Wel of niet röntgenlogisch laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanaf welke vraagprijs röntgenlogisch laten keuren?

vanaf 2000 euro
8 (25%)
vanaf 3000 euro
8 (25%)
vanaf 4000 euro
12 (37%)
vanaf 5000 euro en hoger
4 (12%)

Totaal aantal stemmen: 32

Javayo

Wel of niet röntgenlogisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 15:36

Hoi, ik ben de aankoop van een 3-jarige ruin aan het overwegen, binnenkort ga ik voor een tweede keer kijken. Bloos (ik ben verliefd!)
Maar ik ben wel al bezig met alle dingen die erna komen; zoals de keuring. Aangezien ik mijn vorig paard verloren ben door een ernstig beenprobleem, wil ik alles wat in mijn mogelijkheden ligt doen om te voorkomen dat deze geschiedenis zich kan herhalen. Dus dit paard zal zeker gekeurd moeten worden. Het is dus een 3-jarige, onbeleerd paard, goed papier; in een normale prijsklasse.

Zouden jullie dit paard alleen klinisch of ook röntgenlogisch laten keuren?

Ik zit nu te dubben omdat de kosten van de röntenlogische keuring vergeleken met de vraagprijs van het paard vrij hoog ligt. Voorlopig neig ik er sterk naar om het paard ook rondom op de foto's te laten zetten.

Alvast bedankt voor het advies.

Sim

Re: Wel of niet röntgenlogisch laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:09

Ligt er aan. Wil je alle zekerheid dat je een 99% (die ene procent dat er een verborgen gebrek zou zijn die je op foto's en klinisch niet kunt zien even weggelaten) gezond paard koopt, zou ik ook rontgenologisch laten keuren. Belangrijk is ook wel waar je het paard voor wilt gebruiken; echt voor de sport of recreatief? Prijs is ook niet onbelangrijk. Koop je een paard tot 2000 euro, zou ik niet zo gauw rontgenologisch keuren, daarboven wel. Misschien kun je een deal maken met de verkoper. Niet goed op de foto's, kosten keuring verkoper. Wel goed, kosten voor jou of delen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 16:41

Ik zou het zeker doen. De goedkopere paarden zijn (niet altijd..) niet voor niets zo "goedkoop". Ik zou het altijd doen. Maar ik zou uberhaupt nooit een paard kopen dat niet klinisch EN rontgenologisch 100 % in orde is... En dierenarts kosten kunnen óók heeel duur worden, wat je zelf denk ik ook wel uit eigen ervaring weet.. Sigaar Succes met de beslissing!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:28

Ik zou het ook rontgenologisch doen. heb het zelf bij mijn huidige paard niet gedaan (later wel) maar bij een volgend paard gaat ie met 4 beentjes op de foto!!
Succes trouwens met je evt aankoop,

XX saskia

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:42

het ligt er aan. wil je m laten verzekeren???als je paard onder de 4500 zit heb je nog geen foto's nodig om je paard te kunnen verzekeren. Je bent dan in ieder geval ingedekt tegen ht grootste deel fincieel risico mocht er toch iets mis zijn wat bij een klinische keuring niet boven komt. Emotioneel risico is dan natuurlijk niet in te dekken. Mijn paard heb ik als ruim 2 jarige gekocht voor 2000,- en klinisch laten keuren. Hij zit nu in de verzekring voor 2500,- en is gedekt voor uitgebreide ziektekosten. De verzekering is voor mij een beetje mijn vangnet mocht ie toch iets krijgen. Succes met je keus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:49

Eehhh, niks? Naar mijn bescheiden mening is een paard boven 3000 euro gebakken lucht en voor minder zijn de verzekeringskosten zo hoog, dat je binnen vijf jaar meer aan verzekeringen hebt uitgegeven dan je aan kosten bij elkaar kunt verzinnen.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:51

Alleen al voor je eigen gemoedsrust zou ik hem rondom op de foto zetten, ongeacht het aankoopbedrag. Spreek alleen wel af met de eigenaar wie het bedrag betaald mocht het niet goed zijn, zodat je niet voor verassingen komt te staan. Ik zou het dus niet laten afhangen of je hem wilt verzekeren of niet. Een goede nachtrust is onbetaalbaar.

Het moet alleen niet zo worden dat je failliet gaat als je meerdere paarden op de foto laat zetten, alles wordt afgekeurd, en je het aankoopbedrag wat je in je hoofd had zitten kwijt bent aan foto's voor een ander.

Maar zelfs als er wat op de foto te zien zou zijn, is dat nog geen reden om het paard niet te nemen. Er kunnen dingen in de verzekering worden uitgesloten, of je kunt zeggen dat je gewoon niet verzekerd, evengoed het paard koopt en je werk aanpast.

En niet alles is op foto's te zien. Maar een cyste in een bot wel, beginnende HKO ook, hoefbevangenheid, OC of OCD...

Aan jou de keus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:53

ikke schreef:
Eehhh, niks? Naar mijn bescheiden mening is een paard boven 3000 euro gebakken lucht en voor minder zijn de verzekeringskosten zo hoog, dat je binnen vijf jaar meer aan verzekeringen hebt uitgegeven dan je aan kosten bij elkaar kunt verzinnen.......

Goed lezen: het paard is goedkoop, de kosten van de foto's, in relatie tot de aanschafprijs van het paard, zijn duur.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:54

Ik zou hem zeker rontgelogisch laten keuren.Ok je moet er even 500euro(dan heb je rondom alles op de foto) voor uitrekken maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:13

als het paard goed beweegt,en je kan niets aan de benen zien,dus geen vreemde stand,schieffels oid,en hij komt de buigproeven zonder problemen door,zou ik niet rontgenologisch keuren...

heb je twijfels ,is hij bv stijf met 1 been, of buigt het minder in met lopen,of is er wat te zien met buigproeven ka je het altijd nog doen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 18:56

Nou ik begin er nu redelijk van overtuigd te raken dat ik hem beter op de foto's kan laten zetten. In mijn omgeving krijg ik ook van verschillende mensen dat advies. Ik kan het altijd nog even met m'n dierenarts overleggen... Ik koop hem namelijk in de eerste plaats om leuk buitenritten te gaan maken, maar dat kan ook wel zwaar zijn, zeker met langere ritten en slechte ruiterpaden. En aangezien hij over een goed papier beschikt (OO seven x sultan) zijn er in de toekomst misschien ook nog wel mogelijkheden om wat meer wedstrijden te gaan rijden, en dan is het toch prettig als het paard dat lichamelijk aan kan.

En zoals een vriendin zei: 'Het is jammer als hij na een paar jaar problemen krijgt, die op foto's zichtbaar waren geweest; dan ben je al aan hem gehecht en zit je de daarop volgende 20 jaar met een kneusje'.

Ik ga maar eens proberen nog iets van de vraagprijs af te krijgen [zit nog een verschil tussen goedkoop en 'normale prijsklasse' hoor!], Mocht dat niet lukken zal ik hem d'r ook niet voor laten staan, want het is een hele nette prijs.

Cassidy schreef:
Het moet alleen niet zo worden dat je failliet gaat als je meerdere paarden op de foto laat zetten, alles wordt afgekeurd, en je het aankoopbedrag wat je in je hoofd had zitten kwijt bent aan foto's voor een ander.

Ik moet inderdaad ook maar eens overleggen met de verkoper wie de keuring betaald wanneer hij afgekeurd wordt, want om nou iedere keer 500 euro lichter te worden vanwege afgekeurde paarden... toch zonde van het geld; ik kan best een paard betalen en onderhouden, maar het is geen bodemloze put Haha!

sandr0 schreef:
het ligt er aan. wil je m laten verzekeren???als je paard onder de 4500 zit heb je nog geen foto's nodig om je paard te kunnen verzekeren. Je bent dan in ieder geval ingedekt tegen ht grootste deel fincieel risico mocht er toch iets mis zijn wat bij een klinische keuring niet boven komt. Emotioneel risico is dan natuurlijk niet in te dekken. Mijn paard heb ik als ruim 2 jarige gekocht voor 2000,- en klinisch laten keuren. Hij zit nu in de verzekring voor 2500,- en is gedekt voor uitgebreide ziektekosten. De verzekering is voor mij een beetje mijn vangnet mocht ie toch iets krijgen. Succes met je keus.

Ik wil hem uitgebreid verzekeren voor de ziektekosten; helaas heb ik al van heel dichtbij meegemaakt hoe hoog de kosten op kunnen lopen als je paard iets oploopt. Het is inderdaad fijn om het als vangnet te hebben, dan hoef je niet eerst naar je saldo te kijken voordat je akkoord gaat met een behandeling!

Nu maar hopen dat ik er met de verkoper over uit kan komen en VOORAL dat hij goedgekeurd wordt! En dat ik hem bij een tweede bezoek nog net zo leuk vind, niet geheel onbelangrijk!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:01

Altijd rondom keuren... dan sta je minder snel voor verrassingen en weet je 1 ding zeker: op de dag van aanschaf (verder niet dat weet je namelijk nooit) was hij gezond... erg belangrijk!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:06

nou ik ben het niet zo heel erg mee eens met sommig keurings gebeuren.voorbeeld je paard heeft een klein ocdtje maar de arts keurt hem af gevolg jij koopt het paard misschien niet terwijl het paard voor zijn leven nooit kreupel word,er worden soms dingen gevonden waardoor jij het paard niet afschaft maar waar die misschien nooit kreupel aan word het gebuert natuurlijk wel is da ze kreupel worden daaraan maar de kans is heel vaak kleiner dan de va zegt of keuringsgast

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:40

vergeet een ding niet, als je hem nu niet laat keuren en over b.v. een maand komt er iets naar voren in je paard wat niet goed is, heb je niets meer te zeggen want je hebt hem geaccepteerd zoals hij op dat moment was dus ik zou hem ten alle tijden laten keuren ook al is de prijs van het keuren niet in verhouding met de koopprijs, als het paard niet goed is of hij mankeerd iets je bent hem niet een twee drie dan meer kwijt of je moet hem weggeven

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:30

Ja ik zou hem ook rontgen laten keuren Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:25

marije86 schreef:
nou ik ben het niet zo heel erg mee eens met sommig keurings gebeuren.voorbeeld je paard heeft een klein ocdtje maar de arts keurt hem af gevolg jij koopt het paard misschien niet terwijl het paard voor zijn leven nooit kreupel word,er worden soms dingen gevonden waardoor jij het paard niet afschaft maar waar die misschien nooit kreupel aan word het gebuert natuurlijk wel is da ze kreupel worden daaraan maar de kans is heel vaak kleiner dan de va zegt of keuringsgast

Wie zegt dat je een paard niet koopt hoewel je weet dat hij wat mankeert? Je kunt zelf de beslissing maken of je het risico aandurft. Het enige is dat je hem dan niet kunt verzekeren, of uitsluitsel krijgt voor bepaalde dingen. Maar in haar geval, met een verleden dat ze erge problemen had met een ander paard, kan ik me voorstellen dat ze voor een keuring gaat. Het is en blijft een moment opname, de weke delen kun je niet op de foto zien, maar je sluit op die manier toch een heleboel dingen uit.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:30

Altijd. Ookal hoeft ie van de verzekering onder een bepaald bedrag geen foto's te hebben, ik wil een paard waarvan ik zeker weet wat er mankeerd, en offie gezond is of niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 00:12

vanaf 2.5 gaan ze bij mij op de foto.
ik heb het zelf meegemaakt met een 3 jarige, die ik al had vanaf dat ze 10 maand oud was. die werd afgekeurd toen ik d'r verkocht had op OC in d'r knie (LA). vanaf die tijd gaan ze bij mij op de foto incluis knieen.

en idd je ziet er niet alles mee maar je kunt dan wel een hoop ellende uitsluiten.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 08:21

Bedankt voor de reacties hoor.
Ik ben overtuigd! Als ik dit of een ander paard koop wordt hij klinisch en röntgenlogisch gekeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 08:50

piggeljay schreef:
vergeet een ding niet, als je hem nu niet laat keuren en over b.v. een maand komt er iets naar voren in je paard wat niet goed is, heb je niets meer te zeggen want je hebt hem geaccepteerd zoals hij op dat moment was dus ik zou hem ten alle tijden laten keuren ook al is de prijs van het keuren niet in verhouding met de koopprijs, als het paard niet goed is of hij mankeerd iets je bent hem niet een twee drie dan meer kwijt of je moet hem weggeven

FOUT! Als koper heb je onderzoekPLICHT, als verkoper heb je meldPLICHT. Als ik vraag naar de gezondheidstoestand, dan ben je verplicht alles te melden wat je weet. Daarnaast ben je VERPLICHT om een paard tot zes maanden na aankoop terug te nemen, indien er gebreken aan het licht komen.
Klinisch keuren kan nuttig zijn, maar foto's hebben maar betrekkelijk nut.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:52

Cassidy schreef:
marije86 schreef:

Wie zegt dat je een paard niet koopt hoewel je weet dat hij wat mankeert? Je kunt zelf de beslissing maken of je het risico aandurft. Het enige is dat je hem dan niet kunt verzekeren, of uitsluitsel krijgt voor bepaalde dingen. Maar in haar geval, met een verleden dat ze erge problemen had met een ander paard, kan ik me voorstellen dat ze voor een keuring gaat. Het is en blijft een moment opname, de weke delen kun je niet op de foto zien, maar je sluit op die manier toch een heleboel dingen uit.

ik heb al zovaka meegemaakt dat mensen daarom een paard laten staan ik vind gewoon met SOMMIGE keuringen vinden ze altijd wel wat soms ook niet en tis gewoon zonde al der wel wat naar voren kot en je neemt hem en vervolgens word die der nooit kreupel aan

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:56

nu we het toch over keuringen hebben, kan iemand mee vertellen wat een klinische keuring kost? rontgen zit rond de 500 toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 10:58

marije86 schreef:
ik heb al zovaka meegemaakt dat mensen daarom een paard laten staan ik vind gewoon met SOMMIGE keuringen vinden ze altijd wel wat soms ook niet en tis gewoon zonde al der wel wat naar voren kot en je neemt hem en vervolgens word die der nooit kreupel aan

Als er wel wat naar voren komt, je hem alsnog koopt en hij er nooit kreupel op gaat lopen is dat toch alleen maar meegenomen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:02

Mijn paard zat ook net onder die verzekeringseis van het op de foto zetten van € 4500.00 maar heb haar toch maar helemaal laten keuren. Wou gewoon zeker weten dat er geen HKO was of andere beengebreken. Sommige dingen zie je niet van buitenaf en ook al is ze volledig verzekerd het verdriet word er niet minder om als er toch blijkt wat te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:02

Al krijg ik er een voor niets aangeboden dan nog liet ik hem rontgenen. Ik zou het altijd doen, in welke prijsklasse het paard ook valt.

Behandeling aan een of ander gebrek is bij eentje van 1000 euro net zo duur als bij eentje van 100.000 euro!!!