Lesgeven zonder papieren mag niet maar..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Lesgeven zonder papieren mag niet maar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:38

.. je mag wel gratis lesgeven. Zou je dan ook mogen lesgeven tegen een onkosten vergoeding. Dus zeg je vraag tbijvoorbeeld 5 euro voor de benzine en verder niets?

Choices

Re: Lesgeven zonder papieren mag niet maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:47

waarom mag lesgeven zonder papieren niet? Als de lesgever blij is met jou manier van lesgeven en hij/zij steekt er wat van op dan mag je toch best lesgeven lijkt mij? Je ziet zo vaak meiden lesgeven aan jongere meiden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:48

Ja maar je bent dus niet verzekerd en als er iets erg gebeurt en die mensen houden jou verantwoordelijk en ze willen verkeerd dan heb je dus een probleem.

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:50

Nou ik zou je maar niet zo druk maken, er word zoveel lesgegeven zonder papieren. En als het goed is ben je zoiezo WA verzekerd en misschien heb je nog wel andere verzekeringen. Je moet zoiezo verzekerd zijn tegen de schade van anderen dus als je van te voren meld dat je geen papieren hebt.. lijkt me geen probleem Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:52

Ja ben erg goed WA verzekerd miljoen per gebeurtenis. haha. Moet er heel wat gebeuren. Ik heb gewoon weer zoveel zin om les te geven. Maar wil er geen gezeik om kunnen krijgen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:00

ook als je gratis lesgeeft ben je verantwoordelijk Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:02

Dan maakt het dus neit uit of ik er geld voor vraag.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:02

Op een bedrijfsverzekering geeft het problemen wanneer je iemand in dienst neemt die geen papieren heeft. De meeste maatschappijen hebben daar eisen voor.
Maar volgens mij kun je zelf best gewoon lesgeven zonder papieren. Een goede WA verzekering is natuurlijk wel altijd belangrijk.
Ook maakt het volgens mij verschil of je lesgeeft aan iemand op zijn of haar eigen paard, of dat je iemand lesgeeft op een paard dat in jouw eigendom is.
Ik zou je verzekeringsadviseur even vragen om advies.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:05

Heb zelf geen eigen rijpaard waar ik les mee kan geven dus moet een eigen paard van de persoon zijn.

Denk wel dat als je alleen een benzinekosten vergoeding vraagt het beter tot mensen doordringt dat je dus neit verzekert bent en geen papieren hebt. Behalve mijn certificaat lesgeven van school. Zeg ook altijd duidelijk dat ik geen papieren heb en er dus niet speciaal voor verzekerd ben

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:08

Als iemand op zijn eigen paard rijdt, dan ligt de verantwoording uiteindelijk ook bij die persoon zelf, dacht ik. Ze kunnen jou wel aansprakelijk stellen, maar of je ook aansprakelijk bent is dan vraag 2.
Kijk even goed wat jouw WA verzekering dekt en of je een rechtsbijstand verzekering hebt. Schade aan het paard valt altijd onder de verzekering van de eigenaar.
Ik heb toevallig gisteren mijn eigen adviseur op bezoek gehad, dus weet er een klein beetje vanaf.

Lucky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:10

Ik zou als ik jou was geen les gaan geven zonder dat je gediplomeerd bent, je kunt hier namelijk grote problemen mee krijgen als er iets gebeurd tijdens de les met je lesklant.
Je bent namelijk niet verzekerd ook niet met je wa-verzekering want die betalen dan niks uit, dus kun je al de geleden schade van je lesklant betalen uit je eigen zak. Niet echt verstandig dus....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:16

Ik kan dus niet mn papiertje halen. Ik heb wel mn certificaat van school maar dat zal niets uitmaken.

Choices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:19

Nou je moet het zelf weten maar ik zou je maar niet zo druk maken.. Wanneer kan je nou schade aanrichten? als je verkeerd lesgeeft? En als er echt iets gebeurd kan je het ook gewoon opgeven als gewoon ongeval, je doet het als hobbie en niet als beroep. Iedereen kan starten en worden wat hij wil.. we halen alleen ons papiertje/diploma omdat bedrijven zo zekerheid hebben dat je het echt kan. Als je voor niemand werkt dan maakt het dus niets uit. WA keert gewoon uit als het om een 'ongeval in de rijbak' gaat met schade aan anderen' het is maar net hoe je het aangeeft..

Maar je kan natuurlijk ook luisteren naar mensen die bang zijn dat ze in deze 'grote boze wereld' een ongeval krijgen en dat de verzekering niet uitbetaald.. en dan ga je geen lesgeven. Of je luisterd naar mensen die zelf wel hun papieren hebben en jou wijs maken dat het zonder papieren niet kan want stel je voor dat iemand hun klanten afpakt..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:23

Als je een orun/deurne papiertje opzak hebt wil dat niet zeggen dat je ook verzekerd bent.
Het enige dat problemen kan opleveren is als je lesgeet op een manege en er gebeuren dan ongelukken(maar dan is de manege er verantwoordlijk voor, zij hebben je immers indienst genoemen zonder dat je ergens van in bezit bent.
Maar dat hoeft ook niets te betekenen aangezien heel veel manege's een eigen risico hebben voor het rijden en de les.
Je hoeft dus GEEN papiertje te hebben om les te mogen geven.
Het is wel aan te raden even na te kijken of je (WA)verzekerd bent tijdens werkzaamheden met en rondom paarden(WA-ruiter verzekering is 22 euro per jaar tot 1 miljoen schade per gebeurtenis.)
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 05-05-05 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 19:24

Nee ga niet op een manege lesgeven. Met af en toe een uitzondering op mn werk maar dat is bijna nooit.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:24

Je kunt het ook zo zien:
Hoe wil degene die jou aanklaagt bewijzen dat jij degene was die op dat moment les aan het geven was?!
Als jij niks zwart op wit gezet hebt kunnen ze je helemaal niks maken.

Gewoon je kennis met anderen delen en les geven dus, anders kun je wel overal beren op de weg zien!

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:25

Lucky1 schreef:
Ik zou als ik jou was geen les gaan geven zonder dat je gediplomeerd bent, je kunt hier namelijk grote problemen mee krijgen als er iets gebeurd tijdens de les met je lesklant.
Je bent namelijk niet verzekerd ook niet met je wa-verzekering want die betalen dan niks uit, dus kun je al de geleden schade van je lesklant betalen uit je eigen zak. Niet echt verstandig dus....

Dit slaat echt nergens op hoor!! ik geef ook les en als er wat gebeurd is het de ruiter zijn eigen verantwoording, jij kan daar niet voor aansprakelijk worden gesteld! (heb het nagevraagd bij mn moeder die zit in de verzekeringen e.d)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:28

Als je een orun/deurne papiertje opzak hebt wil dat niet zeggen dat je ook verzekerd bent.
Het enige dat problemen kan opleveren is als je lesgeet op een manege en er gebeuren dan ongelukken(maar dan is de manege er verantwoordlijk voor, zij hebben je immers indienst genoemen zonder dat je ergens van in bezit bent.
Maar dat hoeft ook niets te betekenen aangezien heel veel manege's een eigen risico hebben voor het rijden en de les.
Je hoeft dus GEEN papiertje te hebben om les te mogen geven.
Het is wel aan te raden even na te kijken of je (WA)verzekerd bent tijdens werkzaamheden met en rondom paarden(WA-ruiter verzekering is 22 euro per jaar tot 1 miljoen schade per gebeurtenis.)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:31

ik geef les op de manege ( longe, groeps en prive lessen) en heb ook geen papiertje, als er wat gebeurt is de eigenaar de schuldige niet ik.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:48

Als je lesgeeft en betaald krijgt, zonder papier en er gebeurd is dan kan je dus verantwoordelijk gesteld worden en dan dekt je WA verzekering NIET.
Ik ben het nu voor onze vereniging aan het uitzoeken en heb contact gehad met een 5-tal grote verzekeringsmaatschappijen en 3 tussenpersonen die aan het uitzoeken zijn. Allen zeggen geen papier dan ben je niet verzekerd, ook niet als je dit voor een manege doet. (nu ben je daar wel wat extra ingedekt omdat de eigenaar niet toe zal geven mensen zwart in dienst te hebben).
Pas maar op het wordt hier net de USA.

De KNHS heeft onlangs nog een cursus uitgeschreven voor instructeurs van verenigingen zonder papier zodat je een papier kunt halen waarmee je je kunt verzekeren.

Zeg niet te snel ik ben WA verzekerd dus het zit wel goed...

Lucky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:57

rooiesabien schreef:
Lucky1 schreef:

Dit slaat echt nergens op hoor!! ik geef ook les en als er wat gebeurd is het de ruiter zijn eigen verantwoording, jij kan daar niet voor aansprakelijk worden gesteld! (heb het nagevraagd bij mn moeder die zit in de verzekeringen e.d)

Nou dan is je moeder nog niet helemaal goed op de hoogte omtrent het lesgeven van ruiters/amazones.
Want t is namelijk wel zo, ik heb het namelijk zelf ondervonden!! En geloof me het is niet niks wat je dan kan gaan betalen denk aan ziektekosten en als de persoon in kwestie een baan heeft kan haar werknemer jou weer aansprakelijk stellen omdat zij( ik neem maar ff een vrouw als voorbeeld) niet kan komen werken, en haar dus wel ziektegeld moeten betalen en dit dan weer verhalen bij JOU.. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dus nogmaals het is jou eigen keuze!!!
Mij zal t niet meer overkomen want ben momenteel bezig met de ORUn cursus en hoop deze over 2 weken te halen zodat ik met een goed gevoel kan lesgeven zonder bang te zijn dat er eens iemand af kan vallen en er een hoop gezeik van komt, want dan ben je namelijk WEL verzekerd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:19

Ik weet het niet. maar ik heb de ORUN gedaan en het geeft voor je gevoel fijner les. Een plastisch chirirg is ook verantwoordelijk als hij bezig gaat zoder erkent papier, dus waaron zou het bij lesgeven anders zijn?? Ja ik weet het niet hoor..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 20:38

Zoals ik al zei kan ik het orun papiertje niet halen en blijft er dus weinig anders over. Een hoop verschillende meningen in ieder geval.

Zijne r nog meer mensen die het van een verzekering weten. Sommige zeggen dus van wel en andere weer van niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 21:52

kun je niet zelf contact op nemen met jou verzekering? Ik werk via de manege dus dan is de manege verandwoordelijk. maar als je voor je zelf gaan les geven dan ben je zelf verandwoordelijk neem ik aan

Lucky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:15

karoliena schreef:
Zoals ik al zei kan ik het orun papiertje niet halen en blijft er dus weinig anders over..

mag ik vragen ( ben beetje nieuwsgierig) waarom je de Orun-cursus niet kan gaan doen???