jong paard is sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

jong paard is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 11:24

Hallo ik heb een vraag ik heb een ruin van bijna 4 jaar, hij is super braaf en na 2 maanden stil gestaan stap ik zo op en rij met hem weg. Vanmorgen heb ik weer gereden het ging weer goed, hij is alleen zo sloom. Hij werkt niet intensief dus heeft ook geen super conditie, maar weet hier iemand raad? Zou het soms ijzergebrek kunnen zijn, want hij gaat ook niet eens uit zijn dak. En dat voor een jong paard, ik ben heel blij hoor dat hij zo braaf is maar wat meer actie en snelheid mag van mij wel. Hoe weet je eventueel of het ijzergebrek is?

Kelly1503

Re: jong paard is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:28

ja dat zou inderdaad kunnen.. mijn paard zat vorig jaar toen ook 4 ook in een dipje.. toen hadden we bloed af laten nemen door de dierenarts en deze hebben dat bloed onderzocht! hij kwam ook ijzer tekort.. het is wel slim om even een dierenarts te laten kijken! veeel succes

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 11:29

bij mijn paard heeft het trouwens een paar weken geduurd voordat hij er weer bovenop kwam.. maar nu heeft hij nergens meer last van gelukkig!

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:02

nou ik heb ook een paardje van bijna 4 ( in augustus ) en hij is ook SUPER BRAAF!! hij doet nooit gek ofzo met rijdne is hij eerder sloom dan vlot. Ik rijd hem ook 2 keertjes in de week soms 3. En hij tsaat elke dag bijna in de wei enzo. en verder longeer ik hem gewoon hij heeft het heel goed. Maar soms moet hij ook wat actiever zijn maja. Gisteren ben ik met hem zonder zadel naar mijn vriendin naar haar huis gereden. Hijs zo lieff he. Haar pony van 13 is gekker Tong uitsteken gene zorgen over maken de ene is lui de ander niet

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:44

Ijzergehalte kan de dierenarts controleren door bloedonderzoek.
Voer je je paard wel voldoende?

Brittos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 14:00

Nou toen ik hem nog reed, reed ik af en toe wel eens met sporen (kleine knopjes) of met een zweepje en dat hielp toen wel hoor.. Misschien dat je dat eens moet proberen.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:50

Reageert hij wel goed op je been? Het kan ook zijn dat je bij een jong paard nog een beetje respect voor je benen (/zweep) moet opbouwen.

Tenminste bij mij paard (die is nu bijna 5) als ik die reed was hij ook erg braaf maar soms ook wel een beetje te sloom en reageerde hij niet goed op mijn been. Toen ben ik een tijdje met hulp van mijn instructrice gaan trainen door hem bijvoorbeeld met de zweep te geven als je met je kuit drijft zodat hij voelt van oow ze kan ook hard drijven ik ga maar wat beter mijn best doen.

Het kan bij jou natuurlijk ook heel anders zijn, en misschien is hij wel wat slomer van aard, gewoon een rustig karakter.

Denk maar zo, beter een sloom betrouwbaar paard dan een heeel druk vurig wild beest! Knipoog

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 17:38

@ Britta: Ik ben het niet met je eens. Als het paard niet actief aan het been is, moet je dat niet met sporen oplossen! Dat werkt een tijdje, maar op den duur heb je steeds scherpere en langere sporen, terwijl het onnodig is. Mensen denken vaker dat hij het niet voelt, of te zacht, maar als ze een vliegje voelen zitten en er al op reageren, moet je eigenlijk je kuitmaar iets aanleggen en je paard moet direct reageren. Zo niet, tikje met de zweep.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 17:48

Wie heeft er ervaring met het voeren van rode bieten bij een eventueel ijzergebrek?

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:21

ik dnek helemala dat je het bij het verkeerde eind hebt!!! ikd nek namelijk dat het niets met ijzergebrek te maken heeft. Ik ken zoveel jongen paarden!!! van 3 en 4. en zijn allemaal niet echt voorwaarts!! laat je je nou maar niet gek maken door anderen. En ga er dus niet meteen van uit dat het ijzergebrek is?? :S:S lijkt me best raar. Dan zal die van mij dat ook moeten hebben en die van mijn vriendin ook. lijkt me beetje raar. maja de mijne is ook sloom onder het zadel maar vaak heeft het er eme te maken hoevaak je rijd in de week. Houd hem dus vooral lekker bezig!!!!!!! ga lekker longeren en paar keer in de week rijden en wedden dat hij beter gaat reageren na een tijdje. Ik heb ook altijd te veel naar naderen geluisterd hier op bokt maar daar kwam alleen maar verwarring van omdat iedereen een andere mening heeft. je moet gewoon je eigen gevoel volgen en niet dat van anderen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:29

Bedankt Umpie ik ga hem eens wat vaker aan het werk zetten kijken of het scheelt.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 22:00

Tong uitsteken

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 03:36

Een vitaminestoot kan ook vaak wonderen verrichten Lachen

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:52

inderdaad, een vitamine stoot kan wonderen doen. Zo'n spuit is gewoon te koop bij de paardenwinkel en sowieso voor elk paard goed om eens te geven.
Succes!

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:36

is het dat paard dat met een aspergillusinfectie rondloopt die zogezegd 'vanzelf' ging genezen? (kan het topic niet meer vinden) ..tja, misschien moet je het daar eens gaan zoeken..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 15:25

Nee hoor hij heeft geen 1 of andere ziekte ook niet gehad.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 22:53

Ben het zeker NIET met Umpie eens.
Je weet vaak zelf wel of een paard lui is of niet fit.

Ik wist het wel , mijn paard was niet fit.
DA vond bloedonderzoek niet nodig. Ik wel

Uitslag, veel te laag glucosegehalte in het bloed en dus geen energie.
Met veel medicamenten knapt hij nu op. Zonder medicamenten...........had hij het misschien niet gered.

Waarom een paard vooruit schoppen als je twijfelt.
Zo duur is een bloedonderzoek niet.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:28

Ik zou ook even een bloedonderzoek laten doen. Stel dat je paard bloedarmoede heeft, dan is het wel een beetje oneerlijk om hem harder aan het werk te zetten...

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 10:55

mijn verzorgpony van 3 is ook sloom, maar volgens mij is het meer lui heid, in de wei kan ze gek doen, en soms met rijden kan ze ook druk doen, maar als ze geen zin heet doet ze het niet.

vaker rijden zou ik niet doen, en sporen ook niet (waarom iedereen toch gelijk bij jonge paarden naar sporen grijpt)

als ik yrsa 2 dagen achter elkaar rij is ze de ene dag sloom en de andere dag voorwaarts) ik rij haar nu gemiddelt 2 keer per week (Wegens werk) zondags gaan we altijd naar les en dat houd ze goed en lang vol (kan ze niet meer stop ik) en vaak nog een zaterdag of een woensdag (als ze terug naar de wei gaat is ze best druk en we moeten toch een paar kilometer fietsen naar de wei)

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:08

Nog even een vraagje om er achter te komen wat het is.

Is het ook zo dat als je buiten rijdt met je paard dat hij dan ook sloom is, of is hij dan ineens wel snel?

Want als hij buiten wel snel en actief is, dan is hij denk ik in de bak nog een beetje lui en heeft hij geen respect, maar dat kan je hem wel leren.

Is hij buiten ook sloom, dan zou ik hem laten testen.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:15

nou sorry hoor maar mij paard heeft dus absoluut geen bloedarmoede of wat dan ook. Mijn paardje is gewoon lui klaar. Hij is opeens wel fit wanneer hij er zin in heeft nou meneertje krijgt egwoon beetje ppraatjes. Want in de buitenbak gaat hij super snel en binnen krijg ik hem niet vooruit. Je paard is gewoon lui of niet.

Ennuh Kiane je paard meer aan hetw erk zetten helpt wel DEGELIJK!!!!!!!!!!!! Ik krijg het niet voor niets van ervaren mensen te horen!! Dus kan jij wel metene zeggen dat ej het er niet eme eens bent. Maarre ikd nek dat jij je gewoon te veel zorgen maakt. Mijn paard is super gezond. Dusss. Het hoeft ook niet altijd iets te zijn!!! Wat een gezeur.

Ennuh Marleen ik heb het je al gezegd, als je ergens mee zit of je hebt vragen of wat dan ook kan je het beter niet op internet zetten. Ik bedoel , iederene zegt wat anders waar door je NOG VEEL MEER GAAT TWIJFELEN. en dat is niet jouw bedoeling. Jij wilt juist weten waar het vanadan komt of wat het is. Je raakt hierdoor voortdurend in de war. Ik denk dat je beter af bent bij een ervaren iemand die er dus veel verstand van heeft. bv manege eigenaar?? Succes Meid!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:31

umpie schreef:
nou sorry hoor maar mij paard heeft dus absoluut geen bloedarmoede of wat dan ook. Mijn paardje is gewoon lui klaar. Hij is opeens wel fit wanneer hij er zin in heeft nou meneertje krijgt egwoon beetje ppraatjes. Want in de buitenbak gaat hij super snel en binnen krijg ik hem niet vooruit. Je paard is gewoon lui of niet.

Of het komt doordat je hem niet goed rijdt Umpie. Mensen geven zo makkelijk een etiketje Lui of Wild of noem maar op aan hun paard. Ik vind het juist verstandig dat de TS via internet probeert uit te zoeken of er mensen zijn die hier ook ervaring mee hebben en dat ze rekening houdt met het feit dat er misschien een lichamelijke oorzaak achter zit.
Beter dan meteen conclusies trekken. Ik denk altijd maar: eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten, dat ben je toch aan je paard verplicht. De TS kent haar paard goed, misschien idd een keer bloed laten afnemen, dat stelt je misschien weer gerust!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:42

Umpie schreef........Ennuh Kiane je paard meer aan hetw erk zetten helpt wel DEGELIJK!!!!!!!!!!!! Ik krijg het niet voor niets van ervaren mensen te horen!! Dus kan jij wel metene zeggen dat ej het er niet eme eens bent. Maarre ikd nek dat jij je gewoon te veel zorgen maakt. Mijn paard is super gezond. Dusss. Het hoeft ook niet altijd iets te zijn!!! Wat een gezeur.

Ik laat mij niet dooor een Pennymeisje vertellen of ik mijn zieke paard wel of niet moet rijden ! Sterker nog, had ik hem met alle geweld doorgereden dan was hij nu dood !
Wat heb jij een grote mond.
Begin er dan niet over als je het toch wel weet.

Ik schrijf over mijn ervaring en geef tips. LEES...tips.
Of je er wat mee doet moet je zelf weten.
Ik ga niet besparen op een bloedtest als ik twijfel, mijn twijfels zijn terecht geweest.

Gelukkig is mijn paard aan het opknappen. Ook hier zeiden de mensen die zich ook "kenners"noemden, doorrijden ,actief maken.
gelukkig was ik zelf de Kenner hier...........

Als je niet uit bent op tips of antwoorden, ben je op Bokt verkeerd.
PUNT

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:06

uuhm kiana wie heeft hier nu een grote mond???? Ik zeg toch ook alleen maar wat ik er van denk!!!! En wat mijn tips zijn. Ik heb toen hier op bokt reacties gekregen dat ik het ook beter hier niet op kan zetten doordat er mensne zijn die allemala verschillende dingen zeggen. Als je dus iets wilt weten kom je hier dus nooit aan het antwoord. En er zijn dus mensne zoals jij. Ikz ge toch ook niet dat jij je paard niet had moeten laten na kijken. Ik weet alleen dat mijn paardje dat niet heeft en dat hij echt meer moet worden gereden !! Ik spreek toch ook OVER MIJN ERVARING!!!!!!!!!!!!!!!!! dus doe nou maar niet betweterig. Ik ebdoel het heelmaal niet verkeerd ikz eg alleeen wat ik er van denk.

en paars: niet kapsones bedoeld maar ikr ijd mijn paardje wel degelijk goed. Heb ervaring met jonge paarden en heb hem zelf ingerden!! Ikw eet wat kan en niet en wanneer er wat moet gebeuren. En hij is ook niet altijd lui hoor maar ik trek niet gauw de conclusie hoormaar ikwist het al Hij si en blijft gewooon ene luie vreetzak

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:32

Mijn verzorgpony was 2 jaar geleden toen ik haar net reed verschrikkelijk sloom. Een drafje kreeg ik er NET uit. Galop heeft een half jaar geduurd. Longeren lukte niet en in de wei deed ze ook niet echt iets.

Nu: rent ze hard, is ze heel snel buiten, gaat galopperen aan de longeerlijn goed, rent ze zelfs in de bak wanneer ze los staat.

Waarom dit zo is gegaan weet ik ook niet, maar het is bij mij iig helemaal goedgekomen.