fjord of haflinger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinapasen

fjord of haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 16:02

Ik ben op zoek naar een pony. Ik zit te twijfelen tussen een fjord of een haflinger.

Welke van de twee is over het algemeen duurder? (Dus als ze hetzelfde niveau qua dressuur, springen en verkeersmak zijn hebben)?

Welk ras is betrouwbaarder?

Welk ras is 'lomper'? Luistert slechter?

Kunnen jullie mij een vergelijking geven?

Zamora

Re: fjord of haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:04

qua prijs zitten ze wel gelijk.
De haflinger is in tegenstelling tot de Fjord heel er vooruit gegaan als sportpony en in bouw heel erg veranderd. Je ziet bij de Hafjes veel meer sporttypes.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:09

prijzen zitten niet zo veel verschil in
maar de rest licht aan jou hoe jij hem opvoed en berijd
een haflinger kan koppig zijn maar een fjord ook
de haflinger zijn idd meer de sport kant op gegaan
maar als jij voor een fjord kiest en even hard gaat trainen kom je er zeker ook
zolang jij maar goed rijdt en je paard het maar goed leert
ik heb zeflf ook een haf maar vin het allebij leuke rassen
het licht echt helemaal aan je zelf

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:23

Prijzen zijn wel ong. het zelfde, ik zie dan liever de Haflinger(wel de sport) dan de Fjord, terwijl ik die ook leuk vind, want ik ben helemaal gek op de 2 Fjorden van Louskeh, maar Haflingers vind ik wel wat leuker..

en ja betrouwbaar...Dat zit niet echt in het ras! Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:53

eigenlijk kun je dat niet zo per ras zeggen, want ook haflingers en fjorden verschillen heel veel onderling.

haflingers zijn meestal rijtypischer gebouwd (zeker de luxere types), dus wat meer geschikt voor de sport. Wel hebben de "luxe" haflingers vaak ook wat meer temperament.

mijn persoonlijke ervaring is dat fjorden wat lomper en koppiger zijn dan haflingers en dat haflingers wat vlotter/gevoeliger zijn (voornamelijk onder het zadel). ik ken wel hele lieve fjorden, maar de meesten zijn echte buldozers Knipoog

voor de rest ---> opvoeding! ieder paard heeft een ander karakter, dat kun je niet per ras zeggen. qua prijs zit er niet veel verschil in, zoek gewoon een paard (fjord/haf) dat qua karakter bij je past!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:56

Een haflinger is inderdaad meer voor de sport, zoals eerder gezet.
Over het algemeen vind ik fjorden betrouwbaarder dan haflingers.
Fjorden zijn natuurlijk ook dwars, maar haflingers zijn denk ik wat erger, en slimmer qua grensen verleggen en dergelijke.

Ik heb zelf een hafje van bijna 2 jaar, en heb mijn handen vol aan haar...

Maar denk eerst eens goed na wat je wilt, wil je echt voor de recreatie gaan, dan zou ik voor een fjordje gaan, vind je het ook leuk om te springen en te dressuren, op een wat hoger niveau, dan zou ik voor een haf gaan.
Een fjord kan ook leuk lopen, maar vind ik net wat lomper dan de hafjes..

zoals hierboven is gezegt, heeft zij dat soort ervaringen met een fjordje, dat die koppiger zijn dan hafjes, maar ik heb het juist andersom, dus ik zou gewoon kijken naar allebei, en gewoon gaan voor het paardje wat je het meeste aanspreekt en waar het mee klikt, of het dan een fjord is of een haf, dat zie je dan wel.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:58

Het is maar net wat je zelf toch liever wilt.
Maar zoals Ireentjuh al zegt, zijn de Haffies vaak toch iets gevoeliger, en wat dressuur typischer tegenwoordig dan de Fjord. Dat blijven vaak toch van die tankjes Haha!
In de prijs zal het niet veel uitmaken waarschijnlijk.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:52

Ik zou voor een fjord gaa, maar dat is omdat ik dat net iets mooier vind.Je hebt vaak erg grove, lompe 'knollen' er tussen zitten, maar als je een modern type uitzoekt, vind ik het een betere keus als een haflinger.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:56

Persoonlijk zou ik veel liever een Haflinger hebben, ik denk dat je daar iets meer aan hebt als je wedstrijden zou willen rijden. Bovendien vind ik ze véél mooier dan Fjorden, maar ja, dat is weer een kwestie van smaak, ik ben niet zo'n Fjordenliefhebber Knipoog

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:58

Ireentjuh schreef:
eigenlijk kun je dat niet zo per ras zeggen, want ook haflingers en fjorden verschillen heel veel onderling.

haflingers zijn meestal rijtypischer gebouwd (zeker de luxere types), dus wat meer geschikt voor de sport. Wel hebben de "luxe" haflingers vaak ook wat meer temperament.

mijn persoonlijke ervaring is dat fjorden wat lomper en koppiger zijn dan haflingers en dat haflingers wat vlotter/gevoeliger zijn (voornamelijk onder het zadel). ik ken wel hele lieve fjorden, maar de meesten zijn echte buldozers Knipoog

voor de rest ---> opvoeding! ieder paard heeft een ander karakter, dat kun je niet per ras zeggen. qua prijs zit er niet veel verschil in, zoek gewoon een paard (fjord/haf) dat qua karakter bij je past!

hier ben ik het ook helemaal mee eens!!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:04

fjord fjord fjord ;D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:10

De mensen die hier melden dat fjorden niet vlot etc zijn, nodig ik bij deze uit voor een rondje op die van mij. Haha, duidelijk ik zou dus een fjord kiezen.
Een reden waarvoor ik voor een fjord gekozen heb is omdat ze bijna nooit wat mankeren en supersterk zijn omdat het een zuiver ras is. Haflingers daar wordt toch ook redelijk wat mee gekruist en daar worden ze niet sterker van qua gezondheid.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:16

Kies wat je zelf het mooist/leukst vind! Ik ken lieve en brave fjorden en haflingers, maar ook een aantal zeer koppige en ondeugende types. Ligt vooral, zoals ook al eerder gezegd, aan de opvoeding en karakter van het dier. Qua dressuur/spring aanleg zitten in beide rassen uitblinkers. Ga gewoon bij verschillende kijken en kies degene die het best bij jouw past!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:38

Ipsilonka schreef:
Een reden waarvoor ik voor een fjord gekozen heb is omdat ze bijna nooit wat mankeren en supersterk zijn omdat het een zuiver ras is. Haflingers daar wordt toch ook redelijk wat mee gekruist en daar worden ze niet sterker van qua gezondheid.

Oja?? Nou nooit wat van gemerkt. Maarja ik heb ook pas 20 jaar haffies.
Maar even on-topic. Ik zou voor een pony gaan die al wat kan als je er wedstrijden mee wilt gaan rijden. Of het dan een fjord of een haflinger is maakt denk ik niet zoveel uit..... De haffen die ik ken zijn wel een stuk eigenwijzer dan de fjorden. (tenminste bij ons op stal, er staan er van beide een stuk of zes ...) Maar dat zal ook per pony verschillen!!

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:47

Qua prijs is het idd een beetje het zelfde.
qua karakter ook wel aardig het zelfde. ik rijd een fjord die kan wel heel hard. maar wilt ook weleens gaan waneer zei het wilt(eigenwijs dus)
haflingers kunnen ook erg eigenwijs zijn bepaalde periodes opeens even lekker de beentjes wapperen. wel vind ik het vaak zo dat fjorden sneller een rechte nek hebben en heb ik bij haflingers het gevoel dat hij wat meer zelf draagt(maar daar valt ook aan te werken natuurlijk)

Misschien anders eens een paar keer een proefles nemen op een fjord en een haf

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:56

Persoonlijk zou ik voor een fjord gaan, ik vind ze geweldig. De mijne is supergevoelig en zeker geen tank, daarbij ook erg voorwaarts. Maar goed per paard is het zeker verschillend. Het is net wat jezelf wilt, ik zou gewoon goed rondkijken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:17

Je kan beter een lijstje maken met "eisen" en dan op zoek gaan welk paard ,ongeacht haf of fjord, het beste bij jou past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:43

Tja, ik ben behoorlijk ingeburgerd in het haflingerwereldje dus ik zou zeggen haflinger, als je ze eenmaal gemotiveerd hebt doen ze alles voor je, dat is haflinger eigen. en ze zetten je aan het werk, je kan niet zitten luieren..... maar ik denk dat je gewoon lekker moet rondkijken naar allebij de rassen en als je dan een leuke pony tegen komt....... Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 00:11

Ik zou gaan voor een Haflinger. Mijn ervaring is dat een Haf meer karakter toont dan een Fjord. Daarbij vind ik Fjorden ook wat saai aandoen, maar das mijn mening Knipoog

Ik persoonlijk zal nooit een Haf of Fjord kopen Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:23

Ik zou voor een haflinger gaan,
De luxe types zie je nu ook steeds vaker in de dressuursport en ik vind ze gewoon mooi Haha!

Enne, die types hebben meestal flink wat temperament Schijnheilig

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:49

Ik heb zelf een fjord en ben dus een beetje bevooroordeelt over de fjord Haha!. Maar goed, ik denk dat rijtechnisch zowel de moderne haflinger als fjord even goed lopen. Alleen zijn er van de haflinger mischien meer chiquere exemplaren te vinden als van de fjord, daar moet ik je gelijk in geven.

Eén ding moet ik nog kwijt. Kijk bij de fjord en haf niet alleen naar de bouw. (dus groot en slank) maar ook zeker naar de bewegingen. Wij hebben een paar grote slanke fjorden die absoluut niet ruim bewegen. Mijne is ook wel een grote maat, maar een slag grover maar die swingt echt Haha!

Succes met je keuze, ik vind ze allebei even leuk (heb dus net als jij bij zowel fjorden en haffies gekeken bij aankoop)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:36

Ik zelf ben natuurlijk weg van haflingers Haha!
Die prachtige blonde manen, maar van toepassing op jou.

Zowel de fjord als haflingers worden luxer gefokt (ja de fjord ook) Ik zelf heb het niet op te luxe al heb ik er wel 2 luxe tussen lopen Haha!.
Ik denk eigenlijk als je niet kunt kiezen tussen fjord en haf dat je gewoon bij beide moet kijken en hoe het met het paardje klikt. Als jij geen voorkeur in ras hebt kan beide goed gaan.

Je hebt super lompe buldozer haflingers nog Ja maar ook lompe fjorden. Ik ben echt van de haflingers en dat is om uiterlijk en innerlijk.

Ik denk dus niet dat je op ras moet uitgaan in jou geval.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:50

HAF! Haha, maar dat is mijn mening he Tong uitsteken
Ik heb persoonlijk ook minder goede ervaring met fjorden.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:30

ik zou zelf voor een Fjord gaan, dat vind ik gewoon leuke beesten, maar wat bij ieder paard geld, je moet goed zoeken naar een geschikt paardje voor je zelf.
Mijn ervaring met Fjorden is dat ze of sloom zijn, of voorwaarts maar niet te houden.
Natuurlijk zit er ook wat tussen maar daarvoor moet je dus echt goed op zoek gaan en kun je zowel met een Fjord als Haflinger een vriend voor het leven hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 15:18

Alacairion schreef:
Tja, ik ben behoorlijk ingeburgerd in het haflingerwereldje dus ik zou zeggen haflinger, als je ze eenmaal gemotiveerd hebt doen ze alles voor je, dat is haflinger eigen. en ze zetten je aan het werk, je kan niet zitten luieren..... maar ik denk dat je gewoon lekker moet rondkijken naar allebij de rassen en als je dan een leuke pony tegen komt....... Haha!

Dat gevoel heb ik dus ontzettend bij mijn fjord Haha!
En ik zou idd gewoon naar beide rassen gaan kijken, je wordt vanzelf wel op de juiste verliefd Knipoog

Ik heb vroeger een Hafje gedaan en wilde eigenlijk weer een haf, maar ik vind ze te modern geworden naar mijn smaak. daarom ben ik verder gaan zoeken naar een Fjord. En geen moment spijt van gehad Clown