Nog steeds in de wintervacht (met foto's!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Nog steeds in de wintervacht (met foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 07:47

Mijn paard is haar wintervacht nog steeds niet helemaal kwijt, terwijl ze vorig jaar rond deze tijd al helemaal glad was. Ik heb haar al een wormenkuur gegeven, hoewel ik geen wormen kon vinden. Een aantal weken geleden heb ik haar deken afgedaan, daarna is het nog een paar dagen erg koud geweest, maar ik heb de deken afgelaten. Kan het zijn dat ze daardoor nu nog een dikkere vacht heeft?

Heeft iemand misschien een idee waardoor ik haar sneller kan laten verharen? Ze verhaart nu wel, maar niet eens zo erg Verward

Zo ziet ze er nu uit:
Afbeelding

Dit is haar zomervacht, zoals je ziet heeft ze op de vorige foto nog behoorlijk wat meer haar!!
Afbeelding

Anoniem

Re: Nog steeds in de wintervacht (met foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:53

Misschien kan je proberen wat lijnzaadolie door het voer te doen?
Ik heb ook weleens gehoord dat slobber wat kan helpen,verder weet ik het ook niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 07:58

lijnzaad olie kan helpen, of gewoon zelf lijnzaad koken.

mijn pony is er ook niet niet doorheen, volgens kenners komt dat doordat t snachts nog vrij koud is.
als de temperatuur snachts hoger is gaat het verharen ook sneller volgens hun.

nou ja..ik wacht het ook maar af...

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:03

Staat ze op het land??? Het kan zijn omdat het s'nachts nog koud is dat ze er wat langer over doen om uit hun wintervacht te komen.
Die van mij was rond deze tijd ook al in haar zomervacht maar heeft nog steeds haar winterjasje aan. Komt van zelf wel,.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 08:03

Citaat:
mijn pony is er ook niet niet doorheen

Oh, gelukkig, ik ben dus niet de enige die nog een paard met een teddyvachtje heeft Knipoog

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:38

Mijne heeft haar hele zomervacht al Lachen!.

Maar voer altijd lijnzaadolie al vrij vroeg,en dan verhaart ze toch stukken beter.Helemaal als ik de lijnzaad zelf kook (Al wordt de keuken dan wel een kliederboel Clown )

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 09:12

Citaat:
Staat ze op het land??? Het kan zijn omdat het s'nachts nog koud is dat ze er wat langer over doen om uit hun wintervacht te komen.

Ze staat nu 's nachts nog binnen (ze gaat rond een uur of 10 's avonds naar binnen), maar vanaf volgende week gaat ze 24/7 het land op.

Ik zal me wel druk maken om niks, maar ik kreeg steeds vaker van mensen te horen dat ze nog zo dik in de vacht zit, dus ik dacht dat er misschien iets aan de hand was.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:18

Ik heb 1 paard met zomervacht en de andere 2 hebben nog redelijk veel haar Haha!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 09:33

vitaminen stoot wil ook nog wel eens helpen Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:29

mijn paard verhaard ook nog steeds. waar kun je lijnzaak olie halen dan? kun je dat ook gewoon over een broodje geven?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:37

Bij mij zitten de paarden ook nog gedeeltelijk in de wintervacht, vooral de shet, maar dat is al jaren zo. Mijn andere paardje begint nu er een beetje doorheen te raken, zijn schouder is er nu bijna uit. De pony van mijn zus is ook nog een beetje een beertje. Ik zou me er geen zorgen om maken hoor...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:38

Mijn pony zit nog erger in zijn vacht. Ik voer ook altijd lijnzaad olie helpt niets. Kan het verschil met of zonder in ieder geval niet zien.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:48

er zijn nog veel paarden die nog niet helemaal verhaart zijn,dat verschilt nu eenmaal van pard tot paard. Lijnzaadolie helpt inderdaad goed

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 10:50

hier nog meer halve teddy's hoor! behalve Q, maar die heeft zn dekentje nog om Knipoog

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:08

Mupske ziet er op het moment niet uit. Ze heeft een zomervacht, maar op haar nek zit dan weer wintervacht, op haar kont ook en in haar nek hangen ook nog wilde plukken. Zal vanavond even foto plaatsen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:16

Sommige paarden kunnen wel baat hebben bij een vitaminestoot tijdens de verharing, het kost toch best veel energie.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:26

Mijn pony heeft er ook last van. Ben eind feb/ begin maart begonnen met bijvoeren speciale muesli. Hier zit biergist, lijnzaad en lijnzaadolie in. Helpt bij verharen. En jahoor, madame is vrijwel uit haar wintervacht!

De temperatuurverschillen zijn dit jaar ook erg groot. Vermoed dat jouw paardje echt niet de enige is! Ik zou inderdaad gewoon lijnzaadolie door het voer gooien. Is sowieso niet verkeerd en het werkt over het algemeen goed.

Succes!

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 11:33

Hoi,
mijn belgje had dit ook tot zo'n 2 weken geleden, want dan heb ik de DA doen komen, omdat ik vond dat hij er zo dof uit zag. De DA zei dat hij vitaminentekort had. Nu geef ik hem reeds 2 weken vitamines (phillipos nutricion) en geroosterd lijnzaad bij zijn eten. Hij verhaart nu veel beter en z'n zomervachtje begint al zichtbaar te worden. Nou misschien heb ik je geholpen! Doei en maak je maar niet al te veel zorgen!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:08

Ik zit er ook aan te denken om haar even een vitaminestoot te geven. Nu hebben ze bij Divoza Equivital vitamine pasta, maar daar staat dit bij:
Een extra vitaminestoot bij opfokziekten, zwakte bij veulens, groeistoornissen, gebrek aan eetlust, slechte conditie en stress

Kan het dan geen kwaad om het aan een paard te geven, die deze klachten niet heeft? Ze komt moeilijk uit haar vacht, maar is verder niet lusteloos of ziek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:01

Die van mij is dit jaar ook heel slecht aan het verharen. Z'n hals en schouder zijn al helemaal kaal, maar de rest is nog wollig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:17

De mijne is precies hetzelfde. Een paar weken geleden, toen ze begon met verharen heb ik het dek eraf gehaald, toen is ze met ruien gestopt. Nu zit ze nog flink in de wintervacht, ze heeft het meeste nog van allemaal, ook meer als de pony's die zonder dek de winter zijn doorgekomen. En ze krijgt ook iedere dag lijnzaadolie. Nu begint ze echter wel te ruien, dus ik verwacht dat het nu toch wel hard zal gaan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:56

hahahahhaha,die van mij ziet er de hele zomer zo uit!!!! hihihiihi Nagelbijten / Gniffelen maak je maar geen zorgen hoor,de natuur gegeld het vanzelf wel. hoef je niet veel aan te doen. (in het wild zijn er ook geen mensen die ze elke dag rosborstelen) Vork

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:07

Oei, niet zomaar met lijnzaad gooien meiden Knipoog

Lijnzaad dien je eerst te koken! Ik doe zelf het volgende:
Kopje lijnzaad in emmertje
Water koken in waterkoker en dan heet erover heen gooien. Half dagje laten staan en lekker aanmaken tot een papje met wat brood, zemelen, muesli of wat je ook maar hebt staan.
Ze gaan er super van glimmen, het is super goed voor de darmen en ook nog lekker!
Niet te vergeten veeeeeeeeeeel goedkoper dan lijnzaadolie!

Ik vind je paard ook iets magerder dan vorig jaar. Kan het zijn dat ze alle energie nodig heeft om te werken en zich warm te houden dat ze geen energie meer over heeft om te verharen?
Je zou haar anders wat kunnen bijvoeren!

Succes!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 16:21

Citaat:
Ik vind je paard ook iets magerder dan vorig jaar.

Ja, dat was mij ook al opgevallen, eigenlijk pas toen ik de foto's vergeleek. Alhoewel, ze staat nog niet 24/7 in de wei, meestal is ze zomers in de wei toch iets dikker dan in de winter, als ze 's avonds op stal gaat.

Ik ben net langs Divoza gereden en heb een vitaminenstoot en lijnzaadolie gekocht, nu maar hopen dat hiermee het verharen wat sneller gaat. Bedankt voor jullie reacties allemaal Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:08

en vanmiddag toen ik bij mijn pony kwam was hij dus weer heel erg aan t verharen.
heeft dus wel degelijk met temperatuur te maken.

is t wat kouder dan stopt hij lijkt t wel, nu was t weer warmer en begint hij weer, best wel apart.

voordat je dus allerleis vitamines erin gaat stoppen, op de wei zetten helpt al een hoop, en vanmiddag kwamen bij de mijne en het hele oude paard van 29 bij hem in de wei de haren weer in dikke bossen eraf....

vitamine stootje kan geen kwaad hoor, maar heb dus denk ik ook nog wat geduld