Zwemmen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje

Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:03

Hallo,

Ik ga vaak met mijn pony het water in, soms wel bijna tot zijn schoft, maar dat hij nog wel kan staan. Maar ik wil is een keer, bij het heerlijke weer samen met hem zwemmen, ik zwem dan naast hem. Wij hebben namelijk zo'n meer,waar meer paarden dat altijd doen bij het warme weer. Maar het is 1x gebeurt, dat we gingen lopen in hetwater, en er een kuil was, en oppeens mijn pony onder water was, en helemaal in paniek, en ik stuurde hem weer de goede kant op. Daar ben ik zelf vreselijk van geschrokken. Dus ik durf nu niet een keer te gaan zwemmen met hem, want dalijk kan hij dat niet? En dalijk raakt hij weer in paniek, en loopt het anders af? Dus ik weet niet wat ik moet doen. Van stal zeggen ze dat ik het gewoon moet proberen, maar het is toch een groot risico.. Verder vind hij water niet eng, hij huppelt er altijd zo in.

El_vis

Re: Zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:06

ik denk da er altijd wel een beetje rissico aan zit maar vraag maar rond hier op bokt, het zal heus wel goed gaan hoor. ik denk idd dat je het gewoon even moet proberen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:10

Mss schrok hij ervan dat het zo plotseling diep werd? Anders probeer het eens als er een ervaren zwemmer bij is, om achter hem aan de zwemmen. Ikzelf zou er liever opblijven dan er naast zwemmen. Er komt namelijk nog best wat stuwwing van die trappelende paardenbenen af Haha! En er bestaat ook de kans dat je geraakt word. Ik zou iig heel voorzichtig er mee zijn.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:14

ik zou inderdaad er op blijven zitten. Wel alleen de manen vasthouden en niet aan de teugels trekken want dan trek je zijn hoofd onder water. Ik vond t echt super gaaf toen ik heb gezwommen met mijn paard. Ik hoop dat ik het tzt ook met mijn nieuwe paard kan gaan doen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 09:23

Niks aparts hoor, ook niet van onder de indruk zijn. Ook een pony moet leren dat zulke dingen kunnen gebeuren. Wilde paarden weten niet beter, omdat ze het vanaf veulen meemaken en er dus mee opgroeien. Wij mensen moeten weer zonodig alles regelen met gevolg dat paarden dit soort dingen niet meer leren.
Gewoon regelmatig doen en je zult zien dat hij het doorkrijgt. Doe een touw om zijn hals om je aan vast te houden, manen worden erg glad als ze nat zijn Haha! Ik zou er ook op blijven, maaiende paardebenen kunnen ernstige verwondingen opleveren. Beetje voorzichtig dus.
Als je inderdaad de mogelijkheid hebt, doe het zo vaak je kunt, het is erg goed voor paarden om te zwemmen; beter vaak en kort dan soms en lang.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 09:28

Haha, maar ik denk dat ik er te zwaar voor ben in het water? Hij is 1,25 en ik weeg rond de 45 kilo, hij is virj klein. Maar grof en sterk gebouwd. Maar ik gahet is een keer proberen. Meschien zondag, dna is het 25 graden. Maat het probleem is, het wordt altijd wle plotseling dieper. Het wordt namelijk heel snel diep, en het is een beetje ongelijk allemaal.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:02

Ik zwem s'zomers ook regelmatig in de lek met mijn tinker, de eerste keer was superspannend, ik heb echt gegild als een pennymeisje Haha!
en dat ben ik echt niet hoor, was ik nog maar zo jong Knipoog
Maar wees wel voorzichtig, ga niet te ver uit de kant, ik ga altijd een stukje zwemmen en keer hem dan vrij snel terug, het is wel beter om erop te blijven zitten want anders loop je de kans dat je een rondzwaaiend paardenbeen tegen je aan krijgt, oeps, blauwe plekken Verdrietig , je word juist heel licht in het water voor het paard, pas op, ze worden wel heel glibberig en nat Tong uitsteken , voordeel bij mijn paard is dat hij weer heerlijk schoon en wit het water uitkomt.
Kijk maar eens op de site van mijn paard, daar staan een paar foto's waar hij midden tussen de speedboten staat, helaas geen echte zwemfoto's, moeten deze zomer nog gemaakt worden.
Heel veel zwemplezier Pling

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 12:27

Jouw ervaring met die kuil is ook dé reden waarom ik écht niet ga zwemmen met mijn paard.

Ik ga in het water tot waar ik de bodem zie, tenzij er iemand mee het water in wil en voor me uit loopt. Dan weet ik zeker dat me niet hetzelfde overkomt of dat hij struikelt over een steen bijvoorbeeld. Ik kom op mijn wedstrijden ook waterbakken tegen en ik kan het dus echt niet hebben als mijn pony bang van water zo worden door zoiets stoms!!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 14:45

Hmm, nu weet ik het niet meer!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 14:55

Wat als je nu wel de verkeerde kant op gaat? Je vergeeft het jezelf nooit en je staat doodsangsten uit! Je hoort zo vaak dat het fout gaat..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:34

Ik zwem soms met jmijn pony ( 2 jarige) gewoon in een meertje, dat gaat goed. Maar echt gezwommen heb ik niet, alleen dat hij tot zijn schoft in het water is geweest.. En ik durf zelf ook niet verder, omdat ik dus indd bang ben dat hij er ineens vandoor gaat oid!

mirnatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:50

ik zou het gewoon nog eens proberen. zoon ongelukje komt maar heel weinig voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:21

Brechtje schreef:
Hmm, nu weet ik het niet meer!

Dat sommige mensen bang van water zijn, moet jou er niet van weerhouden om het te doen. Leven is nou eenmaal een groot risico, laat dat niet de reden zijn om het niet meer te doen. Gezonde voorzichtigheid is goed, maar ik zou het gewoon weer doen. Gaandeweg leer je het water ook kennen en weet je waar de oppaspunten zijn.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:55

Het is idd wel link, maar als je zo gaat denken moet je sowieso niet meer gaan rijden want dan kan er nog zoveel gebeuren! Bereid je gewoon goed voor en neem iemand mee zodat je niet alleen bent!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 17:24

Nee, ik durf het wel, ik ga zo het water in. Maar het enige probleem is, dalijk snapt mijn pony het niet dat die moet zwemmen, dalijk zoekt hij nog grond enz? Maar aan de andere kant is dat altijd zo! Maar dalijk gaat het écht verkeerd. Of is dat bekant nooit gebeurt?

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:59

Een paard kan van nature zwemmen, hij zal heus niet zo dom zijn om door te lopen met zijn hoofd onder water Knipoog dus voor grond zoeken zou ik niet al te bang zijn....

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 19:29

capopjekop schreef:
Mss schrok hij ervan dat het zo plotseling diep werd? Anders probeer het eens als er een ervaren zwemmer bij is, om achter hem aan de zwemmen.
Ikzelf zou er liever opblijven

dan er naast zwemmen. Er komt namelijk nog best wat stuwwing van die trappelende paardenbenen af Haha! En er bestaat ook de kans dat je geraakt word. Ik zou iig heel voorzichtig er mee zijn.

Absoluut NOOIT doen!
je paard kan best zwemmen, maar NOOIT erop blijven, dan is er net teveel gewicht, en heb net iets tevaak gehoord over een paard dat kopje onder ging en het net redde of net niet redde

Als je je arm zegmaar over zijn schoft legt en dan je je mee laat slepen door hem gaat het goed, maar niet ernaast gaan zwemmen, dan heb je heel veel risico dat je een trap krijgt van de maaiende benen onder water.

Idd, ik zou een keer met een ervaren zwemmer gaan,
maar als je er zelf niet zeker over bent, zou ik zeker niet meer zo diep gaan dat je paard niet meer kan staan.
je paard kan heus wel zwemmen, moeten ze in de natuur ook heus wel doen, en dan hebben ze ook niet eerst zwemles gehad Knipoog
maar wat ik al zei; ik zou er absoluut niet op blijven zitten
Ik zou uberhaupt niet gaan zwemmen met iris, althans, niet dat ze niet meer kan staan, brrr, moet er niet aan denken dat het fout gaat, nee tot de schoft en verder niet Lachen

@manonnetjoe:
Ja klopt, maar je hoeft het ongeluk niet op te zoeken!
"natuurlijke ongelukken" en zulk soort dingen zijn toch echt iets heel verschillends

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 19:47

De andere zegt dat ik juist erop moet blijven zitten, dat het juist ligter is, en de andere van niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:00

Ikzelf heb ook eens gezwommen en daar ging iedereen er gewoon op. Ik heb geen een paard gezien die er last van had.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:16

ikke schreef:
Gaandeweg leer je het water ook kennen en weet je waar de oppaspunten zijn.

Tot er kleine boefjes zijn die stenen in het water gaan gooien en gaten gaan graven.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 20:45

Citaat:
Ja klopt, maar je hoeft het ongeluk niet op te zoeken!
"natuurlijke ongelukken" en zulk soort dingen zijn toch echt iets heel verschillends

Ja tuurlijk is zoiets link daarom zeg ik ook dat ze iemand moet meenemen zodat ze niet alleen is Knipoog Ga gewoon niet te diep dan heb je evengoed wel lol!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 21:46

Ja maar ik ga altijd al niet te diep, en vrijveel mensen zwemmen al met paarden, en ik wil dat ook proberen, daarom maakte ik dit topic. Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:48

Ik ga ook altijd het water in als het warm is, maar echt zwemmen durf ik hier niet. Ik zie de bodem niet en zijn heel veel kuilen. Ik zwem er zelf ook en soms als ik een meter naar links stap sta ik opeens een halve meter dieper. Zou alleen 'zwemmen' waar de bodem te vertrouwen is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 21:53

Als je het niet vertrouwt moet je het zeker ook niet doen. Ik durf het met die van mij ook nog steeds niet, puur omdat het water hier niet geschikt is (het stroomt waardoor de bodem continu anders is)
Anders zou ik het dolgraag doen. Zwemmen heb ik 1x op kamp gedaan en het was een prachtige ervaring. De kracht die je voelt, een zijn op de natte paardenrug. Je moet het echt eens meemaken Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 09:33

capopjekop schreef:
Ikzelf heb ook eens gezwommen en daar ging iedereen er gewoon op. Ik heb geen een paard gezien die er last van had.

Last van hebben hoeft niet zozeer, maar in "panieksituaties", het paard raakt overstuur door iets, er schuurt onder water een tak langs zijn benen of hij schrikt ergens anders van, maar wil zo snel mogelijk uit het water.
Hij heeft dan al moeite met zelf weer veilig op de kant te komen, maar als er dan nog is iemand van rond de 60-70 kg op zijn rug zit die hem of probeert tegen te houden en te kalmeren of weet ik wat doet, dan zit een ongeluk in een heel klein hoekje.
Want geef toe, als je paard schrikt (gewoon als je hem ohz rijd) dan hou je hem toch ook tegen en geef je hem toch ook niet de lange teugel zodat hij kan uitrazen?!
het is gewoon een automatischme dat je je paard "bij je houd" waardoor je je paard uit zijn "zwemritme" brengt.
Tis gewoon echt heel gevaarlijk

Het is het eigen risico wat je met je paard neemt, ik zou het zelf gewoon nooit doen omdat ik weet wat er allemaal kan gebeuren.
Het kan 100x goedgaan en de 101e keer gaat het niet goed en verdrinkt je paard of houd hij er blijvende schade aan over
Maargoed, iedereen heeft zijn eigen mening erover, maar denk er wel eerst 100x goed overna of je erop wilt blijven zitten met alle gevolgen die daaruit kunnen voortkomen of dat je het zekere voor het onzekere neemt en er of naast gaat hangen of gewoon tot de schoft in het water gaan.
want zelfs met pootjebaden kan het erg leuk zijn Lachen

Please correct me if i'm wrong Lachen