achterste voren vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

achterste voren vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 06:20

Hoi hoi,

Eindelijk een doorbraak... mijn paard gaat de trailer op. Echter wel enkel achteruit. Vooruit wil nog niet. Dus dan staat hij verkeerd om in de trailer. Graag jullie mening of het verantwoord is om hem zo ook te vervoeren. Wel met zeiltje dicht zodat hij hoofd er niet uitsteekt. Hij staat zo wel lekker ontspannen.
Alvast bedankt

LecyTinker

Re: achterste voren vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 06:29

moeilijke vraag... ik zou het niet doen aangezien je trailer er niet voor gemaakt is... Wat als hij los breekt en op een of andere manier toch iets probeerd? Ik ben denk ik gewoon veel te voorzichtig en bang ingesteld op dit gebied... Je hebt ook een front lader ( trailer) misschien dat je het daar eens zou kunnen proberen en hem laten wennen... Langs voor erin en achter eruit... Dit een paar keer proberen en dan gaat hij er misschien correct in... Je hebt ook trailers waar je ze zijwaards in vervoerd... Maar ik denk dat je dit allemaal wel weet en het was je vraag niet...
Ik zou het persoonlijk niet doen... Hoewel hij misschien ontspannen staat wanneer de trailer stil staat, kan dit geheel veranderen wanneer de trailer gaat bewegen... het is een hele onnatuurlijke beweging, achteruit... ( ik weet het, elke beweging in een strailer is onnatuurlijk voor een paard... maar ik wordt misselijk als ik achteruit reis, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen bij een paard) maar de keuze is natuurlijk aan jou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 06:42

Nee, de halsruimte is te kort in een gewone trailer, als je je paard er verkeerd om in zet. Bovendien is de borststang, die jij nu dus als achterstang gebruikt, daar niet voor geschikt. Stel dat je een keer hard moet remmen en dat paard komt met z'n kont onder de stang..... Brrrrrr...

Niet doen. Als jouw paard achterstevoren vervoerd wil worden, zorg dan dat je daadwerkelijk iets hebt waarin hij achterstevoren staat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:11

Sonja schreef:
Nee, de halsruimte is te kort in een gewone trailer, als je je paard er verkeerd om in zet. Bovendien is de borststang, die jij nu dus als achterstang gebruikt, daar niet voor geschikt. Stel dat je een keer hard moet remmen en dat paard komt met z'n kont onder de stang..... Brrrrrr...

Niet doen. Als jouw paard achterstevoren vervoerd wil worden, zorg dan dat je daadwerkelijk iets hebt waarin hij achterstevoren staat.

Achterstangen en voorstangen zijn gelijk, dat is dus niet het probleem, de halsruimte is er domweg niet en daarmee heb je wel het belangrijkste punt.
Bovendien is je gewichtsverdeling helemaal zoek. De plek van de assen onder de wagen is daar met een goede reden, namelijk voldoende gewicht op de kogel, zonder overbelasting ervan.
Als je je paard echt op die manier wilt vervoeren, zul je op zoek moeten naar een trailer die daarvoor is ontworpen. Ze bestaan, maar je zult ze niet bij de trailerboer-op-de-hoek kunnen kopen. Vrachtwagen (C-rijbewijs!!) is een uitstekend en relatief goedkoop alternatief. Ga dan niet voor zo'n B-rijbewijs ding, die zijn vaak te duur of te slecht en meestal beide. De uitzondering hierop is zelden te koop, omdat de eigenaar dat ook weet.......

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 07:48

Maar als ik de voorste stang (die dan in dit geval achter hem is) nu weghaal. Dan heeft hij wat meer ruimte achter dus ook voor.
Tja, dat het qua gewichtsverdeling van trailer niet kan.... daar had ik niet bij stil gestaan. Dit idee is ook maar voor tijdelijk, totdat hij zover aan een trailer is gewend dat hij er wel vooruit op durft te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 07:52

Neeeejjjjj niet doen, dan gaat hij met z'n kont de neus van de trailer in en die is daar domweg niet op gebouwd.

Ik bedoel met het verschil tussen voor- en achterstang ook niet dat er een zwaardere stang oid in zou moeten, maar stomweg dat als je hard zou remmen, hij onder de stang zou kunnen schieten. Je ziet in veewagens niet voor niets doorgaans schotten ipv stangen bij de kont.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 09:26

Sonja schreef:
Neeeejjjjj niet doen, dan gaat hij met z'n kont de neus van de trailer in en die is daar domweg niet op gebouwd.
<knip>

Bovendien krijg je dan zoveel gewicht op de koppeling dat de trailer de trekkende wagen door de veren drukt en je een reële kans op schade aan je auto hebt.
Om te oefenen in stilstand kun je het doen, maar ga er absoluut niet mee rijden!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 10:50

Geen goed idee achterstevoren vervoeren! inderdaad omdat de gewichtsverdeling dan niet goed is, paard draagt 60% van het gewicht aan de voorkant en je kan zelf wel bedenken waar dat blijft als je m omdraait...

Waarom wil ie er niet op de normale manier is als ik vragen mag?

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 11:04

Tja dat weet ik dus niet. Wist ik het maar. Hij kan het me helaas niet vertellen. Maar na weken proberen vooruit, gaat ie er in 1 x in achteruit.
Hoop dat hij nu gaat wennen aan de trailer en er straks wel goed om oploopt. Nou ja in ieder geval is 100% van het advies niet doen dus riskeer ik het niet.
Bedankt.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:10

Volgens mij zijn er wel andere trailers die er wel opgebouwd zijn. Ik heb er namelijk wel eens wat meer over gehoord. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:17

ik zou het gewoon doen Haha!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:18

Doe eens gek zo af en toe laten we maar denken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:22

misschien wel een uitvinding, patent op aanvragen!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:08

Het is al lang en breed uit onderzoek bekend dat paarden liever achteruit vervoerd worden. Op het moment dat geremd wordt, kunnen ze dat dan nl op hun kont opvangen, wat fijner voor ze is dat op hun voorhand. Het vereist echter een andere trailer constructie, met name vanwege je maximaal toegestane kogeldruk.

Ik heb het er jaren geleden al eens over gehad met Henk en Jaap van Heja trailers uit Garderen. Die dachten toentertijd dat ze er wel een konden bouwen, maar dat dat wel wat / een stuk duurder zou worden. Er zijn wel trailermerken die achteruit-rijders bouwen. Ik vermoed dat dat mn Amerikaanse firma's zullen zijn.

Het kan dus prima, met de juiste trailer, en het is erg prettig voor je paard. Als je een kort paard hebt, en je haalt de voorste stang (die dus achter je paard zit) níet weg, zal het met de gewichtsverdeling in een gewone trailer nog wel redelijk gaan denk ik. Dan blijft toch de grootste massa van je paard boven de assen. Mogelijk heb je dan wat mínder kogeldruk, omdat het zwaarste stuk van je paard eerder achter de assen zit dan erboven of ervoor. Met (te) weinig kogeldruk rijden betekent dat het hele geval erg snel gaat slingeren!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:10

Citaat:
paard draagt 60% van het gewicht aan de voorkant en je kan zelf wel bedenken waar dat blijft als je m omdraait...

Ik heb ooit gelezen dat trailers eigenlijk verkeert om zijn gemaakt. Dat paarden beter in balans zijn als ze andersom staan. Waarom weet ik niet precies meer waarom.Maar k denk omdat zoals hier boven staan 60% op de voorkant staat en als er geremt word komt die 60 % op de achterhand. Als ze andersom staan konden ze zich beter schrap zetten dacht ik.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:13

Heb je een tweepaardstrailer? In dat geval moet je hem ook kunnen omdraaien erin als het schot eruit is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:17

ik zou het nu niet meer zo snel gedaan hebben, maar wij hebben wel is een paard achterstevoren in de trailer gehad.... was niet de bedoeling hoor maar paardlief had zichzelf los en draaide zich om. Maar dit was een een antieke 2 paards trailer zonder voor of achterstang, zonder schotten enz... Het was er nog een met stalen frame en houten planken ertussen, hij had wel 4 enorme wielen. Dat was trouwens wel gewoon goed gegaan, maar ik had er toen natuurlijk niet bij stil gestaan dat die trailer dan het gewicht anders draagt. Maar ik zou jou aanraden om toch nog even door te trainen, want als je paard gewoon recht staat weet je teminste zeker dat het gewicht goed verdeelt is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:56

een clubgenootje heeft een trailer gehad waar ze het paard aan de voorkant er uit kan halen, dus achter een laadklep en schuin aan de voorkant ook

als je nou zo'n trailer hebt, kan je hem via de voorkant via die 'uitlaad-klep' achteruit de trailer in laten lopen, terwijl hij dan dus wel rechtuit in de trailer staat

oke ik leg het erg onlogisch uit maar ik hoop dat je het snapt

of die trailers er veel zijn weet ik trouwens niet had ze nog niet eerder gezien, maar die vanhaar loopt er dus aa de achterkant op en aa de voorkant vanaf, jouw paard zou dan dus achteruit via de voorkant erin kunnen lopen en toch op de normale manier in de trailer staan

zelf zou ik t alleen anders doen, wil die er achteruit wel inlopen, reken maar dat ie er vooruit dan ook in kan lopen Whoosh! Schijnheilig

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:14

Renske20 schreef:
een clubgenootje heeft een trailer gehad waar ze het paard aan de voorkant er uit kan halen, dus achter een laadklep en schuin aan de voorkant ook.

of die trailers er veel zijn weet ik trouwens niet had ze nog niet eerder gezien, maar die van haar loopt er dus aan de achterkant op en aan de voorkant vanaf, jouw paard zou dan dus achteruit via de voorkant erin kunnen lopen en toch op de normale manier in de trailer staan

Ik heb ook een trailer met een vooruitstap (Humbauer). Bij veel merken kan je deze tegen meer-prijs bestellen.
Een vriendin van mij heeft een 3-paards trailer van Fautras en bij haar staan de paarden schuin. Bij deze trailer lopen de paarden er niet via een laadklep op, maar omdat de achterkant van de trailer iets lager is, nemen ze gewoon een klein opstapje.

Het paard achteruit vervoeren in een trailer die daar niet voor geschikt is, zou ik om de redenen die o.a. Sonja en Ikke genoemd hebben, ook niet doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:44

Als je dan echt perse achterwaarts in wil laden, dan weet ik nog wel een goede oplossing.

Neem een trailer met voorlader (bv IforWilliams) en laat hem in zijn achteruit via de voorlaadklep in. Dan staat hij er dus gewoon met zijn snuit naar voren op.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:46

Dat is precies wat Renske al zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 14:48

Katja schreef:
Dat is precies wat Renske al zei.

Bloos Overheen gelezen, nu zie ik het Bloos

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:59

Tja..... ik heb een anderhalf paard trailer dus omdraaien in de trailer lijkt me link. Vrijdag is de wedstrijd en die is maar ong. 10 km bij me vandaan. Volgende wedstrijd is half juni pas dus tegen die tijd hoop ik dat hij `normaal` in trailer gaat. Het is waarschijnlijk maar eenmalig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:16

In een anderhalf paards kun je ze beter niet omdraaien. Maar begrijp ik nou dat je toch de weg op gaat op deze manier? Het lijkt mij zeer onverstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:34

Katja schreef:
In een anderhalf paards kun je ze beter niet omdraaien. Maar begrijp ik nou dat je toch de weg op gaat op deze manier? Het lijkt mij zeer onverstandig.

Volledig mee eens. Als het dan toch maar zo'n klein stukje is, zou ik kiezen tussen onder het zadel erheen rijden, wandelen en thuisblijven. Dat het maar voor 1 keer is vind ik geen argument. Ik kan ook 1 keer van de Eiffeltoren springen, maar het ondanks dat het maar voor een keertje was, niet overleven.