Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
capopjekop schreef:Uhmz, wat is precies het nut van een kinketting in jou verhaal? Is eigelijk de eerste keer dat ik hoor over een trens met kinketting.
Dubbelgebroken bit vind ik goed. Ik heb het idee dat dat net wat rustiger in de mond ligt en dus idd prettiger is voor (de meeste) paarden.
Margreet schreef:Een bit met een kinketting is per definitie geen trens.
Minou schreef:Hey ja ik heb een heel speciaal bit dat alleen in duitsland te koop is het is een koperenbit een sprenger dus dat is met hefboomwerking en met kinketting. Het is bit bestaat in nederland alleen met stang, maar ik heb een dubbelgebroken.
capopjekop schreef:Minou schreef:Hey ja ik heb een heel speciaal bit dat alleen in duitsland te koop is het is een koperenbit een sprenger dus dat is met hefboomwerking en met kinketting. Het is bit bestaat in nederland alleen met stang, maar ik heb een dubbelgebroken.
Heb je een foto, want zogauw ik hefboom werking hoor, dan denk ik of aan een stang, of aan een hackamore. Oftewel ik kan me geen voorstelling maken
Minou schreef:is lezen moeilijk voor jou?
DinkeyGirl schreef:die moet je wel met dubbele teugel gebruiken!
Minou schreef:Ik word een beetje ziek van alle mensen die denken dat een dubbelgebroken trens of met kinketting rijden zielig is en dat het ohzo scherp is...

Minou schreef:Margreet schreef:Een bit met een kinketting is per definitie geen trens.
is lezen moeilijk voor jou? Ik heb een dubbelgebroken sprengerbit dat te vergelijken met een dubbelgebroken trens met hefboomwerking!
Citaat:Zelfs als ik ga wandelen hangt ze op een simpel d-trensje totdat haar mondhoeken rauw zijn. Nu rijd ik met een pessoabit. Gaat nog niet denderend, maar wil haar de kans geven. Ik rijd met dubbele teugel omdat ik de hoop nog niet wil opgeven dat ik met een simpel D trensje zou kunnen rijden. Rijd dus hoofdzakelijk met de bovenste teugel die als werking de d-trens functie heeft...
Je moet een bit niet afstemmen naar de ruiter, maar naar het paard.
Ik rijd uiteraard ook het liefste met een zwaar inwerkend bit
, lekker makkelijk voor mij, maar doe ik mijn paard geen plezier mee...
Ann schreef:Citaat:Zelfs als ik ga wandelen hangt ze op een simpel d-trensje totdat haar mondhoeken rauw zijn. Nu rijd ik met een pessoabit. Gaat nog niet denderend, maar wil haar de kans geven. Ik rijd met dubbele teugel omdat ik de hoop nog niet wil opgeven dat ik met een simpel D trensje zou kunnen rijden. Rijd dus hoofdzakelijk met de bovenste teugel die als werking de d-trens functie heeft...
Je moet een bit niet afstemmen naar de ruiter, maar naar het paard.
Ik rijd uiteraard ook het liefste met een zwaar inwerkend bit
, lekker makkelijk voor mij, maar doe ik mijn paard geen plezier mee...
Ik krijg een beetje een vaag gevoel bij jouw bericht, vat het niet verkeerd op, maar ik heb de indruk dat je de bitproblemen op jouw paard afschuift, terwijl ik vind dat deze meestal veroorzaakt worden door de hand van de ruiter.
Verder gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een zo zacht mogelijk inwerkend bit en een zachte, rustige ruiterhand.
Ik rijd mijn Irish Cob op een ongebroken Nathe (kunststof) trensje altijd en overal.
Margreet schreef:Minou schreef:is lezen moeilijk voor jou?
Ben je altijd zo goedgehumeurd?
Dat bit dat jij omschrijft is waarschijnlijk een pelham of een thiedemann bit en beslist géén trens en bepaald niet zo vriendelijk in de (dubbel)gebroken variant, neem dan liever een ongebroken als het zo nodig moet, die beklemmen de onderkaak helemaal niet.
Je vindt jezelf duidelijk een hele goede ruiter, maar waarom heb je zo'n "stuurbekrachtiging" nodig? Waarom niet een gewoon trensbitje zonder al die poespas?
DinkeyGirl schreef:Die bitten zijn WEL in NL te krijgen, ik heb er ook eentje, het is idd een dubbelgebroken aurigan pelham (met kinketting) maar die moet je wel met dubbele teugel gebruiken!

hardi schreef:Je hoeft dit bit niet met dubbele teugel te rijden je hebt leertjes die je kunt bevestigen tussen de twee ringen van de scharen. Daar kan je dan een teugel aan bevestigen. Je kan ook een teugel op de onderste ring zetten, maar dan heb je wel de maximale hefboomwerking en is het bit dus heel erg scherp.