pensionstal met groeps/loopstallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

pensionstal met groeps/loopstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:16

Zou jij je paard/pony ergens in pension zetten waar ze in groepen gehuisvest worden, dus grotere ruimte hebben maar dit moeten delen met meerdere? En hoeveel zouden er ongeveer in een schuur van 60x20 passen, met een uitloop van (60x10)+(30x10)? Wat zouden jullie dan per maand betalen, meer of minder als dat ze apart gehuisvest worden.

dorientjuh

Re: pensionstal met groeps/loopstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:20

Ik vind in groepen huisvesten altijd wel goed, dat komt het meeste in de buurt van een natuurlijke kudde, daarin voelen paarden zich het beste, mits alle paarden goed bij het voer kunnen, niet dat eentje de rest altijd wegjaagt.

Is die uit loop altijd beschikbaar, 24/7?
Zoja, dan denk ik dat er ongeveer 20 paarden in kunnen.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:22

Ik zou het een stuk fijner vinden, maar dan moet het wel goed gaan al die paarden samen. Hoeveel er in kunnen zou ik echt niet weten, ik zou grofweg zeggen een stuk of 10, a 12???

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:23

ja altijd beschikbaar, word dan een stuk stenen en een stuk zand. Binnen komt stro oid te liggen en zat te denken aan of zo'n grote hooiruif waar ze met stuk of 12 uit kunnen eten of een lange hooiruif iets langs de kant.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:26

Volgens mij stond er pas een stuk in de Bit. Ik vond het wel goed overkomen. Wel belangrijk dat de paarden veel ruimte hebben en nieuwe leden langzaam kunnen wennen (eerst alleen neuscontact enz) en pas later echt in de groep. Voordeel is wel dat ze zelf ook beweging krijgen op deze manier.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:29

nieuwe laten we zoveel mogelijk een voor 1 wennen nu, dus eerst met 2 daarna met 3 enz.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:36

dubbele reactie van dorientjuh verwijderd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:40

heb het even uitgerekend het is totaal 2100 m2

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:46

Ik zou het zeker overwegen om mijn pony's op zo'n stal te zetten als er 1 in de buurt was.
Wel vind ik dat er een mogelijkheid moet zijn om apart te kunnen eten, zodat je zeker weet dat elk dier de juiste hoeveelheid voer krijgt. (dan heb ik het over het bix iig)

Het hooi of kuilgras kan op meerdere plekken aangeboden worden zodat de dominanteren in de groep niet alles kunnen krijgen of de rest bij het voer weg kunnen houden.

Ik denk dat er ongeveer 10 in een stal met die oppervlakte kunnen. Je moet namelijk wel rekening houden met het feit dat ze genoeg ruimte moeten hebben als ze weg willen van de rest als er een beetje onrust in de groep is.

Wat ik zou betalen voor zo'n stal ligt eraan hoe alles verder geregeld is. Of het er schoon en netjes is, goed voer, goede leiding die wat van paarden afweet en ook als er problemen zijn dat ze op de juiste manier opgelost worden.

Bovendien is (zeker zomers) weidegang wel belangrijk.

Trouwens er moet ook wel een mogelijkheid zijn dat je een paard apart kan zetten van de rest i.v.m. ziek of gewond zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:52

ja we hebben uiteraard ook wat aparte stallen, maar omdat het nu zo is dat het heel erg goed gaat als ik gewoon ieder zijn deru open laat en ze zelf in en uit stal kunnen (5 pony's) en dus ook in een ander hun stal kunnen, kwam ik op het idee.
Vluchten moet kunnen, ik zal het even poberen uit te tekenen.

Over de prijs. Als je boxen van 4x4 zou maken zou je 60:4=15 en daar dan 4 rijen van (hou je 2x2 meter looppad over) is dus zo'n 50/60 paarden! daarom de vraag zou je voor zo'n stal meer batalen, dus alleen de stal gekeken.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:22

In de laatste Bit stond hier een leuk stuk over; ik zou het zelf denk ik doen, paarden in een groep is altijd beter en het komt zelden voor dat er een paar zijn die elkaar niet moeten. Het is een kudde dus ze bepalen onderling de rang wel! Hoeveel paarden weet ik niet, ik denk dat het anders is als hoe jij het nu berekent. Als je in denkbeeldige stallen gaat tellen, staan de paarden veel dichter op elkaar. Maar nu heb je een heel ander situatie dus ik denk dat paarden in dit soort stallen meer ruimte moeten hebben om even alleen te zijn.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:56

Het lijkt mij op zich wel wat zo'n loopstal. Maar dan alleen als er niet al te veel paarden in zouden staan. Mijn paard als voorbeeld nemend is er een die best wat ruimte nodig heeft als ze met meer in een groep staat. Ik heb geen idee wat ik voor zoiets zou betalen, ligt er ook aan wat voor facaltiteiten er nog meer zouden zijn. Daarnaast zou ik een loopstal alleen niet voldoende vinden ik zou willen dat ze toch ook nog op het land zou komen te staan. Als die mogelijkheid er zou zijn zou ik er goed voor betalen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 21:16

tuurlijk is de situatie anders, en daarom vraag ik dus ook waar jullie meer voor zouden betalen

Wat er nog meer is. Weide in de zomer 24 uur per dag In de winter overdag als het land droog genoeg is. Dan staan ze op een groot stuk en in de zomer op kleine stukjes.

Er is een bak aanwezig, kasten, poestplaatsen enzo, alleen alles is buiten, maar dan wordt dat anders.

Het tekenen is niet gelukt helaas.
maar even zo proberen dus:
A=binnen
O=buiten
|AAAAAAAAAAAAA OOOOo|
|AAAAAAAAAAAAA OOOOo|
|_______________|______|

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 07:16

De prijs ligt ook weer aan het gebied dat je zit. Zit je in de randstad of dichtbevolkt gebied iig, dan betalen mensen zoiezo al weer meer voor een stal dan in een provincie waar veel ruimte is.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 07:30

lailapri schreef:
Zou jij je paard/pony ergens in pension zetten waar ze in groepen gehuisvest worden, dus grotere ruimte hebben maar dit moeten delen met meerdere?

Ja, op een plaats waar dit niet het geval is zou ik mijn paard niet eens in pension zetten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 07:33

Ik dacht echt dat vele dit een belachelijk idee zouden vinden, echt zo van leuk voor als je zelf meerdere pony's hebt die het goed met elkaar kunnen vinden maar mijn super paard moet apart, zo weet ik wat hij binnenkrijgt en heeft hij minder kans op beachadingen/blesures veroorzaakt door andere! Maar het valt heel erg mee, echt super. Nu nog hopen dat de mensen hier in de buurt er ook zo over denken.

Ik woon in noordholand vlakbij alkmaar.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:23

mij lijkt het ook geweldig al moeten de paarden het met elkaar moeten vinden ... en ze moeten veeel buiten kunnen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:29

Lijkt me echt super !! (nu nog een eigen paard alleen Knipoog).
Verder sluit ik me aan bij Ineke2. Maar als het aantal paarden opeens 5x minder is dan wanneer je gewone stallen zou neerzetten ... je kunt de prijs niet 5x zo hoog maken lijkt mij ...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 09:39

nee dat bedoel ik ook niet, maar zouden jullie er meer of minder voor betalen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:59

voor jonge paarden in de opfok vind ik het erg fijn, zelf zal ik mijn paard er nooit tussen zetten, te grote kans voor blessures!maar als ik een recreatiepaardje had had ik het waarschijnelijk wel gedaan, ik wil hiermee niemand benadelen hoor!of als me paard met pensioen zou gaan ofzo zou k t ook doen!maar t risico is me nu te groot.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:37

Ik zou het super vinden als zoiets bij mij in de buurt zou zijn. Zou alleen wel een beetje huiverig zijn als er paarden met achterijzers in de groep stonden omdat mijn paard daardoor bijna het hoekje om is gegaan.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:41

Achterijzers zijn idd niet echt succesvol denk ik ook ... heeft Maroes ook niet al te leuke ervaringen mee ...
Maar of ik er meer voor zou betalen, ligt er een beetje aan wat daar de prijs is voor een normale pensionstal ...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:44

Betaal nu al meer voor een pensionstal zonder luxe zodat ze veel los staat. Betaal € 247.50 per maand voor buitenbak, longeercirkel, zelf uitmesten, zelf binnenhalen, geen automatische drinkbakken, kleine stal maar wel iedere dag naar buiten in paddock of bak.Als ik weet dat mijn paard het goed heeft ben ik best bereid wat meer te betalen.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:01

dat betaal je wel veel!!op me stage heb je voor 275 euro:stapmolen,longeercirkel,20x60 binnenbak, 20x40 binnenbak,2 20x60 buitenpistes,2 solariums, 4wasplaatsen waarvan 2 met warm water, incl. uitmesten en 5x per dag voeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 12:52

Wij vragen nu tussen de 50 en de 150 (van shet tot groot paard boven de 1,75) Ze komen dagelijks buiten, zo lang mogelijk.