Zou jij dit kunnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooske

Zou jij dit kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 18:39

Hey iedereen!

Ik lees en zie het echt steeds vaker om me heen, mensen hebben al een aantal jaar een paard en besluiten dan om er een jonger paard bij te kopen. Vervolgens komen ze financieel of qua tijd of wat dan ook in de knoop en wordt het oudere paard verkocht. Ik snap dit echt niet hoor . Als ik een paard erbij zou kopen en ik zou het dan niet meer redden om wat voor reden dan ook dan zou ik dat jongere paard verkopen. Ik zou het echt niet kunnen om mijn paard (Jessie) voor zoiets te verkopen. Daar zou ik echt een gevoel van inruilen bij hebbenJe gaat toch niet een paard dat je al jaren hebt plaats laten maken voor een ander paard, dan kan ik het toch moelijk geloven dat je erg gehecht bent aan je paard. En dan krijg je dingen als ja, maar hij krijgt zo'n goed tehuis nu, maar alsnog vervang je hem/haar.
Ik snap best dat veel mensen het doen omdat ze verder willen in de paardensport en het paard wat ze op dat moment hebben dat niet in zich heeft enz, maar er zijn belangrijkere dingen in het leven. Het lijkt me dat als winnen zo belangrijk voor je is je daar ook niet echt gelukkig van wordt!
Is het dan gewoon zo dat zulke mensen minder emotioneel verbonden zijn met het paard dan ik met mijn paard?
Ik was gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die er zo over denken als ik of dat er misschien iemand is die dit gedaan heeft en het me kan uitleggen waarom .

Groetjes, Jooske.

ps: Ik geef alleen mn mening het is absoluut niet bedoeld om mensen aan te vallen .

Meisje201

Re: Zou jij dit kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:20

Voor sommige mensen is paardrijden een sport en niet per direct meer een hobby, als ze niet verder kunnen met het paard word het verkocht.
zelf snap ik dit wel, maar kunnen zou ik dat absoluut niet
Oke, ik zou ook wel eens op een goed dressuur/springpaard willen rijden, maar zou er iris (fjord Vork ) echt niet voor op willen zeggen, heb al zoveel meegemaakt met haar, en ze is niet een "ding" waarmee ik mijn hobby kan uitoefenen, ze is gewoon mijn beste vriendinnetje om het zo maar te noemen, sommige vertellen hun geheimen aan schoolvriendinnen, ik aan iris Knipoog
dus tja, ik zou het echt niet kunnen, daarvoor hecht ik me teveel

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:31

Ik zelf zou het eerste paard dat ik zou kopen nooit kunnen vervangen
(aangezien je daar alles over het paarden houden van leert enzo)
maar als je daarnaast verder wil met sport en je kan er 1 meer betalen
dan kan ik die wel ruilen voor een steeds beter paard denk ik ook zou
ik me er dan niet aan gaan hechten maar het gewoon als een sportpaard
zien dat later iemand anders weer gelukkig gaat maken.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:36

antwoord: NEEJ NOOIT!!!!!!!!! mijn paardje betekent alles voor mij. Hij is nu 3 en 7 maandjes en we hebben een hele hechte band. Ik ken hem als sinds veulentje!! En we kunnen gewoon niet zonder elkaar hoor hahahaha. Ik zou hem nooit willen en kunnen verkopen!!!!!!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:40

Wij doen niet anders.
De afspraak die wij gemaakt hebben is. We kopen een jong paard zo groen als gras en leiden hem of haar dan zelf op in een rustig tempo naar de hoogst haalbare klasse in de basis sport. Als ze 10 zijn hebben ze tot nu toe nog altijd in de klasse Z gelopen (springen of dressuur of beide). Dan worden ze als leerpaard verkocht.
Dit jaar beginnen we voor het eerst met een 3 jarige eigen fokproduct.

We hebben al meegemaakt dat er als 4 of 5 jarige goed geld voor geboden werd maar tot nu toe hebben we ze steeds gehouden tot ze in het Z liepen, puur omdat het niet onze opzet is om er (snel) veel geld aan te verdienen, maar als ze Z zijn dan is voor ons het einde in zicht.

Ook ik val hier niemand aan, ons standpunt is alleen dat we onszelf nog te jong vinden om er een paardenrusthuis op na te houden.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:45

Voor sommige draait het alleen om het rijden. Bij mij op stal staat ook iemand, en die rijd ze van de B naar de M/Z en die verkoopt ze voor veel.. Zo verdient ze haar geld.. Ze knuffelt en doet ook niet veel met die paarden, het liefst laat ze iemand anders poetsen en opzadelen, zelf rijden, en dan weer de ander af laten zadelen.

Sommige verdienen gewoon hun paard. En andere vinden wedstrijden rijden, hoger opkomen en leren belankrijker enz. en kunnen hun oude paard niet betalen.. Het is gewoon waar je voor kiest Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:57

Ik weet niet of ik dat zou kunnen, denk het wel. ik zie op dit moment paardrijden als me hobby, rij 5 paarden onderandere veel jonge paarden met beter ambities. bij ons op stal staat ook een vrouwtje met een zelf gefokt paard, zowel moeder als dochter staan bij ons. zij zelf gaat het ook niet helemaal meer redden in tijd, waarschijnlijk gaat de jonge merrie eerdaags na mij, als alles op rolletjes loopt, en houd ze zelf de oudere merrie.

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:28

tis maar net waar je voor gaat... ik zou er zelf niet zo'n problemen mee hebben, je kunt niet alles houden....

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:04

Ik zou het niet kunnen,paard blijft bij me tot ie dood gaat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 10:35

Ik doe het nooit, maar snap wel waarom anderen het doen.

Stel, je wilt bv wedstrijden rijden. Maar het (oudere) paard wat je hebt kan het niet aan, vind het niet leuk, what ever. Dan wordt het voor beide niet leuk, want jij wil trainen, en wedstrijden rijden, en zo hoog mogelijk komen, maar het paard wil het niet, en zal nooit verder komen in de sport. Dan is het toch leuker (voor beiden) om het paard te verkopen naar iemand die wél alleen recreatie rijd, en veel buitenritten doet, en zelf een paard te kopen die het wél in zich heeft?

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 15:22

eponaschatje schreef:
tis maar net waar je voor gaat... ik zou er zelf niet zo'n problemen mee hebben, je kunt niet alles houden....

Je kunt niet alles houden Verward ? Tuurlijk kan je het paard wel houden als je dat echt wilt je hoeft het paard toch niet in te ruilen (zoals ik het zie) daar kies je voor en het lijkt mij geen keuze waar je gelukkig van wordt.
Tuurlijk het is waar je voor gaat, maar het is wat mij betreft duidelijk dat mensen die dit doen niet emotioneel betrokken zijn bij hun paard, die zullen nooit zo'n band met hun paard krijgen als ik met mijn paard heb. Net als wat Illkah zegt zie ik mijn paard ook als een soort van beste vriendin. Ik hou bijvoorbeeld net zoveel van haar als van mn ouders. En ik denk dat dat komt omdat het paard geheel van jou afhankelijk is dus wordt het een soort kindje van je.
Als jij ook zo'n band met je paard hebt maar verkoopt hem/haar toch omdat je verder wil in de paardensport dan snap ik dat echt niet. Wordt je daar dan blij en gelukkig van Verward ? Dacht het niet..

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 15:31

IK zou het zelf ook nooit doen. Ik heb een oude merrie van 24 die met de VUT is en een "jonge" ruin van 15 (haar kind). Met de jongste rij ik en de oudste staat lekker in de wei van haar rust te genieten. Kan me wel voorstellen dat mensen die paarden uitbrengen voor hun werk ze relatief snel weer verkopen, het is tenslotte werk voor hen. Ben alleen wel erg benieuwd waar al die oudjes dan terecht komen?????

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 15:37

In de worst Tong uitsteken

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:02

Jooske schreef:

Zooo jij bent volwassen!
volwassen reactie!!
moeilijk he, reageren zielig persoon Misselijk

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:03

NOuja het is wat ongenuaceerd maar zou ze er ver naast zetten, ik vrees van niet namelijk.....

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:07

Het is voor iedereen heel persoonlijk om die keuze te maken.
Daar is niks goed of fout aan.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:34

Ik heb het ook gedaan hoor, mijn oude paard weg gedaan omdat ik er niet verder mee kwam in de sport.

Mijn eerste paard was een merrie die totaal geen talent had voor dressuur of springen (en ook haar bouw bemoeilijkte het haar om nageeflijk te lopen enz.). Dit paard is in eerste instantie niet gekocht om wedstrijden mee te rijden, maar met het hebben van een eigen paard leerde ik zelf beter rijden en leek het me leuk om wedstrijden te starten. Dat heb ik twee jaar geprobeerd met die merrie, en in die twee jaar zijn we 1 winstpunt rijker geworden met precies 156 punten. Niet bemoedigend.

Toen kwam de moeilijke beslissing: kijken voor een ander paard, of voortaan alleen maar buitenritjes rijden? Voor mij was het simpel, ik word absoluut niet gelukkig van alleen maar recreatie rijden, en als ik niet gelukkig ben met wat mijn paard mij biedt, kan ik dan nog eerlijk omgaan met het beest? In mijn ogen niet. Toen is ze verkocht en geloof me, dat heeft me echt wel pijn gedaan. Maar in zekere zin is dit ook beter voor haar geweest, want nu is ze ergens waar ze in haar waarde gelaten wordt, terwijl ik dingen van haar verwachtte die ze gewoon niet kon.

Egoïstisch? Natuurlijk. Maar mijn doelstelling veranderen om mijn paard te behouden had ook niet gewerkt. Dan had ik dus alleen maar recreatief kunnen rijden en na verloop van tijd zou ik daar steeds ongelukkiger van zijn geworden en weet je wat dan het gevolg is? Dat ik alsnog mijn paard verkoop, maar deze keer omdat ik stop met paardrijden omdat ik er niets meer aan vind.

Geloof me, mensen verkopen hun paard niet zomaar omdat ze hogerop willen komen, zeker particulieren niet. Maar als jouw paard niet meer in jouw behoeften kan voorzien, dan kun je het dier onmogelijk eerlijk blijven behandelen.

(Oh, en om voor de ongelovigen even te verduidelijken dat mijn eerste paard écht weinig talent had; met het paard dat ik daarna had, had ik mijn eerste wedstrijd meteen 3 winstpunten te pakken. Voor mij een bewijs dat het toch niet helemaal aan mij lag.)
Laatst bijgewerkt door Effy op 01-05-05 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:36

Ilkkah schreef:
Jooske schreef:

Zooo jij bent volwassen!
volwassen reactie!!
moeilijk he, reageren zielig persoon Misselijk

uhh.. Verward
ik denk dat ze wel gelijk heeft..

maar on topic; nee ik zou het nooit kunnen!! mijn paardje is al wat ouder inmiddels, maar ik ken haar nu al 7 jaar en zou haar nooit kwijt willen, ik zou met geen enkel paard willen ruilen.
een paardje erbij na mijn studie zou ik misschien wel willen, maar alleen als ik financieel dan echt zeker zit. en tja als er 1 weg moet dan blijft Evita.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 16:52

Ik zou Michaela nooit wegdoen, omdat ik een beter paard zou kunnen krijgen...maar goed daarom heb ik haar ook niet!
kleine 3 week terug is mijn nieuwe paard gekomen, deze was voor de oude eigenaresse niet goed genoeg in de dressuur, terwijl ze wel gewoon Z2 gelopen heeft, maar als je meer wilt en het gaat niet...ja toen moest ze plaats maken voor een nieuw en beter paard. Omdat ze haar gecontroleerd (weten waar ze is en blijft) weg wou doen, omdat ze best gek is op haar, maar gewoon geen 2 paarden kon onderhouden en rijden....kwam ze dus bij mij! Ik wil best een beetje dressuren, ze kan super lopen, maar goed ik ben het vanaf de M2 al snel zat whahha Ze zal dus gewoon een heel ander en misschien voor haar ook beter leven krijgen, omdat ze niet over de top word gereden! Ik snap die beslissing dus wel gewoon!
Ik ging eigenlijk stoppen met rijden door een aantal dingen die gebeurd zijn de afgelopen tijd, daarnaast kon ik door mijn reuma niet meer echt lekker rijden (ik zit weer in het zadel, ook al heb ik erg veel pijn...). Micha was toch niet ingereden verder en zal het ook niet missen...als ik een ander paard had gehad die rijden gewoon super vind en ik mag het niet, waarom dan houden? dan zou ik dat paard tekort doen....ik denk dat ik op zon moment wel mijn oudere paardje zou inruilen voor een jonger paard!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:16

Ik heb er weinig problemen mee om een paard te verkopen Bloos! Ben echt wel gek met mijn beesten, maar als er goed geld voor wordt geboden gaan ze wel weg. Dan ga ik weer lekker met een jong dier aan de gang, vind ik ook superleuk!
Mijn paarden krijgen het bij een nieuwe baas ook heus wel weer goed Ja Heb anderhalf jaar terug een nieuw paard gekocht met het idee dat ik rustig zou kijken welk paard me beter zou liggen en meer aanleg voor de springsport had. Uiteindelijk heb ik toen na een half jaar mijn oude paard verkocht(maar dat had ook de nieuwe kunnen wezen als die tegen was gevallen). Heb ik ook totaal geen moeite mee gehad

Ik kan gewoon niet alles houden Dan had ik er nu minstens 8 gehad Clown Dat lukt toch echt niet van mijn stufi en zaterdagbaantje Tong uitsteken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:30

Ik zou het nooit doen! Mijn hartje ligt gewoon bij 1 paardje.. Ik weet hoe het is om een paard kwijt te raken en zoiets zou ik niet nog eens heel vaak mee willen maken..

Maar ik kan wel begrijpen waarom mensen het soms doen... Als jij een fanatieke wedstrijd ruiter bent en je hebt een paard waar je niet meer mee kan starten enz.. Dan kan ik wel begrijpen dat je een ander beessie koopt, omdat je hart dan ligt bij het wedstrijden rijden..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:36

verootjoo schreef:
Ik doe het nooit, maar snap wel waarom anderen het doen.

Stel, je wilt bv wedstrijden rijden. Maar het (oudere) paard wat je hebt kan het niet aan, vind het niet leuk, what ever. Dan wordt het voor beide niet leuk, want jij wil trainen, en wedstrijden rijden, en zo hoog mogelijk komen, maar het paard wil het niet, en zal nooit verder komen in de sport. Dan is het toch leuker (voor beiden) om het paard te verkopen naar iemand die wél alleen recreatie rijd, en veel buitenritten doet, en zelf een paard te kopen die het wél in zich heeft?

Hier ben ik het helemaal mee eens Ja

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:12

uberhaupt waar slaat dat in de worst op dan? niet alle paarden gaan naar de slacht of worden gelijk afgemaakt, mensen ga eens na denken oudere paarden merries zou je eventueel kunnen gebruiken voor fokmerrie (nu noem ik maar even wat) en een oudere merrie ruin of wat dan ook kan ook weg gaan als gezelschaps paard tis maar net hoe je het bekijkt. bepaalde mensen hier op bokt kunnen hier een heel probleem over maken oke dan begrjip ik, maar als ik iet met me oudere merrie verder zou kunnen in de sport en heb nog een paardje staan en kan geen twee paarden bekostigen, sorry dan gaat die oude merrie toch weg maar dan zorg ik wel dat ze een goed tehuis krijgt. niet iedereen is zo achterlijk om hun paard gelijk op de vrachtwagen naar de slacht te brengen hoor, mensne ga verder kijken dan je neus lang is!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 18:35

Ik kan het wel.
Misschien scheelt het ook wel een beetje dat ik te groot voor mijn pony werd en dat we ze niet bij huis hebben staan en gewoon geen geld hebben om meerdere pony's te onderhouden.
Met mijn vorige pony waar ik M2 mee was ging het ook niet meer. Het was echt een hele laconieke (zeg maar gerust luie pony) en ik ben zelf niet zo groot en heb ook niet zo heel veel kracht in mijn benen, dus na een poosje toen de oefeningen moeilijker werden en er meer verzameling moest komen had Flame er geen zin meer in.
Ik had toen ook al een poosje een jonge pony, had ik al zo'n jaar en toen hebben we besloten Flame te verkopen.
Ik vond het vooral in het begin wel jammer, maar ik ben nu heel blij dat ik ervoor heb gekozen om Flame weg te doen.
Met school had ik het ook niet echt gered, want ook school kost erg veel tijd. Van Flame werd ik ook steeds chagarijniger, het ging gewoon niet meer. Waren we op wedstrijd en in de proef dan stond hij braaf op X stil, maar voorwaarts wilde ie niet meer.
We hadden ook altijd zoiets van vandaag gaan we het gewoon weer proberen en dan zien we wel hoe het gaat, maar hij stelde ons altijd teleur. En ik ging eigenlijk een beetje met tegenzin rijden!

Nou is mijn stijl van rijden ook niet dusdanig dat ik hem al schoppend door de baan ging rijden, ik wil gewoon dat mijn pony op een eerlijke manier voor mij wil werken en dat deed Flame gewoon NIET.
Sam (jonge pony, is inmiddels ook al weer vijf!!) past gewoon veel beter bij me! Hij is eigenlijk het uiterste, altijd voor je willen werken, heel goed aan het been en erg vlug en ook altijd blij als ik kom.
Ook al kom ik hem 's ochtends heel vroeg ophalen hij is gewoon blij me te zien en vind het rijden ook (bijna) altijd leuk!
Als ik twee dagen niet rij dan is ie ook echt een beetje boos en gaat ie 's avonds in zijn box staan schrapen!!

Sorry voor het lange verhaal Bloos
Maar ik vind eigenlijk dat je netzoveel om je paard geeft als je hem weg kunt doen!

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 22:45

Bloos het klinkt mischien heel stom maar ik zat al een tijd te dubbe tussen twee opleidingen paarden sport of paarden arst-assistente.
dus toen wilde ik ze alle bij gaan doen na elkaar Slim maar het kwam er dan op neer dat ik mijn fries weg moes doen en inruilen tegen een sport paard, dat sport paard klonk super de opleiding in deurne ook.
maar mijn paard weg doen minder.
ik heb echt lang de tijd genomen en net toen ik dacht de knoop door gehakt te hebben, omdat ik aan mijn toekomst moest werken en ik er al een koper voor had, is bij mij een knopje omgegaan dat ik echt niet zonder haar kon.
nu ben ik erachter dat je die sport opleiding ook later als avond studie kan nemen Haha! ik blij.

nee ze hoort bij mij, en ze gaat nooit van de hand.