3jarige hoefijzers of nog even wachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

3jarige hoefijzers of nog even wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:23

Volgende week komt de hoefsmiden ik zit nog een beetje te twijfelen wat ik moet doen met mijn 3jarige. Mijn andere pony krijgt hoefijzers omdat hij veel voor de wagen loopt, maar mijn 3 jarige loopt meestal mee naast de wagen. Nu word hij ook beleerd dat hij er ook voor kan lopen en eind deze zomer in tweespan. Maar nu slijten ze hoeven heel snel. Ik wil ook niet dat hij hele dagen op de wei loopt en niks meer doet omdat zijn hoeven te kort zijn.
Maar van de andere kant is het misschien nog een beetje te vroeg voor hoefijzers?

Wat vinden jullie?

Chrissetje

Re: 3jarige hoefijzers of nog even wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:26

beauty had vroeger op de manege ook al op haar 3de ijzers.

ik durf hier niet echt een antwoord op te geven Lachen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:31

Jammer maar toch bedankt voor de reactie Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:44

Ik denk dat ze op hun derde best hoefijzers onder kunnen, het is niet echt te vroeg, maar wel alleen als het echt nodig is en de hoeven echt anders teveel slijten.
Ik ben meestal niet zo'n voorstander van hoefijzers, ik zie paarden het liefst blootvoets, maar in jou geval zou ik als hij echt veel op de verharde weg gaat toch ijzers onder doen. Ik zou het goed in de gaten houden, en wanneer je merkt dat ze toch erg snel slijten toch ijzers eronder.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:47

Ik rij een paardje van 3 en die heeft ook ijzers om omdat ze voor hetzelfde doel wordt gebruikt : voor de kar. Dit gaat heel goed en als je het goed in de gaten houd kan het geen kwaad verder volgens mij. Bij dit paardje gaat het in ieder geval helemaal goed!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:52

Hij is wel nog erg speels zou hij dan niet makkelijker uitglijden?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:03

Citaat:
Als de hoeven van een paard sneller slijten dan dat ze groeien dan lijkt het een logische stap om hoefijzers te gebruiken om de slijtage tegen te gaan. Voor velen lijkt het zelfs de énige oplossing te zijn. Maar is dit wel zo?

Het eerste wat je je moet afvragen is of de hoeven eigenlijk wel echt te snel afslijten. In de meeste gevallen waarin dit argument wordt genoemd is er eigenlijk nooit echt geprobeerd óf de hoeven inderdaad te snel afslijten maar is er van te voren bedacht dat dit wel het geval zal zijn.

Als er daadwerkelijk is geprobeerd of de hoeven te snel afslijten bij het beoogde gebruik is het nog maar de vraag of de conclusie terecht was. De meeste onbeslagen paarden moeten uit onwetendheid op de hoefwand lopen (die dus per definitie te lang is) en/of staan te hoog op de hielen. De hoef maakt dan dankbaar gebruik van ieder ruw oppervlak om af te slijten naar de lengte die hij eigenlijk van nature hoort te hebben. Wat velen als 'te kort' beschouwen is eigenlijk de juiste lengte. Pas als die lengte is bereikt gaat de hoef op een hogere snelheid groeien zodat de hoef niet nog korter wordt.

Als de hoef daadwerkelijk te snel afslijt moet je gaan onderzoeken waarom dat zo is. Wilde paarden kunnen dagelijks grote afstanden afleggen over rotsachtige bodem met scherpe stenen zonder hoefproblemen te krijgen, dus het probleem zit hem niet in de ruwheid van de ondergrond maar in de gebrekkige groei van de hoef of een te zwakke constructie. Zoals je op de rest van deze site kan lezen is een traditionele bekapping nou niet direct bevorderlijk voor de hoefgroei. Het wegsnijden van de straal heeft tot gevolg dat de hoef niet wíl groeien, gebrekkige doorbloeding in de hoef door een verkeerde bekapping en/of het gebruik van hoefijzers zorgt ervoor dat de hoef niet goed kán groeien. Natuurlijk bekappen is gelukkig de beste manier om de hoefgroei te bevorderen dus daarmee zit je goed. Niet minder belangrijk echter is dat de paarden voldoende beweging krijgen, liefst over harde ondergrond. Een paard hoort niet in een stal te staan; bij een stilstaand paard werkt het hoefmechanisme niet en is er nauwelijks doorbloeding in de hoef.

Bij een goede natuurlijke bekapping en voldoende beweging zul je zien dat de hoef zich gaat aanpassen aan de gebruiksomstandigheden en precies zo hard gaat groeien dat hij altijd op dezelfde lengte blijft. Maar ook in dit 'aanpassen aan de omstandigheden' zit een addertje in het gras: Als de omstandigheden 'veel beweging in de modder' zijn dan zullen de hoeven zich aanpassen aan het 'veel bewegen in de modder'. Verwacht dan niet dat je zomaar zonder voorbereiding een meerdaagse marathon over het asfalt kan lopen want daaraan is de hoef in dat geval niet aangepast. Wil je lange stukken over asfalt kunnen rijden dan zul je dat ook regelmatig moeten doen zodat de hoef zich kan aanpassen aan die omstandigheden. Wanneer je dit langzaam opbouwt zul je zien dat de hoeven tot grootse prestaties in staat zijn. Eingelijk moet je hoeven, net als de rest van het paard, trainen.

Kun je de hoeven van je paard niet trainen omdat je je paard zeer onregelmatig gebruikt of groeien de hoeven écht te langzaam? Je kan dan het gebruik van hoefschoenen overwegen. Deze beschermen de hoeven tegen overmatig afslijten maar hebben niet de nadelen van hoefijzers en bovendien doe je ze na het gebruik uit zodat het paard toch bijna voortdurend op blote hoeven loopt. Je hebt dan de voordelen van blootsvoets én hoefbescherming gecombineerd!

Citaat:
Belemmering van de groei
Vóór het vijfde levensjaar tellen de effecten nog veel zwaarder: Paardenhoeven zijn pas volgroeid wanneer een paard een jaar of vijf oud is. Wanneer een paard voor die leeftijd hoefijzers krijgt kan het hoefbeen niet naar volwassen afmetingen uitgroeien; de hoef blijft permanent (te) klein en samengeknepen.

http://www.hoefnatuurlijk.nl

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:08

Die van mij loopt ook voor de kar en net als die van jou loopt ze mee maar haar hoeven slijten ook heel er zo dus ze heeft nu ook voor het eerst ijzers. Ze is ook 3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:12

Het kan. Soms moet het ook. Die verhalen van paard natuurlijk en anderen zijn wel aardig, maar je kunt niet elk paard altijd zonder ijzers laten gaan, dat is onzin. Dat veel paarden onnodig op ijzers staan wil niet zeggen dat elk paard zonder kan.
Ik zou wel verder kijken dan ijzers, bijvoorbeeld hoefschoenen of kunststof beslag. Met name de laatste categorie heeft de laatste jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt, ik zou dat zeker niet op voorhand afwijzen. Een hoefsmid die dat afdoet als waardeloos zakt bij dus giga in achting.
Iemand op de NVVR-lijst heeft sinds kort kunststof beslag, als je hier meer over wilt weten, PB even.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:16

als jij zegt dat zijn hoeven snel slijten en je veel over de weg gaat (natuurlijk doe je dat omdat hij voor de wagen gaat) zou ik het absoluut doen.
straks kan je paard niet meer lopen omdat zijn hoeven te ver afslijten, nou dan heb ik er toch liever een ijzertje onder ook al is hij nog maar 3.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:18

Ja hoor, mijn paard heeft als 3 jarige ook ijzers gekregen omdat hij voor de kar ging.
Hij is nu 16 en staat nog steeds op ijzers.
Hoefschoenen zou ik niet aanraden, dat wringt toch altijd met lopen, en een rubber zool heeft meer wrijving met asfalt dan een ijzer, waardoor de gewrichten zwaarder belast worden.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:25

Ja is dat echt zo dat rubber meer wrijving geeft op asfalt dan ijzers?
Hoefschoenen doe ik sowieso niet omdat ik idd denk dat dat meer wrijving geeft omdat dan toch ijzerdraad om de hoef heen zit ( dus ook dichtbij de kroonrand) bij wijze van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:27

rubber remt meteen af op alfalt, daardoor krijg je een grotere kraqcht op de gewrichten. een ijzer glijd heel ietsje door en daardoor worden de gewrichten dus minder belast.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:40

ah vandaar oke nu snap ik het Knipoog eigenlijk logisch als je het zo zegt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:41

Billy schreef:
Ja hoor, mijn paard heeft als 3 jarige ook ijzers gekregen omdat hij voor de kar ging.
Hij is nu 16 en staat nog steeds op ijzers.
Hoefschoenen zou ik niet aanraden, dat wringt toch altijd met lopen, en een rubber zool heeft meer wrijving met asfalt dan een ijzer, waardoor de gewrichten zwaarder belast worden.

Kleine correctie: met de huidige generatie kunststoffen is dat wringverhaal achterhaald. De schoenen van tegenwoordig zijn niet meer zo stroef als die eerste generatie (die ook eigenlijk helemaal niet bedoeld was om mee te lopen)
Hoefschoenen en kunststof beslag KUNNEN een alternatief zijn voor ijzers. Het ligt aan de omstandigheden en an hoe je paard loopt wat uiteindelijk het beste is en ja, soms moeten er dan gewoon ijzers onder.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:43

Par had met 2 en een half al ijzers onder, haar hoefjes sleten ook behoorlijk hard, en dat werd niet beter met het wandelen over de weg.

Ik heb toen de hoefsmid er naar laten kijken en oordelen en die zei dat ik er beter ijzers onder kon gooien.
Ze loopt nu nog steeds met ijzers en nog nooit problemen mee gehad.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:58

Ik zou ook eerst verder kijken voor je aan ijzers begint. Omdat je op zo'n jonge leeftijd al begint, beperk je de hoef wel heel erg in de groei, en heb je een grotere kans dat je paard erg slecht hoeven krijgt, juist door de ijzers. Er zijn echt heel veel mensen die hun paarden met hoefschoenen voor de kar laten lopen. Kijk eerst verder als de ijzers en neem een weloverwogen beslissing. Succes.

p.s. ook ik dacht dat mijn paard (15 jaar, ook al heeel lang op ijzers) niet zonder ijzers zou kunnen, zijn hoeven slijten zonder de ijzers behoorlijk, maar groeien net zo hard weer aan! je moet de hoef ook de tijd geven om aan de slijtage te wennen, het is een proces dat op gang moet komen als de echte slijtage (het over het asfalt lopen) begint.

De veel hogere trilling die vrijkomt door de ijzers zijn ook een (grote!) aanslag op de pezen/gewrichten. Door het glijden loopt een paard ook moeilijker ontspannen (hij moet namelijk constant opletten wat zijn benen/hoeven doen), wat weer een belasting voor zijn hele lichaam is. In een rijbak heb je hier geen last van, omdat je paard hier zo goed als niet glijdt, maar dat is op het asfalt wel anders!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:01

als ze ze nodig heeft heeft ze ze nodig he??? geen probleem hoor Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:04

Mijn driejarige staat achter ook op ijzers, voor nog niet, maar dat gaat wel komen omdat ze erg scheef afslijten. Dus als het nodig is: waarom niet?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:31

angela88 schreef:
De veel hogere trilling die vrijkomt door de ijzers zijn ook een (grote!) aanslag op de pezen/gewrichten. Door het glijden loopt een paard ook moeilijker ontspannen (hij moet namelijk constant opletten wat zijn benen/hoeven doen), wat weer een belasting voor zijn hele lichaam is. In een rijbak heb je hier geen last van, omdat je paard hier zo goed als niet glijdt, maar dat is op het asfalt wel anders!

Nooit wat van gemerkt, niet bij mijn paard, en ook niet bij andere paarden.
Glijden doet hij alleen op de betonplaten als z'n ijzers bijna versleten zijn, ik heb er op asfalt nooit last van gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:32

Mijn paard glijdt omdat ik wil dat ze glijdt. Ze heeft sliding plates onder.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:45

Ik ken ook best veel pony's die 3 zijn met hoefijzers, en dat gaat uitstekend Haha!
Ik zou het als ik jou was ook doen, want als zijn hoefjes erg slijten.. das ook niet zo best!

Suc6 ermee

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 14:12

Vraag het gewoon even aan je hoefsmid. Hij zal je precies kunnen vertellen waar je verstandig aan doet.
Mijn bescheiden mening is dat als een paard/pony z'n hoefjes te snel slijten, je er verstandig aan doet om hem/haar te laten beslaan. En alle verhalen van hoefnatuurlijk hebben we al honderd keer gezien hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:42

Als je over de weg gaat zal ik er ijzers onder doen,anders absoluut niet...een ijzer is namelijk niet erg bevordelijk voor het hoefmechanisme en oorspronkelijk alleen gebruikt voor paarden die voor de wagen over de weg liepen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:42

Toen we met Sem echt kilometers gingen maken over de weg hebben we er meteen ijzers onder laten slaan. Het is hier allemaal asfalt, dus je moet wel. Sem was toen ook 3.