Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ireentjuh schreef:eigenlijk kun je dat niet zo per ras zeggen, want ook haflingers en fjorden verschillen heel veel onderling.
haflingers zijn meestal rijtypischer gebouwd (zeker de luxere types), dus wat meer geschikt voor de sport. Wel hebben de "luxe" haflingers vaak ook wat meer temperament.
mijn persoonlijke ervaring is dat fjorden wat lomper en koppiger zijn dan haflingers en dat haflingers wat vlotter/gevoeliger zijn (voornamelijk onder het zadel). ik ken wel hele lieve fjorden, maar de meesten zijn echte buldozers![]()
voor de rest ---> opvoeding! ieder paard heeft een ander karakter, dat kun je niet per ras zeggen. qua prijs zit er niet veel verschil in, zoek gewoon een paard (fjord/haf) dat qua karakter bij je past!
Ipsilonka schreef:Een reden waarvoor ik voor een fjord gekozen heb is omdat ze bijna nooit wat mankeren en supersterk zijn omdat het een zuiver ras is. Haflingers daar wordt toch ook redelijk wat mee gekruist en daar worden ze niet sterker van qua gezondheid.

. Maar goed, ik denk dat rijtechnisch zowel de moderne haflinger als fjord even goed lopen. Alleen zijn er van de haflinger mischien meer chiquere exemplaren te vinden als van de fjord, daar moet ik je gelijk in geven.

.
maar ook lompe fjorden. Ik ben echt van de haflingers en dat is om uiterlijk en innerlijk.
Alacairion schreef:Tja, ik ben behoorlijk ingeburgerd in het haflingerwereldje dus ik zou zeggen haflinger, als je ze eenmaal gemotiveerd hebt doen ze alles voor je, dat is haflinger eigen. en ze zetten je aan het werk, je kan niet zitten luieren..... maar ik denk dat je gewoon lekker moet rondkijken naar allebij de rassen en als je dan een leuke pony tegen komt.......