Hoe maken jullie de geslachtsdelen van een ruin schoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara88

Hoe maken jullie de geslachtsdelen van een ruin schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 09:42

Heey,

zoals hier boven als staat: hoe maak je de geslachtsdelen van een ruin schoon en hoevaak moet dat ongeveer? Mijn vriendin en ik Tong uitsteken hebben allebei een ruin maar we weten allebei niet hoe we dit klusje nou moeten klaren.... Pling Dus kom maar op met die tips Haha!

haf_jessie

Re: Hoe maken jullie de geslachtsdelen van een ruin schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:48

Ik doe het altijd met een spons,bij mijne komt zijn ding er vanzelf uit als ik met de spons erbij ga,en dan haal ik al die velletjes eraf

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 11:23

maar bestaan er ook speciale ''schoonmaakmiddelen'' voor of moet het juist alleen met water?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:18

tijdens mijn stage deed die man het gewoon met groene zeep, of je kunt betadine shompoo gebruiken, wel alles heel goed afspoelen als je iets gebruikt, maar het veiligste vind ik gewoon met water en spons
helaas kan ik het bij mijn ruin niet doen, die trekt het hele zaakje snel op als ik bij hem kom.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 12:20

marlo schreef:
tijdens mijn stage deed die man het gewoon met groene zeep, of je kunt betadine shompoo gebruiken, wel alles heel goed afspoelen als je iets gebruikt, maar het veiligste vind ik gewoon met water en spons
helaas kan ik het bij mijn ruin niet doen, die trekt het hele zaakje snel op als ik bij hem kom.

Doe je het dan niet? Lips are sealed Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:46

adnil schreef:
marlo schreef:

Doe je het dan niet? Lips are sealed Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?

Om even heel eerlijk te zijn ( Schijnheilig ) ik heb het bij mijn paard ook nog nooit schoongemaakt. (in al die 10 jaar niet). En er is nog nooit ook maar iets van een probleem geweest, ontsteking etc.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 13:58

Lijkt mij ook niet dat in het wild er iemand met een spons en water achteraan rent om alles schoon te houden....... Nagelbijten / Gniffelen Denk ook niet dat het nodig is...het zal zichzelf wl reiningen....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:02

In het wild komen er ook geen ruinen voor Knipoog en word het zakie schoon doordat de hengsten regelmatig dekken Tong uitsteken

Ik maak het af en toe schoon met wat water en een spons.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:05

ik bedoelde ook niet een ruin Knipoog

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:08

Maar hoe doen ze dat met manegepaarden dan? ik kan me niet voorstellen dat de manege-eigenaar alle paarden hun leuter gaat schoonmaken... enneh.. ikzelf en mijn medecollegalesruitertjes doen het volgens mij ook niet! Ik wist zelfs helemaal niet dat dit moest!

maar van ontstekingen heb ik nog nooit wat gehoord, dus het zal wel goed zijn...

edit: typo

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:08

Ik maak het proper met wat water en een spons.Als je met zeep reinigd en je vergeet dan toch een stukje kan het ontsteken.Dus ongeveer eens in een jaar met zeep en dan heel goed reinigen ! Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:09

Pebblesje schreef:

Het gaat in dit topic anders wel om een ruin Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:22

Citaat:
Doe je het dan niet? Dan gaat het toch ontsteken, als je het niet goed schoon houdt?

ik doe het ook niet, een paard dat ik vroeger reed had een eigenares die het regelmatig schoonmaakte ne het beest had er altijd ontstekingen aan, ik maak nooit iets schoon, de enkele keer dat ik hem eruit zie hangen, zit ie vol met lellen en vellen, maar ik blijf eraf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:33

Ineke2 schreef:
Pebblesje schreef:

Ooooooohh nu snap ik hem, bij een ruin moet je het wel schoonhouden en bij een hengst niet.

Blond

Ik vind het n beetje onzin eigenlijk.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 14:48

Alacairion schreef:
Pebblesje schreef:

Ooooooohh nu snap ik hem, bij een ruin moet je het wel schoonhouden en bij een hengst niet.

Blond

Ik vind het n beetje onzin eigenlijk.
[/quote]

een hengst moet je ook schoonmaken als die niet regelmatig dekt. dit was gewoon een vraag hoe het in de natuur gaat. in de natuur zijn er merries die die hengst kan gebruiken om zn leuter schoon te maken Clown als je hengst soms dekt hoef je hem ook niet schoon te maken, hetzelfde geld voor ruinen die dat nog wel eens doen.. maar als je paard geen merrie heeft zul je al die vieze velletjes ed. eraf moeten halen..
[/quote]

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:00

boeflover schreef:
een hengst moet je ook schoonmaken als die niet regelmatig dekt. dit was gewoon een vraag hoe het in de natuur gaat. in de natuur zijn er merries die die hengst kan gebruiken om zn leuter schoon te maken Clown als je hengst soms dekt hoef je hem ook niet schoon te maken,
hetzelfde geld voor ruinen die dat nog wel eens doen.
. maar als je paard geen merrie heeft zul je al die vieze velletjes ed. eraf moeten halen..

leg uit? Verward snap 2 dingen niet... natuur en ruin?? en ruin en "die dat nog wel eens doet"???

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:05

In de natuur zijn er geen ruinen, hengsten dekken merries waardoor het schoon blijft (reinigt dat echt? Tong uitsteken). Ruinen (dus huis, tuin en keukenpaarden om het zo maar te zeggen) hebben ook weleens de neiging merries te dekken, dat zou dus ook schoon blijven, net als hengsten die weleens dekken. Van zowel ruinen als hengsten die nooit dekken moet je het dus schoonhouden.

Ik zou overigens niet echt blij zijn als mijn merrie door een ruin zou worden gedekt die dit nooit deed en waar de vellen aan hangen...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:16

iew... ik blijf het vies vinden die vellen... Ik heb het nog nooit gezien, maar het klinkt errug vies.. Misselijk .. helemaal bij het idee dat je dat eraf moet halen...

mocht ik ooit een eigen paard kopen wordt dat een merrie Bloos Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:20

Merries moet je ook schoonhouden hoor Haha! maar eerlijk gezegd ben ik ook erg blij dat ik een merrie heb ja, al hebben die ook weer zat nadelen Tong uitsteken

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:49

Ik doe altijd een sopje maken met lauw water en babyshampoo. De babyshampoo irriteert niet. (wel goed naspoelen natuurlijk). Ik hoor altijd heel veel mensen zeggen dat ze wachten tot het paard uitschacht en dan de velletjes eraf pulken. Wat het probleem bij de infecties/ontstekingen is is het vuil dat samen met het huidvet in de koker blijft zitten. Je zult dus ook de binnenkant van de koker schoon moeten maken. Dit is nog enger en viezer als het velletjes eraf pulken maar bij sommige paarden echt nodig. Vooral oudere paarden kunnen last krijgen van het opgehoopte vuil.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:53

maar hoe vaak doen jullie dat dan? elke week? elke maand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:03

Stel nou dat je merrie hengstig word en alles zit eronder, kan ik me voorstellen dat je t schoonmaakt. Maar ik ga echt niet elke dag met een babydoekje alles schoonmaken...... kom op zeg.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:09

Oregon schreef:
Ik doe altijd een sopje maken met lauw water en babyshampoo. De babyshampoo irriteert niet. (wel goed naspoelen natuurlijk). Ik hoor altijd heel veel mensen zeggen dat ze wachten tot het paard uitschacht en dan de velletjes eraf pulken. Wat het probleem bij de infecties/ontstekingen is is het vuil dat samen met het huidvet in de koker blijft zitten. Je zult dus ook de binnenkant van de koker schoon moeten maken. Dit is nog enger en viezer als het velletjes eraf pulken maar bij sommige paarden echt nodig. Vooral oudere paarden kunnen last krijgen van het opgehoopte vuil.

Jah he.. Ik heb vroeger een ruin verzorgd en deed het ook op deze manier!.. Op aanraden van de dierenarts, nadat het zaakje ontstoken was, omdat het al heel lang niet gedaan was!

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:58

Yessy schreef:
Van zowel ruinen als hengsten die nooit dekken moet je het dus schoonhouden.

Oók van hengsten die dekken, moet het lid elke keer schoongemaakt worden. Want welke merriehouder zit nu te wachten op ziektes die door de hengst ivm het dekken van de ene merrie op de andere merrie worden overgebracht ? Niemand toch zeker. Ook de merrie moet schoon zijn.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:02

Tja, ook ik moet toegeven dat ik dat nog nooit heb gedaan (3 ruinen op stal, meer als 10 jaar) zelf mijn jong paard hoef ik dat niet te proberen! Die trekt alles razend snel in zodra ik er maar naar kijk.

Wij hebben tenminste nog nergens last van gehad, maar is het niet de bedoel dat dat de natuurlijk een beetje zelf doet?

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet goed is, maar in de natuurlijk doet dat toch ook niemand?