Westernzadels bij ooteman

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Westernzadels bij ooteman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:53

silvester

Re: Westernzadels bij ooteman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:28

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:35

oke bedankt, maar niemand ervaring met het zadel? vind het er op het plaatje leuk uit zien en past bij beide hoofdstellen kwa kleur. Of hij past weet ik natuurlijk niet, het westernzadel dat we hier hebben liggen iig niet.
Als ik geen topic had mogen starten, mijn excusses daarvoor ben net terug uit zwitserland Tong uitsteken

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:50

silvester schreef:
Nee !!!!!!!!!!!!!

kijk o.a. hier: viewtopic.php?f=4&t=407461

Het topic dat jij aangeeft gaat niet over Ooteman, maar over Zadelmarkt... Dat zijn 2 verschillende dingen!

Verder heb ik geen ervaring met de zadels van Ooteman, maar ze hebben wel een goede service. Heb daar kort geleden een deken besteld en die werd keurig afgeleverd! Ja

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 22:54

ben ook altijd erg tevreden over hun, daarom. Ze hadden (nouja nogsteeds) een goedpassend hoofdstel voor mijn mini die in de winter (met veel kinhaar) en in de zomer past, ruilen kan daar ook altijd enzo en als dat niet kan zeggen ze het er nadrukkelijk bij en gat het ook voor een spotprijsje weg.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 12:36

verder niemand die er iets van weet?

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 12:40

Ik heb een heel nare ervaring met Ooteman. Mijn zadel lag niet lekker en hij heeft 'm toen op maat gemaakt (dus echt naar stal gekomen om op te meten) Bleek een half jaar later dat hij de boom extra smal had gemaakt terwijl mijn pony medium/breed nodig heeft. Het zadel lag dus wel stabiel, maar de spieren op de rug werden volledig afgekneld. Voor mij dus geen Ooteman meer.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 12:48

ik heb erzelf nog geen zadel gekocht
maar heb wel iemand met veel verstand die me erbij helpt

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:44

nou ik heb er net een western zadel gekocht maar je moet goed opletten bij de prijzen want dat zadel van 110 euro is voor een shetlander en ik ben met mn paard lagsgeweest om te passen en hij lag goed volgens ooteman en deze mensen weten wel goed wat ze doen als ze kijken naar zadels passen en als ik er problemen mee krijg kan ik altijd terug komen.......
mijn zadel voor een paard was van 270 euro voor 230 euro
succes

(ps; ik woon zelf vlak bij ootman)

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 11:45

en trouwens van westernzadels krijg je niet vaak drukplekken of knellingen ......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:25

amigo1310 schreef:
en trouwens van westernzadels krijg je niet vaak drukplekken of knellingen ......

O, nee? Waar hem jij die wijsheid vandaan? Een westernzadel past NIET automatisch op alle paarden, en ook een WESTERNZADEL kan voor drukkingen en knellingen zorgen. Bomen van westernzadels heb je ook in verschillende maten. En vooral de goedkopere zadels hebben een beroerde pasvorm, en ik zou ze dus zelf NIET kopen, ook en juist niet om een ENKELE keer met een westernzadel te gaan rijden. Dat ENKELE keertje kan je paard goed verknallen.

Voor de TS: ik snap trouwens niet waarom je een westernzadel wilt voor een enkel keertje westernrijden? Mag ik vragen hoe duur je gewone zadel is geweest? Ik hoop toch wel wat beter dan het westernzadel wat je ons laat zien. Ongeveer in de kwaliteit van je dressuurzadel moet je een westernzadel zoeken. En reken dan maar op een prijs voor dat westernzadel die minstens dubbel zo hoog ligt als van je dressuur/vhz zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:27

Ullwinn schreef:
Het topic dat jij aangeeft gaat niet over Ooteman, maar over Zadelmarkt... Dat zijn 2 verschillende dingen!

Ik durf te beweren dat sommige zadels bij de zadelmarkt van betere kwaliteit zijn als dat zadel bij Ooteman. Als de zadels van de zadelmarkt al niet veel zijn, drie keer denken wat het zadel van Ooteman is? 100% KARTON!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:31

lailapri schreef:
ik zag een leuke reclame bij ooteman, westernadel vanaf 110 euro. Zouden deze zadels geschikt zijn om af en toe western mee te rijden?

Koop jij ook een nieuw dressuurzadel van 110 euro voor je paard??
Als je paard je lief is dan moet je gauw anders gaan denken en is het rekensommetje van Cassidy helemaal juist.
En net als bij een dressuurzadel....een westernzadel past niet op elk paard!!!
Dat is een fabeltje Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:46

lailapri schreef:
ik heb erzelf nog geen zadel gekocht
maar heb wel iemand met veel verstand die me erbij helpt

Als die iemand die je helpt echt veel verstand heeft, raadt hij het je MET KLEM af!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:49

batje schreef:
Ik heb een heel nare ervaring met Ooteman. Mijn zadel lag niet lekker en hij heeft 'm toen op maat gemaakt (dus echt naar stal gekomen om op te meten) Bleek een half jaar later dat hij de boom extra smal had gemaakt terwijl mijn pony medium/breed nodig heeft. Het zadel lag dus wel stabiel, maar de spieren op de rug werden volledig afgekneld. Voor mij dus geen Ooteman meer.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn...... heb een paard gehad wat door iets gelijks als jij beschrijft 4 maanden uit de roulatie was met een onsteking aan de rug door een fout "opgevuld" zadel van Ooteman...
En toen we hem erbij haalde beweerde hij nog dat het zadel PERFECT op de rug van mijn paard lag Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:55

amigo1310 schreef:
nou ik heb er net een western zadel gekocht maar je moet goed opletten bij de prijzen want dat zadel van 110 euro is voor een shetlander en ik ben met mn paard lagsgeweest om te passen en hij lag goed volgens ooteman en deze mensen weten wel goed wat ze doen als ze kijken naar zadels passen en als ik er problemen mee krijg kan ik altijd terug komen.......
succes

Ik heb medelijden met je paard als die dat zadel opmoet.
Ooteman mag misschien verstand hebben van het aanpassen van dressuurzadels (of ook niet) maar westernzadels zijn een heel ander verhaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:06

Dit zadel schreeuwt GOEDKOOP uit!!
Na korte tijd laten de schroeven los omdat de boom 2 losse holle schalen zijn die aan elkaar gelijmd zijn (dus de schroef heeft geen houvast). Verder breken die losse kunststof schalen bij de minste verkeerde druk in het midden door. De rest van het zadel zit met nieten en lijm in elkaar.
Verder is het leer van kartonkwaliteit (geperste afvalvezels) ipv een echte koeienhuid. En de beugels bestaan uit 3 stukken goedkoop hout wat met slechte lijm aan elkaar vastzit. Bij een beetje druk op de beugels breken deze delen en worden dan nog bijeen gehouden door het 'leren' omhulsel, waar overigens ook de bout/moer zich vanzelf loswikkelt.

Alle waar naar zijn geld dus.
Als je weet dat een simpele boom al snel $150 kost en een koeienhuid van middelmatige kwaliteit al snel $200: hoe verwacht je dan dat een zadel voor dat geld verkocht kan worden ??

amigo1310 schreef:

Keep on dreaming of liever wordt eens wakker !!
Ik denk dat er met een westernzadel qua slecht passen meer mis kan gaan als met een engels zadel. Het voordeel van de grotere/langere/bredere boom is hier tevens ook het grote nadeel nl.
En dan zitten er nog geen dempende kussens onder ook Verdrietig
Misschien zou je hier eens naar toe moeten gaan:
viewtopic.php?f=4&t=409613

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:24

Cassidy schreef:
amigo1310 schreef:
succes

Ik heb medelijden met je paard als die dat zadel opmoet.
Ooteman mag misschien verstand hebben van het aanpassen van dressuurzadels (of ook niet) maar westernzadels zijn een heel ander verhaal.

NOU HET SPIJT ME!!!

dat ik niet aan jou eisen voldoe of jou meningen.....

en trouwens je kunt natuurlijk ook overal over ZEIKEN vandaar zeker deze forums

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:26

ik probeerde alleen maar te zeggen dat ik dacht dat ooteman wel goed was in het kijken naar zadels en dat het niet uitmaakte welke

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:29

amigo1310 schreef:
ik probeerde alleen maar te zeggen dat ik dacht dat ooteman wel goed was in het kijken naar zadels en dat het niet uitmaakte welke

En dat is een fout die heel veel mensen maken. Gaan naar de Divoza of naar Ooteman toe en verwachten expertise op elk vakgebied. Die deze firma's gewoon niet hebben, en niet kunnen hebben.

Overigens hoef je alleen maar aan de eisen van je paard te voldoen, en niet aan die van mij. En je paard is nog veel kritischer dan ik dat ooit kan zijn. Met alles wat je met hem doet, op of aan hem hangt.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:37

oei oei, ik ben nu echt zo misselijk al wat Verdrietig ,..... ik heb 3 weken geleden een lederen westernzadel gekocht met suede zit, compleet met dekje en hoofdstel. Totale schade 500 euro.
Ik heb het gepast en het zit goed, drukt niet in de schouders en ik zit er zo vast als een huis op. (wellicht door de suede zit)
De verkoper vertelde dat het natuurlijk wel van mindere kwaliteit is dan bijv. Kieffer e.d. maar dat dat ook weer inherent aan de prijs is.
Duurdere zadels gaan zo'n 30 jaar mee, en dit zadel (van de zadelmarkt in Oost-Souburg) gaat zo;n 10 jaar mee zei hij.
Ik vond 10 jaar wel oke, omdat het mijn eerste westernzadel is en het dus zo mooi uit kan proberen. Maar ik wordt toch wel een beetje eng als ik die Topics lees over zadelmarkt. Het zal toch hopelijk niet zo zijn dat mijn zadel over een jaar helemaal zijn vorm e.d. verliest en eigenlijk van ellende uit elkaar valt?
Nogmaals, het zit heerlijk en het geeft ook helemaal geen drukplekken op mijn Haflinger.
Er zit idd wel veel verschil in de boombreedte. Ik had eerst een zadel waarvan de boom echt voor geen meter zat en heb nu een zadel type Mustang omdat deze een stuk breder is.
Brrrr,..... goed dat deze topics er zijn, al kijk ik nu wel met hele andere ogen naar mijn zadel. Huilen
Hopelijk heb ik er toch nog een hele tijd plezier van,.....
Zucht,....

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:39

daar heb je gelijk in maar kun jij me misschien vertellen waar je moet kijken voor een passend zadel.... ik ben er ook achter gekomen dat je beau kent...leuke meid is dat ik dacht dat je zo'n klein ettertje was die dacht dat alles wist sorry.. :s

in iedergeval bedankt voor de info

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:42

Als je hulp wilt bij het kiezen en zoeken van een goed passend tweedehands zadel, kan ik je per PB een paar adressen geven waar je heen kunt. Misschien hebben ze wat liggen. Maar wees gewaarschuwd, de prijs kon weleens heel vies tegenvallen.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:45

okee is goed stuur maar,

ik heb wel een zadel bij ooteman gekocht maar ik ga zeker even kijken (bedankt) (en dan moet ik maar sparen ik moet namelijk alles voor mijn paard zelf betalen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:49

Valina schreef:
Duurdere zadels gaan zo'n 30 jaar mee, en dit zadel (van de zadelmarkt in Oost-Souburg) gaat zo;n 10 jaar mee zei hij.
Ik vond 10 jaar wel oke, omdat het mijn eerste westernzadel is en het dus zo mooi uit kan proberen.

Hou er maar rekening mee dat dat zadel geen 10 jaar meegaat, hooguit 1 jaar, en dan moet je er nog zuinig mee omgaan. Niet nat laten worden, niet in de regen rijden. En wat nog erger is: op een gegeven moment worden zulke zadels ronduit gevaarlijk, omdat idd schroeven breken, de boom breekt, het leer bij ophanging van de fenders kan uitscheuren (en het liefst bij een pittige galop en op een moment waar je het echt niet kunt hebben) of de nietjes loslaten en in de rug van je paard kunnen prikken.

Wij hebben op stal iemand staan die op een dergelijk zadel meereed in de les, en het is alleen door haar goede rijkunst dat ze bleef zitten op het moment dat de fender afbrak. Het zadel lag de zelfde dag nog in de container.