze je al goed volgen en dan is de rest ook niet zo'n probleem meer

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:26

ze heeft geen bak tot beschikking karoliena Knipoog

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 20:29

Citaat:
een spelender wijs via natuurlijk gedrag

Wat bedoel je hier precies mee Karoliena? Zorgen dat ie uit zichzelf naar me toekomt in de wei en me volgt als ik wegloop? uit zichzelf komt ie wel naar me toe en volgt me soms ook wel, maar gewoon niet als ie het 'moet' zeg maar.

En idd geen bak tot beschikking Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:32

Ook niet een wat kleiner stukje wei of zo.

Mijn pony was een misbaksel half in het wild opgegroeid. Door hem heb ik een hoop over het natuurlijke gedrag geleerd van een paard. Dus inderdaad het meelopen maar ook het netjes opzij gaan en het achterwaarts gaan, enz.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:00

hoofdstel in dan heb je al iets meer te vertellen. Mijn 3 jarige von het nodig om te gaan steigeren met wandelen. Ik heb de hengstenketting door de bitringen gedaan en bij slecht gedrag een korte correctie gegeven. Bij geod gedrag gelijk de druk van de hensgtenketting af en belonen. Hij loopt nu super mee aan de hand ookal is ie nog zo fris of jolig hij blijft naast me. Succes!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:43

dit verhaal komt me erg bekend voor!

Wat ik heb gedaan is het volgende: professionele hulp ingeroepen, iemand met verstand van zaken die mijn paard wat fatsoen heeft bijgebracht!
van haar heb ik geleerd hoe ik moet lopen met hem, nu, 3 jaar later nog steeds met een hengstenketting en een zweepje bij de hand.
Lopen aan de hand met mijn paard is nog steeds niet mijn grootste hobby en dat zal het nooit worden ook, maar hij is nu wel te hanteren, die rotgeintjes zoals hierboven beschreven zijn, haalt ieniet meer uit!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:48

Alline schreef:
Probeer je paard altijd achter je te laten lopen. Dat zal eerst wel moeilijk zijn, maar als hij dat eenmaal doorheeft heb je een super makkelijk paard.
Probeer met hem te lopen aan een losse lijn, niet met je hand vlak bij het halster. Het handigst is om een longeerlijn te gebruiken. Dan kun je het uiteinde in je andere hand houden. Wanneer je paard voorbij je wil komen zwaai je met het uiteinde voor zijn borst, en wanneer hij echt brutaal is geef je hem daar eerst een giga tik mee. Later hoef je dan alleen nog maar te dreigen zodat ie al achter je blijft.
Ik hoop dat het werkt bij jou paard..

succes

LEVENSGEVAARLIJK...

Springt hij van je af en slaat hij raakt ie je...
Gaat hij hollen rent ie je voorbij en heeft al een aanloop, minder makkelijk te stoppen dus.

Naast de schouder gaan lopen, kort zweepje links en lijn rechts. Stem gebruiken en steeds stoppen en gaan stilstaan en hem laten "wachten". Steeds herhalen... leren op jouw commando te wachten en als hij te sterk is bij aanvang dan hengstenkettingkje aan doen (door beide bitringen en in het midden vastmaken (soort los driehoekje maken).

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:28

Voel je aan wanneer hij begint? Ik bedoel dus zie je signalen of begint hij zodra je hem vraagt mee te komen? Als jij merkt dat hij begint te sodemieteren moet je hem direct laten afwenden of een volte laten draaien. Misschien kun je dit eerst doen met een hoofdstel, teugels eraf en een longeerstukje eraan> Dan heb je al iets meer te vertellen dan met halster. Natuurlijk moet het in een later stadium ook aan het halster. Zie je dat hij afgeleid is dan mag je best wat rukjes geven aan het touw, en je hoeft hem daarmee heus geen pijn te doen, maar gewoon even de attentie vragen. Denk eraan als jij direct reageert door te draaien kan hij zich ook niet sterk maken. Succes!