Slofteugel... Waarom negatief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliek

Slofteugel... Waarom negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:03

Waarom is bokt zo anti-slof?

Bijna altijd als mensen een foto-topic openen, en ze zien dat de ruiter of amazone er een slof aan heeft hangen, geven ze gelijk negatief commentaar, en moet de topicstarter HEEL het verhaal uitleggen waarom hij/zij met slof rijdt.

Wat is de reden daarvan?
waarom is iedereen zo anti-slof?

Groetjes,
Angeliek & Vonneke

Anoniem

Re: Slofteugel... Waarom negatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:05

Precies dit vragen wij onszelf af. We durven eerlijk toe te geven dat we thuis regelmatig met slof rijden, maar op concour toch gewoon goed mee kunnen komen.

Laatst was er bij ons op stal een kind van 11 mee aan het rijden, tja dat vind ik dus een ander verhaal.....
Laatst zei nog iemand tegen me dat Times zo mooi los door de rug beweegt.
Ikzelf ben helemaal niet anti-slof, mits goed gebruikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:07

Omdat er heel veel mensen niet met een slof kunnen omgaan. En omdat heel veel mensen met een slof beginnen, maar niet weten wanneer ze hem weer af kunnen doen. De Slof is een hulpteugel. En dat vergeten een heleboel mensen. Die doen de slof erom als het paard wat fris dreigt te worden of wat springerig is, en rijden er daarna standaard mee.

Geen gelul, in de krul...en de slof maakt het zoveel makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:10

Dan krijg je het idee: ik-wil-wel-maar-ik-kan-niet en loopt het paard niet over de rug Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:12

Juist, maar het plaatje is toch goed? En dat is wat veel mensen zien. En als ze er eenmaal aan zijn begonnen en hem verkeerd hebben gebruikt, dan is het eind zoek en kunnen ze niet meer zonder.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 20:13

je moet idd goed weten in welke situatie je hem moet gebruiken. En je moet er zeker niet aan gewent raken, want dan rij je zonder slof niet zo gemakkelijk meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:36

Cassidy schreef:
Juist, maar het plaatje is toch goed? En dat is wat veel mensen zien. En als ze er eenmaal aan zijn begonnen en hem verkeerd hebben gebruikt, dan is het eind zoek en kunnen ze niet meer zonder.

Plaatje is dan goed? Ik zie dus of een paard wel of niet los door het lijf loopt en over de rug beweegt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:41

Om dat te kunnen zien moet je wat meer in huis hebben. Nee, met "plaatje is goed" bedoel ik: hoofd in de krul. Pats, boem, daar moet je lopen. Dat de rug niet meegaat en de achterhand er niet onder komt zien maar weinig mensen, doorgaans de mensen die er verstand van hebben en weten wanneer en hoe ze een slof moeten gebruiken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:44

Ook ik rij weleens met slof, heb er geen problemen mee als ie op de goede manier gebruikt wordt!

wat je alleen zo vaak ziet is dat je dan een strakke slof ziet, een paard dat zn rug vasthoud, en in een vlase krul getrokken wordt, en de ruiter erop maar denken dattie het o zo goed voor elkaar heeft, want ja t hoofd is immers naar beneden....
tsja die mensen horen geen slof te gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:47

Als je blauwe vingers krijgt doe je iets verkeerd zegt Peter Versteijnen tegen me Tong uitsteken
gelukkig nog nooit meegemaakt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:48

haha spierpijn in je armen of vekrampte vingers na het rijden is ook niet goed(en toch ken ik mensen die M/Z rijden die blaren op hun vingers hebben staan....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:49

van de stangteugel??

haha nee grapje Tong uitsteken

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:54

vonneke schreef:
[size=7]van de stangteugel??

haha nee grapje Tong uitsteken

hahaha nee van het in de krul trekken met een trensje(+slof soms) Schijnheilig

en tsja dan zien de ponyclubkindjes die 'groten' die M/Z rijden met slof rondrijden en tsja pony loopt te sterrenkijken, huppa hangen we er toch een slof aan, en daarom lopen nu 8 vd 12 pony's op de club met slof/bijzet/strakke thiedemann(want ja bijzet knoopt papa kort vast, hoeft t kindje niet eens iets vast te houden en pony loopt naar beneden, rijdt veeeel fijner voor t kind wordt er dan bijgezegd) en op concours lukt het nogsteeds niet, heeeel raar Rolleyes Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:58

Bij dat kind van 11 was 'mijn' schuld.
Waren op concour zondags, t was al raar ik moest die pony losrijden, dressuurmatig, en hij zou hem losspringen. Ik heb die pony met een kwartiertje losgepriegeld want die is slim.

gaat hij erop losspringen ed. loopt ie te klote op die pony, parcour in hoppa 2 stops + balk in de D/L. Zeg ik tegen die moeder, je moet de pony meer door het lijf rijden, blijft zo niet gaan. nee hoor kind krijgt geen straf maar pony wel en slof om de dag erop :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:04

Dus Vonneke, als je er van uitgaat dat er nog meer mensen rondlopen die de slof als straf zien en niet als zinvolle hulpteugel, kun je misschien begrijpen waarom heel bokt moord en brand schreeuwt als er een slofteugel aan te pas moet komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:07

Toch vind ik dat raar dat ze dat doen zonder dat ze het gezien hebben, slof is bij voorbaat hier al FOUT.

Ik ga bij mijn volgende fotosessie toch gewoon is met slof rijden denk ik

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:10

idd zelfs een losse slof gillen sommigen nog moord en brand bij hier op bokt, terwijl als je een lekker lopend paard ziet, zondr verzet en een losse slof, waarom dan nog over de slof zeuren

bij een in de krul getrokken paard zeg ik er zelf wel altijd wat van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:11

Welja, gewoon doen, als je zin hebt in discussies. Komen leuke topics van. Bereid je voor om een golf van kritiek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:14

Waarom zou ik geen foto's met slof mogen plaatsen, kan ook met slof losrijden en dan stiekem foto's maken zonder slof.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:29

Ja, dan doe ik mee met de foto's! Haha!

Een slofteugel hoeft niet per definitie fout te zijn, als je hem maar niet elke dag nodig hebt en dus niet zonder kunt.
Ik rijd ook regelmatig met slof, omdat ik tussen de 6 en 12 paarden per dag moet rijden. En als er dan een paar van die kijkerige of dwarse ezels tussen zitten, is het gewoon niet vol te houden. Ik rijd ook niet elke dag de zelfde paarden met slof, maar alleen als ik denk dat het nodig is. Het komt ook ooit voor dat de slof bij een bepaald paard in de training helemaal geen moment strak komt te staan, dan hangt ie er dus wel aan, maar is niet gebruikt.
Het is dus wel fout als mensen hem gebruiken als trektouw en er mee gaan springen op die manier. Losrijden op concours doe ik er dus ook nooit mee, want dan moet m'n paard gewoon voor elkaar zijn.

Maar dat paniekerige over hulpteugels, speciale bitten, zwepen en dergelijke zal hier en op heel veel stallen met particlieren die 1 paard hebben altijd wel blijven bestaan, en daar moet je je gewoon proberen niet druk om te maken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:31

vonneke schreef:
Waarom zou ik geen foto's met slof mogen plaatsen, kan ook met slof losrijden en dan stiekem foto's maken zonder slof.

Als je verkeerd losrijdt met slof, zullen de foto's zonder slof je geheid verraden als je hem verkeerd hebt gebruikt! Haha!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 21:33

Je kunt vanaf een foto niet makkelijk zien of de slof strak zit of niet, en of het paard zich helemaal loslaat of niet.

Je kunt pas echt oordelen als je het IRL ziet. Een foto is een moment-opname.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:38

Als ik in de L2 dik winst en prijs kan rijden dan zal ik hem normaal gesproken met het rijden ook niet erg verkeerd gebruiken..... mijn opinie.

Maar ik ga zorgen dat ze er komen

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 21:42

Ik heb al een topic met slof gehad Tong uitsteken Tong uitsteken Von, je bent LAAT!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:42

Ik had laatst van iemand gehoord dat bij veelvuldig verkeerd gebruik van een slof, je het paard een hernia kan bezorgen.
Verward

Klopt dit, of is het een fabeltje?