wat te doen met een 1-jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

wat te doen met een 1-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 21:21

Hoi
K heb een veulentje van 1jaar
Maar als ik naar der toe ga Poets,Voer,...
Ik haar maar maar bij die ... longeer ik meestal haar

Maar ik ga niet altijd der longeren want dan denkt ze ook van daar is de een weer wat me laat werken
Wie heeft tips om ipv te longeren iets anders leuks te doen ??
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-04-05 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Phynix

Re: Amuseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:24

Ga lekker een stuk lopen, prima weer voor!!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:29

Een 1jarige longeren? dat meen je niet toch? ik zou daar zeker nog een tijd mee wachten (minimaal 2,5 jaar moet je paardje oud zijn) want longeren is te belastend voor de spieren! gewoon rechte stukken wandelen lijkt mij een veel beter plan...
Geen gelongeer dus, als je weet wat goed voor je paardje is!

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:35

Helemaal mee eens!

ga niet, maar dan ook voorlopig nog een hele tijd NIET longeren!! ga lekker met 'r wandelen of van die typische veulen-/grondwerkspelletjes doen!

cobiie

Re: wat te doen met een 1-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 00:35

Laat het diertje lekker nog 2 jaar in de wei lopen 24/7. Ja

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:19

Lekker laten ravotten in de wei! Haha!

En niet teveel mee willen gaan frobelen...af en toe keertje poetsen, voetjes krabben, maar verder lekker paard laten worden! Pling

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:19

Alleen maar 24/7 in de wei lopen lijkt me ook weer niet nodig. Je mag best wel met het veulen bezig zijn, daar heb je later alleen maar profijt van: het is ook niet eerlijk naar het beestje om op de derde jaar plots met een zadel aan te komen zetten als je voordien nooit iets met het veulen deed!

Maar niet longeren hoor! Lekker wandelen en inderdaad grondwerk. Zoek enge dingen op zodat ze daaraan went, en voorzichtig de weg op zodat ze verkeersmak wordt. Als ze naar haar tweede jaar gaat kun je misschien beginnen met lange lijnen, zodat ze al aan een bitje kan wennen, en daarna pas longeren, want zoals al eerder gezegd: het is nog veel te belastend!!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:18

ik doe met mijn 1 jarige shet niet veel, meestal gaat een vriendin mee en dat is dan zijn verzorgstertje Tong uitsteken ( tja ze is allang blij dat ze hem mag poetsen en soms wat lopen ) maar meestal wandel ik/zij alleen met hem en wat poetsen. meer niet

ja hij loopt verder met een 3 jarige shet hengst 24/7 op de wei

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:20

Um nou in ieder geval NIET longeren Clown
Ik heb ook een jaarling, en die staat lekker 24/7 op het land tot oktober, daarna komt ze op stal te staan en dan gaat ze een paar uur de paddock in.
Af en toe haal ik haar eruit om voetjes te laten geven en even dat ze moet meelopen aan het halster, poetsen doe ik niet omdat ze buiten staat.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:11

Sluit me aan bij de rest, longeren is écht niet goed voor zo'n jonkie!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:34

oh mijn god.. longeren.. Bloos! alsjeblieft blijf ervanaf en kijk er gewoon naar Ja

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:16

Laat dat beestje alsjeblieft staan en ga hem niet longeren!! ik heb zelf ook een 1-jarige, maar het komt echt niet in me op om hem te gaan longeren!! Laat hem lekker een jong paard zijn en gooi er af en toe eens een borstel overheen en wandel eens met hem, maar meer ook niet..Als je graag aan het werk wil met een paard dan had je voor een volwassen paard moeten kiezen, maar niet een 1-jarige. Je maakt die keus en dan weet je dat je minimaal 2.5 jaar moet wachten. Bloos

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:53

Ik zou eerst niet reageren ik dacht mss wil iemand even testen hoeveel reakties je krijgt met zo'n topic maar stel je voor dat de topic strater dit nu wel serieus bedoeld.Je kunt met een veulen van 1 jaar wat dus nog een baby is niet iets leuks doen dan had je een volwassen pony moeten kopen.Een veulen zet je in de wei en als ze 2.5 jaar oud zijn kun je voorzichtig beginnen met longeren en dan is 2 keer in de week al veel.Je moet echt direckt stoppen met longeren en haar met rust laten.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:13

Je heeft in HAW ook foto's gemaakt tijdens het longeren.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:16

Net zoals hierboven al gezegd is, absoluut niet longeren!

Wat je wel zou kunnen doen is haar aan zoveel mogelijk dingen laten wennen. daar heb je later profijt van.
zo kun je haar aan verkeer laten wennen, goed leren meelopen, voetjes geven, borstelen en misschien wat aan 'enge' dingen laten wennen zoals wapperende vlaggetjes, plastic zeiltjes, paraplu's, honden, kleine kinderen, enzovoorts.
Daar heb je later alleen maar profijt van.
Verder kun je als ze wat ouders is haar af en toe kennis laten maken met een bitje. dat laat je dan even in haar mond hangen (zonder dat er enige druk op staat), zodat ze al gewend is om iets in haar mond te hebben..

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:19

o ja, dit moet je trouwens ook niet elke dag met haar gaan doen hoor! gewoon af en toe eens..
Voor zo'n veulen is het het belangrijkst dat het nog lekker kan spelen en dollen in de wei..

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:49

ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande posts. Verder ook zorgen dat je je jaarling niet verwend. (snoepjes e.d. geven) Daar worden ze alleen maar vervelend en zeurderig van. Poets m gewoon af en toe, en laat m verder zo goed als met rust.
veel plezier iig met je jaarling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:25

Met een 1-jarige doe je gewoon bar weinig! Zeker niet longeren, je vernield de benen compleet daarmee en dan heb ik het niet over spieren, maar over gewrichten! Eenmaal kapot, komt dat nooit meer goed.
Als hij 's nachts op stal komt, haal hem aan het halster binnen en zet hem met het halster buiten. Anders pak je hem een keer of twee per week even in de hand. Heel af en toe haal je een borsteltje erlangs (gaat niet om schoon worden) en pak je de hoeven even op. In principe is dat ruim voldoende.
Als je nou echt zo nodig wat wilt, kun je er eventueel mee gaan wandelen, zorg wel dat dat veilig en vertrouwt kan en dat hij goed luistert aan de hand voor je het terrein af gaat. Zorg dat je dan hulp achter de hand hebt.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:12

Okeee
Ik heb de helft van dit gelezen verder kon ik niet aan
Jullie doen appelflap alsof ik ze mishandel ...
Ik heb in het begin wat met der gelopen Nu aan de longe
Denken jullie echt dat ik der ga laten werken eerst wat stappen draven En dan mag ze vrij kiezen wat ze doet ... en tis de 1ste keer k ga der niet veel longeren ofzo mss een kwartiertje gedaan
Ze krijgt allevrijheid aan de longe k heb hem ook opt langte gedaan

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:17

en twas ook om te proberen en ik kan daar niet veel wandelen want er is een grote weg langs duzz MIJN VRAAG WAS WAT TE DOEN MET EEN 1JAARIGE OM DER TE AMUSEREN

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:18

niet longeren, maar lekker op het land met leeftijdgenootjes , elke dag even van het land af halen om te 'poetsen' aan het halster te laten lopen , hoefjes te krabben en een stukje aan het halster te laten lopen . leer hem vast te staan aan een hek.
ga leuk grondwerk met hem doen , maar leer hem maar eerst dat jij de baas bent , dan ben je al een heel eind!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:22

Hoefje geven kan ze Vast staan kan ze Ze weet dat ik de baas ben
Wat bedoel je met grond werk ?
Oa hoe kan ik dollen met der ?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:35

Normaal gesproken meng ik mij niet in dit soort discussies maar in dit geval kan ik het niet laten...

Ik heb een vraag aan Noeki: hoe lang wil jij plezier van je pony hebben? Vraag jezelf dat eens af en overweeg eens om te luisteren naar wat er gezegd wordt. Je vraagt om advies en je krijgt het... bevalt het niet? Denk dan eens na of je wel goed bezig bent...

Een jaarling hoort in de eerste instantie in de wei te staan, je kan haar poetsen, voetjes laten geven, wandelen, achterwaarts leren maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een jaarling is er geestelijk en lichamelijk nog niet aan toe om werk te verrichten. Koop eens een boekje over het opvoeden van jonge paarden, daar staat precies in hoe het kan/hoort.

Veel plezier met je jaarling verder.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:41

Ja ik wil er veel plezier van der hebben
en nogmaals ik heb der NIET LATEN WERKEN ze heeft vrij mogen kiezen wat ze wou doen
En ze loop bij een merrie van 10J der leeftijdgenootjes valle der aan

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 16:43

=>
Hoi
K heb een veulentje van 1jaar
Maar als ik naar der toe ga Poets,Voer,...
Ik haar maar maar bij die ... laat ik haar wat stappen aan de longe die ik op het langste laat en nog met der mee loop ze mag vrij kiezen wat ze doet ik doe het Ik laat der 10-15 minuten der zin begaan

Maar ik ga niet altijd der longeren want dan denkt ze ook van daar is de een weer wat me laat werken
Wie heeft tips om ipv te longeren iets anders leuks te doen ??